Na pitanja „Može li se živjeti u svjetioniku pedeset godina bez izravnog kontakta s ostalim svijetom?“, Christophe Chaboute kao da nam odgovara: „U jednu ruku se može, u drugu ne.“

• Sam samcat
    SAMS ORKA_SP 6
  • Sam
    SAMS VVK 1

• Nema posebnih napomena

Ferkonja, sporedni lik iz Kovačićevog romana U registraturi, bio je ćorav. Gledao je svijet kroz jedno oko i sva njegova zloba kao da je izbijala kroz to jedno oko koje je bilo sablasno. Da nije bio ćorav, Ferkonja bi možda bio ljubazno dijete, a kasnije pošten građanin koji uredno plaća porez, nakon posla kupuje ženi cvijeće, a psu svježe bubrege. U zbirki priča Paunaš Tita Bilopavlovića također se spominje ćoravo dijete iliti ćoravac koji je, ma vid' koincidencije (!), po ćudi nalik već spomenutom Ferkonji – kao zlobno dijete. Hrvatski književnici kao da imaju pik na ćoravce, ali nisu to samo književnici, svi ljudi najradije i najprije zapikiraju one koji su po nečemu drugačiji od normalnog svijeta – ćorave, šantave, prištave, grbave, mucave, pretile ili anoreksične, duguljaste ili patuljaste, intelektualne geekove ili modne freekove. Naravno, nije da hrvatski književnici iz nekog razloga ne podnose ćoravce, ali je omalovažavajući i šablonizirani način na koji ih prikazuju ujedno i fenomenološko pitanje što zaslužuje pozorniju analizu, štoviše, samo o ćoravcima u hrvatskoj književnosti mogla bi se napisati doktorska disertacija.

„Drugačijih“ osobina je na ovom svijetu sasvim dovoljno, ako ne i previše, ali nikad dovoljno kad je u pitanju izrugivanje, izravno upiranje prstom ili poluglasno komentiranje odudarajućih osobina što upadaju u oko, odnosno ismijavanja pojedinaca koje krase pojedine tjelesne (i/ili umne) vrline. U razredu ste sigurno imali pojedinca koji se isticao stidljivošću, debljinom ili masnom kosom, na poslu možda imate partibrejkera koji ima čudne odjevne navike i propagira vegansku prehranu, dok u kvartu sigurno imate raščupanu ljubiteljicu mačaka, savršenu kopiju ostarjele Brigitte Bardot ili Cat Claw. Uvijek će biti takvih i sličnih pojedinaca, što bi rekao Štulić, usamljenih marginalaca. I uvijek će u nama izazivati smijeh i podsmijeh. I rijetko kada ćemo se pitati što se krije u njihovim drukčijim glavama, kolika doza originalne duhovnosti, neshvaćene genijalnosti, otužne tragikomičnosti, mizantropičnog prezira ili puke ljudske usamljenosti.

Christophe Chaboute, autor strip albuma Sam samcat, zapitao se što bi se moglo vrzmati u glavi jednog nesvakidašnjeg pedesetogodišnjaka koji se rodio u otočnom svjetioniku te odrastao na tom malom komadu stijene i u svjetioniku bez da je ikada stupio na kopno zbog svog deformiranog izgleda. Roditelji su mu bili jedino društvo. Prvo je umrla majka, a zatim otac koji je prije smrti svu imovinu ostavio ribaru davši mu pritom samo jedan uvjet: brodicom mora donositi zalihe hrane deformiranom sinu, budući da ovaj nikad ne napušta otočić koji i ne bi mogao nazvati otočićem, već povećim komadom kamena na koji je netko nalijepio automatizirani svjetionik. Sinu nitko ne zna ni ime, prozvali su ga Sam samcat jer ga nikad nitko nije vidio. "... Cijeli život se vrti u krug na svom kamenčiću ...", objasnio je ribar svom pomoćniku kojeg je zaintrigirao nesvakidašnji usamljenik. Na pomoćnikovo pitanje "A što radi po čitave dane?", ribar nije znao odgovor, ali pomoćnik je našao način kako upoznati usamljenika. Ribarev pomoćnik je sporedni lik, on samo pokreće radnju, čini ju dinamičnijom, ali znatno je zanimljiviji usporeni prikaz usamljenosti deformiranog sanjara i njegove svakodnevice.

Indijski isusovac Anthony de Mello je u jednom eseju objasnio bitnu razliku između samoće i usamljenosti, dvaju semantički suprotnih pojmova koje ljudi nerijetko miješaju. Prema njemu, samoća je svjesno odabrano i blaženo stanje duha, čovjeku koji u samoći provodio dane ne nedostaje društvo, njemu su dani ispunjeni aktivnostima, tjelesnim i/ili duhovnim, ne doživljava samoću kao teret ili prokletstvo, nego kao blaženstvo i poklon. Usamljenost je pak, stanje duha koje muči i proganja čovjeka – usamljen čovjek žudi za društvom, razgovorom i zagrljajem, najvjerojatnije nema dana kada svjesno ili nesvjesno ne razmišlja o srodnoj duši koja je otišla ili nikad nije ni došla. Samoća smiruje i ispunjava, dok usamljenost razara i uznemiruje. Glavog protagonista u albumu Sam samcat muči usamljenost, on je žedan i gladan znanja o svijetu, željan ljudskog društva jer, jedino mu je društvo ostarjela ribica u akvariju. Hoće li Sam samcat zaskočiti pedesetogodišnju usamljenost? Može li se to uopće izvesti? Na koji način?

Sam samcat je izvana deformiran, ali je iznutra naprosto divan. Njegov lik nas podsjeća da se i iza najružnijeg lica može pronaći djelić ljepote, pod uvjetom da se taj djelić želi tražiti. Kod njega vrijedi ona izreka Manje je više jer, Sam samcat je imao malo u svakom životnom pogledu, pedeset dugih godina prošlo je pored njega, ali u njegovoj glavi se istodobno odvijao bogat, izmaštani život kojeg mnogi normalni nemaju ni u snovima. Postmodernističkog čitatelja, koji živi površno u stalnoj jurnjavi za nekim ili nečim, mogla bi u nekom trenu nadvladati zavist za usamljeničkim, ali antistresnim životom kojeg je proživio Sam samcat.

U stripu prevladavaju nijemi, filmski kadrovi. Izostavljena je brbljavost što nerijetko samo potiskuje ono bitno, dijalozi su kratki i realistično šturi, naglasak je stavljen na crtež. Crtežom, koji obiluje detaljima, jasno se prikazuje protagonistovo stanje svijesti te njegova sumorna usamljenost, crtež nam govori ono što se mora reći. Sam samcat je okarakteriziran kroz crtež, čak je i komunikacijska veza, odnosno neklasična naracija ostvarena kroz crtež – riječi su u ovom albumu suvišni ukras, gotovo i nisu potrebne pa stoga album Sam samcat pomalo podsjeća na artističke filmove u kojima je naglasak stavljen na kameru. Baš kao u filmu, kadrovi se dopunjuju izmjenjivanjem, Chaboute koristi opći, srednji i krupni plan; kad želi detaljnije prikazati unutrašnjost svjetionika ili emociju glavnog protagonista kroz gestikulaciju, Chaboute se koristi krupnim planom. Prizore spaja metodom filmske montaže i uspijeva postići varljivi efekt pokreta, stoga album Sam samcat možemo promatrati kao književni, likovni, ali napose i filmski proizvod, budući da je naglasak stavljen na vizualnost kao u epskim filmovima Terrencea Malicka – prizori nam govore više, češće, iskrenije i uvjerljivije od samih protagonista.

Poput mnogih francuskih strip-albuma, Sam samcat nije komercijalni proizvod namijenjen masama, nema u njemu dinamičnih obrata te vječne borbe dobra i zla, sve suprotne osobine sukobljavaju se u jednoj osobi; naime, Sam samcat kontrira sebi samome, njegov neugledni vanjski izgled kontrast je njegovoj senzibilnoj nutrini. Ako volite tople, dirljive i poučne epske priče nalik američkim crno-bijelim filmovima, onda će vas album Sam samcat osvojiti svojom jednostavnom i tečnom, filmskom naracijom, pitanjima koji se izravno nameću i odgovorima što se stidljivo pružaju. Tko zna, možda ćete kasnije imati više razumijevanja prema kvartovskoj Brigitte Bardot koju svi smatraju ludom usidjelicom, možda ćete ju poželjeti upoznati, čuti njezinu nesretnu ljubavnu priču iz studentskih dana i tako spontano otkriti njezin čudni svijet, ispunjavajuće samotni ili bolno usamljeni.

• split85

10, 9, 9, 9

Zaista neobičan strip. Jako malo teksta, priča je kroz crtež vjerno prikazana.
    Nešto za što se isplati dat novce.

16.11.2011
    22:11:00 sati
    split85
  • Amos

10, 10, 10, 10

Ma jednostavno briljantan strip. Sve je na svom mjestu, priča, crtež, tempo, sve.  Tko je samo jedan put bio sam na moru usrid zime moći će do kraja doživjeti atmosferu ovo stripa. More i bura su mi šumili sa stranica..

Kada bi morao dati sve svoje stripove i zadržati samo tri, Sam samcat bi bio u ta tri.

16.11.2011
    23:43:00 sati
    Amos
  • Ignus

10, 9, 9, 9

Iznenađujuće topao i zanimljiv strip s obzirom na temu i da se jedva koja rečenica progovori. Nemam ni jednu zamjerku, samo pohvale.

P.S. lijepa recenzija, čestitm!

16.11.2011
    23:54:00 sati
    Ignus
  • Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

Odlično.

17.11.2011
    01:15:00 sati

10, 10, 10, 10

Tako lijep i opuštajuć strip. Oduševio me. Tužna tema, o kojoj se poslije danima razmišlja.

17.11.2011
    08:11:00 sati

10, 10, 10, 10

Stvarno odličan strip. iako ima malo riječi uopće ga se ne čita brzo, već te radnja povede i poklako uljulja u neki striposki ritam, u tečenja vremena kao na otoku glavnog lika. Dobar dio radnje osim  ribarevim pomoćnikom je definiran i nasumičnim otvaranjem riječnika. Što bi bilo da je umijesto prikazanih riječi odabrao neke druge, malo manje  "dobre" riječi?

Odlična recenzija, sve pohvale recenzentu :)

17.11.2011
    15:33:00 sati
  • dog_soldier

9, 10, 10, 10

17.11.2011
    21:06:00 sati
    dog_soldier

10, 10, 10, 10

Voleo bih da ostanem u maniru - slike govore više od reči. Druženje sa ovim delom donosi mnogo lepih trenutaka.

18.11.2011
    09:07:00 sati
    Burjak

10, 10, 10, 10

uvek kad se setim onog pitanja "sto biste zeleli?" prodje me neka jeza i steze mi se grlo. tako malo covecnosti je dovoljno da se stvari pokrenu nabolje. i zato onda i osmeh kad se vidi prava namena onog konopca koji je narucen.

02.12.2011
    12:38:00 sati
  • d4nic4

10, 10, 10, 10

Odlican!

04.12.2011
    21:23:00 sati
    d4nic4
  • nika331

8, 7, 7, 8

Atmosfera albuma je ono najbolje u njemu, ali budući je ta atmosfera poprilično depresivna neću ga tako skoro ponovno čitati. Radnja, crtež, scenarij ogoljeni do kostiju - sukladno tome i ocjene.

12.02.2012
    22:22:00 sati
    nika331
  • supermark

10, 10, 10, 10

remek djelo! jedan od dva, tri najbolja stripa koje sam u životu pročitao! sve lista desetka

19.02.2012
    22:49:00 sati
    supermark
  • Charlito de la Vega

7, 10, 10, 9

Odličan i poseban strip. Jedino me malo razočaralo što je na kraju prilično pravocrtan. Očekivao sam (eh ta očekivanja) malo drugačiji tijek radnje. Recimo: kad nađe onaj časopis (Gloriju) mislio sam da bi ga to moglo omesti u svojim sanjarenjima i ograničiti njegovu maštu, te bi tada postao i ogorčen na vanjski svijet. Ja ga nisam doživio kao lika koji jedva čeka otići; on nije ni znao za svijet dok nije dobio slike. Također bi bilo fora da on na kraju i nije deformiran (scena s vilom) nego ne zna za ništa drugo i u svom umu (a možda ga je i otac tako odgojio da vjeruje u to) je stvorio takvu sliku o sebi. Eto...znam možda je bezveze, ali takvu mi je strip stvorio atmosferu da sam pomislio kako tu mora biti neka kvaka. Svejedno, jedan od must have stripova za pamćenje.

13.11.2012
    15:29:00 sati
    Charlito de la Vega

9, 10, 9, 9

Nakon Chabouteovog omnibusa, atmosfera u albumu "Sam samcat" djeluje mi više veselo nego depresivno. Nenaviknut, naravno, na toliko stranica bez teksta, način pripovjedanja me totalno ubacio u neku vrstu transa za vrijeme čitanja, i do kraja priče kao da je vrijeme stalo. Kraj me pomalo čak i iznenadio, s obzirom na to da sam mislio da će se usamljnik objesiti. Crtež je lijep, jedino mi malko smeta što Chaboute prejednostavno crta ljude (u smislu da pomisliš da bi ti to mogao bolje). Šteta jedino što sam ovo pročitao nakon Omnibusa, jer da sam "Sam samcat" pročitao prije, sigurno bih bio više impresioniran ovom jednostavnom i odličnom pričom.

16.12.2012
    01:28:00 sati
  • Ernie Pike

10, 9, 10, 10

Topla prica, krasno nacrtana. Kao i Amos, cuo sam valove i osjetio miris mora.

28.01.2013
    23:16:00 sati
    Ernie Pike
  • gombi

10, 10, 10, 10

20.02.2013
    16:49:00 sati
    gombi

8, 8, 8, 5

Dijelova s otvaranjem riječnika ima malo previše pa usporuju ionako monotonu radnju, ali ipak veoma upečatljiv, neobičan i zanimljiv strip.

17.12.2013
    10:00:00 sati
  • paro

10, 10, 10, 10

Umjetnost. Genijanost. Obavezno štivo. Već sam poklonio par komada ovog remek-djela :), a i sam ga ponosno imam na polici :)

06.01.2014
    15:57:00 sati
    paro

10, 10, 10, 10

Zivi dokaz da lijepoj strip prici uopste ne treba tekst, pogotovo ako je ideja ovako genijalna i jednostavna.  Crtez ovdje prica citavu pricu, teksta je veoma malo, tako da samo ovih 360 stranica procitao u manje od 25 minuta.  Sve je ovdje maesteralno uradjeno sa Chabouteove strane: scenario, prica, crtez, a bogami i naslovnica, koja odlicno hvata usamljenost glavnog lika i njegovo zivota u onom svetioniku.  Ovo je remek djelo koje bi svaki strip-fanatik obavezno morao da procita kad-tad.  Definitivno jedan od najboljih stripova koje sam ikad procitao.

24.04.2014
    03:25:00 sati

10, 10, 10, 10

Genijalno.

17.08.2014
    12:03:00 sati

6, 4, 4, 9

Meni bi ovaj strip bio puno bolji da tip nije neka nakaza kojeg je izolirao otac nego da je, štajaznam, normalni čovjek rođen tamo, napušten iz nekog razloga, i onda cijeli život provede na svjetioniku jer za ništa drugo niti ne zna, i zadovoljan je tamošnjim životom a onda kad ga ovi dopeljaju na kopno započinje novi život i otpočne spin-off serijal njegovih avantura prilagođavanja vanjskom svijetu. :D

A ovako kako stoji su mi najzanimljiviji dijelovi stripa razgovori između dvaju ribara. Crtež mi se stvarno ne dopada, kao i u većini tih francuskih strtipova. Naslovnica je lijepa.

19.08.2014
    08:22:00 sati
  • Boston Jack

10, 10, 10, 10

Odlična recenzija odličnog stripa!

15.09.2014
    15:48:00 sati
    Boston Jack
  • mirkozd

10, 10, 10, 10

odlično!

18.01.2015
    11:33:00 sati
    mirkozd

10, 9, 6, 6

Odlično.
    09.06.2015
    22:31:00 sati
  • konj87

10, 10, 9, 8

Definitivno se slažem sa recenzentom; Manje je više, i to ne samo kod portretiranja glavnog lika, nego i kod samog načina pisanja, odnosno crtanja ovog stripa.
    Chaboute je uz vrlo malo teksta savršeno dočarao atmosferu, osjećaje i razmišljanja. Upečatljivo i duboko!

16.09.2015
    15:33:00 sati
    konj87

10, 10, 10, 10

Chabouteovo meditativno remek-djelo promišlja o samoći, samodostatnosti, ignoriranju drugih i drugačijih, ali i o pružanju ruke drugome, otkrivanju novih horizonata, preuzimanju rizika i odvažnosti upuštanja u nepoznato. Njegov crtež hipnotizira oči, a priča okupira um još dugo nakon sklapanja korica. Jer, svi postanemo Sam samcat u nekom trenutku života, no imamo li hrabrosti promijeniti to?

04.12.2015
    19:59:00 sati
    Shaner

7, 7, 6, 8

Pa dobro sad, ne treba pretjerivati, nije ovo nikakvo remek-djelo, ali može se reći da je jedan solidan strip za jednočasno čitanje. Iako ima preko 300 stranica, čita se u jednom dahu. Malo je teksta, crtež je minimalistički.

Tu dolazimo do prve kritike, mogao je autor da skrati strip za pola, ali da se u većoj mjeri pobrine oko crteža. Ima zaista toliko nepotrebnih vinjeta, kao u nijednom drugom stripu koji sam pročitao do sada.

Ne slažem se da je priča depresivna, iako to tako djeluje u prvih stotinjak stranica. Strip ima pozitivan kraj i to mi se dopalo.

25.07.2019
    18:32:00 sati