Moć i odgovornost

Spider-Man

SP LMI 1-8 | 184 str.

Mladi geek Peter Parker ima sve standardne srednjoškolske geekovske probleme: svi ga maltretiraju, ne može da se uklopi u društvo, a o devojkama može samo da sanja. Ali kada ga ujede genetski modifikovani pauk, sve se menja jednom zauvek, i Peter će shvatiti da sa velikim moćima dolazi velika odgovornost...

Scenarij 3

Crtež 4

N*5

• Bespomoćan
    SP LMI 1
  • Bespomoćan
    SP LMI 2
  • Bolno odrastanje
    SP LMI 3
  • Da sam barem...
    SP LMI 4
  • Velika moć
    SP LMI 5
  • Životna škola
    SP LMI 6
  • Vrijeme je za super-junaka
    SP LMI 7
  • Tajni identitet
    SP LMI 8

• Ovo je rimejk prve Spajdijeve epizode iz 1962. godine
  • Originalna priča iz Amazing Fantasy #15, nazvana samo "Spider-man!", bila je na svega 11 strana i u njoj se ne pojavljuju ni Mary Jane, ni članovi porodice Osborn
  • Radioaktivni pauk iz originala postao je genetski modifikovani pauk
  • U originalu, Petera je pauk ujeo u 16 godina. Ovde je Peter godinu dana mlađi
  • Ovo je drugi pokušaj modernizovanja Spajdijevog origina. Prvi je bio nesrećna mini-serija od dvanaest epizoda "Chapter one" koju je radio John Byrne
  • Epizode koje čine ovaj story arc u Americi su sakupljene u trejd "Power & Responsibility"

"Velike će se stvari dogoditi u tvom životu. Velike stvari. I sa njima će doći velika odgovornost."

Svi znaju ovu priču: mladog i smotanog srednjoškolca Petera Parkera ujeo je radiokativni pauk, što mu je dalo moći slične ovom insektu. Nakon što je zbog Peterove neodgovornosti ubijen njegov stric Ben, srednjoškolac shvata da sa velikim moćima dolazi i velika odgovornost, i postaje borac protiv kriminala, neverovatni Spider-man! Koliko god da je godina prošlo od originalne priče koju su uradili Stan Lee i Steve Ditko, a prošlo ih je prilično, ovaj koncept je dovoljno vanremenski da kroz četiri decenije održi pažnju fanova. Taj koncept, i još ponešto.

To "ponešto" je problem koji ima ova nova, osavremenjena verzija Spider-mana, nazvana Ultimate, Bog bi ga znao zašto. Brian Michael Bendis, scenarista koji ima dovoljno autorskog u sebi da zna da pravi dobre stripove, ali očigledno ima i dovoljno komercijalnog da zna kada treba da samo odrađuje šljaku, nije mnogo menjao u srži Spajdijevog porekla. Jeste, nije više radijacija zaslužna za Spajdijeve moći, nego nekakav serum zvani Oz (o kome btw u toku ove priče nesaznajemo amabaš ništa). Jeste, Norman Osborn je umešao svoje prste u nastanak Spajdija. Ali to je to, ostali bazični elementi su praktično netaknuti. Pa ipak, ovaj Spajdi ne funkcioniše baš najbolje, i pored silnih hvalospeva koje ćete u časopisima tipa "Wizard" pročitati o njemu. Zašto?

Preći ćemo preko ultra rastegnute radnje (sedam brojeva, od kojih jedan ima dvostruki broj strana – a Lee i Ditko su sve što treba smestili na 11!), bolno ćemo okrenuti glavu na drugu stranu kada su u pitanju scenarističke nebuloze (jedan jedini broj nakon ubistva strica Bena, Peter se zeza u podrumu i praktično se ponaša kao da se ništa nije desilo – a po sceni u Daily Bugleu, možemo zaključiti da je to praktično SLEDEĆI DAN nakon Benovog ubistva), i doći ćemo do srži – what’s the point? Ne samog osavremenjivanja Spajdija, to je i relativno OK ideja, da klinci koji su odgledali film ne kupe jedan broj Spajdija i nađu se u čudu jer ne znaju šta se dešavalo u prethodnih 500. Ne, osavremenjivanje, sa doduše čisto komercijalne tačke gledišta, ima smisla. Ono čemu fali poenta je ova priča, prva o novom Spajdiju.

Originalna priča se završava odmah nakon što Spajdi hvata Benovog ubicu, i shvata da je mogao da ga zaustavi ranije, i time spreči smrt svog ujaka. Not so here – priča se nastavlja još dva broja nakon toga, iz nejasnih razloga osim da bi se Green Goblin pojavio u ovom story arcu. Rezultat? Umesto jakog emotivnog klimaksa koji nam nudi Peterovo moralno odrastanje i njegovo prihvatanje svojih odgovornosti, imamo traljavu bitku na o-tako-značajnom Bruklinskom mostu i Petera koji razmišlja o tome šta je u stvari Green Goblin, plus poslednju stranicu koja nam stavlja do znanja daće se Goblin vratiti. Napeto? Katarzično? Ni pod razno. Nesumnjivo da je Bendis bio pod pritskom od strane Marvela da zbog filma nekako ubaci i Goblina u prvu priču, te je usled toga nastala ova papazjanija. Ali moglo je to i bolje. Paralela moći i odgovornosti koje Peter i Norman imaju, i kako se odnose prema njima? Norman koji ubija strica Bena? (jeziva hereza, ali ipak bolja od ovoga što smo dobili) Bendis ume i bolje, i čudno je da to nije ovde pokazao.

Ono što se dojmi kao drugi ustupak Spider-man filmu je ubacivanje Mary Jane od samog početka. Treba imati u vidu da se prema originalnom stripu siroti Peter prvo muvao sa Liz Allen, pa sa Betty Brant, pa sa neprežaljenom Gwen Stacy, pa sa Crnom Mačkom, da bi se na kraju oženio sa MJ – i upravo to je bila jedna od draži serijala, nije bilo one supermenovske predestinacije, gde se odmah znalo ko je verna ljuba našem junaku. Ovde toga nema, MJ je postala highschool sweetheart, sve je jasno, sve je predodređeno, i kasnije ubacivanje Gwen Stacy u serijal neće to ni najmanje poremetiti. Takođe, došlo je i do modifikacije same ličnosti Mary Jane: dok je u originalu ona bila crazy party girl, pa je tek vremenom postala Spajdijeva verna ljuba, ovde vidimo mladu miss Watson kako je marljiva učenica, sasvim u skladu sa filmovima, ali jelte ne i sa stripovima. No, od Marvela koji je počeo čak i da izdaje zaseban MJ strip, tako nešto se dalo očekivati.

Ali vratimo se na grehe koji su nesumnjivo samo Bendisovi, a ne i Marvelovi. Scenariju fale brojni detalji, i priča odaje utisak površnosti – čudno za epopeju 180 i kusur strana. Šta se tačno dešavalo sa Osbornima? Hajde, možda je to neki loose end koji će Bendis pokupiti kada se Goblin vrati. Ali, MJ vidi na žurci Petera koji samo što se nije poljubio sa pijanom Liz, i da li oni imaju neki razgovor oko toga? Da li mu ona nešto prebacuje? Pravi scene kasnije? Ne. Ništa. Čemu onda to? Da li je i fakat što gomila ljudi iz Osborn Industries zna da Peter ima super moći još jedan budući plot thread? (možda su svi izginuli u nastanku Green Goblina, ali ako jesu, da li je to negde REČENO?) Plus tajne famoznog Oza? Previše loose endova za jednu priču. Da i ne spominjemo ponovo nebulozu "dan posle Benove pogibije". Gde je sahrana? Kao da fali jedan broj između šestice i sedmice (po LMI-ovoj numeraciji). Stiče se utisak da je Bendisu bilo potrebno još pedesetak strana da bi smestio sve što hteo u ovu priču. A Stan i Steve su sve sabili u 11, i bilo je fenomenalno...

Ni crtež baš ne blista. Bagley mi se prilično dopadao još nekada davno dok je radio New Warriors, a ni kasnije, na Amazing Spider-manu nije bio loš, solidan osrednji crtač u rangu Toma Grumetta kod DC-ija. Šta mu se to ovde desilo, pa mu sada čak ni proporcije ljudskog tela neretko ne idu dobro, a likovi, naročito kada su srednjoškolci u pitanju, ponekad variraju od panela do panela? Činjenica je da je i na New Warriors i na Amazing Spider-manu Bagleyjeve olovke tuširao Larry Mahlstedt, dok ovde to iz nepoznatih razloga čini Art Thibert... i očigledno to ne čini dobro.

I oko domaće produkcije ovog stripa ima problema. Prevod naslova je zastrašujuće loš ("Da sam barem..."?! Šta kog đavola znači "da sam barem..."?! O "Big time super-hero"="Vreme je za super-junaka" da i ne govorimo...). Prevod unutra je bolji, ali ipak nedovoljno dobar da hvata ritam Bendisovog dijaloga – a Bendis, uz Ennisa, važi za najboljeg pisca dijaloga u američkom stripu. Iz domaćeg prevoda Ultimate Spider-mana to nećete primetiti. A prevod ovih epizoda je premija u odnosu na kasnije epizode... Pride, Ultimate Spider-man ima tu nesreću da u nas izlazi kao flip-book sa Ultimate X-men. Ultra spori i razvučeni Bendisovi scenariji deluju još sporije kada se postave pored ultra brzih Millarovih, te oba stripa izgledaju mnogo gori nego što zapravo jesu.

"Smirite se svi zajedno! Ti spusti oružje, a ti ugasi svoje prste!"

Nije sve tako loše, naravno. Kao što je na početku već rečeno, osnovna Lee/Ditko formula je toliko vanvremenska da ni John Byrne u njegovom "Chapter one" nije uspeo da je pokvari – samo da je naruži. Ogroman broj strana koji ova priča ima dala nam je priliku da se bolje upoznamo sa Benom Parkerom, ali Bendisu ne ide na čast što ga nismo i stvarno zavoleli. Modernizacija je efektivna, lepo je videti Petera kako surfuje netom i Spajdija kako priča da će da razbije Goblina kao Jet Lee. Konačno, posle toliko godina, vidimo tuču između Petera i Flasha Thompsona. Takođe, Ultimate Spajdi u Bagleyjovom dizajnu je mnogo žgoljaviji nego Spajdi koga znamo,i to je nice touch. A domaće izdanje Ultimate Spider-mana, i pored gore navedenih mana, spada u jedno od najluksuznijih na ovim prostorima, što svakako treba pozdraviti.

Sve skupa? "Moć i odgovornost" su u manjoj meri našminkali originalnu Spajdijevu priču, i u ne maloj meri je pokvarili. Je li ovo Spajdi za 21. vek? Could be, ali onaj iz druge polovine 20. bio je drastično bolji...

SP LMI 9-14 Krivulja učenja

• Mailman

6, 5, 7, 8

Iako redovno kupujem Ultimate Spider-mana, moram priznati da ni mene baš previše ne oduševljava, ni kao Spider-man, a baš ni kao strip. Originalni brojevi od prije 40-tak godina su, usprkos tome što danas djeluju naivno i luckasto, ipak u sebi nosili neusporedivo veću težinu od "Spideya za 21. stoljeće". U prvom story-arcu crtež je umjereno dobar, priča razvučena i jednodimenzionalna, ali gledajmo na ovo ipak kao na početak uspješnijeg domaćeg strip-izdavaštva.
    24.08.2004
    10:27:00 sati
    Mailman
  • Ukupna ocjena 34%

5, 4, 1, 4

mozda da sam mladji...ovako
    25.08.2004
    00:45:00 sati
    degman
  • Ukupna ocjena 14%

1, 1, 2, 2

...pokusavam da upotrebim svu mogucu volju, ali nikako mi neide/
    da procitam makar jedan jedini spider-man!!?
    03.09.2004
    21:51:00 sati
    galan

7, 4, 3, 2

Od kako sam kupio Spider-man essential Vol.1,moram priznati da mi je Spidey postao jako drag junak a tko je krenuo sa čitanjem ovog serijala,sigurno se ne slaže sa mnom.Jedini plus kod ovog izdanja je pojavljivanje ujaka Bena ali to je premalo.Scenarijo prati film.Nije film loš ali ne vidim razlog zbog čega.U biti,skoro pa da se slažem sa svim što je Djole naveo u svojoj recenziji uz mali dodatak,a to je da su se Peter i Flash potukli(u ringu,sa rukavicama)u jednoj od prvih epizoda originalne serije.Ono što mi najviše smeta kod ovog serijala je crtež.Likovi još nekako mogu proći(mada mi Peter ponekad izgleda kao da ima 10 ili 11 godina) ali sama interpretacija Spider-mana je,blago rečeno-očajna.Spidey više liči na neku žabu sa velikom glavom i mršavim tijelom nego na superheroja..Naslovnice su užas.Prijevod je za zaborav i to se pod hitno mora promijeniti.Svaka čast LMI-u na odličnoj kvaliteti izdanja(boja,štampa) ali to je ujedno sve.Moja preporuka je da kupite Marvel Essential.Jest da je crno-bijelo ali je puno,puno bolje.I mala zanimljivost-ovaj serijal je izlazio i na slovenskom jeziku prije par godina ali se,baš kao i svi ostali stripovi,ugasio nakon nekoliko brojeva..
    25.09.2004
    15:43:00 sati
  • Ukupna ocjena 95%

9, 10, 10, 8

Drago mi je da se i u Hrvatskojizdaje ovaj strip.Ako poživi dovoljno dugo,jedva čekan sukob s Venomom i s Carnageom.Inače ovo mi je baš super epizoda.
    25.07.2005
    11:24:00 sati
    vice
  • SSM

6, 5, 6, 4

Kao prvo, ovo je jedna od najboljih recenzija koje sam ikad pročitao, vidi se da je Djole unio dosta emocija i velikih očekivanja prije čitanja stripa, što je rezultiralo njegovim relativno slabim ocjenama. Prije čitanja recenzije imao sam bolje mišljenje o ovom stripu (ili bar prvom trejdu), ali sada... Uglavnom, apsolutno se slažem sa recenzentom, ali i sa Acom koji dobro opisuje crtež spidermana (velika glavata žaba). Plus, naslovnice su jako loše, a ni dizajn nije baš najoptimalnije napravljen. Najveća vrijednost ovog stripa su dijalozi, no oni bi bili znatno bolji da je u njih ubačeno više emocija. Može ovo jako bolje
    23.10.2006
    16:41:00 sati
    SSM
  • mali od palube

10, 10, 10, 9

Možda sam jedini kome se ova epizoda stvarno sviđa.
    29.09.2007
    16:19:00 sati
    mali od palube

7, 6, 10, 6

Drag je meni Spajdi,jako mi je drag,ali uvijek neki početak,a to već i ptice na granama znaju.Neka je,ali one bolje i kvalitetnije epizode uvijek dolaze nakon početka,naravno.Stoga,nek samo plete mrižu svoju,ja kupujem ovo izvrsno izdanje dok ga god bude na kioscima,a nadam se da će ga biti još puno,puno godina.
    15.10.2007
    15:21:00 sati

Ukupna ocjena 40%

4, 3, 5, 4

Kao što netko već reče ''Da sam mlađi...'' Stvarno se nema što dodati na ovu izvrsnu recenziju, reći ću samo da sam Spajdija volio dok sam bio mlađi. Što je stvarno čudno, jer te superherojske stripove ne podnosim organski. No, valja priznati da je po mnogočemu bio bolji od ostalih, meaning - najjebeniji archnemesis u svijetu superheroja (plus njegova mračna verzija).
    01.10.2008
    19:30:00 sati
  • Death

6, 6, 5, 6

Bezveze. Čemu ponavljanje priče koju znaju čak i oni koji inače ne znaju ništa drugo o Spidermanu. Naslovnice su isto loše, kao i crtež. Spider- punoglavac!
    27.12.2008
    16:43:00 sati
    Death
  • Rock.Bob Rock

Ukupna ocjena 33%

5, 3, 2, 3

Ne volim pretjerano superherojske stripove, pa iako sam vrlo mlad pa kod mene ne prolazi da sam mlađi... izgovor ipak mi se ne sviđa ova epizoda. Zašto?Zato što sam odrastao sa Spidermanom od Slobodne, i ovaj novi mi se potpuno nije svidio. Dok su X-Meni i mini serijali (osim lošeg Bannera) koje je objavio LMI dobri, ovaj Spiderman je jednostavno bezveze. Prerazvučena radnja za koju mi je trebalo  nekoliko godina da je skupim (jer neke nisam kupio na kiosku) mi uopće nije bila napeta. A o crtežu Spidermana, bolje reći Frogmana ne treba trošiti riječi, kao ni o ubacivanju Goblina u priču o nastanku Spidermana.
    04.05.2009
    13:19:00 sati
    Rock.Bob Rock

9, 3, 4, 5

daleko od stvarne Spajdijeve epizode, strip nema onaj smek sto je imala epizoda iz 60tih, osim toga sve mi izgleda previse zbrzano kao da se cijela  istorija hoce da nadoknadi na nekoliko sveskica. ovo je samo nesto za nove klince.

12.07.2010
    11:04:00 sati
  • Zagor12

8, 8, 7, 5

Ha, što reći, meni se ovo sviđa, taj Spidey nove generacije; ja odrastam s ovim Spidermanom i tek je nedavno ASM došao na red, koji je bolji, ali jednostavno sam emotivno vezan za ove epizode. Bagley je prvu priču nacrtao slabije nego ostale, i zbilja je glupo što mu Spidey izgleda kao punoglavac. Naslovnice su mi odbojne, nemaju veze s pričom.

24.01.2011
    19:54:00 sati
    Zagor12