Daleko od Camelota

Princ Valiant

PV CB 1 | 192 str.

Pripremite se da se ovog puta zajedno s Valiantom i njegovim najmlađim sinom, Natanom, susretnete sa čudovištima iz Loch Nessa, dalekim precima stvorenja koje i dan danas predstavlja misteriju... A potom da zaplovite put Afrike, kako bi jednom davno ukradeno blago legendarnog cara Solomona bilo vraćeno tamo gde je trebalo da leži zauvek...

P.S. Mystèreovci kojima se dopala lepa epizoda "Kraljica od Sabe", vi prvi vežite pojaseve, polećemo!

• Far From Camelot
    PV CB 1

• 3501. tabla “Princa Valianta” poslednja je koju je samostalno potpisao John Cullen Murphy, Fosterov naslednik. Od 3502. table, strip potpisuju Johnov sin Cullen, kao scenarista, i Garry Gianny, kao crtač.
  • Na 3513. tabli (vidi slika 1.) prikazana je abdikacija vremešnog kralja Artura. Dok njegova praunuka i zakonita naslednica, Ingrid, ne odraste, kao regenti vladaće Valiant i Aleta. Ingrid je i njihova unuka, takođe! Jer, Valov najstariji sin Arn se oženio Mordredovom ćerkom Mev, i s njom dobio Ingrid. Mordred je u stripu sin Arturove polusestre Morgaze, kraljice od Orknija, a budući da Ginevra i Artur nisu imali dece, tako je mala Ingrid jedini Arturov naslednik. (Kao u nekoj latinoameričkoj seriji! :)
  • Bitno je napomenuti i da su Saksonci konačno osvojili Britaniju i Arturovo kraljevstvo samo je senka od svog nekadašnjeg sjaja, dok su njegove granice samo formalne.
  • Cullen Murphy priveo je kraju Galanovu potragu za istinom o Svetom Gralu, i od 3537. table, od 21. novembra 2004., kojom počinje zbirka “Far from Camelot”, scenario za strip o našem omiljenom vitezu Okruglog stola piše Mark Schultz. Najpre će se pozabaviti misterijom o čudovištu iz jezera Loch Ness, a centralno mesto u priči potom zauzeće blago cara Solomona, kao i legenda o samom Solomonu i kraljici od Sabe.
  • Čudovište iz Loch Nessa, ili “čudovište”? Iako je uvaženo mišljenje da je ta priča lansirana kako bi se privukli turisti u ovo škotsko mesto, ona još uvek zaokuplja pažnju svih koji vole ovakve misterije, odnosno legende i Nessie je jedna od najvećih turističkih atrakcija Škotske. Priča o njoj datira još iz 565. godine p. n. e., a početkom 30-ih prošlog veka, ova misterija počela je ponovo da zaokuplja pažnju javnosti. Izvršena su brojna naučna istraživanja, kako bi se saznalo da li u dubinama Loch Nessa zaista živi neki potomak ove dinosaurusolike rase, ali nikakav dokaz nije pronađen. Oni koji veruju u ovu legendu to pripisuju velikoj dubini jezera i potencijalnim podvodnim pećinama koje omogućuju ovom zanimljivom stvorenju da se skriva od očiju znatiželjnika. Neki ipak tvrde da su je videli, a kao dokaz obično prilažu nejasne fotografije.
  • Saba (arapski naziv), ili Sheba (jevrejski) je antička pokrajina i kraljevina Sabejaca za koju se smatra da se od početka drugog milenijuma, pa sve do I veka p. n. e. nalazila negde u južnoj Arabiji, najverovatnije na teritoriji današnjeg Jemena. Bili su sledbenici sabejizma, stare religije Arabljana, Egipćana i drugih naroda; poznati po obožavanju zvezda, kao i Sunca i Meseca.
  • Glavni grad Sabe bio je Marib. Među ruševinama ovog grada nalaze se ostaci hrama Mahram Bilqis, a Bilqis je ime Kraljice od Sabe pod kojim je poznata u islamskoj tradiciji. Ona se pominje i u Kuranu, ali ne po imenu.(vidi slike niže)
  • Saba se spominje u brojnim istorijskim spisima (jevrejskim, islamskim, etiopskim...), a posebno je zanimljiv opis dolaska Kraljice od Sabe kod Solomona iz jevrejske Biblije Tanakh (kod Hrišćana poznatoj kao Stari Zavet, eng. Old Testament, ili po grčkom prevodu Septuagint). Prema tom izvoru, Kraljica dolazi “…s velikim karavanom i kamilama natovarenim začinima, zlatom i dragim kamenjem…”, što upućuje na to da je Saba bila zemlja bogata draguljima i začinskim biljkama. Stoga, istoričari zaključuju da potencijalna lokacija na kojoj se ova drevna zemlja nalazila može da bude i Etiopija, Somalija, ili Oman.
  • Prema etiopskoj svetoj knjizi Kebra Nagast, ali i nekim arapskim predanjima, Kraljica od Sabe imala je jedno stopalo normalno, dok je umesto drugog imala kozje kopito.
  • Solomon je bio treći i poslednji car ujedinjenog izraelsko-judejskog carstva i živeo je u X veku p. n. e.; nadaleko čuven po mudrosti i bogatstvu (ovo drugo značajnije za strip “Far from Camelot”). Po Starom Zavetu, bio je sin Davida, drugog izraelskog kralja, poznatom po mitu o Davidu i Golijatu, divu kojeg je ubio i tako oslobodio narod Izraela; kasnije je postao kralj. Solomon i Makeda su, prema etiopskoj legendi, bili ljubavnici i to je priča koje se u stripu pred nama držao i Mark Schultz. Kraljica od Sabe (Makeda, Bilqis), po većini priča, posetila je cara Solomona i iskušavala njegovu legendarnu mudrost, postavljajući mu zagonetna pitanja.
  • U Kebri Nagast govori se i o tome da je, vrativši se u Aksum, glavni grad Etiopije, rodila sina Solomonu, koji se zvao Menelik, “Sin Mudrog”. Menelik je kasnije od Solomona ukrao Zavetni kovčeg (Arc of the Covenant), u kome se nalazila tablica sa Deset Zapovesti i odneo ga u Aksum. Kovčeg se danas još uvek nalazi u Etiopiji, izložen u Crkvi Sv. Marije!
  • Naš drugar forumaš, Delboj, napisao je lepu recenziju spomenute epizode Martina Mystèrea, "Kraljica od Sabe" i takođe dao kraći uvid u ovu legendu, pa vam predlažem da je pročitate.
  • Hollywood je 1959. predstavio svoju verziju priče o ovo dvoje mitskih ličnosti – “Solomon and Sheba”, sa Yulom Brynnerom i Ginom Lollobrigidom u glavnim ulogama.

Prvo, možda je na početku najbolje upozoriti one čitaoce navikle na starog, dobrog, neprevaziđenog Hala Fostera da u zbirci pred nama nema puno dodirnih tačaka sa njegovim radom. A neki su, mada retki, mahom prestali da “Valianta” čitaju još kada ga je preuzela porodica Murphy. To kažem, jer pred nama je “Princ Valiant” prilagođen XXI veku, koji kao da je postao večiti stripski mladić, što je sušta suprotnost onome što je ovaj lik krasilo od samog početka – da on vremenom stari! Naime, Val već ima preko 55 godina i začuđujuće je da autori to nisu uzeli u obzir kada su smišljali ovu avanturu. No, iako je paradoksalno – to uopšte ne znači da je ovaj strip loš! Naprotiv, samo što onima kojima je “Valiant” omiljeni i najbolji strip (na svetu!), pomenuta činjenica može predstavljati veliku prepreku za uživanje u čitanju skoro 200 strana, na koliko se prostire ova velika avantura. Zato, moraćete da progutate ovu i još neke promene u (pristupu) radu na “Valiantu”. Naziv zbirke, “Daleko od Kamelota”, pomalo je ironičan, jer to što je radnja izmeštena iz Engleske nije ništa novo – Val je oduvek bio svetski putnik, ali činjenica da gotovo nigde ne vidimo da je reč o arturijanskom dobu je razočaravajuća. Pun naziv sage o princu-vitezu je, podsetimo se, “Prince Valiant - In the Days of King Arthur”! Nekoliko kadrova Kamelota i par pominjanja istog nikako ne mogu da budu dovoljna.

Arturova abdikacija

Ono što na samom početku upada u oči, jesu brojni fantasy elementi koje je Schultz uveo u strip. Bilo je fantasya i kod Fostera, naravno, mada najviše na samom početku sage o Valiantu... Setimo se borbe sa džinovskim stvorenjima iz močvara u kojima je Val proveo detinjstvo, zatim susreta sa Morganom Le Fej, a nešto kasnije susreta sa najvećim magom Istoka, onda sjajne horor epizode o Kuli Dimanša, a još kasnije pojave Gospe od Jezera koja je odvukla Merlina negde u noć...i još mnogo čega, ali – nije li sam mudri Merlin naučio Vala da je magija u stvari primenjena nauka? Tako da su misterije uglavnom imale logično objašnjenje i neretko bile korišćene tamo gde mač nije mogao da naudi neprijatelju, ali strah i sujeverje jesu, a Valiant se od početka koristio varkama kada god je to bilo neophodno. Slično je bilo i kod Murphyjevih, ali “Princ Valiant” nikad nije bio konanoliki strip. To je osveženje koje je, uz zanemarivanje Valiantovih godina, najviše udaljilo strip od korena, ali s druge strane – Schultz je ipak ostao veran Fosterovom i Murphyjevom pristupu pisanju, slobodnoj adaptaciji istorijskih događaja.

Kao što je J. C. Murphy na početku rada na “Valiantu” najpre pokušavao da oponaša H. Fostera, dok se vremenom nije prepustio sopstvenom stilu, i kao što mu je nekoliko godina asistirao, pre nego što je u potpunosti preuzeo crtanje stripa, isto se može danas reći i za odnos Murphyja i Giannyja! Likovi su dobro nacrtani, a sam crtež, sličan Fosterovom, odlično je uklopljen sa pričom i zajedno rezultiraju znatno bržim narativnim tokom nego što je ranije bio slučaj. Tako da “Princ Valiant” više nije onaj stari (i “spori”) Sunday strip sa obiljem naracije. Fale i predivni fosterovski pejzaži u pozadini, što je najveća zamerka Giannyju, ali ta boljka pratila je i Murphyjev crtež. Pred nama je, dakle, jedan potpuno moderan strip, veoma zanimljiv, uprkos svim promenama, ali kako je moja malenkost veliki poštovalac lika i dela maestralnog Hala Fostera, ne zamerite na ovim silnim poređenjima i nostalgiji. :)

Princ Valiant je oduvek bio čovek od akcije. Mladost je proveo u lutanju svetom, a to se nije bitno promenilo ni kad se oženio i postao otac. Vremenom se ipak postepeno povlačio, sve više prostora prepuštajući najstarijem sinu Arnu, a potom i srednjem Galanu. Došao je red i na najmlađeg Valovog sina, Natana, da dobije više mesta u sagi. Na početku ove zbirke zatičemo Vala kako se dosađuje usled obaveza koje prate kraljevanje Kamelotom. Svoje frustracije leči u borbi, vežbajući s drugim vitezovima i u zamku je sve više povređenih. Aleti je sasvim jasno da njenom suprugu fale avanture, pa ga stoga upućuje u nova lutanja, tokom kojih će mu štitonoša biti sin Natan.

Simbolično, kao na samom početku Valovih lutanja, jednom davno, kada mu je veštica Horid prorekla brojne avanture, velike bitke i činjenicu da nikada neće spoznati mir, i kada se susreo sa zmajolikim stvorenjem u močvarama, Schultz sada započinje svoj rad omažem Haroldu Fosteru. Kada ga Natan upita šta će oni u stvari da rade kao vitezovi-lutalice, Val mu objašnjava da je njihova dužnost da brane nedužne i slabe, da donesu pravdu gde je potrebno... I priseća se koliko je vremena prošlo od kada se susreo sa zmajem! On i Natan sreću tri utvare, koje se predstavljaju kao sestre stare Horid i podsmevaju se Valiantu: “Dobrodošao, prinče od Tule... čak i sada, toliko godina stariji, ali ne i mudriji, ti tražiš zmaja!? Možda će tvoj sin slediti neku drugu stazu...” – ostaju zagonetne utvare, a potom nestaju, krešteći: “Zmaj! Zmaj čeka princa Valianta...

I zaista – potom sreću jednog Pikta, daleko od rodne Kaledonije (Škotske), Broguta, koji lako uspeva da zaokupi Valovu pažnju pričom o svom ukletom plemenu, koje mora da prinosi žrtve zmajevima koji žive u obližnjem jezeru... Veran svojoj viteškoj dužnosti i časti iznad svega, Val se upliće u Brogutovu mrežu, i kreće s njim put Kaledonije, iako sumnjičav...

Dolaze do jezera, gde Valiant osmišlja kako da uhvate jednog od “zmajeva”, obuzet lovačkom groznicom, ali Natanu je sve sumnjivija svrha njihovog rada, jer mu se čini da su zmajevi potpuno miroljubiva stvorenja... On biva uhvaćen i odveden u obližnje piktsko naselje, za koje će se ispostaviti da ni najmanje nije ukleto, već da je Brogut ludak ubeđen da će mu srce zmaja doneti veliku moć. Ali, i veliki majstor obmane, takođe, budući da je uspeo da snažno utiče na uvek obazrivog Valianta i pomuti mu razum svojom magijom. A potom, nakon što je iskoristio Vala za svoje ciljeve, Brogut želi da ga se otarasi... Natan ne želi da otkrije oca, pravi se da je došao sam, ali iskusni piktski tragači lako pronalaze mesto odakle je stigao i u poslednjem času stižu tamo, na vreme – da sin ocu spasi život.

Old Nessie

Ostaci nekad slavnog Kraljevstva Sabe

Ovde valja scenaristi uputiti jednu veću zamerku. Čudno je da Val, koji se uvek držao one “Um caruje, snaga klade valja.”, sada odjednom sebi dopusti toliku nepromišljenost i dozvoli da lako bude obmanut. Ipak, zažmurimo na jedno oko i ovo pripišimo Valiantovim godinama, mada je Schultz i to opušteno preskočio. (I nadajmo se da je stara Nessie zadovoljna što smo konačno saznali moguću istinu o njenom poreklu, ali ostavimo ipak kriptozoolozima da donesu konačan sud.)

Ovih prvih 40-ak strana zbirke “Far from Camelot” poslužiće čitaocima da se uhodaju i naviknu na nove autore, baš kao što je i njima samima bilo potrebno neko vreme da se razmašu i pokažu svoj talenat. U nastavku sledi oko 150 strana čiste akcije i jedna od najvećih Valiantovih avantura, pa se propusti iz epizode sa zmajem ipak brzo zaboravljaju, a Val više liči na sebe.

U priču ulaze dva nova lika, vikinški kapetan Skirmir i afrička princeza Makeda. Skirmir će najpre oteti Vala i Natana, želeći da dobije otkup za njih, ali situacija se brzo menja – Natan uspeva da pobegne, a Skirmir je svrgnut, pa i sam postaje zarobljenik kao Valiant. Put ih vodi do jedne drevne kule koja je pripadala starim Kartaginjanima... Domaćin Valu, Skirmiru i ostalim Vikinzima je misteriozni Zamestra Dagon. Pomutiće im razum pričom o velikom blagu koje se nalazi negde u kuli... To blago, osam vekova ranije, Kartaginjani su ukrali iz daleke Sabe, jer im je bilo neophodno u ratu protiv Rima. Ali, gonjeni rimskom vojskom, iskrcali su se blizu te usamljene kule na iberijskom (pirinejskom) poluostrvu, čiji je jedini stanar bio sam Dagon, i tu ga ostavili. Zamestra je sunarodnike izdao Rimljanima, ali oni u kuli nisu našli ništa!

Zaslepljen pohlepom, Torvolf, koji je preuzeo vođstvo od Skirmira, pobiće svoje pratioce jer želi blago samo za sebe. Ono što niko od njih ne zna, to je da je blago začarano i ukleto. Zamestra je osam vekova bio njegov čuvar, ali sada će ta uloga pripasti Torvolfu...a Val i Skirmir su slobodni da odu. Kao nagrada, Vala očekuju njegov voljeni Raspevani mač, koji mu je bio oduzet, kao i dobro nam poznata plava odeća sa riđim ždrepcem na grudima! I ne samo to, tu je i jedan novčić sa Solomonovim likom... Naš omiljeni vitez Okruglog stola zaklinje se da će ispraviti staru nepravdu i sa grupom vitezova iz Kamelota vratiti blago nazad u Sabu...

U međuvremenu, Natan sreće starog, dobrog ser Gavena i odlazi s njim u Kamelot. Aleta je šokirana vešću da je njen muž pao u ropstvo, ali brzo dolazi sebi i organizuje potragu u kojoj će učestvovati samo nekolicina odanih ljudi...

Val i Skirmir nailaze na grupu Gota koji drže zarobljenu jednu devojku i pritiču joj u pomoć... To je Makeda, princeza od Ab’ Sabe i direktni potomak legendarne kraljice. Ona, Skirmir i Valiant ulaze u raspravu oko toga šta im je činiti i ko bi od njih bio najbolji vođa. Kada Val izvadi novčić da bi pismo ili glava to odlučili, Makeda ne može da veruje da u rukama imaju delić Solomonovog blaga… Ispričaće im osam vekova staru priču o ljubavi njene daleke rođake i mudrog kralja, kao i to kako je, kada je Solomon ostario, a njegovo veliko bogatstvo bilo dovedeno u opasnost, on odlučio da Makeda i njeni Sabejci nastave da ga čuvaju negde daleko u skrovištu u planinama…

Ujutru ih budi vrh koplja uperen u njih! Makedin otac, Nešem, sa sabejanskim ratnicima našao je otetu ćerku, ali nije mogao ni da sumnja da će s tom dvojicom Severnjaka koji je prate naći i davno nestalo blago svog naroda... Teži deo je vratiti toliko blago natrag u Sabu, a pre toga uzeti ga iz uklete kule! U toj avanturi natprirodne sile biće im veliki neprijatelj, a na kraju će se i ljudski faktor pobrinuti da ne protekne sve glatko... Istovremeno, Aleta, Gaven i Natan traže nekakav trag koji bi ih uputio na nestalog Valianta... On sam će morati da se izbori i sa dozom ljubomore koju u njemu izaziva Makedina naklonost ka Skirmiru, kao i sa lepotom mlade i lepe princeze. Valiant je ipak samo ljudsko biće! :)

Sledi dosta epske fantastike, “Princ Valiant” se kreće u novom smeru i to dosta dobro funkcioniše. Ako neko nikada pre nije čitao ovaj strip, pa mu rad Giannyja i Schultza eventualno bude prvi susret sa najvećom sagom u istoriji devete umetnosti, uz “Far from Camelot” neće osetiti ni mali deo Fosterove magije, niti svežinu koju su u sagu uneli otac i sin Murphy, ali će se svakako dobro zabaviti i uživati u čitanju. Teško je dati ocene ovoj zbirci, a biti objektivan, jer iza nje je preko 3500 tabli i 70 godina izlaženja ovog velikog, sjajnog stripa! Neobično je i pisanje recenzije za nešto što se kosi sa takvom tradicijom, a ne pomenuti istu, odnosno – prisetiti se nekih velikih trenutaka... I nemoguće je dati precizan konačan sud, iako je recenzent ove table pratio prvo u njihovom nedeljnom ritmu izlaženja, a potom ih još dva puta pročitao sakupljene u ovu zbirku. Više je nego zanimljiva, mada sam ponekad imao utisak da čitam avanture nekog drugog lika. Pri poslednjem čitanju, završenom neposredno pred pisanje ovih redova, na jedvite jade sam uspeo da se isključim i otgrnem od “Valianta” kakvog poznajem čitav život i uživam u stripu, ali osećaj nakon čitanja je ipak i dalje teško opisati... Svejedno, imate moje preporuke, jer će fanovi ipak želeti ovo da imaju i pročitaju. Dodaću da je cena od 20$ (s popustom oko 14$!) potpuno simbolična za obim ovog izdanja (čak 192 strane!) na kvalitetnom papiru i u koloru!

Za sam kraj, da se dohvatimo malo i tog kolora! :) Naime, iako je strip od samog početka izlazio u boji, opšte je poznato da se fanovi gotovo jednoglasno slažu da je lepši u crno-beloj varijanti, s kakvom smo se susretali na ovim prostorima, posebno u luksuznim izdanjima Forum-Marketprinta, a od pre par godina i ZG naklade. Rad sva tri crtača, prvenstveno veličanstveni Fosterov, zaista je lepši prikazan crno-beli! Kolor je najlošija strana “Princa Valianta”, kako Fosterovog, tako i Murphyjevog, a sada i Giannyjevog. U vreme kada gotovo da nema stripa koji je loše obojen, nameće se pitanje otkud ovako jednostavno kolorisanje sasvim solidno nacrtanog stripa? Korišćene su samo osnovne boje i mada se ne može reći da izgleda loše, opet – ne izgleda ništa posebno.

Strip prati samo uvodna reč scenariste u kojoj nam objašnjava kako je “Valiant” oduvek bio američki i samo američki strip, pa bolje da to nije ni ubačeno u ovo izdanje... Fali, dakle, jedan ili više propratnih tekstova o samoj sagi, o Fosteru i Murphyju, fale skice, ali za ovu cenu – to i nije tako veliki propust. Prošle godine je, u ostalom, izašla knjiga “The Prince Valiant Page”, u kojoj možete pročitati sve o Giannyjevom pristupu i radu na “Valiantu”! I sami se uveriti u to da ovaj je ovaj strip zaslužio i svoje crno-belo izdanje! :) A Boga mi, zaslužuje i to da se u donjem desnom uglu umesto naslova neke naredne nedeljne table/epizode konačno jednom nađe i THE END...

8, 5, 10, 5

nikako mi ne odgovara stil pricanja prica u Valijantu. Crtez bez mane.

17.08.2010
    18:07:00 sati

7, 6, 9, 8

Upravo pročitao. Nije loše. Crtež je dobar. Jasno, da nije kao Fosterov ali je svejedno lep. Možda je po mome miščjenju manje detaljniji. nema toliko pozadine. Sama priča je standardna. Princ Valiant kao lutajuči vitez ide ovog puta sa sinom u susret novim pustolovinama i na kraju je naravno opet u Aletinom zagrljaju. Sve skupa ima neki Fosterov dodir i sa radošču sam pročitao šta se desilo sa ovom junakom. Nisam razočaran ali mislim , da je vrijeme Princa Valianta prošlo. I ja mislim, da bi ovaj, meni jedan od najdražih stripovskij junaka zaslužio, da se jednom za stalno baci Aleti u zagrljaj i s njom mirno provodi dane u dvorcu i da to bude konačni THE END.

Princ Valiant nam je več stvarno pružio mnogo toga. Neka se več jednom u miru skrasi sa Aletom do konca svog života.

25.01.2013
    18:52:00 sati