Otkrivenja

Spider-Man

AM SP TPB 2/3 | 152 str.

Spajdi je na tragu misterioznoj osobi znanoj samo kao Shade, koja kidnapuje napuštenu decu po ulicama New Yorka. To je istraga koja će ga odvesti do Doctor Strangea i astralne ravni, ali pre toga, Peter mora da objasni svojoj strini May šta je to krio od nje sve ove godine...

• Amazing Spider-Man TPB Vol 2. : "Revelations"
    SP TPB 2
  • Amazing Spider-Man TPB Vol 3. : "Until The Stars Turn Cold"
    SP TPB 3

• Druga priča J. Michaela Straczynskog, i u većoj meri se nadovezuje na prvu, i drugi je deo "totemističke septologije". Ostali delovi su "Coming Home", "Until The Stars Turn Cold", "The Life And Death Of Spiders", "Unintended Consequences","Happy Birthday" i "Book Of Ezekiel"
  • Strina May posle 40 godina (i jedne prividne smrti) saznaje da je Peter u stvari Spajdi!
  • Priča u načelu, ali veoma labavo sadrži i jednu ’nuff said epizodu. ’nuff said su epizode u kojima datog meseca svi Marvelovi stripovi izlaze bez ijedne reči, a samo slike pričaju priču. ’nuff said je i ime stare Marvelove rubrike za najavljivanje novih izdanja i glasine.
  • Prvi put vidimo MJ otkako je ostavila Petera
  • Prvi (i verovatno i poslednji) put vidimo novog negativca, Shadea
  • Trejd Revelations sadrži i ASM #36: "Stand Tall", koja se bavi događajima od 9/11 i nije recenzirana iz očiglednih razloga
  • Numeracija ove priče je komplikovana: praktično počinje sa krajem ASM #35, pa onda zbog 9/11 epizode preskače #36, pa se u #37 pojavljujuju naznake Shadea, a onda imamo epizodu sa razgovorom Petera i strine May, pa jednu ’nuff said priču, koja se veoma labavo može uglaviti u ovaj storyline, pa se onda nastavlja priča sa Shadeom. Trejdovi su još više zakomplikovali stvar, brojevi 37 – 39 nalaze se u trejdu "Revelations", a od 40 do 42 u "Until The Stars Turn Cold", iako su tematski više povezani sa "Revelations". Stoga, možda je najbolje rešenje ono koje su Britanci primenili – objavili su "Revelations" i "Until The Stars Turn Cold" u jednom trejdu.
  • Britansko izdanje takođe ima i drugu naslovnicu, i ne sadrži ASM #36
  • Doctor Strange će se pojavljivati još nekoliko puta u JMS-ovom Spajdiju, što će dovesti do novog Dr Strange serijala, koji će pisati, you guessed it – JMS
  • Po prvi put srećemo detektiva Lamonta, koji je jedan od JMS-ovih za sada ređih stalnih doprinosa sporednim likovima u Spajdiju
  • Ne treba mešati ovaj "Revelations" sa onim iz ASM (Vol. 1) #418, Sensational Spider-Man #11, Spectacular Spider-Man (Vol. 1) #240 i Spider-Man (Vol. 1) #75, u kojima je finale sage o klonovima, a za koje postoji istoimeni trejd

Straczynski se izgleda zakleo da spajder-fanovima neće dati predaha. Nakon što je u Coming Home uzdrmao Spajdijevo poreklo time što postoje indicije da Petera nije slučajno ujeo radioaktivni pauk, već da je to deo šire priče o totemu pauka, sada je srušio još jednu tabu temu: strina May je saznala da je Peter Spider-Man. I ovoga puta nema nikakvih izvlačenja: zatekla ga je krvavog, onesvećenog na krevetu, uz pocepani Spajdijev kostim pored njega, i web shootere na stolu. To je to – logičan korak koji su scenaristi odlagali decenijama, konačno se događa.

U stvari, ne baš. Logičan događaj u vezi strine May nije da ona sazna da je Peter Spajdi, već da već jednom umre, pošto je bila sa dve noge u grobu od početka serijala. Njena smrt se i desila u Amazing Spider-Manu #400 (Vol. 1), na početku sage o klonovima, ali su je Byrne, Mackie i Macchio vratili iz mrtvih nakon četrdesetak brojeva uz retkonovanje zbog kog su fanovi vrištali mesecima. Tako da bi bilo malo nezgodno da je JMS trideset brojeva kasnije ponovo ubije. Međutim, stara strina May, ona koju znamo iz Lee/Ditko/Romita Spajdija više je bila scenarističko sredstvo da se Peter stalno nađe u nevolji i griži savesti, nego lik sam za sebe. I kao takva, danas je praktično neupotrebljiva. Te je Straczynski rešio da je nadogradi. Ta nadogradnja je jedna od tri osnovne teme Otkrivenja.

Dakle, ideja da strina May otkrije Peterov dvojni život ima logike, jer je nešto moralo da se uradi sa njenim likom kako bi se opravdalo što je još živa i figurira u seriji, a Mackie i Byrne svakako nisu uradili ništa po tom pitanju – naprotiv. I taj famozni razgovor između Petera i May je više nego dobro izveden, ali o tome kasnije. A ideja da se May aktivira po pitanju Spajdijevog PR-a, da šalje protestna pisma Daily Bugleu i mailove Opri Winfrey i Lettermanu da pozovu njenog nećaka u svoju emisiju genijalna je i produbljuje njenu ličnost do nivoa koji nikada ranije nije imala.

Druga tema koja u Otkrivenjima figurira, a u stvari je tek naznaka za "Dok zvezde ne potamne" i "Život i smrt paukova", je odnos između Petera i MJ. Posle gomile gluposti kroz koje su ih prethodni scenaristi propustili, njih dvoje su rastavljeni i ne razgovaraju. Ovde imamo priliku da vidimo kako se snalaze u odvojenim životima, naročito u nemoj ’nuff said epizodi. Fakat da su njih dvoje nesrećni zajedno, ali još nesrećniji odvojeno je nešto sa čime većina čitalaca može da se identifikuje, jer savršena veza ne postoji, a savršen brak još manje. A prvi pokušaj mirenja, dolazak MJ na snimanje u New York na samo jedan dan, i Peter koji kasni na sastanak sa njom, i uspeva da je nađe tek na aerodromu, ali u astralnoj formi u kojoj ga ona ne vidi, i kako joj i pored toga priča kako je hteo da je nasmeje i da joj kaže da mu je nedostajala i da je voli, a ona ne reaguje je on za nju nije tu, toliko je srceparajući i udara po emocijama, bez zapadanja u patetiku, da možemo zaista da osetimo Peterov bol i očaj. Apsolutno i potpuno genijalno, tako se iskazuje bol junaka, bez bespotrebnog ubijanja njihovih bližnjih.

Naravno, imamo i akciju, i produbljavanje totemističke agende koju JMS gura u Spajdija. Spajdi u sukob sa Shadeom ulazi preko svog novog posla u školi, i to je odlično korišćenje Peterovog novog statusa quo. Sam Shade je osrednje nezanimljiv negativac, kao i većina drugih koje je JMS stvorio. OK, baja može da postane nedodirljiv kad to poželi, i Spajdi proliće bukvalno kroz njega. OK, transportuje napuštenu decu i narkomane u astralnu ravan da bi sebi kupio malo vremena u našoj stvarnosti. Ali, iako je taj koncept zanimljiv sam po sebi, Shade ga ne koristi dovoljno. Kada ga Spajdi pita zašto kog đavola kidnapuje decu, on kaže: "For the kicks, man. It’s just for the kicks." Tough guy, nema šta. Naravno, on je samo narativni mehanizam da bi Spajdi posetio astralnu ravan i prvi put sreo velikog boga pauka (za koga ćemo kasnije saznati da je možda bog iz afričkih legendi, Anansi), da bismo sreli i Doctora Strangea i da bi Peter na sastanak sa MJ morao da dođe u astralnoj formi, i kao takav savršeno funckioniše. Ali, bilo bi lepo da ima malo više supstance. Čak je i konačni obračun na astralnoj ravni mlak. Mada, znamo zašto je tako – klimaks ove priče nije obračun, klimaks je Peterov monolog sa MJ.

Uz sve to, srećemo i Richarda Lamonta, policajca koji će u budućnosti pomagati Spajdiju (i on njemu). Lamont deluje kao interesantan lik, neko koga super-heroji u načelu nerviraju, ali zna da mora da ih toleriše. JMS mu daje i neke lepe replike, kao: "Get in the freakin’ car before someone sees you and whips out a can of raid". A i bilo je krajnje vreme da Spajdi ponovo dobije saveznika u policiji, još od sirote Jean De Wolfe ga nije imao.

Sva tri nivoa priče su dobro izmešana, mada u početku priča sa strinom May ima prevagu, da bi se posle uklopila u celinu. Ovde je teren mnogo manje klizav nego u Dolasku kući, nema retkonovanja po Spajdijevom poreklu, i ideje samo služe JMS-u da bi razvijao svoju priču, svoj scenario, što nije loše. A sam scenario? Pa, tu JMS briljira, naravno.

Razgovor između Petera i May je lako mogao da zapadne u haos, da bude previše slab, ili previše melodramatičan, ali JMS ga čini taman onakvim kakav treba da bude. Suze su prolivene, istine priznate sa obe strane, i na kraju, i May i Peter se osećaju lakše i slobodnije nego ranije. Šala o tome da je May znala da Peter nešto krije, ali da je mislila da je gay, takođe ne odmaže. Ono što odmaže je činjenica da je, po Amazing Spider-Man #1, Ben Parker ubijen u kući, a ne dok je šetao po komšiluku. JMS očigledno kuburi sa kontinuitetom, i u krajnoj liniji, nije na njemu da zna svaku sitnicu u Spajdijevoj karijeri. Ali jeste na njegovom uredniku, Axelu Alonsu. Pored svih brljotina koje se dešavaju po stripovima, čovek mora da se zapita – za šta su ti urednici uopšte plaćeni? OK, u Harassovom Marvelu urednici su bili važniji od scenarista, to očigledno više nije slučaj, ali zar ne možemo da nađemo neku zlatnu sredinu?

Back on the positive side, humor je prvoklasan. Scene u kojima brzopleti Spajdi ne može da istrpi staloženog, usporenog i mističnog Doc Strangea su smehotresne, a i scena sa šetnjom po zidu i kokicama je odlična. Konverzacija između Spajdija i Lamonta takođe ima par dobrih fazona, a momenat kada strina May tera Petera da opere svoj kostim kako bi lepo mirisao i Lamont koji objašnjava Spajdiju kako je stavio previše omekšivača je za valjanje po podu. O Spajdiju koji u astralnoj formi prolazi kroz prepunu žensku svlačionicu i viče: "Silicon... mountains and mountains of silicon... the horror... the horror...", da i ne govorimo...:-)

Peterov lik je sređeniji, nema više odskakanja kao ono "I won’t have it." iz Dolaska kući., ali naravno nema ni kilometarskih kuknjava, što je više nego OK. May je fenomenalno razrađena čak iako to nije u skladu sa polumrtvom strinom May iz šezedesetih i sedamdesetih i osamdesetih i... pa, oduvek (ček, jel beše ona imala nekog verenika u ovom ili onom momentu?). Ali, ako je već živa, bolje da bude korisna i zanimljiva. Ono malo MJ što vidimo nije dovoljno da bismo procenili kako će je JMS pisati. Naravno, opet nema uobičajenih sporednih likova, mada vidimo JJJ-a na nekoliko panela kada May odlazi u Bugle da mu otkaže pretplatu na njegovu novinu zbog tirada o štetnosti Spider-Mana. Ali, od Robbyja, Betty i Flasha ni traga. O porodici Stacy da ne govorimo...

JMS se snalazi i sa nemim ’nuff said brojem, mada koristi varke. Tokom ove priče, nazvane "Meanwhile...", vidimo May kako vodi krstaški rat da poboljša Peterov ugled, MJ kako usamljeno živi u glamuroznom Los Angelesu i Petera kako spasava živote, ali se vraća u prazan krevet. Varke se sastoje u tome što, iako nema nijedne izgovorene reči, strina May piše mailove raznim novinama, i na taj način ipak ima teksta. No dobro, ako je Quesada zažmurio na jedno oko, možemo i mi.

JR Jr. je odličan kao i uvek, iako se primećuje da njegov crtež ima sve manje detalja, a sve više se oslanja na boje. Ništa čudno, pošto je ASM počeo da izlazi češće od jednom mesečno, a Marvel je očigledno prestao da koristi fill in crtače. Pozitivan korak, mada će se u kasnijim epizodama već prilično osetiti Romitin zamor. Još samo kad bi podgojio Spajdijeve noge... Naslovnice, s druge strane, baš i nisu neke posebne. Marvel je jedno vreme počeo da koristi generičke naslovnice, kao postere, i nije baš najjasnije zašto je to tako. Dok stilizovani Spajdi na naslovnicama Jasona Pearsona još deluje interesantno, ultrarealistični stil Kare Andrews iritira.

Otkrivenja su drastično smoother read nego Dolazak kući, jer nema problema sa osnovnim premisama priče, a JMS se uhodao sa likovima. Neki subplotovi su ostali za ubuduće, kao što je misterija velikog pauka na astralnoj ravni, i fakat da se May nije u potpunosti pomirila sa tim da je Peter Spider-Man, taman da nas teraju da se vratimo po još. Problema ima i dalje, negativci su osnovna JMS-ova boljka, i Shade je malo dete posle Morluna, ali akcenat ionako nije na njemu, kao što nije bio ni na Morlunu. Akcenat je na Peteru, problemima koje mu dvostruki život stvara, i naravno, na humoru. Kao što bi i trebao da bude.

AM SP TPB 1 Dolazak kući

AM SP TPB 3 Dok zvezde ne potamne

• Death

9, 9, 8, 7

Sve je to super, May je konačno shvatila da je Peter Spajdi. I taj razgovor između njih dvoje je jednostavno odličan. Onaj Shade mi je... Ne znam, nekako mi se čini kao da ga nisu razradili, nešto mi jednostavno fali kod njega. Što se tiče crteža, dobar je i valitetan, ali kada vidim one Spajdijeve noge...Eh, da, i onaj dio na aerodromu je također genijalan.
    27.12.2008
    16:30:00 sati
    Death

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Razgovor između Petera i tete May ne nešto neponovljivo! Apsolutno riječ u riječ scenaristički genijalno napravljeno. I možda sam zahvalan scenaristu što je tako fenomenalno riješio ovu beskonačnu enigmu koja nas godinama steže da moramo slušati gomile laži koje Peter servira. Ovako: imamo Spajdi remek-djelo u Amazing formatu!
    06.01.2009
    16:59:00 sati

9, 9, 8, 8

Zaista se vidi pomak u odnosu na prethodni trejd, odnosno story arc sa Morlunom i Ezekielom (iako je i on odličan). Priča je dublja, što je sasvim u skladu sa težinom zadatka koji je Straczyinski uspeo tako jebeno dobro da reši! Patetike ovde nema uopšte, razgovor Petera i tetke May deluje neverovatno stvarno i ova priča se čita u jednom dahu! Odlično!!!

Međutim, 9/11 priča već je duboko skliznuće u patetiku, ali vadi je jedan sjajan momenat - kvadrat u kome vidimo zanemelog Captaina Americu nad ruševinama, uz Spideyev komentar koji od prilike glasi: "Kako je tek njemu, koji je ovo video dva puta..."

Dalje, delovi sa Shadeom i Lamontom su predah posle the-moment-of-truth dela i donose veliku dozu humora, kao što je naš cenjeni recenzent Đole već naveo. Priča je na nivou i pri susretu sa Mary Jane, a ne mogu da dočekam da pročitam naredne epizode. Uživancija!

A izdanje Bookglobea (posebno i više nego pristupačna cena!), kao i prevod, za svaku pohvalu, takođe!
    19.10.2009
    00:53:00 sati

9, 10, 9, 7

JMS u kombinaciji sa JRJR je po meni prototip kako treba izgledati Spiderman i mislim da neću pretjerati da je njihov Spiderman jedan od najboljih u povijesti.Posebno tu moram istaknuti JMS, kao scenaristu koji u dušu poznaje tog junaka i tako ga i piše.Kao što je Djole napomenuo u svojoj odličnoj recenziji, JMS i njegovo pisanje je sa naglaskom na Peter Parkera a ne na Spidermana,i to funkcionira odlično. Da ne spominjem izvrsne dialoge, prepune humora i duhovitih Spideyevih komentara.Npr. kad dr.Strange razmišlja a Spidey dobaci "da odem ja na pizzu pa se vratim.." Ma super.I mene je oduševio razgovor sa tetom May (npr. kad mu ona kaže da je mislila da je peder;-))koji je stvarno antologijski.Shade i njegova krađa djece/narkomana je poprilično bezvezna i nezanimljiva i nemogu se oteti dojmu da je taj dio samo zbog američke publike koja je navikla da u svakom broju nastupi jedan negativac i ako negativca nema odmah popizde.A kao što sam već rekao, ljepota ovog stipa je u Peter Parkeru, a ne u njegovom alter-egu.O crtežu ne treba puno pričati,iako se vidi da JRJR crta brzinom svjetlosti , jednostavno, bez detalja, ali njegov crtež je - savršen,jer radi se o klasičnom "story-telleru",dakle crtaču koji priča priču a on po JMS scenariju to radi perfektno,posebno npr. u epizodi "INterlude", koja je bez riječi ali zato iz crteža pršte emocije, tenzija itd.A kad treba nacrtati Spidermana u akciji, tu mu nema ravnoga.Malo je takvih..Jedino me nervira anatomija SPidermana koji izgleda kao nekakav polu-izgladnjeli dječačić sa nogama kao čačkalicama, ali i to mu opraštam.Kaare Andrews je promašaj za naslovnice a Campbell je umjetnik..
    30.11.2009
    10:34:00 sati

9, 10, 9, 7

Ovo je predobro: akcija, drama, misterija i ogromna količina jako dobrog humora. Štogod vam srce poželi. Mala zamjerka ide samo za završni obračun protiv Shadea ali to je ionako manje važan segment ove priče u odnosu na razgovor Petera i May i ostalim Peterovim problemima.

09.01.2010
    10:16:00 sati
  • Zagor12