Sandman vol. 2 - Lutkina kuća

Veliki Blek

SND BP 2 | 228 str.

Nakon što je povratio svoju moć, Morpheus otkriva da je, tijekom njegova zatočeništva, četvero njegovih kreacija nestalo iz svijeta Snova te kreće u potragu za njima. Istovremeno, Rose Walker i njena majka Miranda upoznaju Unity Kinkaid (jednu od žrtava "bolesti spavanja" koja se dogodila tijekom Morpheusovog zatočeništva), za koju se ispostavlja da je ujedno i Mirandina majka. Rose je također uzrok novog vrtloga koji je nastao u Morpheusovom svijetu i koji "Strast" i "Shrvanost", još dvoje iz skupine "Beskonačnih", žele iskoristiti protiv Morpheusa....

• Lutkina kuća
    SND BP 2

• The Doll's House
    SND TPB 2
  • Tales In The Sand
    SND VER 9
  • The Doll's House
    SND VER 10
  • Moving In
    SND VER 11
  • Playing House
    SND VER 12
  • Men Of Good Fortune
    SND VER 13
  • Collectors
    SND VER 14
  • Into The Night
    SND VER 15
  • Lost Hearts
    SND VER 16

• Ovaj trejd sadrži brojeve 9-16. Iako bi trebalo spomenuti da je upravo "The Doll's House" bila prva TPB kolekcija Sandmana te je to prvo izdanje sadržavalo brojeve 8-16. Zbog uspjeha, uskoro je izdan TPB "Preludes and Nocturnes" koji sadržava prethodne brojeve 1-8 pa je u novijim reprintima "The Dolls House" započinjao od broja 9.
  • isto kao i prehodnu grafičku novelu, ovu je također objavila srpska izdavačka kuća Beli Put.
  • predgovor za ovaj trejd napisao je Clive Barker!
  • kraljicu Nadu upoznali smo u 4. broju "A Hope in Hell".
  • na str. 40. upoznajemo "Strast" (Desire)" i "Shrvanost" (Despair), dvije nove personifikacije koje čine skupinu "Beskonačnih". Također vidimo i simbole ostalih koji čine grupu „Beskonačnih“. Ankh, tj. križ sa petljom na vrhu (simbol vječnog života), koji se odnosi na „Smrt“, knjiga koja je simbol „Sudbine“, kaciga od „Sna“, prazno mjesto koje se odnosi na nestalo „Uništenje“, usta kao simbol „Strasti“, prsten s bodljom kao simbol „Shrvanosti“ i zadnji nejasni simbol odnosi se na „Sumanutost“:
  • na str. 55. ponovo vidimo i Unity Kincaid, koju smo upoznali u 1. broju serijala.
  • na str. 58. upoznajemo vještice koje se nazivaju "The Kindly Ones" i o kojima će više riječi biti u narednim brojevima.
  • na str. 90. upoznajemo Hippolytu Hall. Ona je također jedan od likova koje je Gaiman ubacio iz drugih serijala. Poznatija kao "The Fury", prvi puta se pojavila početkom 1983. u 300. broju strip serijala "Wonder Woman". Također, njezin muž Hector Hall, najpoznatiji kao "Silver Scarab", stvoren je iste godine u „All Star Squadron“ serijalu.
  • str. 117. - pojam "Wandering Jew" preuzet je iz kršćanske srednjovjekovne mitologije. Izvorna legenda govori o njemu kao o židovu koji je ismijavao Isusa na njegovom putu do raspela te je zato proklet ta hoda zemljom sve do njegovog Drugog dolaska. Postoji više legenda, za detalje pogledajte ovdje!
  • na str. 123. upoznajemo Willa Shaxberda i Kita. Prvi je, naravno, William Shakespeare, a drugi Christopher Marlowe, dramatičar najpoznatiji po kazališnoj verzija Fausta.
  • na str. 133. upoznajemo Johannu Constantine, pretkinju Johna Constantinea, koja je također dobila kasnije svoju kratku mini-seriju pod nazivom "Lady Constantine".
  • na str. 135. prostitutka spominje Jacka, odnosno Jacka Trbosjeka.
  • na str. 136. se spominje Mad Hettie koju smo upoznali u trećem broju. Također, pojavljivala se i u drugim serijalima, kao što je Hellblazer ( prvi puta u broju 9) ili mini-serijalu "Death: The High Cost od Living" te Swamp Thingu.
  • str. 142. - "The Family Man" koji se trebao pojaviti kao počasni gost na konvenciji, u to vrijeme zadavao muke Johnu Constantineu u Hellblazer serijalu (u priči koja je izlazila istovremeno sa ovom).
  • na str. 146.-147. nam je prikazana prva izdana priča o Crvenkapici od Charlesa Perraulta. Kasnije su napravljene i druge verzije, s uglavnom sretnim završetkom.
  • str.153. - filmovi koji čine „ubilački“ maraton: Don't Look Now, The Collector, Manhunter, From the Life of the Marionettes, In Cold Blood, Compulsion, Straight on Till Morning, Carry on Screaming, Night of the Hunter.
  • na str. 153. spominje se Bogeyman koji se pojavio i bio ubijen u „Swamp Thing“ serijalu br. 44.
  • na str. 180. Chantal spominje alegoričnu priču poznatu pod nazivom "Footsteps In The Sand“ .
  • str. 183. Barbie i Martin Tenbones, kojeg nakrako upoznajemo u tajanstvenom svijetu Porpentinea kojeg Barbie sanja, kasnije će također biti vraćeni u ovaj serijal u „A Game of You“ priči.
  • str. 186. - žene koje Hal sanja su Marilyn Monroe, Judy Garland i Bette Davis
  • str. 201. - rečenica: „But that was in another country, and besides, the Wench is dead“ potječe iz kazališne drame „The Jew of Malta“ Christophera Marlowea kojeg smo upoznali par poglavlja prije.
  • str. 208. – Morpheus spominje da je jednom zanemario svoju dužnost, zbog čega je cijeli svijet nestao. Još jedan od događaja koji, zasada, ostaju nepoznanica.
  • str. 221. – članak o krvoproliću odnosi se na događaje iz 6. broja „24 Hours“
  • lik Gilberta napravljen je prema uzoru na Gilberta Keitha Chestertona, engleskog pisca i novinara s početka prošlog stoljeća.
  • Jeda Walkera, brata od Rose Walker, stvorili su Jack Kirby i Joe Simon 1974. u istoimenom serijalu.
  • također, Morpheusov gavran Matthew je zapravo reinkarnacija Matthewa Josepha Cablea, jednog od likova iz „Swamp Thing“ serijala.

Direktno se nastavljajući na Preludijume i nokturne, Gaiman nas, i dalje vrlo uspješno, vodi u nove pustolovine Morpheusa, kralja Snova. Na početku saznajemo priču o Nadi, koju smo upoznali tijekom Morpheusovog odlaska u Pakao, kamo je otišao uzeti natrag kacigu, koja mu je bila oduzeta tijekom njegova duga zatočeništva. Priča o zabranjenoj ljubavi između smrtnika i besmrtnika, u ovom slučaju Nade i Morpheusa, zasigurno nije nešto novo. Ali način na koji ju je Gaiman zamislio, predstavljajući Nadu kao kraljicu staklenog grada, ubacujući u priču sunčeve planine na kojima raste drvo, čiji plameni plodovi pomažu zaljubljenima naći put do njihove prave ljubavi; a sve to ispričano kao dio plemenskog obreda inicijacije, u kojem dječak postaje muškarac, odrasla osoba koja mora naučiti prihvatiti svoje odgovornosti, napraviti onaj pravi izbor čak i ako on uključuje žrtvovanje svojih snova, svoje ljubavi, isto kao što je to i Nada morala, bez obzira na posljedice koje je kasnije morala snositi zbog svoje odluke.

Eto, ta vještina pripovjedanja je ono što ovu priču pa i cijeli serijal, čini daleko iznadprosječnima. Ovdje jedino dojam malo narušava crtež, koji je upravo u ovom broju najslabiji, ponajviše me zasmetalo što gotovo nikakva pozornost detaljima nije posvećena. Jednostavno, ponekad pretjerano minimalistički crtež za ovakvu vrstu priče. Sam stakleni grad kojim je Nada vladala, cijelo njezino kraljevstvo, trebali su biti bolje prikazani. Niti obojenost me nije oduševila, baš ostaje dojam da su autori bili pritisnuti rokovima. Srećom, već u sljedećem broju, crtež će se iz broja u broj sve više popravljati i biti prikladniji jednom ovako kvalitetnom serijalu.

A u tom sljedećem broju upoznajemo "Strast" i "Shrvanost", koji se udružuju u planu protiv Morpheusa, nakon saznanja da je u Svijetu snova makon dugo vremena otkriven novi vrtlog, kojem je uzrok žena. Iako nije uspjela s Nadom, Strast se Nada da će Morpheusa ovog puta uspjeti uloviti u zamku. Najviše me se dojmio opis i sam prikaz "Strasti".

"Prag Strasti prevelik je za samo jednu osobu. Sastoji se od dva bubnjića veća od dvanaest mramornih plesnih dvorana. I praznih vena koje odjekuju kao tuneli. Hodate njima sve dok ne ostarite i umrete bez da ikad ponovo koračate istim putevima. Međutim, zbog emocija koje Strast nosi, bilo je samo jedno mjesto u katedrali tijela gdje je ona mogla napraviti svoj dom. Strast živi u srcu."

Strast

Istovremeno, Morpheus otkriva da je četvero njegovih kreacija napustilo njegov svijet. Prvi nestanak, koji se tiče dvoje njegovih sluga, Brutea i Globa, koji nikad niti nisu bili od povjerenja, nije nikakvo iznenađenje. Iako kasnije ispalo da će odigrati dosta veliku ulogu u budućem razvoju događaja. Tu je i tajanstveni nestanak "Fiddlers Greena", za kojeg je bilo potpuno neuobičajeno da napusti Morpheusov svijet, s obzirom da je bio vazal svojeg teritorija i oduvijek pouzdan. Zadnji nestanak tiče se Corinthiana koji je ujedno, barem meni osobno, dosad možda najstrašniji lik iz ovog serijala.

Morpheus ga je stvorio kao naličje tame, straha od tmine koje se nalazi u svakom ljudskom srcu, crno ogledalo naše duše. Tijekom Morpheusovog dugog odsustva, ovaj je stvorio vlastitu vojsku ubojica koji su diljem svijeta sijali terror. Usadivši u njihov um uvjerenje da za to što čine postoji opravdanje, da su svojevrsni junaci svojih priča, ovi su ubijali i mučili ljude diljem zemlje godinama, na najokrutnije moguće načine.

Corinthian i sljedbenici

Njihova konvencija, morbidno, crnohumorno okupljanje gdje razglabaju o svojim psihopatskim danima i nude razne prigodne zabavne programe, jedno je poprilično uznemirujuće poglavlje ove priče, u rangu sa pričom „24 Hours“ iz prethodnog trejda. Kazna koju će kasnije dobiti Corinthianovi sljedbenici, samosvijest, odnosno prava istina o zločinima koja su počinili, gledati ih kako svi prestravljeni odlaze kućama, isto je jedan od najboljih trenutaka ove priče.

Ali prije samog obračuna s Corinthianom i konačnog raspleta priče, odličan potez Gaimana bio je ubaciti jednu kratku, sporednu priču, zbog koje će isčekivanje raspleta ove biti još veće. U toj priči vraćamo se u srednji vijek gdje upoznajemo Hoba Gadlinga, kojem je dana mogućnost da nikad ne umre, mogućnost vječnog života. Svakih 100 godina, Hob se sastaje s Morpheusom te dobiva priliku umrijeti. Ali uvijek ju odbija, bez obzira da li živio lagodnim, bogatim životom ili prolazi kroz najgore strahote koje čovjek može proživjeti. Jer vjeruje da će uvijek biti prilike za proživjeti nešto novo dok je Smrt uzaludna, beskorisna. Ali zanimljiv je i razlog zbog kojeg Morpheus uvijek dolazi na te sastanke, jednom svakih 100 godina. Zasigurno ne zato da bi čuo što se dogodilo tijekom tih 100 godina, što se događa kad čovjek ne umre. On je jedan od "Beskonačnih" pa tko bi to znao bolje od njega samog? Razlog je puno više ljudski, nešto za čime svi, čak i oni besmrtni, teže - prijateljstvo.

Također, potpuno je pogođeno i ubacivanje izvorne priče o Crvenkapici, od Charlesa Perraulta. U ovom slučaju, bajka nema sretan završetak što samo pridodaje atmosferi stripa, pogotovo s obzirom da su se Rose i Gilbert tada našli u hotelskoj sobi, okruženi hrpom manijakalnih ubojica koji su došli na svoje malo okupljanje. Među svima njima, sigurno će mnogi prepoznati i ljudsko utjelovljenje zločestog vuka u jednom od mnogih Corinthianovih sljedbenika.

Za kraj, još jedan lijep nastavak Sandman serijala, scenaristički u rangu s prvim. Jako mi se svidjelo i Gaimanovo ubacivanje mnogih poznatih likova, kako iz svijeta stripa, tako i onih iz stvarnog svijeta. Također, neke stvari ostaju nerazjašnjene, neki likovi i dalje zadržavaju jednu dozu tajanstvenosti, mnogi od njih nam prirastu srcu (kao, recimo, Fiddlers Green te Hob i njegovo prijateljstvo s Morpheusom) i upravo to mami čitatelja da nastavi pratiti ovaj serijal i otkriti što će se s njima dogoditi. Iako, nadam se da kasnije neće ispasti da je ovdje ubačeno previše likova pa će poslije biti sve teže uklapati ih u daljnji razvoj priče ili neki ostanu nepravedno zapostavljeni, neiskorišteni. Srećom, zasad tome nema naznaka. Završetak je također jako dobar, emotivan, lijepo su povezani u cjelinu neki događaji sa samog početka serijala, ali istovremena su otvorena i neka nova pitanja koja će, pretpostavljam, biti odgovorena u nastavku serijala.

Izvorna priča o Crvenkapici

Crtež je, u globalu gledajući, prilično dobar, iako ima dosta varijacija jer je više crtača je radilo na ovom izdanju. Zasigurno najbolji je Chris Bachalo, koji je radio samo jednu epizodu. Njegov crtež mi je djelovao najbolji, dosta detaljniji i nekako najviše odgovarajući samom stripu. Dringenberg & Jones se nisu baš pretjerano iskazali na početku, ali kasnije su mi bili sve bolji. Ne kažem da njihov crtež nije odgovarajući za strip kao što je Sandman ( zapravo, baš suprotno), jednostavno je poprilično neujednačen, na trenutke djeluje preminimalistički, zasmetalo me što nerijetko na nekakvu pozadinu, tj. prostor, prirodu koja okružuje likove gotovo uopće nije uložen trud. Makar nije nikakav misterij da su u to vrijeme ovi crtači bili pomalo u stisci s vremenom, pogotovo nakon odlaska odličnog Sama Keitha (koji je nacrtao prvih 5 brojeva serijala). Zulli je, u suradnji s Parkhouseom, gostovao u jednom broju te mi ostavio solidan dojam. Dosta dobro je prikazao epohe kroz koje prolazi Hob Gadling, iako se možda nije ponajbolje snašao kod crtanja samih likova. U globalu gledano, i više nego vrlo dobar nastavak ovog serijala.

SND BP 1 Sandman Preludijumi i nokturna

SND BP 4 Doba magli

9, 9, 7, 8

Odličan trejd, možda još bolji od Preludija i nokturna... Gaiman je stvorio niz genijalnih likova, od panteona Beskonačnih pa do otkačenih serijskih ubojica koji btw. imaju svoje godišnje okupljanje. Ludo! Nakon ponovnog čitanja, evo malo iscrpnijeg komentara i (ugodnog podsjećanja). Nakon što je pribavio svoje svete artefakte u prijašnjem trejdu, vrijeme je da se uredi Kraljevstvo snova. Bibliotekar Lucien izvještava da je tijekom popisa stanovnika Snivanja ustanovljeno da nedostaju četiri sna – Corinthian, Violinistin lug i dva niža snova. Gospodar sna zadaje sebi zadatak da pronađe i privede odbjegle Snove, i pritom riješi situaciju s Vrtlogom koji prijeti samom postojanju Kraljevstva sna. Morfej sreće Sandmana Brončanog doba, Hectora Halla koji živi u svojem vlastitom idealiziranom svijetu snova sa svojom obitelji; da bi potom krenuo na Konvenciju serijskih ubojica slijedeći tragove noćne more zvane Corinthian. Istodobno pratimo kako mlada Rose Walker, kćer Unity Kinkaid iz prvog trejda prati neku svoju vlastitu misiju i dovodi je ususret Morfeju. Slijedi neminovno... Upoznajemo i lik Hoba Godlinga, čovjeku kojem Sandman daje dar besmrtnosti i sastaje se s njim svakih 100 godina. Gaiman se i dalje kreće stazom utabanom u prvom trejdu i popravlja dijelove Kraljevstva koji su se pokvarili tijekom njegovom odsustva. Iako Sandman živi u svijetu superheroja, on je više kao Sila prirode, njegova moć i uništava i popravlja, on kažnjava i on oprašta. Gaimanov je svijet bogat fascinantnim idejama i kreće se u nekonvencionalnim smjerovima, na momente poetičnim, na momente užasno strahovitim... U rangu jedinice.

24.06.2013
    23:01:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

10, 10, 9, 8

Sjajan strip. Na prvo čitanje me nije oduševio ali kada sam se polako stranicu po stranicu, dialog po dialog prebijao dalje, mogu da kažem, da me je polako navukao na sebe.  Ima tu puno svega. Kao i za prvi trejd važi, da je to strip kojeg možeš opet i opet čitati. Svakako preporuka.

25.06.2013
    11:03:00 sati

9, 9, 7, 8

Serijal koji me je tek na treće čitanje osvojio (kod prva dva me je crtež odbijao, pa se nešto i nisam preterano udubljivao u priču), i sigurno jedan od najboljih,najkompleksnijih i najčudnijih stripova.

Ovaj drugi trejd mi je još bolji od prvog (ali i lošiji od četvrtog).Kraj je fenomenalan.

25.06.2013
    14:46:00 sati
  • Ukupna ocjena 89%

10, 10, 7, 8

Moj omiljeni Sandman. A tek priča sa Gadlingom, savršenstvo :)

25.06.2013
    14:57:00 sati

10, 10, 9, 9

Drugi trejd vec pokazuje  kompleksnost koju serijal ima nameru da istera do kraja i predstavlja jednu teskobnu pricu koja se cita u jednom dahu, (ali je ja ne preporucujem za citanje u leto, bice vam jos teze i mucnije na ovim vrucinama). Kad je neko znalac, onda mu je bas lako da nas veze uz sve likove koji defiliraju u lutkinoj kuci, ostavljajuci nas sa grcevima u stomaku i knedlama u grlu. Crtez ponovo razbija iako je daleko od savrsenog, ali sam  raspored vinjeta na tablama, ideje koje jednostavno vriste koliko su dobre - ostavljaju bez daha.

22.08.2013
    14:48:00 sati

7, 6, 5, 9

Drugi trejd nije na nivou prvog iz vise razloga;

Kao prvo, efekat izenadjenja iz prvog dijela nije vise tu, otprilike znamo u cemu je stvar i kojim pravcem ide prica.

Drugi problem, ako se uopste moze nazvati problemom, je Gaimanov nacin knjizevnog pripovjedanja. Naravno da je to veliki plus u odredjenim dijelovima, ali on ne uspijeva da drzi cijelu pricu na istom kvalitetnom nivou, tako da dijelovi koji su manje interesantni postaju poprilicno dosadni zbog predugih tekstova. Da je u odredjenim momentima, gdje je mogao i sam da vidi da mu inspiracija nije trenutno na nivou, srezao tekst na nuzno popunjavanje stranica, vjerovanto bi ti dijelovi bili lakse za svariti.

Sto se tice crteza, ostajem pri svom misljenju da je totalni promasaj, isto kao i u prvom trejdu.

01.06.2014
    21:14:00 sati

9, 9, 7, 7

Sandman nije za usputno čitanje, kao što sam ga "preleteo" pre nekoliko godina...

Vratio sam se serijalu rešen da pokušam još jednom da otkrijem šta je to što se mnogima toliko dopada - i jesam. Naime, Gaiman nije čak ni pripovedač, već tkač priče. Odmotava je, pa zamotava u raznim smerovima, vrlo smisleno provlači sporedne likove, originalno nadograđuje glavnog junaka... Tematski, Lutkina kuća je više horor i triler, za razliku od epskih Preludijuma i nokturna, pa je nešto teža za čitanje, ali predstavlja dobar nastavak serijala.

Crtež, međutim, ostaje slabija strana Sandmana...

28.12.2014
    03:18:00 sati

5, 8, 4, 3

Po meni,"Priče u pijesku" bi se mnogo bolje uklopile u sami početak Sandmana opčenito (prije nego što Morfej biva zarobljen od strane Burgessa), pa bi nam nakon ove simpatične pričice svima bila jasnija ona Morfejova promjena izgleda (bijelac/crnac) kod ulaska u pakao..

Nadalje, sve ove priče koje slijede pojavom Rose Walker su mi daleko slabije od svega što smo do sada od Sadmana dobili...serijska konvencija serijskih ubojica, Korinčanin sa zubima umjesto očiju (ovako čudno mjesto za zube nisam vidio od onog filma "Zubi"),Brut i Glob,pa ono "kazalište na otvorenom"....mi se jednostavno ne sviđaju,ali zato su tu priče o mica macama,100-ljetnim sastancima i muzama za pjesnika koje su zadovoljavajuće jer imaju onaj bajkoviti štih na koji smo navikli...

Nekako mislim da ovaj period Sandmana pati od nekih šablona koje moraju biti sveprisutne u američkom stripu,a to je da u scenarij moraju biti ubačeni homoseksualci i (odvratne i okrutne) serijske ubojice,pa zbog istih pati i priča,a kada si malo bolje razmislim...i u prvom dijelu Sandmana ima ona po meni crna ovca epizoda "24 sata" koja mi je definitivno najlošija-homoseksualizam i masovni ludi ubojica, prisutni;)

Crtež..Dringenberg mi je totalno odbojan,a preostali su loš prosjek.

30.12.2014
    23:59:00 sati
  • konj87

9, 9, 6, 8

Još bolja priča od prethodne. Ukupni dojam / ocjenu kvari crtež koji mi je i dalje loš, osim u epizodi koju je crtao Bachalo, što je već spomenuo i sam recenzent. Srećom, olovku već od sljedeće epizode preuzima Kelley Jones koji će crtati i veći dio Doba Magli. :-)

20.02.2015
    00:57:00 sati
    konj87

10, 10, 7, 8

Odlican stirp! Gaiman nas sve vise uvlaci u pricu koja se cini mnogo komplikovanija i slozenija nego sto se cinila na pocetku.

Najveci problem ovog stirpa je crtez, kadriranje i kompozicija tabli je odlicna i mastovita ali dzabe kada je sam crtez dosta los, ne znam da li je problem u crtezu ili koloru ali steta sto nije neki bolji crtez.

A i naslovne strane mi nisu nesto izgledaju konfuzno, nepovezano i apstraktno i zato i deluju pretenciozno.

19.02.2016
    15:16:00 sati
  • Vorador

9, 9, 8, 8

Odličan nastavak. Meni bolji od prvoga trejda. Priča je pitkija i napetija. Atmosfera mračna i intenzivna. Likovi fenomenalni (Rose Walker i njeni susjedi, Corinthian..).Intrigantne i originalne Gaimanove ideje pršte na sve strane. Crtež odlično prati priču i dočarava sumorni ambijent Sandmanova kraljevstva, motela serijskih ubojica, košmara djeteta zatočenog u podrumu...Super.

07.12.2016
    15:42:00 sati
    Vorador