Sablasni brod

Riđobradi

CB LIB 6/7 | 99 str.

Riđobradi na sablasnom jedrenjaku pronalazi mapu koja ga treba odvesti do lokacije na kojoj je drugi poznati pirat Morgan sakrio svoje blago. Prije odlaska do rta Horna, pirati moraju obaviti i pljačkaški pohod u Veracruzu, koji ne ispada onako kako su zamislili. Situaciju nastoji iskoristiti otpadnik Morales i otpočinje lov na blago, prepun izdaje, laži i neočekivanih savezništava…

• Ukleti brod
    GIG 3
  • Potraga za blagom
    GIG 3
  • Sablasni brod
    CB LIB 6
  • Mrtvačev otok
    CB LIB 7
  • Avetinjski brod
    ST 71
  • Ostrvo mrtvih 1.
    ST 94
  • Ostrvo mrtvih 2.
    ST 95

• Ptica burnica: Snježna burnica ili bijeli pomorčić jedina je vrsta ptice iz roda Pagodroma, iz porodice Zovoja. Ima dvije podvrste koje se razlikuju po veličini i obliku. Živi na južnom polu, a životni je vijek ove ptice između 15 i 20 godina. Bijele je boje, a oči i kljun su joj crne boje. Hrani se ribama, mekušcima, glavonošcima i strvinama. Često se viđa u veliki jatima, a može se vidjeti i kako ove ptice nerijetko borave i na santama leda.
  • Ukleti Holandez ili Leteći Holandez je ukleti brod koji nikada ne može doći u matičnu luku, nego mora ploviti morima zauvijek. Obično ga se može susresti u oluji obasjanog sablasnim svjetlom, nerijetko u crvenkastim tonovima. Legenda kaže ako se približi drugom brodu, njegova posada će preko njega pokušati poslati na kopno pisma upućena ljudima, koji su već davno umrli. Isto tako, legenda kaže da svaki brod koji na otvorenom moru susretne Ukletog Holandeza očekuje neka strašna nesreća. Zabilježena su i mnogobrojna navodna pojavljivanja ovog broda. Jedno od takvih značajnijih dokumentiranih pojavljivanja zabilježeno je 1942 godine. Tada je jedna njemačka podmornica prijavila da je na pučini vidjela jedrenjak iz 17.st. Brod je plovio punim jedrima značajnom brzinom, iako na moru nije bilo ni daška vjetra. Izvješće nije potpisao bilo tko, nego čak jedan admiral njemačke ratne mornarice Karl Donitz.
  • Rt Horn (Cape Horn) je slavan među pomorcima jer se spominje kao najjužnija točka Južne Amerike. Radi se o jednom od najopasnijih pomorskih putova, koji je čak i danas izuzetno teško i opasno oploviti. Procjenjuje se da se u moru oko rta Horna nalazi više od tisuću potonulih brodova.
  • Karipsko more je jugoistočni dio Američkog sredozemnog mora, odvojeno od Atlantskog oceana otočjem Karibi, koje se proteže od Meksičkog zaljeva pa gotovo sve do Venezuele.
  • Galijun je veliki višepalubni jedrenjak koji su koristile gotovo sve europske države od 16. do 18. st. Galijuni su bili korišteni i kao ratni i kao trgovački brodovi te su bili naoružani s mnogo topova, čija vatrena moć nije bila upitna.

Riđobradi je jedan od najpoznatijih predstavnika francusko–belgijske klasične škole stripa. Za njega bismo mogli povući zanimljivu paralelu i kazati da je to belgijski strip, originalno objavljen u Francuskoj pod nazivom “Redbeard“, odnosno primarno francuski “Barbe – Rouge“.

Tvorac lika je Jean Michael Charlier. Crtački ga je oblikovao Victor Hubinon.
Prva epizoda Riđobradog pojavila se u magazinu “Pilote“ 1959. godine i to je bila njegova svjetska premijera. Charlier (1924–1989) je rođen u Liegeu u Belgiji. Jedan je od značajnijih scenarista stripova, a surađivao je s brojnim poznatim licima iz svijeta stripa. Između ostalih, s njim su surađivali i Victor Hubinon, Joseph Gillain, Rene Goscinny, Alberto Uderzo i mnogi drugi. 1955. godine zajedno s Goscinnyem i Uderzom utemeljuje magazin “Pilote“, čiji je prvi broj prodan u nevjerojatnih nekoliko stotina tisuća primjeraka. Charlier, između ostalog, potpisuje i 37 epizoda za Tanguyu i Laverdureu. Riđobradi je stekao veliku popularnost na području Francuske i nekih njenih onodobnih kolonija, Belgije, Nizozemske, ali nešto poslije i na prostorima bivše Jugoslavije. Do 1969. godine Victor Hubinon je izradio 18 epizoda Riđobradog, gdje će ga prvotno zamijeniti Gillain, a zatim Gaty i Pelleren. Charlier će sa novim crtačima surađivati na Riđobradom sve do dvadeset pete epizode, a nakon te epizode i on se povlači iz tog stripa.

Riđobradi je pustolovni, avanturistički, pomorski ili gusarski strip, ali to bi bila tek njegova uzgredna odrednica, ako bi se nekome taj strip trebao predstaviti jednom jednostavnom rečenicom. On je zapravo znatno slojevitije strip izdanje, posebno ukoliko se u obzir uzme kompleksnost zbira njegove edicije i ukoliko se temeljito poznaju složeni odnosi između likova, povijest tih odnosa, ali i povijesne i društvene prilike onog vremena. A vrijeme radnje Riđobradog moglo bi se okarakterizirati krajem 17. i početkom 18. st. Mjesto radnje je nešto sveobuhvatnije i mogli bismo ga označiti kao svaku lokaciju gdje god ima mora za plovidbu, a ona uključuje toliko nastanjenih i nenastanjenih otoka i otočića sa pripadajućim krajobrazima obale kojoj pripadaju. Strip “Sablasni brod“ svoju je premijeru imao 1966. godine, a godinu poslije izašla je i završna epizoda ove priče pod nazivom “Mrtvačev otok“. U Karipskom moru brod pirata Riđobradog “Crni sokol“, uzmiče pred očito nadolazećim uraganom.

Brodom upravlja kapetan Riđobradi, najstrašniji pirat svih mora, koji usmjerava brod u pravcu uragana opravdavajući taj postupak riječima: “Radije biram uragan, nego španjolsku eskadru“, čiji su brodovi galijuni uvijek u potjeri za njim i njegovim piratima. Najvjerniji saveznik mu je Tronogi – Joseph Valu.
Pirat je to koji je cijenjen zbog svoje pameti i lukavosti, na koju se kapetan uvijek mogao osloniti. Tako je bilo i ovoga puta jer je Tronogi opravdao kapetanovu odluku riječima: “Hrabri se hvataju u koštac s rizikom kako bi dobili što žele, a slabići odustaju čim poraz prijeti“.
Uragan daje Riđobradom neočekivanu ideju, a to je napad na španjolsko područje kojeg nitko u Veracruzu ne očekuje. Zbog uragana će imati praznu pučinu pred sobom, jer nitko neće naslutiti njihovu smionu i odvažnu odluku o napadu pod okriljem uragana. Radi se o izvrsnom uvlačenju čitatelja u radnju. Nudi se smislena priča u kojoj osobito važnu ulogu trebaju odigrati nepredviđene vremenske prilike i stoga se, kao takve, moraju iskoristiti na najbolji ponuđeni način. Charlier tu ne odustaje zadovoljan postignutim efektima, nego nudi još uvodnih detalja koji bi čitatelju još više zaokupili pažnju. A jedan od takvih dobitnih detalja je i igranje na kartu globalno poznatog i priznatog mornarskog praznovjerja u različitim oblicima. Tako mornari nad brodom uočavaju pticu burnicu, za koju drže kako je vjesnik nesreće i katastrofe jer su svi brodovi preko kojih preleti osuđeni biti ukleti brodovi.

Riđobradi jednim hicem rješava problem neželjene ptice nad brodom autoritativno i bez ikakvih premišljanja.

No, to ne rješava problem ukletih brodova. Naime, posada “Crnog sokola“ uskoro na pučini susreće brod bez posade. Smatraju da se radi o “Letećem Holandezu“, prokletoj lađi kojom plove kosturi, a koja je česta tema u mornarskim razgovorima. Ispostavlja se da je to brod pirata Morgana, na čijim ostacima Riđobradi pronalazi mapu s blagom koje je nekada pripadalo njemu i njegovoj posadi. Riđobradi stvara materijalne planove: napad na Veracruz gdje španjolski potkralj prikuplja plemenite metale pristigle iz svih meksičkih rudnika, uz istodobno planiranje plovidbe do rta Horna, gdje bi se trebalo nalaziti blago pirata Morgana. No, jedan drugi pirat, nelojalni Morales, ima neke druge planove koji prije svega uključuju osobno bogaćenje…

Priča je odlična, puna dinamike, avanture i neočekivanih obrata. Sadrži sve one detalje koji na zanimljiv način postupno grade priču. Uz poznato i već toliko puta opjevano mornarsko praznovjerje i s njim nadovezana globalno poznata legenda o ukletom brodu, scenarist istodobno koristi i neke stvarne povijesne činjenice u gradnji priče. Tako su upravo u luci Veracruza na sidrištu bili privezani brodovi iz Srebrene flote. Taj sustav flota s blagom razvio se u 16. st. u Španjolskoj. Tada je Španjolska počela primjenjivati zanimljiv model trgovine sa svojim kolonijama. Po ondašnjim zakonima koje je donijela svojevrsna preteča suvremene gospodarske komore, španjolskim kolonijama bilo je onemogućeno trgovati i sa kime drugim, osim sa matičnom zemljom – Španjolskom. U određenim intervalima na godišnjoj razini, iz Španjolske bi krenula brojna flota krcata robom iz te zemlje, a bila je namijenjena trgovini sa kolonijama. Roba se prodavala u zamjenu za srebro, zlato i druge dragocjenosti, kojima je već kolonija raspolagala. Stoga su brojni brodovi nakon takve razmjene bili puni različitog blaga i kao takvi, izazivali silan interes različitih piratskih skupina. Sva ta fikcija i povijesne činjenice su scenaristički odlično uklopljene u jednu zanimljivu i dinamičnu avanturu.

Crtež je na očekivano visokom nivou s pregršt posebno vidljivog truda i angažmana crtača. Dovoljni je obratiti pozornost na detalje izgleda broda, oružja, čak i piratske odjeće da se uoči trud koji je Hubinon uložio u crtačkom dijelu stripa. Kolor je odličan, čak mu ne šteti ni opsežna količina teksta kojom priča obiluje. Naslovnice su također jako dobre. Brod na naslovnici “Sablasnog broda“ izgleda perfektno.

Šteta je samo što Riđobradi nije zastupljen u nekoj svekoliko dostupnijoj kiosk varijanti, koja bi i cijenom i distribucijom bila dostupnija širem krugu čitateljstva na ovim prostorima. Riđobradi takvo što svojom kvalitetom sigurno zaslužuje.

CB LIB 1 Karipski demon

10, 10, 10, 10

Ja ovdje ne mogu dati ispod 100. Da mogu naslovnicama bi dao duplo. Bezvremenski klasik, ovo je krema u moru stripova. Kakvi dijalozi, kakva radnja, kakva atmosfera. Preporuka!

01.01.2021
    21:23:00 sati
  • Peyo

10, 10, 10, 10

Uloženo je puno truda u recenziju koja ima dosta zanimljivih detalja. Jasno da bi se o dvojcu Charlier Hubinon mogle ispisati brojne stranice, ali kao manju kritiku bih spomenuo da se moglo barem spomenuti (kada su se već spominjali Tanguy i Laverdure) da je riječ i o scenaristu Blueberryja. Za ostalo pohvale. Sam strip je vrh klasičnog BD-a.

01.01.2021
    22:13:00 sati
    Peyo

9, 9, 9, 9

02.01.2021
    14:07:00 sati
  • Ernie Pike

10, 10, 10, 10

Ovo je priča koja je mene i mnoge druge čitatelje stripova upoznala s Riđobradim. Oba albuma su izišla početkom osamdesetih u legendarnom Gigantu broj 3. Bila je to jedinstvena prilika da pročitamo kompletnu priću (ciklus) Riđobradog u kontinuitetu. Velika je sreća da je to upoznavanje izišlo preko ovako dobre priiče koja je od mene napravila dugogodišnjeg ljubitelja.

03.01.2021
    23:26:00 sati
    Ernie Pike

8, 8, 9, 10

Riđobradi je definitivno strip za sve generacije. Dovoljno je lagan i zabavan mlađima, a istovremeno će i zadovoljiti stariju čitalačku publiku. Kao i svi strip serijali tog razdoblja pati od određenih klišeja kao što je nepotrebno i nemoguće, ali ipak uporno izbijanje oružja iz ruku pucnjem iz pištolja (tri puta u ovoj epizodi), krivim geografskim činjenicama (npr. Sargaško more nikako nije na putu kojim se posada Crnog sokola zaputila iz Francuske prema jugozapadu s namjerom da stignu na rt Horn), lošom i prozirnom karakterizacijom likova s glupim izjavama istih zbog namjere scenarista da neke stvari objasni čitatelju (lako se moglo i takve sitnice ubaciti u didaskalije), arhaičnim crtežom s lošom dinamikom i većinom bezizražajnim izgledom likova...

Sve stvari koje sam nabrojao se očekuju u stripu iz tog razdoblja, pa čak i ovakom djelu koje bi trebalo biti iznad klišeja tipičnih za jeftine kiosk stripove izdavane u kajiš formatu tog razdoblja.

Ono o čemu nisam razmišaljao dok sam kao dijete čitao Riđobradog (Crvenobradi u izdanju Slobodne Dalmacije), je glavna postavka stripa u kojoj je njaveći ološ svijeta u kojem se odvija radnja prikazan kroz prizmu pozitivaca. Razumio bih da su u pitanju gusari koji se uvelike razlikuju od pirata i koji napadaju samo brodove države s kojom je njihova u ratu ili slično, ali ovdje su glavni junaci istinski koljači koji napadaju i pljačkaju sve što im dođe pod nož, mač, pištolj ili top. E taj dio ja više ne mogu provariti i zbog toga su jeftina Bonelli izdanja bolja i realnija odmah u startu.

Srećom, pa pozitivni elementi uvelike nadvisuju negativne čak i s mojim današnjim pogledom na bitnost poruke koju scenarist poručuje čitatelju, a situaciju donekle spašava i Eric, Riđobradov posinak preko čijeg razmišljanja i postupaka se prikazuju prave vrijednosti.

Avantura je druga i najbolja pozitivna stavka ovog stripa gdje Charlier pokazuje sav svoj pripovjedački raskoš držeći čitatelja uz strip "raširenih usta". To su i prekrasni, precizni prizori starih jedrenjaka i morskih krajolika koji oduzimaju dah, kao i mnoštvo opisa koji stvaraju dojam istinske povijesne priče.

Naslovnice jednostavno oduzimaju dah, posebno u Libellusovom izdanju. Bolje ne može!!

04.01.2021
    10:29:00 sati