Karavane

Bone

PSDZ SA 4b | 96 str.

Svaki strip ima protagonista. Svaki protagonist ima svoju priču. U Karavanama, imate priliku po prvi put upoznati Billa Adamsa, jednog od glavnih nositelja radnje cijelog serijala o Pričama s Divljeg zapada i dobiti kratak uvid u njegovo djetinjstvo kroz strip koji je zaista ispunjen akcijom, ali i pojedinim odličnim scenama jednog uzbudljivog putovanja karavanom.

• Karavani
    PSDZ LMS 986
  • Vojnici sudbine - Karavani
    PSDZ PI 4
  • Plaćenici - Karavane
    PSDZ SA 4
  • Karavan u plamenu
    PSDZ ZS 61

• Carovane, Le
    PSDZ SR 8

• Ovaj je strip svoje prvo izdanje doživio u veljači 1968., kao originalni broj 9 edicije Storia del west u izdanju Collane Rodeo. Strip je u Hrvatskoj izašao 22.12.2011. u izdanju Strip-agenta kao drugi dio četvrtog dvobroja.
  • Prvi put se pojavljuju Bill Adams i njegova majka Brenda.
  • Susrećemo se sa Siouxima.
  • Otac Billa Adamsa zove se George Adams.
  • U jednom trenutku, Zeke, vođa karavane, zbog izgubljene oklade mora učiti čitati. Zekeov/Billov konj zvao se Crni.
  • Naporno putovanje naših prijatelja koje pratimo kroz strip potrajalo je čak 5 mjeseci.

Je li bilo koji strip junak imao normalno djetinjstvo? Čisto sumnjam. Zagoru su ubili roditelje, Batmanu isto tako, Dylan Dog očito ni sam ne zna od koga točno potječe u cijelom onom bućkurišu sa Xabarasom, Magični Vjetar se ne sjeća ničega itd. Moglo bi se napisati jedan poduži tekst o djetinjstvima stripovskih junaka, ali to bi bilo preveliko skretanje sa centralne teme ove recenzije, odnosno stripa pod naslovom "Karavane" u kojem pratimo jednu epizodu iz avanturama ispunjenog djetinjstva mladog Billa Adamsa.

Strip na vrlo interesantan način prati zgode i nezgode jedne skupine doseljenika koji se pokušavaju domoći Kalifornije. No, prije no što stignu na svoj cilj, moraju proći razne prepreke i prebroditi razne nedaće u vidu nepristupačnih terena, strmih planina, beskonačnih prerija, ratobornih Indijanaca i raznih prevaranata i bandita koji se kriju među njima. Na svu sreću, susreću Pata MacDonalda koji im pristaje biti vodič. Tu počinje prava avantura koja nam donosi sve ono zbog čega volimo stripove: tučnjave, pustolovine, pucačinu, neizvjesnost, napetu atmosferu, neočekivane preokrete, ali i neke emotivne scene. Tijekom čitanja, u više bi vam se navrata moglo učiniti da gledate neki stari vestern film, jer strip zaista ostavlja takav dojam što je zaista sjajna stvar. Ako netko od vas, dragi čitatelji, posjeduje sposobnost dubokog uživljavanja u strip, možda će pomisliti da je i on jedan od doseljenika koji putuje karavanom.

Kalifornija

Ako ste upoznati s povijesti, znat ćete da su prvi Europljani stigli na istočnu obalu SAD-a i zatim su (nakon određenih ratno-političkih peripetija o kojima možete čitati u Velikom Bleku i Komandantu Marku) postupno krenuli naseljavati zemlju i uputili se prema zapadu. Jedan od najistaknutijih ciljeva doseljenika bila je Kalifornija koja je i danas san mnogih ljudi (Hollywood, bogati gradovi, blještavilo modernog društva itd.). No, kada je sve točno krenulo i zbog čega?

Kratka povijesna lekcija

1845. Amerikanci su još uvijek nesigurno gledali na zapad. U to vrijeme, beskrajna prostranstva koja su se protezala dalje i od Apalačkog gorja još uvijek nisu bila preplavljena doseljenicima. Tek stvorena država Teksas nastala je na djelomično naseljenim područjima otetima od Meksika. (vidi epizodu: Alamo). Meksiku je, prije poraza u ratu, pripadala i prostrana zemlja koja se prostirala između Stjenjaka i Tihog oceana: KALIFORNIJA. Naseljavali su je potomci španjolskih doseljenika i većinom miroljubivi Indijanci. Zapravo je Kalifornija bila izolirana od ostatka svijeta sve do te poplave doseljenika koji su poremetili stoljetni mir tog područja. Mnogi hrabri i odvažni ljudi tražili su putove, otkrivali planinske prijevoje, prelazili riječne tokove i obilježavali orijentire koji su utabali put prema Pacifiku. Brojni su doseljenici smatrali Kaliforniju blagoslovljenom zemljom koja je obećavala bogat urod, blagu klimu i bolju kvalitetu života. No, put do tog blagostanja nije nipošto bio šetnja. Putovanje od istoka do Kalifornije moglo je trajati i po pet mjeseci jer je jedino prijevozno sredstvo na raspolaganju bilo iznimno sporo i ovisilo je isključivo o snazi konja ili volova koji su vukli kola prerijom.

Prerijski jedrenjak

Conestoga ili Prerijski jedrenjak, bila su najčešća kola koja su doseljenici koristili. (To su ona kola koja vidite u svim vesternima). Prozvali su ih jedrenjakom jer su njihovi pokrovi od platna u beskrajnim zelenim prostranstvima ostavljali dojam kao da se radi o brodskim jedrima. Svaka karavana imala je vođu koji je bio odgovoran za sve članove i izdavao je zapovijedi. U ovome stripu je to simpatični gospodin Zeke koji mi je ostavio jako dobar dojam jer je kroz cijeli strip odisao mudrošću i iskustvom. Naravno, tu su i vodiči, lovci i obični putnici. Ukratko, cijela šarena paleta likova se mogla vidjeti u prosječnoj karavani. No, postoje značajne matematičke šanse da će u karavani od gotovo sto ljudi biti barem jedan ili dva gada koji u svemu imaju neke vlastite interese. Neću vam otkriti ima li takvih likova i ovdje, otkrit ćete kada pročitate :).

Povijesno autentična fotografija kola

Uzbudljivo djetinjstvo

Ako ste čitali ovaj strip, makar i samo letimično, vidjeli ste da je mladi Bill Adams imao stvarno zanimljivo djetinjstvo puno pustolovina. Rano je izgubio oca i to ga je prisililo da brzo odraste. Bome, odrastao je u pravog pravcatog kauboja. Iako je još uvijek samo dječak, posjeduje zavidnu dozu hrabrosti i spretnosti. Pa, mali puca iz puške, jaše konja, tuče se kada treba, a uz to i zavodi djevojčice. Kada sam prvi put čitao ovaj strip, nije mi bilo ni na kraj pameti da će mladi Bill postati jedan od glavnih likova serijala koji će i sam proživiti razne pustolovine kojima možete svjedočiti kroz razne epizode serijala. Osobno, mislim da je na početku stripa još uvijek bio dijete u jednoj je sceni postao muškarac. Iako to zvuči grubo, postao je muškarac počinivši dva ubojstva. Neću ništa spoilati, ali one scene s konjem su vrhunske.

Pat MacDonald (lijevo) i Bill Adams (desno)

Tarquinio

Za crtež se pobrinuo Sergio Tarquinio koji je odradio odličan posao. Iako sam mu jednom prilikom zamjerio statičnost u crtežu, ovdje me natjerao da progutam vlastite riječi. Briljirao je u akcijskim scenama. Lica likova je prikazao jako dobro i svaki izgleda unikatno sa maestralnim prikazom emocija. Krajolici i pejzaži su tako lijepo prikazani da iskreno žalim što ih nema više. "Karavane" su, zaista školski primjer sjajno nacrtanog stripa, u što se možete i sami uvjeriti ako pogledate odabrane vinjete u ovoj recenziji, ili jednostavno pročitate strip.

Početak uzbudljivog putovanja

Naslovnica

Ovo je zaista jako dobar strip, što ne biste pomislili na osnovu naslovnice. Jednostavno ne izgleda obećavajuće i ne navodi nas na to da se radi o stripu punom akcije. Imamo travu, nekoliko kola i jednog konjanika u prvom planu. Kao da joj fali jedna mrvica avanturizma i dinamike. Najvjerojatnije ne bih kupio ovaj strip samo zbog naslovnice. No, treba priznati da je onaj konj na njoj predivno nacrtan.

Ocjene

Priči dajem samo sedmicu jer zaista nije ništa spektakularno. Radi se o putovanju likova od točke A do točke B i nema ničeg drugog osim toga. Ipak, scenarij je razvijen bolje od priče. Ima tu nekih dobrih dijaloga, dosta akcije, puno interesantnih likova i upečatljivih scena i ostavlja puno bolji dojam nego sama početna zamisao priče. Treba nadodati da scenarij čini kompletan strip prilično uvjerljivijim i zato će dobiti devetku. Tarquiniu od sveg srca dajem desetku. Crtež je jednostavno odličan i na sjajan način dočarava ono što je pisac htio reći. Naslovnici ću dati šesticu jer smatram da je mogla biti nacrtana puno bolje od ovoga. Trebala je biti upečatljivija. Odlično bi funkcionirala kao neka ilustracija s tematikom Divljeg zapada, ali kao naslovnica me baš i nije oduševila. Dakle, sveukupno to ispada točno 80%. Pa da, to je otprilike zasluženo. Ne spada u sam vrh ovog serijala, ali svakako je bilo i gorih epizoda. Također, radi se o tek osmom nastavku serijala, pa je ovo sasvim dobra ocjena uzmemo li u obzir početne epizode raznih drugih strip serijala koji definitivno nisu dosegli ovu razinu u svojoj osmoj epizodi (uzmimo za primjer Zagora čija je osma epizoda prilično loša i nema praktički nikakvu radnju; mislim na epizodu pod naslovom "Zagorova osveta". A ni Tex nije puno bolji, budimo iskreni).

Završna riječ

Na samom kraju, reći ću da sam u globalu zadovoljan epizodom i da je više-manje ostavila dobar dojam na mene. Uspijela je zadržati moju pažnju od početka do samog završetka, što se ne događa baš često. Ako uzmete ovaj strip u ruke, ne očekujte nekakvo remek-djelo sa maestralnim crtežom ili nekakvom vrhunskom radnjom, ali možete očekivati jedan lijepi strip koji će vam omogućiti da malo stavite, kako se kaže, mozak na pašu i zabavite se. (Naravno, ako volite vesterne).

Sretan završetak...

PSDZ SA 3b Komančeri

PSDZ SA 21a Plaćeni ubojice