Pustinjski pljačkaši

Usagi Yojimbo

SKLI LIB 1a | 96 str.

Predstavnici talijanskog trgovačkog društva Caput Mundi, Ugo Pastore i njegov otac dolaze u talijansku koloniju Eritreju radi trgovanja s vojskom. No, kako sudbina ponekad zna odvesti ljude u nepoznatom smjeru, tako mladi Ugo biva svjedok postizanja lošeg sporazuma između Italije i Etiopije; a tijekom jednog putovanja sreće i legendarnog borca za slobodu, Skriveno Lice, i nakon tog susreta, njegov život nikada više neće biti isti…

• Pljačkaši iz pustinje
    SKLI AGA 1
  • Pustinjski razbojnici
    SKLI DGD 1
  • Pustinjski pljačkaši - Razbojnici
    SKLI LIB 1
  • Pustinjski razbojnici - Banditi - Ljubav i smrt - Amba Alagi - Tvrđava
    SKLI RIZBOM 1

• I predoni del deserto
    SKLI SR 1

• Skriveno Lice treći je Bonellijev miniserijal (od 14 brojeva za razliku od ostalih) poslije Brada Barrona i Demiana; i drugi Manfredijev solo projekt nakon Magičnog Vjetra! Vidi i tekst o Skrivenom Licu sa sajta!
  • U prvom broju srećemo Uga Pastorea, prvog od tri naslovna lika miniserijala (druge ćemo u drugom broju).
  • Prva epizoda dešava se u travnju 1889. i to na području između talijanske kolonije Eritreje i Etiopije, u razdoblju Sporazuma kod Wuchalea. Manfredi koristi povijesne činjenice, kao i stvarne povijesne osobe, poput diplomata grofa Antonellija i kontraverze oko različitosti prijevoda Članka 17 na talijanskom i amharskom jeziku koji će dovesti do rata između Italije i Etiopije 1895.-1896.
  • Eritreja je danas samostalna država (neovisnost od Etiopije stekla je 1993. godine), a u vrijeme serijala predstavljena je kao talijanska kolonija. 1869. godine, talijanska pomorska kompanija Rubattino kupila je Assab na obali Crvenog mora, i mali dio uz grad. 1882. zemlje je preuzela Italija, koja prema kraju 1885. Također osvaja i luku Massawu i postepeno cijeli teritorij Eritreje u bitkama s Etiopljanima prije Sporazuma kod Wuchalea.
  • Pazisadovo! Mirko Seljan je u službi cara Menelika II. bio guverner južnih provincija Etiopije, gdje je zajedno s bratom Stjepanom proveo tri godine utvrđujući granicu između Etiopije i Kenije!
  • Etiopija je bila zemlja podijeljena teritorijalno po desecima plemena koja su vodili rasovi, kao i religijski, na sjeveru su bili kršćani (ortodoksni s primjesom egipatskih kopta), a na jugu muslimani.
  • Naslovnicu Libellusovog izdanja je radio Goran Parlov, vidi se datum svibanj, 2010.
  • Strana 32., Ugo prvi put sreće Skriveno Lice. Na str. 93. Skriveno Lice uzima Ugov medaljon i govori mu da će ga zadržati do njihovog sljedećeg susreta koji će se odigrati nakon nekoliko epizoda!
  • Str. 86., Skriveno Lice pomaže gubavcu, što je ako ste čitali cijeli serijal, znakovita gesta!
  • Ugo na kraju epizode kreće prema Rimu, gdje će se zadržati nekoliko epizoda prije povratka u Eritreju.

"Idem malo prek k Žnidaršiću, štel bi si malo povedati o Abesiniji."

Tak je rekel postariji muž Franjo Šafranek u poznatoj domaćoj komediji o zagrebačkoj buržoaziji tridesetih godina 20. st. Znate već kojoj, jelda? Doduše, to mu je bio izgovor da popije koji čašicu više u lokalnoj birtiji s drugim pričljivim ispičuturama, no činjenica je da je javnost onda očito pratila što se dešava u kolonijama naših talijanskih susjeda. Ti događaji u Abesiniji o kojima bi povedal naš stari Šafranek dotiču se kasnijih događaja dosta vremena nakon naše priče (kojih 35 godina). No siguran sam da su i događaji koji su se odigrali tijekom "Prvog talijansko-abesinskog rata" bili redovito prenošeni diljem svijeta. U stripu, točnije u prvoj epizodi (jer nas već druga baca u radnju koju godinu kasnije) se nalazimo u godini 1889., u travnju, za vrijeme potpisivanja sporazuma između Etiopije i Italije, tzv. Sporazuma kod Wuchalea, gdje će kontraverzni prijevod Članka 17 na talijanskom i amharskom jeziku dovesti do rata između Kraljevine Italije i Etiopije 1895.-1896.

Menelik II., Negus Negesti iliti Kralj kraljeva!

Poriv za pisanje ove recenzije nije došao odmah nakon čitanja prve epizode već se javilo kao impuls nakon pročitanog cijelog serijala. Htio sam ostaviti koju riječ dojma budući da mi se u globalu jako svidio. Skriveno Lice se nekako prirodno nadovezuje na Manfredijev prijašnji serijal Magični Vjetar. Isprva započet kao bizarna i horor verzija westerna, nakon nekog vremena pretvorilo se u bogat prikaz indijanskog načina života (kakvog rijetko srećemo u klasičnom romantiziranom westernu), kao i detaljan prikaz važnih i svevremenskih bitaka između bijelaca i Indijanaca. Kako je radnja MV smještena na Divlji zapad (time smo odmah naveli i vremensku konstantu), tako Manfredi u ovom serijalu mjesto i vrijeme radnje smješta na afrički kontinent, u etiopsku pokrajinu Eritreju, tijekom kolonijalnih ratova Italije i abesinskog kralja Menelika II, zvanog Negus Negesti, Kralj kraljeva! Točnije vremensko razdoblje od 1898.-1906. godine. Kad pogledamo malo bolje, Nolitta aka Sergio Bonelli se sve te godine nije usudio dovesti Zagora u domaće, europske krajeve, zbog straha da to onda ne bi više bilo nedostižno, daleko i zanimljivo; a Manfredi sad dovodi igru na domaći teren, s domaćim igračima.

U kasnijim epizodama Manfredi će se pozabaviti i slavnim bitkama tijekom "Prvog talijansko-abesinskog rata", posebice Bitkom kod Adwe koja je odjeknula diljem ondašnjeg poznatog svijeta. Afrika je izašla nepokorena iz sukoba s nadmoćnijom talijanskom vojskom. No, ako mislite da će serijal pokriti samo taj dio priče, e tu se varate, budući da će se Manfredi pozabaviti i ondašnjim prilikama u Italiji, kao i jednom tragičnom ljubavnom pričom, i to sa psihološkog aspekta… Zato, pročitajte još koju epizodu nakon ove ako već niste. ;)

Serijal bi prema svih navodima koji su predstavljali serijal trebao prizvati momente iz pustolovnih epopeja poput one Lawrencea od Arabije, romantičarskih pustolovnih romana kakvi su harali prošlim stoljećima, uz obilje stvarnih povijesnih momenata u pozadini. Tako da je naslovni lik serijala, uz ostale, no najmarkantniji - Skriveno Lice, otpadnik, gerilac, uzurpator protiv kolonijalne vlasti koji postaje romantizirani borac za slobodu. Istodobno on je ideal slobode, kao i mističnog duha nepokorene Afrike. On je otvorenog duha za sve religije i otvorenog srca za sve ljude, odan je svojoj domovini, i običnom narodu. Voli ljude, i mari za svakog svojeg vojnika. Etiopija je bila zemlja podijeljena teritorijalno po desecima plemena koja su vodili rasovi, kao i religijski, na sjeveru su bili kršćani (ortodoksni s primjesom egipatskih kopta), a na jugu muslimani. Na čelu zemlje bio je kralj Menelik II., oženjen s kraljicom Taitom, čije je mišljenje mudri kralj uvijek uvažavao. Tako je Skriveno Lice tijekom rata postao njihov prvoborac, simbol i veza između podijeljene zemlje. Među njegovom ekipom bilo je ljudi različitih religija čija je vjera bila nekako povezana, sinkretistička.

Ugo: "Ovi ljudi pripadaju različitim plemenima… Čak i nacijama i vjerama. Svi su se ujedinili pod čovjekom s maskom. Koja je tajna njegove moći? "

Skriveno Lice i Ugo Pastore

Prva epizoda nazvana "Pustinjski pljačkaši" praktički je prolog u samu radnju, te osim što je vremenski smještena prije glavnog tijeka radnje, u njoj upoznajemo tek nekoliko glavnih aktera serijala. Predstavnici talijanskog trgovačkog društva Caput Mundi, mladi Ugo Pastore i njegov gospodin otac Enea Pastore. Ugo Pastore socijalno je osviješteni mladić, nesvjestan da sudbinu kroje jaki igrači i politika koja je u pozadini svake vojničke ili ratne odluke. Zakleo se da neće ubiti nijedno živo biće, i toga se drži; izvrstan je strijelac i ima distinktivno tjelesno obilježje – spušteni kapak tako da izgleda kao da namiguje. Njegova karakterizacija odnosno izgradnja njegovog karaktera odvija se tijekom cijelog serijala, tako da sve što vidimo u prvoj epizodi, nije cjeloviti Ugo, to je samo njegova suština. Osim glavnih likova susrećemo i prave povijesne ličnosti, poput grofa Antonellija koji je bio diplomatski posrednik prilikom potpisivanja Sporazuma. Ili generala Baldissere, na temelju čijeg odnosa i ponašanja možemo vidjeti kakav je stav jednog vojnika stacioniranog u ono vrijeme predratnih zbivanja.

Za prvu epizodu odabran je zemljak Goran Parlov, jedini koji je prešao iz staffa Magičnog Vjetra, da bi zatim kasnije epizode radili različiti autori. Parlov se odlično snalazi u svijetu Skrivenog Lica, čak štoviše mogao bih reći da je više bio doma na ovom serijalu nego na Magičnom. Opskurni pustinjski pejzaži ionako ne zahtijevaju previše detalja. ;) Likovi i panorame najvjerojatnije su rađeni prema iscrpnoj dokumentaciji, primjerice, bacite samo pogleda na lik u stripu i fotografiju Menelik II. koju prilažem u uvodu recenzije. Autor naslovnica je Massimo Rotundo. One su više retro-romantičarske i teško da ćete naći slične unutar Bonellijeve kuće.

Gradski nokturno

Mnogi likovi nisu predstavljeni u samom uvodu, no već u sljedećoj epizodi srest ćemo niz likova čiji će se životi i sudbine isprepletati u svijetu ovog serijala, likovi koji će mladome Ugu Pastoreu dovesti na vrat niz problema i izazova. Na odnos između Skrivenog Lica i Uga stavljen je poveći naglasak, i malo pažljivijem čitatelju iz tog odnosa nameće se prvobitna ideja o daljnjem razvoju priče. Prva epizoda, kako sam već spomenuo na samom početku, više je poput prologa u radnju, i iako već tu možete osjetiti princip i atmosferu serijala, teško je pretpostaviti u kojem smjeru će se radnja kasnije odvijati. Važan događaj koji je ovdje opisan, a koji je uzrok svim kasnijim događanjima, je potpisivanje sporazuma između Italije i Abesinije; i koji je zahvaljujući (namjernoj?) grešci u Članku 17. dokumenta o Sporazumu kod Wuchalea ostavio Italiju u nepovoljnim uvjetima. I koji je naposljetku doveo do rata… Nastavak ove priče odvodi nas u Rim, 1894. Do čitanja!

Skriveno Lice: "Tvoj kralj uzima si za pravo doći ovamo i crtati granice! Upozori ga! Može izrovati brazdi koliko god želi, ali pustinjski vjetar će ih izbrisati! "

Prvi Ugov susret sa Skrivenim Licem

• Ukupna ocjena 99%