Maus

ALBUM COP 1 | 264 str.

Icaro je otet od majke i zbog svojih nadnaravnih sposobnosti postaje važan eksperiment u vladinom postrojenju na ostrvu Ryukyu. Na svoj 20. rođendan, on spoznaje moć i terete slobodne volje.

Scenarij 4

• Icaro
    ALBUM COP 1

• Ovu mangu premijerno štampa japanski manga (seinen = mange stvorene za mlađu publiku) magazin Afternoon 1997.godine. Ovo je ujedno i jedini izlet velikog Moebiusa u tu dimenziju. Prva evropska izdavačka kuća koja će odštampati obje knjige ove priče je talijanska Coconino Press sa sjedištem u Rimu.

Želja za letom može se podijeliti u nekoliko vremenskih razdoblja u životu. Kada ste mali, želja vam je da se vinete u nebesa i da letite jer nemate pojma o životu; kada hormoni preuzmu kontrolu nad kompletnim tijelom, ne razmišljate o onom što je iznad vas i želite da što duže trajete i promijenite što više plahti na svom krevetu. Do tog trenutka, vaši djetinjasti snovi o letenju ostaće samo - sanje, jer iako se divite oblacima i nebu, apsolutno nijedan momenat u svom životu nećete posvetiti uspostavljanju linije tlo-nebeski svod, što praktično znači da tek u toj drugoj fazi življenja nemate teret pretjerivanja i maštarija. Naravno, u poznim godinama želite da povratite nešto od energije i sokova, tek toliko da se vinete u nebo, poletite, da kao orao mahnete krilima jedared u minuti i da kružite i da ujedno i gledate dešavanja na zemlji i da ste bliži Bogu. Ali, sve je to jedno veliko sranje, ako ćemo pošteno. Čovjek – ljudsko biće, ovako nesavršeno i gordo, pokvareno i loše: ne pripada tim sferama niti zaslužuje da ophodi nebesa. Jedino je svrsishodno posmatrati želju za letom da bi se produbila razočarenja o našoj vrsti. Želimo što više, što nezgrapnije, što agresivnije: ovaj život nam je oduvijek pokazivao da politička relacija traženja nemogućeg daje više od zasluženog, jer je ovo ipak nesavršen svijet; ne očekujmo pravdu, iako nam pravo da zinemo na veći zalogaj niko ne može oduzeti.

Nije nikakvo čudo što baš ova nezgrapna saradnja dvaju velikih majstora u svojim zasebnim dimenzijama stvaranja izgleda potpuno neočekivano, iznenađujuće i nakaradno. Sa logičke strane koju je jako teško opravdati, Moebius je taj koji je prešao više kilometara da bi se okušao u svijetu japanskog stripa, a Jiro je u takvoj postavci trebao glumiti domaćina. Znamo vrlo dobro koliko je Moebius cijenio japanski strip, pogotovo ako se podsjetimo kako je baš po Miyazakiyevoj Nausici dao ime svojoj kćerki, te kako je neumorno (iz razonode) radio ilustracije i covere za neke od najbitnijih mangi, poput Akire – u svom Hurlantu. No, zašto baš Jiro i zašto baš tada? Teško je i zamisliti kako se sve odvilo: ludi Jean je vjerovatno poslao fax Jiru sa svojom idejom, a ovaj mu rekao „naravno, dođi idući petak, prošetaćemo alejom trešanja u jednoj tokijskoj prefekturi, popićemo sake i razraditi ideju“. Ili su se, još vjerovatnije, sreli na nekoj izložbi, promociji, eventu, neko ih je upoznao i odmah su kliknuli i opet je Jiro klimnuo glavom na Jeanove ludorije. Ne postoji ni najmanja šansa da se sve odvilo slučajno, poetski, jer ono što se dešava u stripu o Icaru liči na sve osim precizno planirani projekat i iz svih objektivnih uglova posmatranja predstavlja jedan prilično loš opit, isključivo zbog razuzdanosti Moebiusovog karaktera i njegove nekontrolisane ljubavi prema mangama i japanskoj kulturi. Otići ću i korak dalje, pa u svjetlu odbijanja idolopoklonstva (koje shvatam kao odsustvo duha i principijelnosti kao takve) konstatovati da sam predugo tražio otklone u skoro-pa-savršenom opusu vjerovatno i najvećeg stripskog majstora u istoriji, prebirao po svakom njegovom djelu da bih pronašao mjesto gdje je nesalomiva kreativnost ovog čovjeka ipak popustila. Moebiusova kreativnost i ideja su popustile baš ovdje, pa ovu tačku tagujem kao najtanji spoj, loše zavaren flah koji drži dvije strane konstrukcije, gdje je jedna cijev od legure volframa i titanijuma (a što se ogleda u njegovom SF opusu), a druga poroznija i od tankog željeza (teret Bluberija): elektrode kojima se Moebius koristio u ovoj mangi vlažne su i predebelog profila, iako su tek otpakovane i uskladištene su na suhom mjestu.

Icaro je inače, eksperiment tajne vladine službe, muškarac od 20 godina, koji čitavo svoje dotadašnje življenje provodi zatočen u laboratorijama. Nasuprot interesnim grupicama, od zlog Potpukovnika koja vodi tajne projekte i koja je označila Icara kao najbitniju jedinku u dotadašnjim eksperimentima, pa do Kimure, doktora koji je direktno zadužen za posmatranje Icara, Icaro se zaljubi u Yukiko, jednu od uposlenica/naučnika u postrojenju. Nesretna okolnost je činjenica da se uporedo Icarovom sazrijevanju i spoznaji u Japanu ređaju teroristički napadi na vladine agencije od strane „Glass shoes“ (Staklene cipele, prim.prev.), udruženih grupacija sa psy-moćima , a koji su nekad davno označeni kao anomalije u pomenutim tajnim projektima.

Vrlo je malo stvari koje bi ovu mangu izdvojilo od ostatka tog dijela devete umjetnosti, tj.Icaro nema specifičnih detalja zbog kojih bi ga označili posebnim. Od početnih postavki priče, gdje Moebius očito pokušava ući u svijet mange putem vrlo prijemčive teme odnosa ljudi prema nebu, letu i slobodi, mita o Ikaru i Dedalu, jasno je da se radi o stripu koji je unaprijed osuđen na propast, kakvi god da su planovi bili. Kako se radi o 1997.godini (godina premijernog štampanja), te informacijama o tome kako je baš Moebius zamislio Icara kao mega-projekat od „skoro pa 10.000 stranica“ – a koje su svedene na jedva 300, moglo bi se reći da je ovo bio njegov vrlo jeftin pokušaj eksperimentisanja u svijetu mangi. Moebius je dotad vrlo uspješno poentirao u svijetu superjunaka (Parabola), te stvorio univerzume počev od Arzaka, Edene pa sve do Inkala, cijelo vrijeme noseći teret vestern-uspješnice kakav je Bluberi. Ne može se kriviti ni Taniguchi, koji sa svoje strane želi kooperaciju sa najvećima, jer do tog trenutka uspješno gradi svoje ime u Japanu i generalno u mangama, a želi iskorak daleko od Kyushua. A ko bi normalan odbio da sarađuje sa diskutabilno najvećim stripskim umjetnikom?

Manga Icaro strašno pati od uniformisanosti koju čak ni Moebius nije uspio konsolidovati u svoj pravac. Šabloni ponašanja likova, tek jedva razrađenih na vrlo površan način najveća su zamjerka ovom projektu. Iako raspolaže sa paletom različitih i specifičnih protagonista, autor nije uspio zaokružiti njihovu karakterizaciju. Tako na primjer, lik Potpukovnice, koja nam je i prvi značajniji lik na početku stripa – iako imamo predloške o njenoj zloj i bahatoj prirodi – nije dovoljno dobro pojašnjen. Svakako, odmah ćemo saznati da Potpukovnica voli žene u sceni u kojoj se mazi sa svojom asistenticom Midori, pa ćemo prepoznati i Moebiusov pečat u sitnicama gdje lupa Midori po dupetu ili je odmah poslije maženja bespotrebno ošamari – ali sve je to ipak pre-plitko i miriše na dosadu, ispod očekivanja nakon što pročitamo da je autor stripa baš Moebius. Sam glavni lik, Icaro, takođe je više munjen i zbunjen nego svjestan, ali se ta činjenica može pripisati odabiru autora, pa i donekle opravdati. Icaroa upoznajemo upravo u trentku kada od silne ljubavi prema Yukiko (posebno nakon scene kada voajerski snima svoju ljubljenu kako se tušira), pa je jasno da Moebius želi istaći momenat kada izvorna ljudska priroda i hormoni preovladaju sve sanje o nebesima, letenju i slobodi. Zašto dominirati iz vazduha, kada se može dominirati u krevetu, među nježnim ženskim rukama, u toplini njenog poprsja i međunožja? Dalje, tu je i lik Tanake, koji je možda i najzanimljiviji u čitavoj priči, jer zauzima poziciju sluge režima, a sam pripada klasi onih sa posebnim moćima. Tanaka odbacuje svoju prošlost i porijeklo, te predstavlja ključnu tačku u međuljudskim relacijama u mikrosukobu: servilnost zbog odsustva ambicije i gubitak ispravnog smjera u napredovanju. Ali, ni to nije dovoljno razrađeno. Uopšteno, čak ni ova nasilno skraćena varijanta mange Icaro ne može opravdati propuste u karakterizaciji uloga, jer kvadrature je bilo i više no dovoljno. Imamo pravo žaliti što je ovakav projekat propao, ali iskreno sumnjam da bi i 10.000 stranica bilo dostatno za maltretiranje ovakve teme.

Što se crteža tiče, nakon nekoliko pročitanih Jirovih mangi, učvrstio sam stav da se radi o vrlo preciznom i dobrom grafičaru. I u ovom stripu Taniguchi igra na kartu svojih uspješnica, te odlično koristi prostor za detaljan prikaz pozadina – što se u ovom slučaju odnosi na unutrašnjost i vanjske obrise vladinog postrojenja na ostrvu. Minusi dakako pripadaju blagoj i vrlo drvenoj gestikulaciji likova – upravo u momentima kada mora pratiti Moebiusovo potenciranje Icarove elegancije u momentu spoznaje (njegove borbe sa strujanjima vazduha, sve nakon jako potentne sekvence u skrivanju u ventilacionim otvorima nakon jednog bijega). Takođe, radnja u ovoj mangi ne teče dovoljno fluidno, pa i tu možemo prepoznati Moebiusovo insistiranje na tradicionalnom mangaškom gubljenju vremena na opis običnog pokreta u nekoliko uzastopnih vinjeta, a koje se nikako ne mogu definisati kao filmska montaža. U istom kontekstu, Taniguchi se ne može okriviti ni zbog upornog i već iritantnog naglašavanja onomatopeje, što je opet poseban element mangi koje mi, ne-Japanci ipak ne možemo progutati. Stenjanje i prenemaganje specifično za ovu vrstu stripa jednima doprinosi u ukupnom utisku – ali meni lično ne pomaže u pronalasku pozitivnih aspekata jedne priče.

Sveukupno gledano, ova manga jeste zanimljiva i zaista vrijedi čitanja, ali se mora podvući da je to slučaj isključivo radi imena koja ju potpisuju. Icaro može poslužiti za istraživanje, ali ne daje željeni, pozitivan rezultat. Doduše, s jedne strane tu je nezadovoljstvo izvedbom, ali i sa druge prosvjetljenje koje se može ogledati u činjenici da smo konačno shvatili da Moebius nije bio vanzemaljac, pa je kao i svako drugo ljudsko biće bio sklon greškama. Jean je odavno letio u svom svemiru, ovaj mu nije trebao – ali je trebao nama, da bi se ponovo upoznali sa jednim od najvećih. Pozdravljam čitanje ove mange sa upozorenjem da ona nikako ne bude prva u nizu: kultura ove vrste stripova je ipak mnogo, mnogo dublja i sadržajnija u drugim primjerima. Ostaje i bolna istina, a ta je najbolje objašnjena u jednoj od brojnih kritika po internetu – Moebius i mange su dvije gigantske krstarice koje su se susrele, očešale i mimoišle na pučini, bez da su ostvarile značajniji kontakt po kojem ćemo ih pamtiti.

• naker

5, 5, 7, 7

Tanigučijev c/b crtež u SF miljeu,  sa jednom pre svega opuštajućom i lako razumljivom sci-fi pričom koju je Moebius osmislio, i koja je inspiraciju potražila u čuvenom mitu o Dedala i Ikaru. Icaro pruža zanimljiv uvid do čega sve kolaboracija japanskih i francuskih autora može da dovede. Najveća mana stripa je što nažalost nikada nije dovršen pa delo ostavlja gorak utisak nedorečenosti jer mnoge stvari su ostale neobjašnjenje i nerazjašnjene.

27.06.2024
    22:17:00 sati
    naker