Sandman Preludijumi i nokturna

Brad Barron

SND BP 1 | 240 str.

Početkom 20. stoljeća, mag Roderick Burgess, u želji da postane besmrtan, pokuša zarobiti Smrt. Ali umjesto Smrti zarobi njezinog mlađeg brata Morpheusa, "Kralja snova". Tijekom njegovog zarobljeništva, svijetom se počinje širiti bolest zbog koje ljudi počinju imati problema sa spavanjem. Neki zaspe te se uopće ne bude, neki hodaju u nekakvom polusnu, kao zombiji. Konačno, nakon 72 godine, Morpheus se uspijeva osloboditi, ali sazna da su njegova tri predmeta, vrećica s pijeskom, kaciga i rubin, koji predstavljaju izvor njegove moći te su mu bili oduzeti u trenutku zatočenja, nestali. Također saznaje da je, kao posljedica njegovog dugog odsustva, i njegov svijet uvelike počeo propadati. Vidno oslabljen, Morpheus kreće u potragu za ukradenim predmetima kako bi povratio svoje moći i ravnotežu u oba svijeta...

• Preludijumi i nokturna
    SND BP 1

• Preludes & Nocturnes
    SND TPB 1
  • Sleep Of The Just
    SND VER 1
  • Imperfect Hosts
    SND VER 2
  • ...Dream A Little Dream Of Me
    SND VER 3
  • A Hope In Hell
    SND VER 4
  • Passengers
    SND VER 5
  • 24 Hours
    SND VER 6
  • Sound And Fury
    SND VER 7

• "The Sandman serijal", koji se sastoji od ukupno 75 brojeva, izlazio je od siječnja 1989. do ožujka 1996. Prvih 46 brojeva izdano je u sklopu izdavačke kuće DC Comics. Zatim je Vertigo, podružnica DC Comicsa nastala 1993., preuzeo izdavanje preostalih brojeva. Svi nastavci su sakupljeni u deset knjiga u TPB verziji, a kasnije u pet u Absolute ediciji. Za popis pojedinih brojeva i naslovnica, pogledajte ovdje.
  • ovaj prvi trejd sakuplja prvih 8 brojeva iz serijala.
  • također, ovu grafičku novelu izdala je i srpska izdavačka kuća Beli Put pod nazivom "Sendmen: Preludijumi i nokturna".
  • "The Sandman" se već pojavljivao na strip sceni sredinom 70-tih. Napravili su ga Joe Simon i Jack Kirby, a prikazan je kao zaštitnik djece. Najčešće ih je spašavao od noćnih mora, a ponekad i od problema iz stvarnog života. Na temelju njega, Gaiman je dobio ideju za ovaj novi serijal. Također, Gaiman je bio inspiriran i istoimenim likom iz sjevernoeuropskog folklora.
  • usporedno sa "The Sandman" serijalom, i po završetku istog, Sandman se pojavljivao i u mnogim drugim serijalima kao što su Swamp Thing, Hellblazer, Lucifer itd.
  • zanimljivo je i da je Lucifer Morningstar, na Gaimanov zahtjev, u ovom serijalu nacrtan prema liku glazbenika Davida Bowieja.
  • kao što je u stripovima i prije mnogo puta bio slučaj, Morpheusov lik podosta podsjeća na njegova tvoaca, Neila Gaimana.
  • Wesley Dodds, koji pištoljem za uspavljivanje svladava kriminalce, prvi puta se pojavio u 1930-ima u serijalu pod nazivom Sandman. U 40-tima serijal je ugašen, sve dok ga Neil Gaiman nije ponovo oživio u svojem serijalu te je ovaj u 90-tima opet dobio svoj vlastiti serijal pod nazivom "Sandman Mystery Theatre".
  • Cain i Abel su započeli svoje pojavljivanje u kasnim 60-tim u okviru serijala "House of Secrets" odnosno "House of Mystery". Oba serijala su ugašena ( "House of Secrets" 1978., "House of Mystery" 1983.), dok su ovi likovi oživljeni 1985. u serijalu "Swamp Thing".
  • Doctor Destiny pojavio se prvi puta 1961. u serijalu "Justice League of America".
  • više o Johnu Constantineu te Newcastle događaju koji se spominje u 3. broju, pročitajte ovdje.
  • Scott Free, poznatiji kao "Mr. Miracle", stvoren je 1971. od strane Jacka Kirbya. U 80-tima je oživljen kao dio "Justice League" u okviru koje se pojavljuje i "Martian Manhunter", stvoren davne 1955. Više informacija o Justice League" i njima može se naći ovdje.
  • "The Hecate Sisters", vještice koje se pojavljuju u 2. broju, svoju su interpretaciju, osim u stripovima, doživjele i u mnogim drugim medijima. Pogledajte ovdje za više informacija.
  • u godinama koje su uslijedile izdano je mnogo drugih mini-serija i serijala koji su bili nadahnuti Sandmanom. Npr. Lucifer će postati glavni protagonist istoimenog serijala kojeg je napisao Mike Carey. Također, Morpheusova starija sestra Smrt će isto dobiti svoje mini serijale, kao i mnogi drugi protagonisti iz Sandmanova svijeta. Za detalje, pogledajte ovdje. ovdje.
  • afričku kraljicu Nadu, koja se pojavljuje u 4. broju, Morpheus je osudio na Pakao u trajanju od 10000 godina, nakon što je počinila samoubojstvo. Priča o njoj biti će ispričana u broju 9 ( tj. u sljedećem trejdu "The Dolls House" ).
  • Morpheus, koji u serijalu ima najveću ulogu, jedan je od sedmero antropomorfnih personifikacija koji čine skupinu "Beskonačnih" ( The Endless). Poznat i kao Oneiros, on predstavlja San (Dream). Ostali su Sudbina (Destiny), Smrt (Death), Uništenje (Destruction), Strast (Desire), Shrvanost (Despair) i Sumanutost (Delirium). Više informacija o njima i svim ostalim likovima iz The Sandman serijala možete naći ovdje .
  • 1999. Gaiman je objavio i novelu "The Sandman: The Dream Hunters", popraćenu ilustracijama Yoshitake Amana. Istu je 2008. P. Craig Russell adaptirao u obliku stripa.
  • 2003. Neil Gaiman je napravio i grafičku novelu pod nazivom "The Sandman: Endless Nights" koja se sastoji od 7 epizoda, a svaka je posvećena jednom od sedmero iz obitelji "Beskonačnih". Kod nas je ista izašla u sklopu izdavačke kuće Algoritam pod nazivom "Sandman: Beskrajne noći".
  • "The Sandman" je jedan od nekoliko stripova, pored "Watchmena" i "The Dark Knight Returns", koji su dospjeli na New York Times listu najprodavanijih knjiga.
  • zanimljivo je i da su citati iz dvoboja Morpheusa i Choronzon iskorišteni kao "banner" za Obaminu predsjedničku utrku. Istog možete vidjeti na ovoj stranici.
  • pogreška oko godine rođenja Rodericka Burgessa. Naime, u članku u novinama na str. 26 piše da je rođen 1872., dok je na nadgrobnom spomeniku na str. 32 kao godina rođenja navedena 1863.
  • u ovom trenutku, u suradnji sa J.H.Williamsom III., Gaiman radi i na prequelu "The Sandmana."
  • Vidi tekst i autoru Neilu Gaimanu!

„Mr. Sandman, bring me a dream
Make him the cutest that I've ever seen
Give him two lips like roses and clover
Then tell him that his lonesome nights are over“

Ovo je ukratko početak onoga što će se kasnije pretvoriti u jedan od najuspješnijih strip serijala svih vremena. Napravio ga je Neil Gaiman, tada još relativno nov na području devete umjetnosti. I baš kao što je u predgovoru rekla urednica ovog serijala, Karen Berger, u rukama nekog manje iskusnog pisca ovo bi vjerojatno bio još samo jedan od mnogih strip serijala koji ne bi bili po ničem posebni i vjerojatno bili završeni mnogo ranije. Razlog ovakvom uspjehu leži možda ponajviše u tome što je Gaiman lako moguće jedan od najboljih pripovjedača današnjice, kako u stripovima tako i u knjigama. Maštovit, originalan, pun ideja te podjednako privlačan kako mlađoj, tako i starijoj publici.

Vezano uz sam Sandman serijal, i sam Neil kaže da sami počeci nisu bili lagani. Niti on, ni crtači Sam Kieth, Mike Dringenberg i Robbie Busch, nisu nikad radili na redovnom mjesečnom izdanju nekog stripa. Sam Kieth je čak i odustao tijekom crtanja trećeg broja jer se nikako nije uspjevao prilagoditi potrebama ovog serijala. Zamijenio ga je Malcolm Jones. Iako se većinom slažem sa Neilom kad kaže da je tek sa zadnjim, osmim brojem iz ove prve grafičke novele, „The Sound of Her Wings“, koji je napisan kao epilog prethodne priče, on konačno osjećao da se uspio u potpunosti snaći u ovom serijalu i povezati s likovima,ovih prvih sedam brojeva također su odlično urađeni. Iako ima nekih sitnih nedostataka, ovo je i više nego vrlo dobro otvaranje serijala.

Najveća snaga priče leži u mnogobrojnim zanimljivim likovima koji su uvedeni već u prva dva broja, dosta dobrim ubacivanjem onih koji su već otprije poznati ljubiteljima stripovima te u uvođenju „bolesti spavanja“ kao pokretača radnje. Drugim riječima, bolesti koja, kao posljedica zatočenja Morpheusa, zahvaća ljude diljem svijeta te istovremeno pratimo promjene koje to obljenje ostavlja na ljudima diljem svijeta, tijekom više od polovice stoljeća.

Među najupečatljivijim likovima su braća Cain i Abel koji žive u „Kući tajni“ gdje Cain često ubija Abela čija smrt nikad nije dugotrajna. Gaiman je ovdje jako dobro prikazao njihov odnos gdje Cain povremeno osjeća grižnju savjesti zbog ubojstva brata ( iako na najmanji poticaj, on će ga ponovo ubiti), a Abel unatoč svemu ostaje vjeran bratu i sanja o svijetu gdje će on i brat živjeti sretni i u skladu.

Abel

Ovdje je i Dr. Dee, poznatiji i kao „Doctor Destiny“ koji je poludio nakon što ga je „Justice League“ zarobila i oduzela mu sposobnost spavanja kako bi prestao zloupotrebljavati moći dobivene pomoću Morpheusovog rubina. On je se ujedno pokazao kao najveći i zasigurno najupečatljiviji Morpheusov protivnik. Nakon što se uspio osloboditi iz Arkhama (ludnice za kriminalce), uz pomoć rubina počeo je stvarati kaos, počevši od malog „24 Hours“ kafića gdje je njegove goste počeo okretati jedne protiv drugih, upravljavši njihovom voljom i tjeravši ih da rade razne odvratne stvari, dok sve na kraju nije rezultiralo besmislenim krvoprolićem. Osobno, jedan od vrhunaca ove priče i zasigurno najstrašnija epizoda, jedna od onih koje dugo ostaju u sjećanju.

Tu je također i John Constantine, jedan od najpoznatijih stripovskih anti-junaka, koji na kraju i sam od Morpheusa traži pomoć, zatim i manje poznati Scott Free ( poznatiji kao Mr. Miracle) čija je noćna mora o poginulim prijateljima odlično dočarana kao jedna zastrašujuća SF pustolovina, a prvi puta se pojavljuje i „Lucifer Morningstar“ , gospodar Pakla koji će nedugo nakon završetka Sandmana također dobiti svoj serijal. Osim „24 Hours“, upravo epizoda vezana uz njega, „A Hope In Hell“, jedna je od najsvjetlijih točki ovog prvog trejda.

U toj epizodi, nakon što je saznao da se jedan od njegova tri izvora moći, njegova kaciga, nalazi u vlasništvu jednog demona, Morpheus kreće u Pakao da ju povrati. Upravo u ovom broju crtež mi se činio najkvalitetnijim, pogotovo kad se radio prikazu Pakla i demona koji ga nastanjuju. Na samom početku nalazi se "šuma samoubojica“ koja je za zadnjeg Morpheusovog posjeta nalikovala malom šumarku, dok se sad pretvorila u ogromnu šumu gdje je svaka duša prikazana kao ogoljelo oronulo drvo, s kojeg se grančice mogu trgati samo da se uživa u boli duša zatočenih u njima. Uskoro Morpheus dolazi do planine u kojoj se nalaze ćelije gdje je na boravak, između mnogih drugih, osuđena i Nada, afrička kraljica koja je nekad vladala gradom gdje je započelo čovječanstvo. Zaljubila se u Morpheusa, iako je ta ljubav bila zabranjena. Vidjevši to, Sunce ju je kaznilo tako da je uništilo njezino kraljevstvo. Osramoćena, Nada je počinila samoubojstvo kako bi spriječila daljnji gnjev bogova, ali time je i naljutila Morpheusa koji ju je zbog tog čina osudio na boravak u Paklu.

Pakao

Nakon dolaska do Luciferove palače, Morpheus pronalazi demona koji posjeduje njegovu kacigu, ali da bi ju dobio mora ga pobjediti u jednom, i više nego zanimljivom, dvoboju. U ovom trenutku možda po prvi puta do punog izražaja dolazi Gaimanov pripovjedački talent, pogotovo kada nakon dvoboja Lucifer pita Morpheusa zašto bi ga trebao pustiti da izađe iz Pakla.

Lucifer: „S kacigom ili bez nje, ti nemaš nikakvih moći ovdje jer kakvu moć imaju snovi u paklu?“
Morpheus: „Kažeš da ja nemam moći? Pa možda si u pravu. Ali kažeš da snovi ovdje nemaju moći? Reci mi, Lucifere, zapitajte sebe svi vi, kakvu bi moć Pakao imao, ako oni koji su ovdje zarobljeni, ne bi mogli sanjati o Raju?“

Kao što je već na početku rečeno, odličan je i epilog na kraju stripa, „The Sound of Her Wings“, koji lijepo zaokružuje početak ovog serijala. Ovdje upoznajemo Smrt, prikazanu kao privlačnu crnokosu goth djevojku koja u ovom broju vodi Morpheusa u kratku šetnju kako bi ga podsjetila na njegove obveze i vratila mu onaj smisao koji je izgubio nakon dugih godina u zatočeništvu. Upravo ovakva personifikacija Smrti koju nalazimo u Sandmanu predstavlja jedan originalan preokret od uobičajenog prikaza Smrti na kakvog smo navikli, a i meni je osobna jedna od najboljih interpretacija. Tko ne bi htio da ga na kraju života dočeka zgodna crnokosa djevojka umjesto onog kostura sa kosom u ruci? Ok, barem što se nas muške publike tiče, jelda :) Samim time i Gaiman je uvidio da je ovim brojem otvorio bezbroj novih mogućnosti za nastavak serijala gdje će se Morpheusova sestra dosta često pojavljivati. Inače, zanimljivo ju je bilo ponovno vidjeti i u solidnim mini serijalima „ Death: The High Cost of Living“ i „ Death: The Time of Your Life“.

„Smrt“

Ukratko, ovo je jedan jako dobar početak serijala koji predstavlja lijep uvod u događaje koji će uslijediti. Mala zamjerka bi bila da je Gaiman možda ipak ubacio malo previše likova, nekih i manje poznatih pa je poveznice na neke događaje, pogotovo recimo one vezane uz lik Doctor Destinya, bilo malo teže pohvatati. Ali s druge strane ovaj serijal donosi i puno inovacija, odiše originalnošću i Gaimanov pripovjedački talent već ovdje dolazi do izražaja. Meni osobno, možda najbolje je vidljiv u knjizi „Američki bogovi“, koju bih također svima preporučio. Crtež je vrlo dobar, kolor dobar, pretpostavljam da je sukladan mogućnostima s kraja 80-tih ( iako vidim da je izašla i nanovo kolorirana verzija ovog serijala). Mckeanov crtački izražaj mi je oduvijek bio zanimljiv i podosta originalan tako da njegove naslovne i ovdje djeluju zanimljivo napravljene. Sve u svemu, tko još nikad nije čitao Sandmana, ovo je nešto što se zasigurno ne propušta.

Za kraj, kao i što sam Gaiman u pogovoru kaže:
„Preludes and Nocturnes; a little night music from me to you.
I hope you liked them. Good night.
Pleasant dreams.“

SND BP 2 Sandman vol. 2 - Lutkina kuća

9, 9, 8, 7

Izvrsni start legendarnog Gaimanovog serijala o Morpheusu, odnosno Sandmanu; fini spoj horora, fantasyja, mitologije i DC-jevog univerzuma (naravno;)). Za više informacija bacite pogled na odličnu recku iznad... Edit!

Preludiji i nokturna, uključuje prvih 8 epizoda serijala i prikazuje nam višedecenijsko utamničenje i izbavljenje Gospodara snova, jednog od Bezvremenih; posjeti njegovom razrušenom kraljevstvu Snivanja te njegovom potragom za tri ukradena artefakta. Vrećica pijeska snova u rukama je zarobljenog ovisnika, njegova obredna maska nalazi se u Paklu kod jednog od nižih demona, te konačno njegov srce dragulj koji se nalazi u posjedu snovima izgriženog i poludjelog "superjunaka" Doktora Sudbine. Upravo će ovaj posljednji Gospodaru snova zadati užasno puno muke i dovesti u opasnost cijelo Snivanje. Prvi trejd sakuplja uvodni dio priče o Sandmanu, i kombinacija je sugestivnih horor elemenata, starog nasljeđa DC univerzuma te raznih superheroja i likova koje srećemo diljem DC  univerzuma – Lucifera, Constantinea, Scarecrowa, kao i originalnog Sandmana. U kasnijim izdanjima trejda dodana je i epizoda sa Smrću " The Sound of Her Wings" u kojoj upoznajemo Morfejevu mlađu sestru, jednu od Svevremenih.

05.04.2013
    21:34:00 sati

9, 8, 5, 8

Pocetak je bio sve drugo do dobar, upravo prva sveskica djeluje djelimicno konfuzno pa i dosadno, najvaznije je preci tih prvih nekoliko stranica, onda doalzi bolji dio. Iz tog razloga je najbolje kupiti odmah prvi trejd, jer ako neko uzme samo prvu svesku, moguce da vise nece ni imati zelju da cita dalje.

Vrhunac su svakako epilog i dio iz pakla, ostatak dosta varira, od solidnih do dobrih epizoda.

Crtez je zaista mogao biti bolji, neka graficka rijesenja su ok, ali sve je to zajedno vizuelno ispod prosjeka.

05.04.2013
    23:07:00 sati

10, 10, 10, 10

06.04.2013
    12:09:00 sati
    ino
  • jova

10, 10, 8, 9

07.04.2013
    13:54:00 sati
    jova

10, 10, 8, 8

Na drugo čitanje, moram početne ocene (9/8/5/7) da popravim... Pre svega, crtež mi je, nekoliko godina nakon prvog čitanja, daleko prihvatljiviji, ima nekoliko vrhunskih tabli, a priča me je, nakon što sam joj prišao znatno strpljivije nego prvi put, prikovala za ovaj strip. Lepet krila njenih je jedno pravo malo remek-delo.

Fibra je razbila sa svojim izdanjem...

07.04.2013
    17:22:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 9, 8

Priča je dobra, originalna, a niti crtež mi nije loš. Recimo prikaza pakla sa demonima (vidi recenziju) je super nacrtan. Dodatan plus stripu je, da se možeš opet i opet vračati k čitanju jer ima tu svega.

07.06.2013
    13:03:00 sati

8, 9, 7, 8

Dobar pocetak serijala.  Zanimljivi likovi, i crtez koji me ne stima bas kako bi treb'o.  Naslovnice su odlicne.  Iskreno, o ovoj mitologiji o likovima koji vladaju snove i smrt (Morpheus pogotovo) nisam nista znao prija citanja ovog stripa, a lijepo je vidjeti kako su unijeli neke super heroje iz DV i Marvel univerzuma (Batmana i njegove protivnike, JLA, itd).  Jedini problem kojeg sam povremeno im'o je to sto me svaki drugi broj bio dobar, a ostali slabi.  Prve cetiri sveske su mi izuzetno dobre, dok mi je sve ono sa Doctor Destiny veoma slabo, i stvarno kvari tenziju i atmosferu koju su prve cetiri sveske kreairale.  Zadnja sveska ove knjige, The Sound of Her Wings, kad otkrijemo da je ona mala crnka Smrt, i Morhpeusova sestra, je jedna od boljih svesaka ove prve knjige.  Sve u svemu, veoma interesantno i mastovito.  Samo mi je zao sto crtez nije bolji, ali ste ces... you can't have everything.

02.07.2013
    19:28:00 sati

9, 10, 8, 9

Bez pogovora, ovo je delo koje vas instantno uvlaci u neverovatni Sandmanov svet. Iako mi je pocetak bio malo klimav, nacin na koji se prica grana i razvija u ovom trejdu samo najavljuje sta sve mozemo da ocekujemo od Gaimana u buduce. Crtez daleko od dobrog (pobogu, sami likovi se na par tabli drasticno razlikuju), a ipak tako uskladjen sa pricom da je prakticno neodvojiv deo. Naslovnice su prica za sebe koliko su dobre, ali su mi prekomplikovane  treba mi minimum 15 minuta za svaku posebno da bih video sta je ustvari prikazano :)

Jedino mi je zao sto ovo nisam citao kad je originalno izdato, tada bih sigurno odlepio, a Dilan Dog bi mi bio smejurija od stripa. Iz danasnje perspektive, Dilan je za mene bio korenita promena a ovi Vertigovi serijali vrhovi fantazmagorije.

Ne propustiti! Nikako!

22.08.2013
    14:37:00 sati

9, 10, 9, 3

Ne znam dali bih mogao reći da mi je priča koju priča Sandman odlična,ali način na koji Gaiman plete Sandmanov svijet je poseban i očaravajući, te ovaj strip čini posebnim...mogli bi bez pardona reći, čovjek zna svoj posao i to je to.

Od ovih početnih epizoda jedino mi epizoda "24 sata" nije legla, vjerovatno zbog te mahnite ludosti i nelagode kojom ta epizoda zrači,a uz to je i katastrofalno nacrtana.

Što se crteža u kompletu tiče, možda isti na mnogim mjestima pati od loše fizionomije tijela i lica, ali umjetnički dojam koji crtež ostavlja ima preveliki utjecaj na moju konačnu ocjenu, jer stranice Sandmana su prava mala remek djela, a to su i naslovnice koje su također prava mala zanimljiva remek djela ako na njih gledamo kao zasebnu cjelinu, no ovako, kao naslovnice Sandmana po meni nemaju neku funkciju i vezu s stripom,te su kao takve promašaj.

U konačnici, Sandman je jedan poseban strip kojeg vrijedi imati u svojoj kolekciji.

25.12.2014
    15:42:00 sati
  • konj87

8, 8, 6, 8

Solidan početak serijala. Crtež mi se nije dopao; djeluje nezgrapno i brzinski odrađeno.

20.02.2015
    00:56:00 sati
    konj87
  • sergej773

10, 10, 10, 10

18.04.2015
    11:50:00 sati
    sergej773

8, 10, 8, 8

Gaiman je ovu prvu priču pisao pod više nego očitim utjecajem Mooreovog Swamp Thinga (Silazak u pakao, Kain i Abel), i trudio se što više oponašati naracijski stil istog, no unatoč tome uspijeva napraviti "tek" dobru priču sa zaista izvrsnim minijaturama koje ju podižu na vrlo visok nivo. Tu se najviše ističe "24 sata", pravo malo remek-djelo.

Crtež je sasvim solidan i podnošljiv, i zapravo paše priči. Samo zato što nije vrhunski ne znači da je loš. McKeanove naslovnice su zanimljive, ali samo to.

Sandman je svakako jedan od najboljih američkih stripova devedesetih i jedan od najboljih američkih serijala uopće, no ne bih ga svrstavao u sam vrh devete umjetnosti.

22.05.2015
    11:51:00 sati

10, 9, 8, 8

Na prvo citanje pre par godina mi Preludijumi i nokturna su mi bili korektan strip ali previse zbrkan.
    Sada kada sam procitao Murovo Stovrenje iz mocvare, sve je mnogo jasnije i bolje. Vidi se neverovatan uticaj Alana Mura na Nila Gejmana, tako da mozemo da kazemo da je Sandman u neku ruku nastavak Swamp Thinga ili barem dalja analiza sveta koji nam je prikazao genijalni Alan Mur.

Reference na Mura su vise nego ocigledne(Gejman je izjavio da ga je bas Murovo Stvorenje nateralo da razmislja o angazmanu u svetu stripa):

Dzon Konstantin koji prevrce po fiokama i pornalazi fajlove sa nazivima slucajeva koje je radio sa Swamp Thingom, spominje se borba praiskonske tame i svetla koja je zavrsena pat pozicijom, Kain i Avelj, imamo i silazak u Pakao i susret sa trijumviratom Pakla, genijalno prikazano, i izdvojio bih jos epizodu 24 sata kao pravi pravcati suludi horror. Gejman u pogovoru kaze da je na pocetku serijala bio jos uvek nesiguran i da je to moglo i bolje da se izvede, ali ja sam i vise nego zadovoljan i ovo je sjajan start serijala!

Izuzetno mi se svidja ovaj deo DC univerzuma gde nisu samo superjunaci koji lete okolo i spasavaju svet, mnogo je mracniji i atmosfericniji ovaj ,,svet sa druge strane".

Za sada Gejman nije dostigao Murovu genijalnost ali videcemo kuda ce da odvede serijal.Nikad se ne zna.

16.02.2016
    15:55:00 sati
  • Vorador

8, 8, 8, 9

Solidan početak. Brdo likova i ideja na granici podsvijesti. Dobra, mračna, snovita horror atmosfera. Sviđa mi se i povezivanje s ostatkom DC univerzuma: Batman, JLA, Constantine, Scarecrow, Arkham a i upoznao sam se s nekim DC likovima za koje nisam prije znao (stare verzije Sandmana). Daje priči jedan dodatni šmek. Najbolje priče iz ovog trejda su mi Dream a Little Dream of Me, 24 Hours ( super horror priče ) i A Hope in Hell (odličan prikaz pakla). Crtež varira ali odlično prati priču. Najveći problem mi predstavlja kolor koji zna biti malo prešaren ponekad.

07.12.2016
    13:52:00 sati
    Vorador