Napoleone

ALBUM ABR 1 | 224 str.

Ovo je priča o mladosti američkog serijskog ubojice Jeffreya Dahmera, ispričana od strane Derfa Backderfa, njegovog prijatelja i školskog kolege iz tog vremena.

C*10

• My Friend Dahmer
    ALBUM ABR 1

• Derf je rad na ovom stripu započeo 1994. godine, neposredno nakon što je Dahmer ubijen u zatvoru. Prva kratka priča vezana za Dahmera se pojavila 1997. godine u antologijskom naslovu Zero Zero (u izdanju Fantagraphicsa), da bi se nakon toga Derf uhvatio rada na proširenom izdanju na 100 stranica. Nakon što nije uspio pronaći izdavača, odustaje od tog projekta i 2002. godine o svom trošku objavljuje skraćenu verziju na 24 stranice. Neočekivani uspjeh tog izdanja (i nominacija za nagradu Eisner) inspirira ga da još jednom pokuša ispričati cijelu priču na većem broju stranica. Finalna verzija, ovdje recenzirana, napokon izlazi 2012. godine.
  • Bonus materijali koji dolaze s ovim stripom su poprilično obimni. Derf nam ovdje donosi tekstualna pojašnjenja nekih događaja iz samog stripa, kao i gotovo sve izvore i detalje odakle je crpio inspiraciju i provjeravao činjenice kako bi strip ispao što reprezentativniji.
  • Jeffrey Dahmer je ubijen 1994. godine u zatvoru nakon što mu je jedan od zatvorenika smrskao glavu utegom iz teretane. Ironičnim spletom okolnosti, Dahmer je svoju prvu žrtvu 1978. godine također ubio utegom.

Wikipedija kaže:
"Jeffrey Dahmer je bio američki serijski ubojica i seksualni prijestupnik koji je ubio i raskomadao 17 muškaraca i dječaka u vremenskom periodu od 1978. do 1991. godine. Mnoga od njegovih kasnijih ubojstava sadrže elemente nekrofilije, kanibalizma te trajnog očuvanja dijelova tijela žrtava. Nakon što je uhićen 1991. godine, osuđen je na 16 doživotnih kazni. Tri godine kasnije, 28.11.1994. godine ubijen je u zatvoru od strane jednog od zatvorenika."

Autor ovog stripa, John "Derf" Backderf, nekoliko je godina išao u isti razred s Jeffom Dahmerom. Nakon što je 1994. godine Dahmer ubijen u zatvoru, Derf je započeo rad na stripu koji će prikazati vrijeme koje su tijekom školskih dana proveli u zajedničkom društvu. Nakon višestrukih neuspjelih pokušaja (više o tome u zanimljivostima), Derf je 2012. godine ovaj projekt napokon priveo kraju.

Što je u stvari My Friend Dahmer?

My Friend Dahmer je prije svega memoar. Derf u ovom stripu većinom stavlja fokus na događaje kojima je svjedočio, upravo on osobno ili netko od njegovih bliskih prijatelja. Opisuje ih onako kako ih se sjeća i prenosi ih što je moguće objektivnije. U situacijama u kojima se opisuju događaji u kojima je jedini sudionik Dahmer, autor se poziva na materijal iz arhive policije, FBI-a i drugih ogranaka zakona, odnosno na svjedočanstva koja je Dahmer ispričao nakon što je uhićen 1991. godine.

Derf ne popuje čitateljima, ne govori im na koji bi način trebali doživjeti ove epizode, već nam ih prikazuje onako kako ih pamte ljudi koji su tada bili na mjestu događaja. Osim samog prikaza Dahmerovog života i ponašanja u školskim danima, Derf većinom stavlja fokus na dva pitanja:
1. Tko je kriv za Dahmerove postupke?
2. Je li se sve to moglo spriječiti?

Očekivano, ne dobivamo konkretne odgovore. Psiha i mentalno stanje Jeffreya Dahmera su nešto s čime su se kasnije bavili mnogobrojni psiholozi i ostali ljudi od struke te je nerealno očekivati da nam Derf može ponuditi nešto novo i nepoznato na tom području. Prava vrijednost ovog memoara zapravo leži u otvorenom prikazu marginaliziranja Dahmera, prvenstveno od strane roditelja, a zatim učitelja i nadležnih institucija, ali i njegovih vršnjaka, Derfa i ostalih. Razlozi zbog kojih je Dahmer počinio stvari koje je počinio vjerojatno nikada neće biti u potpunosti poznati, no teško je ne osjetiti grč u želucu čitajući stranice ovog stripa znajući što će doći kasnije.
Dahmer je za Derfa tragična figura. Derf ga ne pokušava opravdati (baš naprotiv) niti ga želi prikazati kao mučenika koji je zbog propusta drugih ljudi postao to što je, već ga vidi kao individuu kojoj unatoč očitim psihičkim problemima ni društvo ni nadležne institucije niti jednom nisu izašle u susret niti su mu pomogle. Jesu li se događaji koji su se kasnije zbili mogli spriječiti nečijom pravovremenom intervencijom? Vjerojatno jesu, barem neki od njih. Derf se ovdje prvenstveno pita zašto se to nije dogodilo? Na kome leži dio odgovornosti?

Fotografija Dahmera za vrijeme škole te prikaz njegovog lika u stripu

Što nije My Friend Dahmer?

Kao što sam već rekao, My Friend Dahmer nije opravdanje ni glorificiranje Dahmerovih zločina. Ni u jednom trenutku Derf ne kreće tim putem i upravo je zbog toga od esencijalne važnosti prije čitanja stripa prvo pročitati predgovor. Derf nam tu iz današnje perspektive objašnjava stavove prema Dahmeru i zločinima koje je počinio te nam jasno daje do znanja da ga niti u jednom trenutku ne opravdava.
Također, My Friend Dahmer nije kronologija Dahmerovih ubojstava. Ovo je strip koji obrađuje školske dane i događaje koji su se zbili neposredno prije početka ubojstava. Jednom kad Dahmer krene ubijati, strip prestaje. Vrijeme u kojem se odigralo prvo ubojstvo (1978. godine) je ujedno i vrijeme kad su sudionici ovih događaja završavali školu i već su se lagano razišli. Dahmer u to vrijeme više nije bio dio Derfovog života i sukladno tome, ni ne može biti dio ovog memoara. Njihovi su se putevi razišli i više se nikada nisu vidjeli. Godinama, desetljećima kasnije će Derf saznati detalje događaja koji su se zbili između te kobne 1978. i Dahmerovog uhićenja 1991. godine.

Pomaže li nam ovaj strip razumjeti kako je i zašto Dahmer počinio sva ta ubojstva? Pa, i da i ne. Kao što rekoh, nikada nećemo točno saznati što se događalo u njegovoj glavi, no čitatelju ne preostaje ništa drugo nego osjetiti frustraciju zbog svih stvari koje su u njegovom životu pošle krivo, a možda nisu trebale; zbog svih odlučujućih trenutaka koji su mogli biti spriječeni da su određeni ljudi bili barem malo angažiraniji. Korijen Dahmerovih psiholoških problema je kompleksno pitanje čiji se odgovor ne krije na stranicama ove grafičke novele. Kao i za mnoge slične teme iz stvarnog života, za potpunu sliku Jeffreya Dahmera potrebno je podrobnije proučiti cijeli njegov život. Članak na Wikipediji je uvijek dobra polazna točka.

Odnos Derfa i ostalih prema Dahmeru

Za kraj bih se htio samo još kratko osvrnuti na crtež. Derf njeguje poprilično underground stil crtanja koji meni osobno nije po guštu, no ne sumnjam da ima svojih poklonika. Međutim, sviđa mi se što je odabrana crno-bijela tehnika sa sivim tonovima i mislim da je na ovaj način dojam puno upečatljiviji nego da je cijeli strip rađen u boji. Rekao bih da se My Friend Dahmer mora pročitati isključivo zbog jednog unikatnog uvida u život osobe koja će postati jedan od najozloglašenijih serijskih ubojica u američkoj povijesti i mišljenja sam da je ovaj strip itekako zanimljivo štivo za sve čitatelje zainteresirane za podžanr krimića koji obrađuju stvarne ljude i događaje.

My Friend Dahmer nije strip koji se čita za opuštanje. Težak je, na momente mučan i uznemirujuć te nije za svakoga. No i unatoč tome smatram da bi ga bilo zanimljivo vidjeti u izdanju jednog od domaćih izdavača.

• Ukupna ocjena 81%

7, 7, 10, 9

Volim Derfa. Smeće, objavljeno u Q preporučam svakom tko za sitne pare želi pročitati izvrstan, zabavan strip. Punk Rock and trailerparks je jednako dobar, a ovaj Dahmer je ozbiljnijii ali ne i dosadan. Derf je išao s Dahmerom u istu školu. Nisu pbili prijatelji ali su se znali. Strip nema neke radnje niti se puno bavi ubojstvima, glavnina stripa je prikaz Dahmera u srednjoj školi. Interesantno je za pročitati. Derf tada ništa nije naslućvao, pa sada kroz strip pokušava dokučiti da li se nešto moglo poduzeti. Meni se čini da ne.. Današnji svijet je takav da smo manje upućeni jedni na druge nego prije. Pojedinac može lako živjeti ispod radara i sakriti svoju čudnoću, Dahmer je u tome bio uspio neko vrijeme ali je na sreću dolijao. Dobar strip, ne i najbolji Derf.

07.12.2020
    20:14:00 sati
    pcoro