PSDZ SR 74

• Bijeli pakao je u Hrvatskoj izašao u Strip-agentovom izdanju 2018. godine kao drugi dio dvobroja 37. U originalnom izdanju, izašao je u studenom 1980. u 161. broju Collane Rodeo.
  • Najveći neprijatelj naših junaka i njihovih goveda ovdje je bodljikava žica okružena snijegom.
  • Postoji skladba Enia Morriconea, legendarnog skladatelja glazbe za špageti vesterne pod nazivom L'inferno bianco. Radi se o filmu "The Hateful Eight".
  • Mećava koja se pojavljuje u stripu stvarno se dogodila i svojedobno je poubijala više od 75% stoke.
  • Glavni protagonist ove epizode je Bill Adams.

Nakon prilično dobrog Zapaljenog križa, Bijeli pakao stigao mi je kao hladan tuš. Figurativno, jer je epizoda objektivno lošija, ali i metaforički budući da se veći dio epizode odvija usred smrzavajuće snježne oluje. Prvi problem je što je ovdje toliko puno teksta da je ponekad naporan. Zaista ne znam zašto je to bilo potrebno. Zar biste vi govorili kao navijeni usred paklene mećave?

Sama varijacija na kaubojsku temu je prilično dobra. Mislim da će se svidjeti svim ljubiteljima vesterna jer ima brojne elemente koje možemo vidjeti u svakom kaubojskom filmu. Tu je stado stoke i jednostavan zadatak - prevesti ju od točke A do točke B sa što manje gubitaka. Tu je lokalni moćnik koji stvara probleme. Tu su njegovi revolveraši. Zaplet možete i sami kreirati u svojim glavama.

Susreti s vremenskim nepogodama su uvijek genijalna tema za kreiranje sjajnih stripova. To može biti bilo što: suša, poplava, oluja, tornado, tsunami ili pak mećava kao ovdje. Sjetit ćemo se jedne sjajne Texove jednodijelne epizode koju su nacrtala braća Cestaro. Radilo se manje-više o običnoj vestern pucačini, ali je maestralna kišna atmosfera podigla cijeli strip na viši nivo. Ono što ovu epizodu čini posebnom je snijeg. Zaista, snježne epizode baš imaju posebno mjesto na mojem stripovskom Olimpu. Kao što svi znate, moj omiljeni junak je Zagor, a njega je od sigurne propasti spasila jedna snježna avantura. Dakako radi se o Nestalom istraživaču. Pa, moram reći da je i Bijeli pakao uspio prenijeti dio slične atmosfere i na mene dok sam čitao strip. Ipak, složit ćete se da uz vesterne baš i ne idu snježne mećave, već više pašu nekakve paklene vrućine, ispucana zemlja, uvenula trava i slično. Osobno bi mi se više svidjela epizoda u kojoj bi stoku trebalo provesti kroz nekakvu pustinju punu raznih stvorenja i bandita. No, početna zamisao ove epizode jest dobra, lagao bih kad bih rekao da nije. Pratimo ljude koji se moraju suočiti s raznim nedaćama kaubojskog posla, a uz sve to pada i snijeg. Dakle, genijalna postavka za priču, ali nisam presretan s realizacijom.

Malo je iritantno što se kroz strip uporno ističe kako je doba rančera i kauboja završilo. Ako želite ići u tom smjeru, bolje da odigrate na neku kartu emocija i nostalgije, kao što je to odrađeno u zadnjoj epizodi serijala. Ovdje je to odrađeno nekako na silu i hladno. Kao da svi likovi imaju nekakve kompjuterski generirane dijaloge koji nam u Burattinijevskom stilu detaljno objašnjavaju neke detalje koje i sami možemo uvidjeti. No, da ne pljujem previše po ovoj epizodi, u nastavku će biti iznesene i pozitivne zanimljivosti.

Neki od vas će se, dragi kolege forumaši, zapitati zašto uopće ovo recenziram. Pa, jednostavno obožavam stripove koji u sebi imaju dašak povijesti. Priče s Divljeg zapada nam redovito donose povijesni kontekst kroz svoje epizode. Ono što bi u ovoj epizodi moglo zainteresirati ljubitelje povijesti, svakako je Pinkertonova agencija. Za one koji nisu upoznati s njom, sada će uslijediti brzinska lekcija iz povijesti. Dakle: Pinkerton , osnovana kao Pinkerton National Detective Agency, privatna je zaštitarska i detektivska agencija koju je u Sjedinjenim Američkim Državama osnovao Škot Allan Pinkerton 1850-ih. Njihov najpoznatiji pothvat je navodno spriječavanje atentata na Abrahama Lincolna. (Pa, očito je da je jedan od pokušaja atentata ipak bio uspješan). Zanimljivo je kako ih je sam Lincoln kasnije unajmio kao osobne čuvare i špijune protiv Konfederacije u Građanskom ratu.

U trenucima najveće moći, bili su najveća i najpoznatija privatna organizacija za provedbu zakona na svijetu. 1860-ih su od strane Vlade SAD-a angažirani kao štrajkolomci koji su metodom infiltriranja u sindikate i radnička predstavništva za račun poslodavaca spriječavali štrajkove. Također, često su njihovi agenti zastrašivali radnike raznim prijetnjama i drugim metodama kako bi spriječili i najmanji pokušaj neposluha. Bill Adams u ovom stripu odigrava ulogu jednog od brojnih agenata što je zaista interesantan način uklapanja povijesnih činjenica u strip-fikciju.

Govoreći o strip-fikciji, ovdje pratimo sukobe između velikih uzgajivača stoke i malih stočara. Sviđa mi se što dobivamo priliku za uvid situacije s obje strane i vidimo sukobe iz dvije perspektive. Naravno, svatko ima svoj cilj i opravdanje za svoje postupke. Mogli bismo cijeli sukob unutar stripa svesti pod Nietzscheansku teoriju o volji za moć. Naime, veliki uzgajivači imaju moć u vidu novca, mnogo stoke i nepreglednih posjeda. Kao što znate, ako imate moć, želite ju povećati i steći još veću moć. Logički, ne žele dopustiti malim uzgajivačima da opstanu jer su im konkurencija i predstavljaju im prijetnju za stjecanje zarade. Na drugoj strani, nalaze se mali stočari koji se tim poslom bave samo zbog opstanka, odnosno, egzistencije (radije upotrebljavam taj izraz jer zvuči stručnije). Ipak, oni kroz svoj opstanak žele napredovati u životu te po mogućnosti iskočiti izvan vlastitih okvira i zaraditi na tom poslu. Na taj bi se način približili moći koju posjeduju veliki uzgajivači. Zanimljivo je kako se u svemu može naći malo filozofije. (Ne mislim na filozofiranje u dijalozima).

Za crtež se pobrinuo vrlo dobri Sergio Tarquinio koji se rodio u Cremoni davne 1925. Na strip sceni debitirao je 1945. crtajući vestern strip Cesarea Solinija “Luna d’Argento” (“Srebrni mjesec”). Za Studio D’Ami potom crta nekoliko priča “Bleka i Gionnija” kojeg je objavljivala izdavačka kuća Dardo. Kao i drugi talijanski crtači toga vremena, 1948. se seli u Argentinu gdje, zajedno s Hugom Prattom i ostalima iz “venecijanske grupe” crta za revije Misterix i Salgari. Iz tog se razdoblja ističe njegov strip “Alan Blood” koji je doživio veliki uspjeh. 1952., nakon povratka u Italiju, nastavlja raditi za Dardo (na naslovima kao što su “ Ray Fox” i “ Condor Gek”), ali i za reviju Il Vittorioso i engleske kuće Fleetway i Amalgamated Press. Neki od njegovih stripova za Fleetwayevu ediciju “Cowboy Picture Library” - kao što su “Crazy Horse”, “Kansas Kid”, “Kit Carson”, “Davy Crockett”, “Buck Jones” i “Billy the Kid” - objavljeni su i kod nas, u slavnoj ediciji “Crtani romani”. Krajem pedesetih godina prošlog stoljeća Tarquinio počinje suradnju s izdavačkom kućom Bonelli, crtajući strip “Il giudice Bean” (“Sudac Bean”) prema scenariju Guida Nolitte i “Giubba Rossa” (Crvena jakna) prema scenariju Gian-Luigija Bonellija. Istovremeno, za Mondadori crta nekoliko pustolovina Supermana i Batmana, a za Il corriere dei piccoli dugačku sagu o piratima. 1966., na poziv Gina D’Antonija, počinje raditi na serijalu po kojem će biti zapamćen i na kojem je ostavio najdublji trag - “Storia del West” (“Priča s Divljeg zapada”). U idućih je četrnaest godina nacrtao ukupno 34 epizode. Nakon što su “Priče s Divljeg zapada” okončane, Tarquinio 1981. počinje crtati Kena Parkera. Nakon pet epizoda i gašenja serijala prekida suradnju s izdavačkom kućom Bonelli i prelazi u Il giornalino, posvetivši se radu na dva vestern serijala “Fra due bandiere” (“Između dvije zastave”) i “Nuove Frontiere” (“Nove granice”). Prekid suradnje s Il giornalinom označava i kraj njegove strip karijere, pošto se u potpunosti, i to s velikim uspjehom, posvećuje slikarstvu.

Chiarolla?!

Karakterizira ga jednostavan i pomalo statičan crtež koji ima sjajno sjenčanje. U Bijelom paklu je jako lijepo prikazao snježnu atmosferu i avanture snijegom okovane predjele. Smatram da njegov crtež lijepo paše u ovakvu epizodu gdje se likovi moraju sporo i oprezno probijati kroz snježnu mećavu. Neki predinamičan crtež i ne bi bio baš dobar na ovakvoj epizodi. Primjerice, da je Zagorov Mauro Laurenti odradio ovu epizodu, scene mećave bi najvjerojatnije izgledale kao hrpa bijelih fleka na papiru s povremenim crnim linijama. Uspio je Tarquinio odraditi dosta jako lijepih scena u ovoj epizodi i crtež je definitivno jača strana u Bijelom paklu.

U nastavku ćete se moći detaljnije upoznati s nositeljima radnje recenziranog stripa. Glavni lik ovog stripa je Bill Adams kojeg smo upoznali još na samom početku serijala kao malog dječaka. Ipak, ovdje više nije mali dječak već je postao odrastao čovjek koji radi kao agent. Kroz ovaj strip pokušava balansirati između dvije sukobljene strane i nekako isposlovati mirno rješenje. Ono što malo iritira su njegove česte izjave poput: "Zapad više nije isti", "Vremena su se promijenila", "Vrijeme kauboja je prošlo" itd. Mislim da su ovakve rečenice puno bolje prošle u zadnjoj epizodi gdje stvarno uviđamo da je Divlji zapad dočekao svoj kraj, dok ovdje to i nema toliku snagu.

Od kauboja ističu se likovi Zeba i Charliea, jedan je umjetnik, a drugi staro gunđalo. Donose dozu komedije u strip, što je jako dobra stvar, posebno u onim dijelovima gdje vani bijesni snježna oluja i to stvara interesantan kontrast ozbiljnosti i komedije. Te su me scene baš podsjetile na neki stari vestern i one scene gdje se izmoreni kauboji međusobno živciraju i podbadaju prije spavanja.

Lik koji mi se najmanje svidio je, u svakom slučaju, major Wolcott koji je okarakteriziran kao neki od onih beskrupuloznih biznismena koji su voljni pregaziti druge samo da steknu svoju korist.
Ono što još treba spomenuti jest naslovnica. Nažalost, nije baš najbolja iako je priča pružala puno više mogućnosti za atraktivnu naslovnicu. Imamo prilično neuvjerljiv prizor kauboja koji ležerno šeće kroz snijeg, drži jednog malog telčića u rukama i goveda ga mirno prate. To se u priči nije odvilo tako. Ne volim kada naslovnica spoila radnju, ali isto mi se ne sviđa kada naslovnica nema veze s radnjom. No, dobro, ne želim više dosađivati čitateljima. Ukoliko volite dobar vestern, pročitajte “Bijeli pakao“. Istina je da je radnja u nekim dijelovima malo spora i dosadnjikava s previše teksta, ali u globalu strip ostavlja vrlo dobar dojam i uspijeva zabaviti čitatelja. Barem je mene zabavio.

PSDZ SA 37a Zapaljeni križ

PSDZ SA 38a Kraj puta

7, 7, 6, 6

09.08.2022
    09:30:00 sati
  • goodpaso

8, 7, 7, 9

Ova Zapadna epopeja je po meni prezivela ispit vremena i steta sto nije bilo boljih crtaca,Steta sto je  pola epizoda crtao Renato Polese koji je po meni los,ocenu dajem za stripove gde nije on crtac.

Uz neku mau izmenu scenarija i malo bolje crtace bilo bi to ok opet da se uradi

09.08.2022
    19:26:00 sati
    goodpaso

10, 10, 10, 10

Ma, kritičara je uvijek bilo, tu se ništa ne može učiniti. Ali, kako netko može uzeti sebi za pravo kritizirati vrijedno umjetničko djelo ? A PRIČE S DIVLJEG ZAPADA su zaista vrijedno umjetničko djelo. Nije to isto što i forsiranje Zagorovih novih epizoda koje ( čast rijetkim izuzecima ) ne vrijede baš ništa a plitko ih se uzdiže u nebesa. PRIČE S DIVLJEG ZAPADA se mora gledati u KOMPLETU a ne pojedinačno epizodu po epizodu. Za moj ukus ovo je savršenstvo.

10.08.2022
    17:01:00 sati

7, 7, 8, 8

Meni se sviđa to, da se Adams ne stavlja ni na jednu stranu, več je samo promatrač, za razliku od Texa u Cheyenn clubu. Zanimljiva je i ona mečeva na kraju koja praktično uništava svu stoku. Ako je to stvarno povijesno istinito onda je to važan detalj u stripu.

17.08.2022
    20:06:00 sati