Dolazak kući

Spider-Man

AM SP TPB 1 | 152 str.

Spajdi se susreće sa misterioznim Ezekielom Simsom, milionerom koji takođe može da se pentra po zidovima i koji tvrdi da famozni radioaktivni pauk uopšte nije slučajno ujeo Petera – da je i pre nego što je postao radioaktivan želeo da mu da totemističke moći i da je Spajdi u stvari otelotvorenje drevnog totema pauka. A totemi imaju svoj prirodne neprijatelje, stvorenja koja se hrane njihovom esencijom. Jedno od njih je Morlun, upravo je stigao u New York, i gladan je...

• Amazing Spider-Man TPB Vol 1. : "Coming Home"
    SP TPB 1

• Ovo je prva priča J. Michaela Straczynskog, TV scenariste/producenta poznatog po SF seriji Babylon 5, i ne baš toliko uspešnoj adaptaciji Hermanovog stripa Jeremiaha.
  • Straczynski je pre Spajdija radio stripove Rising stars i Midnight Nation za Top Cow. Rising stars još uvek nisu završeni zbog svađe oko autorskih prava.
  • Coming Home je 2002. dobio Eisnerovu nagradu za najbolju serijalizovanu priču.
  • Ovo je prvi deo duge priče o Spajdiju i Ezekielu, koja će se nastaviti kroz još šest trejdova: "Revelations", "Until The Stars Turn Cold", "Life And Death Of Spiders", "Unintended Consequences", "Happy Birthday" i "The Book Of Ezekiel"
  • Britansko izdanje ovog trejda, osim drugačije naslovnice, sadrži i epizodu iz ASM #36 "Stand Tall" koja se bavi napadima na WTC 11. septembra 2001., a koja nije recenzirana iz očiglednih razloga
  • Ezekiel, ili Jezekilj, je i ime jednog od proroka iz Biblije. Kakve veze to ima sa Ezekielom iz Spajdija ostaje da se vidi.
  • Morlun je i ime jednog hotela u Walesu. Kakve veze to ima sa Morlunom iz Spajdija ostaje da se vidi. ;)
  • Na kraju poslednjeg poglavlja Coming Home imamo cliffhanger enormnih razmera. Da li će strina May konačno saznati za alter ego njenog omiljenog nećaka?
  • JMS trenutno piše priču "Sins past" u kojoj Peter otkriva neke veoma neprijatne stvari o Gwen Stacy. Fanovi, suvišno je reći, nisu oduševljeni.

Siroti Spajdi je svašta preturio preko glave poslednjih desetak godina. Zamračivanje njegovih priča. Saga o klonovima. Povratak Normana Osborna. Restartovanje njegovih serijala, uporedo sa Byrneovim očajnim pokušajem da se osavremeni Spajdijevo poreklo. Očajne priče koje su usledile, navodna pogibija Mary Jane, pa onda njen povratak, i rastavljanje sa Peterom. Sve skupa, brljalo se, mnogo. Otud, verovatno, i naslov ove priče, Dolazak kući. Marvel je hteo da nam stavi do znanja da će Spajdi ponovo biti dobar kao nekada, sada kada ga piše J. Michael Straczynski. Da li je to tačno?

Pođimo redom. JMS je neke stvari nasledio iz prethodnog perioda. MJ je otišla, ostavila Petera. Peter je praktično prekinuo kontakt sa Daily Bugleom. To su stvari koje se ne mogu ispraviti u par epizoda, tako da ćemo mu na početku dati kredit po tom pitanju. Šta je prva stvar koju Straczynski radi? Ide na shock value, uvodi Ezekiela koji ima iste moći kao Spider-Man i dovodi u pitanje njegov nastanak. OK, sa marketinške tačke, to je logično – potrebno je staviti do znanja da se stvari odavde menjaju. I taj ugao uopšte nije istraživan u Spajdiju do sada – da li je više čovek nego pauk, kakav je njegov odnos prema pauku u sebi? E sad, to povlači i gomilu problema. Prvi je prilično očigledan: nakon ČETRDESET GODINA (oko 11 godina u Marvelom kontinuitetu), Spajdi saznaje da možda, samo možda, on nije ono što je mislio da jeste?! Nakon dve godine, OK. Nakon pet, ajde. Ali nakon 11?! Malo kasno? Gde je Ezekiel bio do sada? On kaže: "I came now, because now is the right time". Super, ali svaki čitalac mora da oseća barem blago čuđenje kako to ama baš niko u Marvel univerzumu nije do sada bio upoznat sa tim totemističkim silama koje, eto, postoje. JMS se trudi da ispravi problem, i to donekle uspešno – Ezekiel primećuje da je većina Spajdijevih neprijatelja bazirana na životinjama, gušterima, škorpijama, oktopodima, i da ih Peter privlači jer jedan totem privlači drugi, čak i ako nisu svesni da su totemi. Pokušaj hvale vredan, mada ipak ne dovoljan da zažmurimo na to što Spajdi toliko dugo nije znao ko je i šta je. Drugi problem je više po pitanju originalnosti. Zamenite "totem" sa "elementarac", i dobićete veliku sličnost sa jednim kultnim serijalom. Narativni pristup temi je svakako veoma, veoma drugačiji, ali suština je da je JMS "pozajmio" ideju iz Mooreovog Swamp Thing. Ne baš lepo. Ali otvara brojne mogućnosti.

Morlun, stvorenje koje se hrani esencijom totema je jedna od tih mogućnosti. JMS tu tek počinje da se igra sa idejom prirodnih protivnika totema i paukova, razradiće je više u Životu i smrti paukova i Knjizi o Ezekielu, ali totemizam kao narativni trik za uvođenje gomile novih negativaca očigledno funkcioniše. Sam Morlun pak nije nešto posebno kao lik. OK, baja ne može da se umori, uvek može da pronađe Spider-Mana, star je više milenijuma i pobio je na hiljade totema, ali kada se sve to prođe, i krene tuča, naglasak je uvek na Spajdiju, a nikada na Morlunu. Što ne mora da bude loše, osim što i kasnije epizode pokazuju da JMS ne ume da napravi dobrog, interesantnog negativca (Shathra na stranu). No dobro, ova priča ne trpi previše zbog toga.

Tu su i promene u Peterovom privatnom životu. Konačno je rešio da se full time zaposli (Mackiejeva ideja o Tri corpu se zaista ne računa), i to ni manje ni više kao profesor u svojoj staroj srednoj školi. Ideja ima potencijala, i JMS će ga kasnije veoma koristiti – eto načina da Peter, iako je stariji, opet bude blizak srednjoškolcima i klincima. Njihov profa je možda Spider-Man! Negativna strana toga je što ćemo još manje viđati Daily Bugle i njegovu ekipu... ali dobro, o njima ionako možemo da čitamo u The Pulse. Doduše, ako mislite da Spajdi ne može da funkcioniše bez JJJ-a, imate problem... Jedino ostaje problem što Peter još uvek nije diplomirao, ali valjda će i to pre ili kasnije biti rešeno.

I to su osnovne ideje priče, for better or worse. Neke se ne uklapaju previše u Spajdija zbog kontinuiteta, neke nisu baš originalne, a neke su just right. Pružaju gomilu mogućnosti, to je tačno. Ali, ideje same po sebi nisu dovoljne. Kakvo je pripovedanje?

Tu već JMS drastično bolje stoji.

Od dijaloga između Ezekiela i Petera i oživljavanja strine May kao vitalnog karaktera za serijal, preko Petereovog lika koji je sigurniji u sebe, ali opet zabavan kakvim ga pamtimo, do dugotrajne bitke sa Morlunom i Peterovog malog razgovora sa Bogom, JMS nam pokazuje da zna kako se vodi priča, zna kako se likovi čine interesantnim i verodostojnim, zna kako da nas tera da navijamo za Spajdija. Ezekiel kao mentor je mnogo interesantniji nego Ezekiel misteriozni čovek. Njegova interakcija sa Peterom je top notch, a posebno treba izdvojiti deo gde Peter priča da sa velikom moći dolazi velika odgovornost, a Ezekiel ga pita :"Aha, a šta dolazi sa velikom odgovornošću? Moć? Sloboda? Krivica? Koji je drugi deo te jednačine?" Peter ostaje zbunjen, a i čitalac. Mali razgovori sa strinom May su takođe genijalni, prvi put vidimo šta se dešava kada Peter odluta u svojim mislima u kojima običajeno sebe krivi za ovo ili za ono, ili što je najčešće, sve.

Sa Morlunom je još bolje. Vidimo Spider-Mana doteranog u ćorsokak, kako se posle dvanaest sati tuče sa negativcem, a da ga nije ni ogrebao, sprema da pogine časno, oprašta se sa May, pokušava da se oprosti sa MJ, i onda spremajući se da napadne svog neprijatelja kaže "I may be going down, but I ain’t going down easy, and I ain’t going down alone". I onda napada. Kako ne navijati za njega u toj situaciji? Kako se, posle toliko godina, ne zabrinuti za njega?

I sam Peter je sigurniji u sebe. Prilikom pucnjave u njegovoj školi, on razmišlja kako deca ne bi trebala da dolaze na časove plašeći sa za svoje živote, i onda skuplja petlju, kaže "I won’t have it", i kreće u akciju i bez svog kostima, jer su mu život dece važniji od tajnog identiteta. To nije Peter koga znamo, zaista. Onaj stari bi se polomio razmišljajući kako da ga ne otkriju, a onda bi razmišljao o tome zašto se baš njemu sve ovo dešava, i tako dalje. Ali, nakon 11 godina super-herojština, čovek bi pomislio da je Spajdi stekao barem malo samopouzdanja. Jeste, prelaz je veoma nagao, naročito nakon nekoliko godina Mackiejovg kukavnog Petera, ali bilo mu je i vreme. Ljudi ne ostaju večno nesigurni u sebe. Naročito ako su u međuvremenu par desetina puta spasli svet.

JMS zna još neke stvari, i to će se pokazati i kasnije. Jedna od njih je da zvezda Spider-Mana nije Spider-Man. Zvezda je Peter, i nijedna epizoda, čak i kada imamo tuču, ne prolazi bez toga da vidimo Petera bez maske, a to što je postao učitelj pokazuje i da ćemo imati razvoje i u njegovom privatnom životu. Druga stvar je humor: Spajdi se nalazi u teškim situacijama, stvari oko njega su mračne, ali on nije. Koliko god da su stvari teške, Spajdi uvek ispaljuje na hiljade fazona. I to se ovde i dešava.

A razgovor sa Bogom? Razgovor sa Bogom je čista klasika, makar i trajao samo 5 panela. Go read it, true believer!

Ima problema i u scenariju, nije da nema. Osnovni je to što se JMS previše trudi da načini bitku sa Morlunom originalnom. I zato imamo iritantne izjave tipa "Nikada me niko nije udario ovoliko jako", "Po prvi put nemam nikakvu šalu", "Ti si prvi negativac koji me je zaista iznervirao", i tako dalje. Takve stvari se ne pokazuju diktatima likova, već samom pričom, i Straczynski bi to morao da zna. Što je najgore, njegova priča i pokazuje da se Spajdi sreo sa jednom od najvećih opasnosti svoga života, i te opaske uopšte nisu potrebne, što još više iritira.

Drugi problem je kontinuitet. Osim već navedenog "malko kasnimo sa totemističkim otkrivenjem" problema, Straczynski pravi i one sitne greščice koje iritiraju zaklete fanboyeve među koje, naravno, spada i autor ove recenzije. Recimo, u flashbacku na srednjoškolske dane, pojavljuju se i Gwen Stacy i Harry Osborn, iako ih je Peter upoznao tek kada je prešao na fakultet. Kada Ezekiel konačno dolazi u pomoć Peteru i usleđuje fajt sa Morlunom, Peter razmišlja kako je lepo po prvi put se boriti u timu sa nekim ko ima iste moći kao on. Pardon, a Ben Reilly, zloglasni spajder klon? Više puta su nastupali zajedno u timu. O tome da i Venom ima manje više slične moći kao Spajdi da i ne govorimo. I tu je naravno pitanje pređašnjih zapleta, nasleđenih od Mackieja. Šta se desilo sa porodicom Stacy? Jeste, nisu baš bili neki likovi, verovatno ih je trebalo sve kolektivno pobiti, ali dajte da barem to imamo. Nije neki problem, da se razrešiti u jednoj epizodi. JMS ni ovde, a ni kasnije nije pokazao interesovanje za njih, a to isto važi za Jenkinsa. Not good. A tu je i već spomenuti fakat da nema ekipe iz Buglea, a ni ostalih sporednih likova iz pređašnjih decenija. Dobro, barem je Jenkins smestio Flasha Thompsona u komu, pa ne moramo da brinemo o njemu, no ipak...

Razrešenje cele priče je malo traljavo. OK, misterija zvana Ezekiel ostaje za naredne epizode, logično. OK, Spajdi pobeđuje Morluna na zadovoljavajuć način. Ali, taman kada se razmišlja da li da ga ubije ili ne, što će mu se još često dešavati u JMS-ovim scenarijima, Straczynski izvlači Morlunovog pomoćnika, Dexa, koji rešava da se jednim metkom osveti za sve torture koje je preživeo tokom godina službe. Deus ex mahina? Veoma, i JMS je toga svestan, što i Dexovo ime pokazuje. Fakat da nije baš previše jasno ko je i šta je Dex, i šta će Morlunu uopšte pomoćnik, najveći je problem scenarija.

Tu je, naravno, i John Romita Jr, i on pokazuje da je zaista sin svog tate i da je, što bi zakleti fanovi rekli, porodica Romita stvorena da crta Spajdija. Polako, ali sigurno, Junior se kalio na Spajdiju, ima tome već više godina, i konačno dostigao supestar status. Ne nezasluženo, njegov stilizovani crtež je bitno drugačiji od svega ostalog na američkoj sceni, a ipak fenomenalan. Kasnije, sve više će se oslanjati na koloring, i mesečni ritam bez fill in crtača će početi da mu smeta, umanjuje detalje u njegovom crtežu, ali to je kasnije. Jedina zamerka koja ovde može da se nađe je da su Spajdijeve noge često previše mršave, i da izgledaju kao da su bile na dijeti u Ruandi. Ali, to se da zanemariti. Naslovnice J. Scotta Campbella su osveženje, u smislu da je lepo videti da se Marvel prilagođava činjenici da ponekad i naslovnice nekog crtača prodaju strip. Ali, postavlja se pitanje, zašto dovesti crtača koji je poznat po tome što crta dobre trebe, da crta naslovnice za Spajdija? Odgovor stiže kasnije, kada se MJ vrati u serijal... ;)

Dakle, dolazak kući? Ne, ne baš. Ovo nije u potpunosti onaj Spajdi koga znamo. Pa ipak, blizu je, i osim totemističkog elementa, logičan je razvoj lika. Pride, što bi valjda trebalo da bude na prvom mestu, ali nekako na to zaboravljamo, zabavno je. Dolazak u komšiluk bio bi, ipak, adekvatniji naslov...

AM SP TPB 2/3 Otkrivenja

10, 10, 9, 8

Što mene stvarno čudi? Pa to što još nitko nije ostavio komentar na ovu recenziju iako je ovo izašlo kod nas prije više od godine dana. Izgleda da je recenzija zaboravljena. Iskreno, ni ja je se ne bih sitija da Deecay nije na forum skupio cijeli popis Djolinih fenomenalnih tekstova kojima je mnogo pridonio ovom sajtu. Da se vratimo stripu. Ovo je pravo osvježenje na kioscima i jedan od najboljih stripova u prošloj godini. Odavno nisan čita Spajdija pa je ovo došlo baš u pravom trenutku. U stripu imamo odličnu priču s veoma jakim protivnikom Morlunom. Dijalozi i monolozi su odlični a ima također puno dramatičnih i nezaboravnih scena. I također ima mnogo spektakularnih scene tučnjave između Spajdija i Morluna koji bi se vjerojatno svima svidili. Crtež nije loš, ali ima i boljih Spajdijevih crtača koji crtaju mnogo "ljepše". Naslovnice solidne, iako su sve na isti kalup. Dobar je potez Bookglobea što su se odlučili na ovo izdanje, samo da češće izlazi jer je tempo stvarno ubitačan.
    30.12.2008
    11:22:00 sati

6, 9, 10, 10

Navikao sam na Spajdijeva prenemaganja kako je postao,kako je srastao,kako je stao,pa opet počeo.Ovo je nešto sasvim drugačije.Ovo je PRAVI Spiderman! I kao takav neusporedo goreg ritma izlaženja i čekanja - dobijamo na kapaljku ono pravo. A opet ne možemo bez toga...
    06.01.2009
    16:55:00 sati
  • Rock.Bob Rock

8, 9, 8, 8

Nisam pročitao puno Spajdija, ali od onog što sam pročitao - ovo je sasvim drugačije... Nema milijuntog recikliranja nekih starih priča, ovo je posve novo!
    21.08.2009
    14:04:00 sati
    Rock.Bob Rock

7, 8, 8, 9

Jako zanimljiv strip!

Teško je reći netipično za superherojski žanr, pored toliko ispričanih priča, ali vrlo originalno i tečno! Sa JMS-om sam se upoznao preko graphic novela Silver surfer: Requiem, koji je crtao Esad Ribić. Tu (u drugoj priči) Norrin pomaže Spideyu, pa zato uopšte nije čudno što mi je ovaj Spider-Man (odnekud) poznat!

Ima duhovitih, ali i ozbiljni(ji)h momenata, a crtež u potpunosti prati priču.

Možda je prebrzo Peter završio s Morlunom, ali sama postavka je bila takva da on ne može da mu pobegne. Gde god se nalazio - Morlun ga oseća i može ga naći. Stoga nije mogao dugo da mu izmiče, a baš ta činjenica da se sve brzo odigrava daje dodatnu dinamičnost ionako brzoj akcionoj priči. Rekoh prebrzo, zbog toga koliko je moćan i opasan protivnik u pitanju, da mi se na početku činilo da će se story arc sa Morlunom protezati na mnogo više od 6 epizoda i gotovo zaboravio da su razmaženi američki čitaoci navikli na često pojavljivanje novih negativaca...

Sasvim sam slučajno naleteo na ovo izdanje pre neki dan i uopšte nisam imao pojma da Bookglobe izdaje The Amazing Spider-Mana! Bravo za njih, odličan izbor! A za sve one koji vole staru, dobru superherojštinu, velika preporuka za ovaj sjajni strip!
    11.09.2009
    22:05:00 sati

8, 9, 9, 9

Čudno kako tek sad ostavljam komentar na ovu recenziju ali eto, nova funkcija "vidi recenzije na koje još nisam ostavio komentar" je stvarno fenomenalna;.-)) Dakle, meni je Spidey u produkciji JMS-JRJR možda najbolji Spiderman uopće, posebno scenaristički. Doživljavam ga kao nekakav "reboot" serijala, sa dvije velike promjene, a to je da Spidey nije sam već da postoje ljudi kao on, te da teta May saznaje tko je Peter doista.Scenarij je briljantan, JMS totalno "kuži" tog junaka, pa su njegove fore i komentari stvarno  za pamćenje (komentiram originalno, američko izdanje). Ovaj prvi trejd je možda malo previše razvučen, posebno ta borba sa Morlunom u kome strada polovina New Yorka, ali kao podloga za novi početak Spidermana epizoda je ipak vraški dobra.ROmita JR je meni osobno čak i draži od njegovog oca, jer kojeg god se on junaka dohvati, to izgleda vizualno super.Čovjek jednostavno zna crtati superheroje,borbe i njihove poze i u toj oblasti mu skoro pa i nema ravnoga.Bez puno detalja,ali sa odličnim kadriranjem i pričanjem priče.Sve to u finoj tušerskoj obradi Scotta Hanne.A naslovnice su priča za sebe - kad prvi put vidiš kako to majstor Cambell radi, ne možeš ostati ravnodušan.Kasnije se ponavljaju, ali ove uvodne su zakon.

08.01.2010
    22:04:00 sati
  • Zagor12

10, 10, 10, 9

Wow!

24.01.2011
    19:55:00 sati
    Zagor12
  • Ukupna ocjena 78%

8, 8, 7, 9

25.08.2012
    16:31:00 sati

6, 6, 5, 8

Nista novo, sto do tada vec nismo vidjeli. Mocan neprijatelj i fajt preko cijele epizode, jedina interesantna stvar je kraj price kada May pronalazi kostim.

07.11.2014
    18:32:00 sati

8, 9, 9, 9

Interesantan je taj koncept da Peter nije slučajno postao to što je, kao i lik Ezekiela, no najviše me dojmilo Straczynskijevo odlično pripovjedanje, izvrsna karakterizacija likova, kako sporednih tako i samog Petera, kao i pokoja scena poput one kad se Peter vraća Ezekielu, sav izubijan, po odbijenu pomoć, ne shavaćajući da je prekasno. Nakon odbijanja, nakon Ezekijelovih riječi "you're on your own" , Spajdi mrtav-hladan odvraća "well, it won't be the first time. Goodbye, Ezekiel."

Scena koja totalno razvaljuje i distancira Spidermana od većine drugih superheroja i heroja, i pokazuje njegov jak mentalitet. Umrijet ću, pa što onda? Prejebeno.

Jedini problem je negativac Morlun. Isto zanimljiv lik, ali Starczynski nam ni ne počinje objašnjavati tko je on, što je točno. Ne bi se reklo ni da je neka vrsta vampira jer se na kraju pretvara u gmaza, ili nešto slično.

Romita jr. naravno razvaljuje u kadriranju, no kao što su neki već primjetili, fizionomoja ljudi mu šteka. Boje možda malo prešarene.

Konačno, "Coming home" vrlo dobro funkcionira kao uvod, i nagovještava dobre priče u nastavku serijala.

18.07.2015