Trgovac opijumom

SHADE LIB 1a | 94 str.

Godine 1897. Ugo Pastore, sin Eneje, izvršnog direktora tvrtke Caput Mundi sa sjedištem u Rimu koja je svoje poslovanje preselila na Daleki istok, slijedi svog oca u Šangaj, kako bi mu pomogao u njegovim trgovačkim poslovima. Sprijatelji se s mladim glumcem Ha Ojieom koji ga prati u bordel madame Niang, gdje upoznaje Meifong, nježnu i neiskusnu prostitutku koja ga neodoljivo privlači. Ugov se put križa s Jamesom Burkeom, engleskim uglednim trgovcem, u stvari beskrupuloznim švercerom opijuma. Kada Burke napadne Meifong, Ugo ga odluči natjerati da plati za taj čin i navlači svoju srebrnu masku. To je ujedno i vatreno krštenje Shanghai Devila, kako je maskiranu osobu nazvao britanski tisak.

• Trgovac opijumom
    SHADE DGD 1
  • Trgovac opijumom - Zabranjeni grad - Poplava
    SHADE LIB 1

• Il trafficante d'oppio
    SHADE SR 1

• „Shanghai Devil“ se sastoji od 18 priča, u Italiji objavljenih u periodu između listopada 2011. i ožujka 2013. godine. Dagda, izdavački ogranak System Comicsa, objavila je tek deset priča u periodu između siječnja 2012. i travnja 2013. godine. Libellus je objavio sve priče u šest integrala u periodu između travnja 2014. i lipnja 2015. godine.
  • Autor miniserijala je Gianfranco Manfredi, autor Magičnog Vjetra, Skrivenog Lica, kasnije i Adama Wilda. Njegov debi u svijetu stripa bio je s Gordonom Linkom. Od 1994. radi za SBE pišući scenarije za Dylana Doga, Nicka Raidera i Texa Willera.
  • Kako sam Manfredi kaže, isprva je bilo predviđeno desetak epizoda jer nije bio siguran kakvi će biti rezultati s vizualne točke gledišta. No, kad je dobio prve table, shvatio je da će strip biti praznik za oči i to ga jako ohrabrilo da napiše još osam priča. Crtačku postavu dijelom čine dizajneri Skrivenog Lica (Rotundo, Diso, Nespolino), a dijelom dizajneri Magičnog Vjetra (Barbati i Ramella, Della Monica, Darko Perović, Stefano Biglia i Paolo Raffaelli).
  • Naslovnice su rad Corrada Mastantuona. Surađivao je već s Manfredijem crtajući dvije epizode Magičnog Vjetra i naslovnice od broja 76.
  • Miniserijal je otvorio crtač Massimo Rotundo. Debitirao je kao strip crtač 1978. u suradnji s Eura Editoriale. Kasnije je radio za druge publikacije, kao što su L’Eternauta, Comic Art, Orient Express, Heavy Metal i Ècho des Savanes. Rotundo se posebno istaknuo svojim erotskim stripovima, serijalom Ex Libris Eroticis. Rastući ugled u žanru erotskog stripa doveo ga je do rada i na francuskom tržištu, gdje je poznat i cijenjen. Za SBE radi od 1997. crtajući naslovnice i avanture Brendona, dvije priče Skrivenog Lica i sve naslovnice, tri priče Shanghai Devila i dva Texonea.
  • Iako je miniserijal svojevrsni nastavak Skrivenog Lica, nije vam potrebno predznanje, ovo je potpuno drugačija i neovisna pripovijest, ali ne bi bilo zgorega da pročitate i taj miniserijal od 14 priča i saznate genezu lika iza srebrne maske. Ovdje je glavni akter Ugo Pastore, pojavljuje se i njegov otac Eneja, a radnja je izmještena na Daleki istok, preciznije u Kinu. Vrijeme radnje je između 1897. i Boksačkog ustanka.
  • Uz niz fikcijskih likova kao što su Eneja Pastore, Ugov otac i izvršni direktor rimskog trgovačkog društva Caput Mundi); njihov sluga Lin; Ha Ojie, mladi kineski glumac i Ugov prijatelj); mudri Ziwen, Ugov učitelj; Meifong, prostitutka iz bordela u koju se Ugo zaljubljuje; madame Niang, vlasnica luksuznog bordela;, Likang, šef lučke mafije; Evaristo Cazzaniga (poznatiji kao Risto) avanturist iz Milana koji razvija čvrsto prijateljstvo s Ugom idući rame uz rame s njim tijekom njegovih avantura; Tai-Mien, maskirani ratnik; Chuang Lai, šef boksačkih pobunjenika i šaolinski redovnik; lady Jane Stanton, šarmantna britanska špijunka i Philip Storm, britanski tajni agent, u miniserijalu se pojavljuje i nekoliko povijesnih osoba: Kuang Su, Suxi i Claude Maxwell McDonald.

„Od početka do kraja Shanghai Devila uvijek sam naglašavao tajanstveni aspekt Kine, kako zbog iskrenosti, tako i zbog toga što se svaka egzotična avantura gradi oko misterija. Šarm jedne zemlje je u tome što je zapravo ne poznajemo, pa pustolovna priča postaje svojevrsno istraživanje.“ Gianfranco Manfredi

Tijekom miniserijala Skriveno Lice, kojeg je objavio SBE, a osmislio Gianfranco Manfredi, objavljeno je 14 priča. Posljednji je broj izašao u studenom 2008. godine, a naznaku mogućeg nastavka Manfredi umetnuo u taj zadnji broj, gdje je Eneja svoga sina Uga zamolio da ga prati u komercijalnoj misiji u Kinu. Glasine o nastavku postajale su sve jače i tri godine kasnije stigao je „Shanghai Devil“, drugi miniserijal heroja s maskiranim licem. Za razliku od prvog priča je osamnaest, no šema je ista: i ovdje imamo maskiranog alter ega (samo je osoba iza maske ovaj put druga), niz zanimljivih likova, avanture prepune obrata i neočekivanih rješenja, a protagonist susreće povijesne likove i sudjeluju u dobro rekonstruiranim povijesnim događajima. „Shanghai Devil“ dijeli sa „Skrivenim Licem“ činjenicu da je riječ o antikolonijalnom stripu, i to su neke primjetne sličnosti što se tiče oba miniserijala, a naravno da ima i razlika.

Ako niste čitali „Skriveno Lice“ ne očajavajte, „Shanghai Devil“ je potpuno autonoman jer priča sasvim drugu priču ne samo po lokacijama i događajima, već i po dinamici i strukturi. Ako pak želite predznanje o genezi lika svakako pročitajte tih 14 priča, jer „Shanghai Devil“ preuzima mladog Rimljanina Uga Pastorea koji je na kraju prethodnog miniserijala naslijedio srebrnu masku tajanstvenog muslimanskog proroka-ratnika, a osim po protagonistu ispod maske, dva se miniserijala dosta razlikuju jedan od drugoga. Mijenja se povijesno-geografski scenarij: prelazimo s kolonijalnih ratova između Kraljevine Italije i Etiopije na kraju 19. stoljeća na Boksačku revoluciju u Kini. Također je i broj protagonista različit: ako je u „Skrivenom Licu“ Ugo dijelio scenu s Vittoriom De Cesarijem i Matilde Sereni, u „Shanghai Devilu“ Ugo je apsolutni protagonist.

Finale Skrivenog Lica u duhu je melodramatičnosti miniserijala, s velikim iznenađenjem tko se u stvari krije iza srebrne maske. Ništa nam nije objašnjeno o gubavcu koji je prvotno nosio masku, no tu bih pohvalio izbor Gianfranca Manfredija koji mi se čini ispravnim jer bi svako otkriće u vezi toga samo nešto oduzelo, a ne dodalo šarmu legendarne figure muslimanskog proroka-ratnika. Poglavlje za poglavljem „Skrivenog Lica“ čitatelj je pratio evoluciju Vittorija De Cesarija. Manfredi nam je davao nijanse njegove osobnosti, njegovo neprepoznavanje u talijanskoj zastavi i naciji i samoostvarenje u borbi protiv osvajača tj. sunarodnjaka Talijana, stoga njegova ekstremna odluka možda izgleda dvojako: za jedne izdajnik, za druge heroj, ali ono što je neupitno je njegova iskrena povezanost s Ugom.

Iznenađujuća posljedica proistekla iz tužnog finala, iznjedrenog intuitivnim razvojem odnosa između dvojice protagonista, Uga i Vittoria, temelj je za Shanghai Devila postavljen na samome kraju kao najjednostavnije moguće rješenje: Ugo „nasljeđuje“ srebrnu masku. Također, na kraju miniserijala ostaje dojam zbunjenosti jer se postavlja pitanje što Ugo može učiniti prerušen u Skriveno Lice, i to u Rimu?!

Taj otvoreni kraj dovoljno je intrigantan da zagolica maštu čitatelja u zamisli kakva budućnost čeka Uga. No, to je ujedno i ples na rubu oštrice za Manfredija, jer hoće li uspjeti svoje složene i sofisticirane ideje i ovdje biti u stanju prenijeti? Kao prvo, Manfredi je morao promijeniti sredinu zbivanja. Postavio je radnju u Kinu, jer kako sam kaže čari Kine proizlaze iz njene kulture koju je zapadnjacima uvijek bilo teško razumjeti zato što iz neznanja, prijezira čak i straha bahato ignoriraju njezinu kompliciranu povijest i kulturu. Za Manfredija je Kina s kraja 19. stoljeća svijet u kojem se sve može dogoditi i gdje se ništa ne može razumjeti ili protumačiti logikom zapadnog čovjeka. U vrijeme dešavanje ove avanture Kina je prolazila kroz tešku dinastičku krizu uvjetovanu snažnim utjecajem stranih zapadnih sila koje se pokušavaju nametnuti na tržištu snažno utječući na državnu politiku, a kakve su posljedice po Kinu bile, Manfredi će čitatelju pokazivati tijekom miniserijala.

Prebacivanje radnje u Kinu omogućilo Manfrediju da nas vodi ulicama Šangaja, Pekinga i drugih gradova, no radnja vrlo brzo ulazi u srž. Priča počinje u ožujku 1897. godine. Po dolasku, mladi idealist Ugo svjedoči gramzivosti moćnih zapadnih sila, legalnim i mutnim poslovima, dinastičkim spletkama, društvenim i političkim podjelama između samih Kineza, zavjerama i pobunama, poslovnim i ljubavnim intrigama, a u sve su to uključeni šaroliki likovi: od samog kineskog cara i njegove tetke, neizbježni krijumčari, šaolinski redovnici, prostitutke, bahati zapadnjaci, kojekakvi avanturisti, maskirani osvetnici, tajni agenti, šarmantna špijunka, pirati, seljaci, vojnici i boksački pobunjenici koji su se u početku borili golim rukama slijedeći učenja drevnih škola borilačkih vještina i jurišajući protiv stranih sila naoružanih vatrenim oružjem koje su postavile uporište u velikim gradovima i sve više šire svoju komercijalnu imovinu. Isprva je ustanak usmjeren protiv kršćanskih misija, ali ubrzo postaje jasno da ima ambicioznije ciljeve, prijeteći samim temeljima carstva već opustošenog ekonomskom krizom i oštrim dinastičkim borbama. Ono što je značajno u kontekstu likova je to da se čini da su svi svima neprijatelji, a dobri ljudi mogu postati loši, a navodne loše osobe mogu ispasti neočekivano dobre jer svi likovi su dvosmisleni i tajanstveni i ne mogu se svrstati u krutu šemu dobar-loš.

Priče uvijek ističu dva središta interesa: osobnu priču Uga Pastorea i rekonstrukciju povijesnog konteksta. Kina je apsolutni protagonist ovog miniserijala, no lajtmotiv serijala je sam Ugo, gdje pratimo događaje u koje se upetljava. Neki od njih će ga bolno pogoditi, razočarati ili pak zbuniti, u nekima navlači svoju srebrnu masku i postaje borac protiv tiranije i osvetnik. Ugo je znatiželjan mladić koji vrijeme provodi svesrdno proučavajući kineski jezik i kulturu, u čemu mu pomaže njegov učitelj Ziwen, a dokolicu razbija druženjem s prijateljem Ha Ojiem i odlascima u bordel.

Nakon pročitane prve priče nemoguće mi je odgonetnuti kako će Manfredi razvijati lik Uga, a posebno njegovog alter ega Shanghai Devila. Jedno je tek jasno-u Skrivenom je Licu maska središnji mehanizam priče i simbol, dok u Shanghai Devilu preuzima prizemniju ulogu: maska je tek alat Ugovoj potrebi da ju koristi na lukaviji način, vezano za pojedinačne situacije kako bi sakrio identitet. Manfredi nam u biti u ovoj prvoj priči daje tek naznaku lika: mladi idealist je postao maskirani osvetnik jer je beskrupulozni poslovni čovjek i trgovac opijumom James Burke nasrnuo na prostitutku iz luksuznog bordela, koja je postala prisna s Ugom.

Meifong je mlada nesretna Kineskinja koju je vlastita siromašna obitelj prodala bordelu u Šangaju. U njoj će Ugo pronaći neočekivanu i nenadanu nježnost u tim burnim vremenima, a dok se priča razvija i njihovi životi se razdvajaju. Manfredi nam pokazuje da njihova ljubav može poprimiti dimenziju gotovo nemoguće utopije.

Tu je i Likang, šef lučke mafije čiji su interesi oko šverca opijuma isprepleteni s interesima Jamesa Burkea. Ugo ga je spasio iz ruku Burkea ne znajući tko su oni, a biti će zanimljivo pratiti odnos između Uga i Likanga u idućim epizodama, a ono što je Manfredi u ovoj priči odlično izveo je upravo odnos između Uga, Burkea i Likanga, svojevrstan intrigantan trokut u kojem dvojica od aktera vuku poteze i pletu mrežu, a treći je nesvjestan njihove podmukle igre.

Na pozornicu stiže još jedan maskirani osvetnik, koji nosi ime Tai-Mien. Pojavljuje se na kraju prve priče, a misterij o njegovom identitetu Manfredi razvija u smjeru Ha Ojiea, mladog kineskog glumca i Ugovog prijatelja. Na pozornici je neustrašivi heroj koji je u stanju izvesti spektakularne akrobatske podvige, no u stvarnome životu Ha je blag i vrlo sramežljiv mladić, poznat kao osoba koja izbjegava rizike. Dakle, klasična postavka o dualnosti maskiranog junaka no identitet maskiranog ostaje otvoreno pitanje, ali on nije dominantna tema, dapače, njegov identitet bit će otkriven puno prije posljednje epizode.

Prvi broj Shanghai Devila možda je najbolje opisao jednom riječju Eneja Pastore u razgovoru sa svojim sinom. Uvesti. I doista, taj prvi broj služi kao uvodnik u novi svijet, pun šarma, misterija i opasnosti. Izbjegavši zamku koju predstavlja iskušenje da Manfredi odmah udari akcijom, ovaj broj na odličan način uvodi u taj novi svijet i Uga i nas. Šangajska luka, mjesto u kojem se susreću zapadna i istočna kultura, mjesto u kojem se isprepliću interesi međunarodnih trgovačkih društava i gdje se ponekad sukobljavaju, zbog različite tradicije i običaja, a prije svega zbog poslovanja (legalnog ili ne) brojne kompanije koje se bore za dominantnu poziciju u trgovini začinima i tkaninama, ali i u trgovini opijumom, i to je mjesto gdje nalazimo Uga Pastorea na početku miniserijala.

Lik kao što je Ugo Pastore može biti potencijalno fascinantan ili iritantan. Koliko sam ja shvatio, Ugo Pastore je lik nedvojbeno daleko od klasičnog junaka, ali istovremeno prilagođen kontekstu: lik koji je u stanju shvatiti nepravdu, koji se lako identificira s onima koji dijele njegove vrijednosti, lik otvoren za novo, za znanje, za učenje, ali i lik od akcije. U prvoj priči Ugo se kreće ulicama Šangaja bez jasno definiranih ciljeva, dokolicu razbija učenjem jezika i kulture, druženjem s prijateljem glumcem i odlascima u bordel, pa njegova inertnost pomalo i živcira, no s druge strane, slijedeći Uga Pastorea, otkrivamo običaje i načine života u Kini. Njegova inertnost prelazi u fazu akcije pri susretu s Jamesom Burkeom, ali tek pri kraju priče svjedočimo potencijalu Ugovog karaktera kroz maskiranog alter-ega, i na taj način doživljava svoje vatreno krštenje kao Shanghai Devil. Preda mnom je još sedamnaest priča, ogroman prostor u kojem mi Manfredi može pričati o tom liku i eksperimentirati s njim.

Dolazak Uga u Kinu s kraja 19. stoljeća započeo je vrlo dobro zahvaljujući i naslovnici Corrada Mastantuona i crtežu Massima Rotunda. Corrado Mastantuono je autor naslovnica Magičnog Vjetra od broja 76, a Manfredi je ovdje nastavio dragocjenu i plodnu suradnju, koju jako cijenim. Dopada mi se koncept prve naslovnice: obavijena je misterijem maskiranog lika i egzotikom kineske kulture, a kako to izgleda kada se sjedine te dvije kombinacije u stripu, pokazao nam je raspoloženi Rotundo. Kako je već ranije surađivao s Manfredijem na Skrivenom Licu, tako u ovom miniserijalu nije trebalo nešto mijenjati oko Ugovog i Enejinog lika. Naravno, ovdje trebalo je osmisliti mnoštvo novih likova, kao i dočarati kinesku kulturu, tradiciju i razne lokacije. Ovdje nije u pitanju Kineska četvrt u San Franciscu ili Norfolku čijim smo ulicama hodali u Texovom i Zagorovom serijalu, ovdje se radi o oživljavanju nečega grafički novog s obzirom na to da su scenarij smješten u Kinu, no za Rotunda se to nije pokazalo kao problem. Rotundo se pokazao uspješnim ne samo za povijesne rekonstrukcije i arhitekturu Šangaja, prikaza bogate kineske kulture i tradicije u scenama poput onih u kazalištu, pušionice opijuma, proslave praznika, već i za interpretaciju raznoraznih likova koji su prodefilirali ovom prvom pričom.

SHADE LIB 1b Zabranjeni grad

9, 9, 10, 9

11.04.2022
    06:36:00 sati

8, 9, 9, 9

Izvrsna prva epizoda još izvrsnije druge sezone jednog od najboljih Bonellijevih serijala ikada.

11.04.2022
    06:48:00 sati

9, 9, 9, 10

Very good.
    11.04.2022
    06:57:00 sati

9, 9, 8, 8

11.04.2022
    09:01:00 sati

6, 5, 7, 7

Meni osobno Skriveno lice/Shanghai Devil nikad nije pretjerano dobro sjeo. Priče su mi bile otegnute, teško sam čitao te dogodovštine i malo toga se promijenilo kad sam ponovno probao. Ne ide, pa ne ide. Nije me nikako uvuklo u taj svijet, mada cijenim Manfredija i "Magični Vjetar" mi je top-top strip... Al' neće, pa neće. Crtež i naslovnica čisto solidno.

12.04.2022
    13:12:00 sati
  • WOLF-HUNTER

6, 7, 7, 9

Zanimljivo je viditi bonellijevog glavnog junaka u dva serijala sa razlicitim nazivima. "Skriveno Lice" je bilo solidno ostvarenje a isto tako i "Shangai Devil" koji po mom misljenju ima bolji pocetak. Solidan crtez, solidan scenarijo za vec videnu ideju pa ni sama prica nije toliko posebna. Mada je mene najvise iznenadilo to da jedan glavni junak bude u dva serijala sa razlicitim nazivima.

Po mom misljenju ovaj serijal ima i bolje naslovnice nego predhodni a crtacka ekipa sasvim solidna. Uglavnom fin serijal da se malo pozabavite i razbijete vrijeme.

12.04.2022
    20:32:00 sati
    WOLF-HUNTER
  • Qwertz

10, 9, 9, 7

Ako uzmemo u obzir kako su izgledale prve epizode nekih od najpoznatijih Bonelli serijala, vidjet ćemo koliko je ovo zapravo dobro. Mjesto radnje je egzotično, radnja ima puno akcije i napetosti i likovi su jako dobro osmišljeni. Obpžavam stripove gdje neki običan lik stvori opaki alter-ego i baš mi se zato i svidio ovaj strip.

Crtež je jako dobar, skoro savršen. Likovi izgledaju dobro, pejzaži također. Naslovnica je solidna, ali malo čudna. Ne znam što je na njoj točno čudno, ali jednostavno mi je čudna. Možda je stvar u kompoziciji.

Interesantan serijal.

08.05.2022
    10:24:00 sati
    Qwertz

9, 8, 8, 9

Ovaj cijeli serijal je jako dobar, a ni uvodna epizoda nikako nije izuzetak od toga. Jako dobra prica, u kojoj nas je Manfredi upoznao s nekim obicajima i politickom situacijom u Kini u tom dobu. Fora mi je malo za promjenu citati tako neke epizode s egzoticnijim mjestima radnje. Crtez je veoma solidan, Rotundo je stvarno prelijepo prikazivao pozadinu, no malo cudnije mi crta lica. Narocito Ugovo lice mi je na nekim vinjetama izgledalo pomalo neprirodno nacrtano. Naslovnica stvarno jako dobra, ovo vec je serijal na kojem pase Mastantuonov stil za naslovnice. Narocito dok god crta Uga s maskom preko lica i bez onih bijesnih faca na koje smo navikli u Blekovim naslovnicama.

14.05.2022
    10:27:00 sati

• Crtamo stripove!