Život i smrt paukova

Spider-Man

SP TPB 4 | 120 str.

Spajdi mora da se sukobi sa Shathrom, nekom vrstom fizičkog produžetka totema ose, zakletog neprijatelja pauka. Ali, bitka neće imati samo fizičku dimenziju, već i medijsku, a nakon nje, uslediće još jedan razgovor Petera i MJ...

• Amazing Spider-Man TPB Vol 4. The Life And Death Of Spiders
    SP TPB 4

• Ovo je četvrta priča iz JMS-ove totemističke "septologije". Tačno smo na pola puta...
  • Pošto u infu o recenziranim izdanjima očigledno idu samo ime i naslovnice trejda, onda ćemo ovde reći da ova priča sadrži sledeće epizode: o Unnatural Enemies o The Life And Death Of Spiders o A Spider’s Tale o Bad Connections o Doomed Affairs odnosno, Amazing Spider-Man Vol. 2 #46 – 50
  • Naslovnice su radili Frank Cho (46, 47 i 48), John Romita, Jr (49) i J. Scott Campbell (50)
  • Shathra zabrinjavajuće podseća na Juliu Carpenter, drugu Spider-Woman...
  • JMS je izjavio da je i ranije hteo da pomiri Petera i MJ, ali da je mislio da Kevin Smith želi da to odradi (Kevin Smith je napisao/piše mini seriju Spider-Man/Black Cat: Evil That Men Do). Onda je Smith u jednom intervjuu izjavio da ne želi time da se bavi jer ga je strah od reakcije fanova, pa je JMS prionuo na posao. Ne baš najbolja koordinacija u Marvelu
  • Iz nekog razloga, veliki astralni pauk, Anansi, ili kako se već zove, izgleda drugačije u ovoj epizodi nego kada smo ga prvi put videli u Otkrivenjima
  • U Spajdijevoj oniričkoj sekvenci vidimo nekoliko stvari koje on "ne treba" da zaboravi: strica Bena i WTC, kao i još neke elemente koji ga progone: Goblina, Morluna, Venoma, Cravena, itd. Ali nema ni traga od male May, kćerke Petera i MJ koja je nastradala/nestala na kraju Sage o klonovima
  • Saznajemo da Mister Fantastic (i posle kažu da imena super-heroja ne podsećaju na porno glumce...) ostavlja odličnu napojnicu taksistima
  • Kwaku Anansi (ili Ananse) je "validan" bog iz zapadno-afričke mitologije, i legenda koju Ezekiel prepričava Peteru je jedna od mnogih koje kruže o njemu. Anansija je u manjoj meri iskoristio i Neil Gaiman u Sandmanu, u Tales In The Sand, a pojavljuje se i u Gaimanovom romanu American Gods. Takođe ima "glavnu ulogu" u novom Gaimanovom romanu Anansi Boys
  • Spajdi kaže Doomu da je tiranin, i da jedva čeka da ga vidi kako pokušava da se odbrani pred porotom u Hagu. Ova izjava ima toliko grešaka da je to zapanjujuće. Prvo, da, Latveria, zemlja u kojoj Doom vlada nalazi se na Balkanu, tačno; ali, po Marvelovoj geografiji, ona je na tromeđi između Srbije, Mađarske i Rumunije, a pošto nikada nismo videli Dooma kako peva "Druže Tito mi ti se kunemo", sasvim je lako zaključiti da Latveria nikada nije bila deo bivše Jugoslavija. Međutim, Haški Tribunal se bavi isključivo ratnim zločinima koji su se desili na području bivše Jugoslavije i Ruande. Samim tim, Hag nema nikakvu nadležnost nad Doomom. To po strani, moguće je da su JMS/Spajdi mislili na stalni Međunarodni sud za ratne zločine koji se takođe nalazi u Hagu, ali sa tom idejom postoji problem: Amerika taj sud ne priznaje, i bilo bi krajnje licemerno od Spajdija da kaže to što je rekao. JMS je dakle žestoko neinformisan. To po strani, Doom nije pravi diktator. Za vreme "World without heroes" doba u Marvelu, kad se gomila super-heroja, i Doom, našla u paralelnoj dimenziji, utvrđeno je da je Latveriu zahvatio haos, tako da je Doom bio praktično najbolje rešenje za tu državu. O faktu da je Van Doom često prezime na Balkanu da ne govorimo, to je stara boljka američkih scenarista (i ne samo američkih – pogledajmo Dampyra) da svašta bacaju na Balkan. Dva druga eklatantna primera te navike su Swamp Thing i njegov arhineprijatelj Anton Arcane, takođe sa Balkana, i jedna priča u Avengersima, kada zli robot Ultron uništava celu jednu balkansku državu – Sloreniu (ne, "r" nije greška u kucanju)
  • Marvel nastavlja sa praksom poster-naslovnica. U prva tri dela ih je radio autor Liberty meadows, Frank Cho, a u poslednja dva JR Jr i J. Scott Campbell. Zašto su doveli Choa, koji je poznat kao crtač dobrih riba, da radi naslovnice za Spajdija, is beyond my comprehension...
  • Britansko izdanje ovog trejda ima drugačiju naslovnicu

Život i smrt paukova, sa svojim ambicioznim naslovom, nije loša priča. Samo je mogla da bude puno, puno bolja. O čemu se radi: JMS je rešio da još malo proširi totemistički deo svoje priče, i da posle Morluna i Ezekiela u priču ubaci i Shathru, nešto kao otelotvorenje astralnog ili sličnog totema ose, i to one vrste koja hrani svoje mlade paucima. Zbog toga, Shathra hoće da, ni manje ni više, sirotim Spajdijem nahrani svoju decu. Takođe, Ezekiel se vraća, i saznajemo više stvari o ogromnom pauku koga je Spajdi video na astralnoj ravni, kao i par zanimljivih mogućnosti o poreklu Peterovih moći, koje su mnogo pogodnije od one iz Dolaska kući. Sve skupa, totemistička misterija se produbljuje i Peter dobija novi uvid u prirodu pauka u sebi... ali opet sve ostaje nedorečeno. Ne saznajemo ko je i šta je Ezekiel. Ne saznajemo za šta to priprema Petera. I priča je bez kraja. Kada znamo da nas čekaju još tri trejda (koji sadrže i brojne fill in epizode od strane druge scenaristkinje, Fione Avery), te da smo praktično tek na polovini priče, stiče se (ispravan) utisak da će se cela totemistička saga previše odužiti. No, to je druga priča, taj deo ovde samo blago iritira, ne škripi previše.

Ono što škripi je, začudo, razrada. JMS je rešio da u sukob sa Shathrom uglavi i kritiku medija i njihove fascinacije privatnim životima javnih ličnosti. OK, posle Holywooda u Dok zvezde ne potamne, Straczynski rešava da se pozabavi drugom o tako kontroverznom i nedovoljno spominjanom temom – žutom štampom. Verovatno će se čak u nekoj od budućih priča Spajdi sresti sa – rasizmom! Sarkazam i neoriginalnost na stranu, uklapanje medija u priču o Shathri ne funkcioniše loše, i uopšte sama Shathra je veoma dobar negativac, najbolji koga je JMS smislio. Mistična, zlobna i otrovna kako samo žensko može da bude, Spajdijev prirodni neprijatelj, i njegov pandan po snazi i moćima, eto lika koji ima potencijala. Šteta što nije iskorišćen. Naime, stiče se utisak da bi ta trodelna bitka sa Shathrom bila drastično bolja da je imala makar još jednu, a poželjno je dve epizode. Medijska hajka na Spajdija traje samo jednu epizodu, i razrešena je dok ste rekli piksla. U starim danima, Lee i/ili Conway bi to razvukli na pedesetak brojeva, što nije dobra opcija, ali bi bilo interesantno da su Shathrine priče potrkepljene nekim osvrtima na prethodne Spajdijeve "perverznosti". Mada, kako JMS barata sa kontinuitetom, možda je i bolje ovako. Pa ipak, Shathra jednostavno nije nanela dovoljno štete da bi bila interesantna. Prvi fajt – nema štete; pre drugog fajta, medijska propaganda, šteta odmah popravljena; drugi fajt – jedva da ima štete; treći fajt – nema štete. I to je to. Nakon epske borbe sa Morlunom, koji je pak mnogo manje interesantan zlikovac, sve ostalo deluje kao sitna boranija. To je relativno OK dok JMS baca naglasak na druge stvari, a ne na sam sukob, ali ovde je zaista trebalo iskoristiti Shathrin potencijal. Čak i ne saznajemo dovoljno toga o njoj. Dobro, Shathra predstavlja astralni produžetak osa, ali čega još ima na toj astralnoj ravni? Šta su ta bića u stvari? Hoće li još "astralnih osa" krenuti na Spajdija? Odgovori koje dobijamo su od Ezekiela, koji je mnogo manje pozvan da nam daje deliće novog Spajdijevog origina od Shathre – a ono na šta Ezekiel treba da odgovori, tj. koji su mu motivi, kako je dobio svoje moći, koliko kog đavola još ima totema na kugli zemaljskoj – ne saznajemo.

Te druge stvari na kojima bi trebao da bude naglasak – ima ih, nije da ih nema. Razrada totemističkog elementa, blaga razrada Ezekiela, kao i dalje razlučivanje šta je Peter Parker, a šta je Spider-Man. Straczynski je izjavio da u početku svog rada na Spider-Manu (a taj početak traje već neke 4 godine, i još nije završen) želi da utvrdi ko je i šta je Peter i ko je i šta je Spider-Man. Posle će se baviti sporednim likovima i Spajdijevim svetom uopšte. Dobro, to mu ovde solidno ide. Vidimo kako Peter reaguje na Shathrine medijske nastupe, kako reaguje Peter obučen u Spajdija, a kako sam Spider-Man. Razlika je, shall we say, drastična. Dok prva dvojica kipte od besa i žele da povrede Shathru po svaku cenu, a posle se kaju zbog toga, Pauk hladno zaključuje da je u stanju da ubije svog neprijatelja - i onda se baca na posao... mada, intervencijom još jednog Deus ex machina, ovog puta u vidu Ezekiela, Peter opet ne prlja ruke. JMS se takođe trudi da ublaži "štetu" koju je naneo da Dolaskom kući, i sada imamo ublaženu, i malko prihvatljiviju verziju događaja za spajder-fanove: da, možda je pauka poslao totem da Peteru podari moći. Ali možda je totem samo usmerio pauka ka Peteru, umesto nekog drugog u toj sobi. A možda se ništa od toga nije desilo, možda je Peter kao Spajdi jednostavno zauzeo mesto koje Totem Pauka ima u ljudskom kolektivnu nesvesnom, iako ga je pauk uzeo sasvim slučajno. Saznajemo i da je veliki pauk koga je Peter sreo na astralnoj ravni verovatno Kwaku Anansi, lik iz afričke mitologije, "prvi Spider-Man", kako ga je Ezekiel nazvao, čime se dodaje dubina Spajdiju kao Anansijevom nasledniku, ali i ubacuju elementi priče o pripovedanju u Spajdija. Sam Ezekiel, pak, ostaje i dalje misterija. Na kraju, tu je i pomirenje Petera i Mary Jane, nešto što se očekivalo već duže vreme. Tajmnig tog razgovora nije najsrećniji – samo par brojeva nako Dok zvezde ne potamne, gde su njih dvoje odlučili da ne mogu ništa da odluče, odjednom imamo pomirenje. Možda je sve bilo zbrzano da bi do mirenja došlo u jubilarnom, predsetom broju, možda je JMS jedva dočekao priliku kada se Kevin Smith odrekao želje da taj posao obavi on, no, kako god da se okrene, u pitanju je ne baš najsrećnija urednička odluka (i opet moramo da se pitamo za šta gospodin Alonso prima platu).

E sad, za razliku od ranijih priča, scenario ne blista previše. OK, ima fazona, onirička sekvenca je genijalna, kao i par fazona u Holywoodu. OK, sam razgovor između Petera i MJ je odrađen taman kako treba. OK, svi likovi su na mestu, mada viđamo suuuviše malo strine May, a taman smo se navikli na nju. Ali, fali već spomenuta razrada sukoba između Spajdija i Shathre. Fali još neka naznaka šta možemo da očekujemo od Ezekiela. Neki fazoni, kao onaj sa taxistom, ne funkcionišu najbolje. I tu je i ne baš najsrećnija odluka da se mirenje između Petera i MJ dešava na aerodromu koji su opseli teroristi da bi ubili Doktor Dooma. Setting sam po sebi nije problem, problem je Peterova reakcija. On bez razmišljanja skače na teroriste i sprečava ih da ubiju Dooma. Kada oni kažu da je on tiranin, da radi šta hoće i ne poštuje nijedan zakon u svojoj zemlji, Spajdi u svoju odbranu odgovara: "Which makes you different from him – how, exactly?", i onda nastavlja sa uobičajenom tiradom kako ovo nije pravi način. Ja se izvinjavam , a koji je pravi način da svrgne diktator? Spajdi optužuje teroriste da ne poštuju zakone – kako se kog đavola diktator skida po zakonu? Napravi se zakonita revolucija? Na izborima koji ne postoje? Po međunarodnim zakonima koji ne predviđaju nikakvu sankciju ako se neki vladar ne drži good governing principa, ionako veoma mutnog? JMS je imao mnogo prostiji izgovor za sukob Spajdija sa teroristima – žao mi je, ali ovakvim ponašanjem ugrožavate nedužne civile, i to je to, ne treba ništa više da se kaže. Ali ne, podrazumeva se da su teroristi loši momci, i ne treba vam neko validno objašnjenje za sukob sa njima. O spomenutoj gluposti o Hagu da i ne govorimo.

Život i smrt paukova je scenaristički slabiji od prethodnih JMS-ovih priča, mada začudo, ne i idejno. Kod autorskog tandema koji vodi ovaj serijal se već primećuje zamor, i JR Jr se sve više koristi bojama da bi prikrio nedostatak detalja u crtežu. JMS će uskoro dobiti mali odmor, zameniće ga Fiona Avery na par brojeva, JR na žalost neće. U pitanju je solidna pričica, nedovoljno razrađena, sa nekoliko krupnih greški u scenariju. Bilo bi lepo reći "biće bolje!", ali sledi "Kopač", pa "Neželjene posledice", tako da to baš i nije slučaj...

AM SP TPB 2/3 Otkrivenja

SP TPB 5 Spider-man Maximum carnage

• Death

8, 7, 8, 7

Shatra mi je zasada najbolji negativac u ovoj totemističkoj seriji. Šteta što potencijal nije iskorišten do kraja. Onaj dio kada Shatra kaže medijima da je bivša spajdijeva ljubavnica i sve što je već rekla je bio jako dobar, ali i prekratak, a štete sitne i prebrzo rješene. Također je i završna borba mogla trajati duže. Razgovor između M.J i Petera funkcionira dobro, ali onaj teroristički napad na Dr. Dooma baš i ne. Mislim, Spiderman spašava tiranina od ljudi koji se, protiv tog istog Dr. Dooma, bore za slobodu svoje zemlje. Crtež je i dalje zadovoljavajuć i uopće mi ne smeta što se John Romita Jr. sve više oslanja na boje.
    23.05.2009
    21:41:00 sati
    Death

8, 7, 9, 8

Kada kažem slabija,onda to vrijedi samo za ovaj serijal,jer je svakako iznadprosječna za ostale serijale,epizoda. Al vrijedna čitanja...
    25.05.2009
    15:48:00 sati

7, 8, 9, 8

Solidno u svakom slučaju i dalje vrlo zabavno.Zanimljvi je taj istup na TV-u u kome ženska optužuje Spideya da je perverzan u krevetu i priča loše o svojim kolegama super-herojima,mada slažem se, puno prekratak i bez ikakvih posljedica.Negativac opet nije ostavio neki dublji utisak, ali već sljedeći "Digger"(mix nekoliko mafijaških bossova ubijenih u napadu prije 40 godina,lud od žeđi za osvetom)je meni sasvim ok(vidim da Djoletu nije).Još uvijek ima nekoliko baš dobrih scena (kad Spidey puže po prozorima zgrade i ugleda tipa koji se oblači kao žena a ovaj mu kaže "neću nikom reći ako ti ne kažeš nikom;-))" ,ali taj dio sa Dr.Doomom je opet nekako suvišan i na silu. Ali i ta totemistička kompomenta me ne dira previše(mislim, Peter u Gani..) ali kao ideja nije loša mada ćemo kasnije saznati da Ezekiel ipak nije tako ok tip. Cve u svemu, još uvijek mislim da JMS/JRJR radi jako zabavnog Spidermana kojeg je prava uživancija ćitati, mada se slažem da je nakon prva 2 trejda primjetan pad kvalitete.Meni osobno je i Unatende consequences,koji ide nakon ovoga, solidan trejd, baš kao i Happy Birthday sa prikazom nekih antologijskih scena iz Spideyevog života i gostovanjem Romite SR.Palac gore.
    30.11.2009
    10:52:00 sati

9, 7, 9, 7

Nije najbolje, ali je opet poprilično dobro. Nema se tu što filozofirati, slažem se sa svima vama: dio sa Doomom je apsolutno višak, dio u kojem Shathra javno optužuje Spidermana je prekratak, a i osjeti se izostanak nekog dramatičnijeg sukoba Spidey vs Shathra. Bilo bi dramatičnije da smo ovako nešto odgledali na filmu. :) Campbell je i dalje najbolji kad su naslovnice u pitanju. To je to.

09.01.2010
    10:58:00 sati

5, 7, 8, 8

Nastavlja se pad kvaliteta iz prethodnog trejda... Momenti sa Shathrom idu od prilično neubedljivih do sjajnih, ali nema uzbuđenja kao u prva dva story arca...

Složio bih se s Acom da sledi jedan skok na bolje u priči koja sledi, o Kopaču, a taj nivo održaće se manje-više do kraja JMS-ovog runa na Spideyu. Čak i onda kad padne ispod nekog svog proseka, Straczynski nudi vrlo zabavne priče.

Takođe, sledi napredak u pogledu razotkrivanja Peterovog karaktera u "Kopaču", gde JMS budi ono iskonsko u Spideyu - pauka, kada je neophodno ići do kraja (iako samo zapravo na naki način ubrzava smrt Kopača, koja je izvesna), što se nije desilo nešto ranije sa Shathrom...

Obračun sa teroristima je baš bez veze, iako dobrim dijalogom na kraju JMS vadi stvar, kada se pomire Peter i M. J.

Meni je crtež i ovakav donekle uprošćeniji i siromašniji odličan, Romita Mlađi je stvarno bio odličan izbor za ovaj strip!

03.09.2010