Ronin

RONIN TPB 1 | 288 str.

“Ronin” je priča o obeščašćenom trinaesto-vekovnom samuraju koji je uz pomoć mističnih moći vaskrsao u korumpiranom i kompjuterizovanom 21. veku u New Yorku, sa poslednjom šansom za iskupljenjem. Njegova borba otpočinje i vodi ga kroz nasilni svet Mannhetna, suočavajući ga sa strašću, izdajom, ubistvima... i reinkarnacijom njegovog zakletog neprijatelja i ubice njegovog gospodara - drevnim demonom Agatom. Na mračnom i varljivom borbenom polju sumorne budućnosti dva protivnika vode finalne bitke: jednu za izravnanje starih računa a drugu za spas ili konačnu propast umiruće civilizacije.

• Ronin
    RONIN KLO_SP 7

• Ronin
    RONIN TPB 1

• prvobitno izdanje je izašlo u 6 delova,na po 48 strane,a kasnije se pojavljuje I u trejdu na 302 strane;izdavač DC Comics 1983-1984;1987;2003
  • sam naziv “Ronin” je japanski I njegovo značenje je “lutajući samuraj” ili “samuraj bez gospodara”
  • “Yojimbo” je telohranitelj
  • iako ovo delo Franka Millera nije poznato kao njegov “Dark Knight returns” ono je zapravo preteča Dark Knighta i samim tim možda još i značajnije jer je utabalo put Dark Knightu i postavilo nove standarde na strip sceni
  • korišćeno kao inspiracija za strip i crtani film “Samurai Jack”
  • “harakiri”(sepuku) je ritualno japansko samoubistvo kako bi se spasila čast.Izvršava se tako što samuraj probada svoj stomak mačem,zaseca stomak dole,zatim levo pa desno I na kraju ide mačem do srca.Ako ima sreće ili časnog protivnika,u ovom činu samuraju može pomoći “Second” čovek koji će samuraju koji izvršava ritual pomoći time što će mu odseći glavu po završetku rituala.U suprotnom samuraj ostaje sam da iskrvari na smrt u groznim bolovima.

“It’s a super-hero,science fiction,samurai drama,urban nightmare,gotic romance.”

Priča počinje u drevnom Japanu.Mladi samuraj je Yojimbo (telohranitelj) i ozbiljno shvata svoju dužnost prema svom gospodaru Ozakiju.

Gospodar Ozaki je u svojoj mladosti ukrao magijski mač (Bloodsword) od moćnog demona Agata (gospodar svih formi i oblika tela,”shape-changer” ).Međutim ,nije ga ubio jer je za to potrebno da prethodno “Bloodsword” bude natopljen krvlju nevinog čoveka,što nijedan samuraj nesme sebi da dozvoli.Zbog toga je Ozaki u konstantnoj opasnosti jer Agat na sve načine pokušava da povrati magijski mač.Jedne noći,Ozaki,previše siguran u svoju bezbednost odlučuje da provede noć sa jednom gejšom,i pri tome lišava se i svog Yojimba.Big mistake! Uzevši formu devojke demon ubija gospodara Ozakija,ali ne dolazi do mača jer ga je Ozaki sakrio.Mladi Yojimbo,ostaje bez gospodara,obeščašćen i kao jedini izlaz vidi “harakiri”. U tom naumu ga sprečava duh gospodara Ozakija koji od njega traži da osveti njegovu smrt i ubije demona.i tako nas junak postaje Ronin.

Posle nekoliko godina lutanja i usavrsavanja u borbenoj veštini ,konačno dolazi do duela.Naizgled bez šansi za pobedom,jer se mač nije “napio” nevine krvi, Ronin se sukobljava,i kada je delovlo da je sve izgubljeno, izvršava “harakiri” u isto vreme probadajući i sebe i Agata.Time ispunjava uslov da se mač natopi nevinom krvlju,ali moćni demon ipak uspeva krajnjim naporom svojih moći da sapase sebe ali i samuraja, zarobivši obadvojicu u maču…..

21 vek.Buducnost.Svetom vladaju velike korporacije, dok ulicama gospodare bande kao sto su “Panteri” i “Nacisti”. U sam centar priče sada dolazi Billy Challas, invalid bez ruku i nogu ali sa fantastičnim psiho-kinetičkim moćima,zbog kojih je i interesantan jednoj od najmoćnijih korporacija “Aquarius complex”. ”Aquarius complex” je vođen od strane moćnog super-kompjutera “Virgo” koji ima više osobina ljudskog bića nego samo mašine. Jedna od glavnih likova je i šefica “Aquarius complex” obezbeđenja Casey McKenna. Kao vest se pojavljuje da je pronađen japanski mač od pre nekoliko vekova, ali da je odmah i tajanstveno nestao. Billyju počinju da se javljaju snovi u kojima vidi Ronina i Agata,…a uskoro njihove duše počinju i da ga opsedaju… Duhovi drevnih vremena počinju da traže tela, kako bi finalna borba bila završena……počinje borba ne samo za život, čast,ljubav…već i za duh i spasenje jedne umiruće civilizacije.

Kao i u većini svojih dela Miller je i u Roninu ispoljio žestoku kritiku ka društvu u kome živimo, politici i odnosu između raznih moćnika i običnih ljudi.iako je strip nastao pre 20 godina tema uopšte nije zastarela i kao da tek sada dobija prave obrise onoga što je autor želeo da kaže. Po tome se vidi zašto je Miller jedan od najvećih strip autora na svetu, jer je jako teško uspeti da jedno delo prkosi bilo kom vremenu. To je ono što razdvaja običan strip od stripa kao umetnost. Pored toga što je sam način pripovedanja u vreme kada se pojavio bio potpuno revolucionaran, i sam crtež je takođe sjajan. Krajnje je neobičan i originalan, i može se reći da u potpunosti dočarava svet u kome vladaju korupcija, bande, mutanti,…jednom rečju svet u kome je jako teško naići na tračak svetlosti, spas i veru u bolju i pre svega humaniju budućnost. Takođe se da primetiti da je na Franka Millera veliki uticaj izvršila japanska strip scena. Samuraji, ljudi kojima je čast najbitnija, ali koji su ipak samo ljudi sa manama, željama i svim ostalim ljudskim porivima nije baš najkarakterestičnija za američku strip scenu. Miller je ovde uspeo da ukomponuje stari - japanski duh samuraja sa krajnje futurističkim SF žanrom, u kome glavnu reč vode kompjuteri i kojekakve kreature iz budućnosti. Ja bih možda više voleo da su se malo više pojavljivali drevni samuraji i priča iz tog doba,ali i ovako je dobro.

Sve u svemu pravi ljubitelji stripa, tj. stripa kao umetnosti a ne kao industrijskog poduhvata, bi trebalo da imaju ovaj strip u svojoj kolekciji, ili ga makar pročitaju,jer su retki ljudi koji su uradili nešto originalno i postavili nove standarde u bilo kojoj oblasti, a Frank Miller je to svakako uradio u svetu stripa.

• Djole

8, 10, 9, 9

Revolucija počinje ovde. Naravno da će Dark Knight požnjeti svu slavu, ali njegovo seme, njegov začetak se nalazi u Roninu. Ne toliko zbog priče, koja nije neka, niti zbog crteža, pa ni zbog same kritike društva, koja će nam kasnije kod Millera i presesti. U pitanju je tok misli koji Miller upotrebljava i dovodi do perfekcije, i način na koji taj tok utiče na celokupnu dramaturšku i scenarističku kompoziciju grafičke novele. Ronin je prvenac velikog majstora koji će se, na žalost, vremenom istrošiti. Ronin je njegovo prvo samostalno čedo, his bastard son, na koga mnogi greškom zaboravljaju. Ali on vredi, kako kao deo istorije strip umetnosti, tako i kao odlična novela. Obavezna lektira.
    03.11.2003
    19:57:00 sati
    Djole
  • vang0gh24

10, 10, 9, 8

ljudi hvala na ovoj recenziji, zbog nje sam se odlucio da kupim Ronina i nisam se pokajao! strip se guta u tri gutljaja iz cuga. svaka cast Frank! obozavam stripove gde sam zavrsetak toliko izokrene smisao poecetka i zapleta da to ispadne nesto o cemu se dugo razmislja. ovo je definitivno classic koji ce ravnopravno da stoji na mojim policama zajedno sa "watchmen", "V for vendetta", "DK-returns" i "100 bullets".
    18.04.2004
    19:22:00 sati
    vang0gh24
  • Dzimi Gitara

7, 8, 9, 7

Mada sam prelistavao mnoge Milerove stripove, ovaj sam prvi procitao, zahvaljujuci recenzetu Carobnom. Ja se nikad nisam lozio na te samurajske tripove, ali ova ideja o samuraju u apokalipticnoj USA nije lose izvedena. Crtez mi se najvise svideo. Volim ceste promene stila unutar jednog dela. To dosta doprinosi odredjenoj atmosferi koju autor gadja. Nisam citao Dark knighta, ali obecavam da cu kad tad.
    08.06.2004
    10:21:00 sati
    Dzimi Gitara
  • Ukupna ocjena 41%

2, 3, 7, 5

Početak mi se nije sviđao!Mislim da ova priča neće imati baš svijetlu budućnost jer kako vidim gotovo nitko je nema,a onaj koji ju ima nema baš previsoko mišljenje o njoj.Ronin mi nije prikladno ime za jednog samuraja i još manje mi je prikladan Roninov fizički izgled.Izgleda mi kao jedan čudni mješanac gorile i debelog čovjeka.Potpunu neprikladan dio mi je onaj da ovakva debilna mrcina najednom "ustane iz groba"u 21.stoljeću što je za vrijeme izdavanja ovog stripa bila još naučna fantastika.
    30.10.2005
    09:23:00 sati
    zerovnik

10, 8, 6, 7

Dugo mi je trebalo da kupim i pročitam ROnina,ali čekanje se itekako isplatilo, jer nijedan Millerov strip me - osim drugog i četvrtog Sin Citiyja- nije tako oduševio kao ovaj. Priča odlična, borba duga više stoljeća koja kuluminira u potpuno novom okruženju dvojice protagonista koji se različito prilagađaju na novonastalu situaciju. Prva 3 dijela sam doslovno progutao u jednom dahu, dok mi se čini da se kasnije Miller pomalo izgubio u dialozima i objašnjenima te tako ubio ritam radnje. Očekivao sam i spektakularniji kraj, nekakav veliki finale između Agata i Ronina koji se nije dogodio. Millerova fascinacija samurajima je evidentna i ponavljat će je kasnije u dosta svojih stripova (npr. Sin City i deadly MIho), ali mislim da nije baš dobro prikazao duh samuraja i njihov način života (opet spominjem Lone WOlf and Cub),mada sigurno nisam kompetentan kad je riječ o samurajskim stripovima.Crtež je slabiji dio priče ali MIlleru crtanje ionako nikad nije bila jača strana i kad mu nema vjetnog Klausa Jensona, sve skupa ispada dosta slabašno. Vjerujem kako je Millerov način kadriranja u to vrijeme bio revolucionaran, ali gledano sa današnjeg aspekta, nije toliko spektakularan i služi samo kako bi sakrio nedostatke njegovog crtačkog umijeća.KOd borbenih scena, evidentno se trudio kopirati velikog Kojimu iz Lone Wolf and Cub ali to mu nažalost nije uspjelo mada srećom borbenih scena i nema previše pa to toliko i ne smeta. Za kraj, još jednom ću ponoviti kako je ovo jedan od boljih Millerovih stripova ako ne i najbolji, te je na mene ostavio puno veći utisak od toliko hvaljenih Dark Knihgt Returns te posebno "300" koji je za klasu slabiji. Preporučujem!
    21.11.2007
    18:41:00 sati

7, 7, 7, 7

Ronin je, sasvim sigurno, dobar strip. Nemogu reći da ga apsolutno obožavam, ali mogu u njemu pristojno uživati. Problem ovog stripa nije to da je neoriginalan, iako on to možda (ustvari sasvim sigurno) jest, njegov glavni problem je Millerovo eksperimentiranje, koje pomalo i zamara čovjeka. Jer, sve kreće odlično; radnja je u starom Japanu, samuraji, čast, demoni, izdaja, potraga osvetom, zatim dolazi dio daleko u budućnosti, u kolabiranom New Yorku, svemu što se u njemu događa, proklete korporacije, dystopia i slično, a u međuvremenu se upoznajemo sa uskrslim duhom Ronina, koji se kali po uličnim borbama i traži svoj put ka konačnom okršaju sa zakletim neprijateljem - demonom Agatom, i tu negdje završava treći dio. Dalje dolazi do pada u kvaliteti, kao da si je Miller uzeo preveliki zalogaj sa kojim nezna što želi, pa eksperimentira do točke u kojoj samo želi okončati ovaj strip. Tako se meni činilo. Sve je meni to lijepo i OK, kritika društva i ostalo, ali nekako sam očekivao taj konačni obračun Ronina i Agata, the mighty swords finally collide in this epic battle between good and evil, to, a ne ovaj završetak ala ''2001: A Space Odyssey'', sa poludjelim HALOM 9000 odnosno Virgom... Fuck that. U prvom djelu ovog stripa radnja teče, okrećeš zadovoljno svaku sljedeću stranicu, crtež i tekst se savršeno isprepliću i tvore gotovo savršenu cjelinu, dok u drugom djelu počinju neki poprilično dosadni dijalozi kojima tu nije mjesto, i onda ne pomaže ni svo Millerovo inovativno kadriranje. Ipak, svakako preporučujem svakom stripašu željnom nečeg drukčijeg.
    30.12.2007
    18:48:00 sati
  • Ukupna ocjena 41%

2, 3, 6, 8

12.07.2012
    04:21:00 sati
    Gaus007

Ukupna ocjena 20%

2, 1, 3, 2

Bez obzira na loš crtež, prvih 11 strana mi je djelovalo kao početak jedne vrlo zanimljive priče, no čim se je radnja prebacila 800 godina u budućnost, (iako u ovom stripu nema previše teksta), sve ovo postaje jedna nezanimljiva bljezgarija...
    15.08.2014
    18:52:00 sati

7, 10, 9, 10

Ako od Ronina očekujete priču veću od života, koja će vas oboriti s nogu, ostati ćete uvelike razočarani. Od ovoga nećete postati ni previše pametni, pa čak ni kritike društvu nisu nešto posebno naglašene.

Zašto je onda Ronin tako dobar ?

Mišljenja sam da je Miller ipak nešto bolji crtač nego scenarist, a ovdje to itekako dolazi do izražaja. Nema uzalud Ronin malo teksta - sam crtež, Millerovo genijalno kadriranje je u službi pripovjedanja, a kada još pri tome dodate činjenicu da ovaj strip ima nešto što bismo u filmovima/serijama zvali tranzicije onda vam je jasno zašto ga se smatra revolucionarnim. jes' da Miller ponekad pretjeruje i nepotrebno neke kadrove rastavlja na više vinjeta, jes' da je crtež tu i tamo nejasan, ali ovo je uistinu vrhunska zabava i ni na trenutak vas neće ostaviti da se dosađujete.

18.08.2014
    02:27:00 sati
  • Villain

8, 8, 6, 10

Mnogo twist fazona. Star strip ali bije lepo i u 2014-toj.

Samo za crtež prelazna. Malo je lošnjikav. Nekako se teže podnosi.

06.02.2015
    23:26:00 sati
    Villain

Ukupna ocjena 40%

5, 3, 3, 7

Nije mi se svidjelo... ni stil priče, a pogotovo crtež. Ima nekoliko zanimljivih scena na početku ali sve te baljezgarije oko Virgo i bezvezan kraj su srozali ovo... Svakako nije pomoglo ni to što je falilo zadnjih 30-ak stranica u stripu pa san mora čitati digitalno strano izdanje.

18.04.2015
    08:14:00 sati

8, 6, 8, 8

Pročitao sam fibrino izdanje. Početak sa zbivanjem u starom Japanu je odličan. Sama ideja - sukob dobrog i zla u prošlosti i budučnosti , Ronin -Agata, Tehnološki napredak koji donosi uništenje - život u skladu s prirodom... je isto dobro osmišljena. Međutim samo zbivanje u sadšnjosti mi nije najbolje objašnjeno. Roninov duh se tek tako pojavi u kompjuteru. Borba se nastavlja. Nekako mimo glavne ideje mi je onaj sukub sa nacistima i crncima. Neko je več komentirao, da je očekivao veliko finale između glavna dva protagoniosta i to nije dobio. Meni nije ni jasno šta bi ona crnkinja koja se transformira u neku samurajku trebala biti. Ideja je sjajna ali realizacija po mome mišljenju slabija.

26.01.2016
    20:31:00 sati

5, 4, 5, 6

Ideja solidna, realizacija nikakva

15.08.2016
    22:00:00 sati

Ukupna ocjena 14%

1, 1, 2, 2

Jako neshvatljivo. Razočaravajuće. Vuće na Moebiusa. Početak je još bio i obećavajuć.

23.11.2017
    09:12:00 sati
  • karuro

6, 6, 1, 5

Prica mi je bila ok, ali nekako je crtez prekonfuzan i u nekim djelovima nisam znao tko pije a tko placa. Scene akcije i borbe su mi zbrkane opet zbog crteza.

10.07.2019
    19:40:00 sati
    karuro

9, 9, 9, 10

Spektakularan crtež sa otkačenim spojem samurajštine i naučne fantastike gde ratnik lutalica u potrazi za davno izgubljenom čašću putuje kroz vreme radi osvete i konačnog megdana sa demonom koji mu je ubio gospodara.. ali da li je baš sve tako.. Davno se ovo čitalo i već sam prenebregnuo u kojoj meri priča pri kraju pravi zaokret od 180 stepeni i ništa nije onako kako se na prvi pogled činilo i strip stvara isti osećaj kao kada se čitaju saj faj romani Filipa K Dik-a. Vizuelno strašno jako delo i začuđujuće da je ovo jedno od retkih ako ne i jedino Milerovo sci-fi čedo gde je potpisan kao crtač

Predgovor takođe veoma edukativan i Ronin dobija jednu sasvim drugu dimenziju kada se posmatra istorijski kontekst jer ovo delo je i u formi i u sadržaju bio preteča mnogih stripova i umnogome promenio standard rada na američkoj strip sceni i utabao stazu za nadolazeće umetnike. Ronin je u momentu izlaska bio debelo ispred svog vremena, fenomenalna grafička novela i jedan od kultnih debija samostalnog autora. I ne znam ko je svojevremeno gledao crtać Samurai Jack na CN, ali Tartakovski je bio vidno inspirisan ovim stripom

06.10.2021
    22:06:00 sati
    naker