Identity crisis

Hulk

ALBUM DC 1 | 288 str.

Superherojska zajednica je potresena ubojstvom člana obitelji jednog od njih. Kako vrijeme prolazi, klasična misterija polako otkriva sve svoje mračne tajne koje će srušiti privid idealnosti i otkriti pravu, tešku istinu.

P*10

S*10

C*10

N*10

• Kriza identiteta
    DCCCE DCG 5

• Identity crisis
    DCCCE DC 1

• Originalno objavljeno u sedam sveski istoimenog mini-serijala od kolovoza 2004. do veljače 2005. godine.
  • Spomenuti Meltzerov run na Green Arrowu je nedavno reizdan u luksuznom izdanju tvrdih korica pod imenom Green Arrow: Archer's Quest.
  • Geoff Johns se osvrnuo na Identity Crisis i napisao svojevrsni tie-in u trejdu JLA: Crisis of Conscience.
  • Naslovnice originalnih sveski je radio pokojni Michael Turner.

Teško je nekako suvislo otvoriti recenziju jednog ovakvog poprilično ozbiljnog stripa, tako da vjerujem da neću okolišati kažem li da je Brad Meltzer ovdje napravio nešto poprilično bitno po pitanju svijeta superheroja. Naravno, i do tada smo imali primjera stripova u kojima glavni likovi ili njihovi životni suputnici stradavaju, no nikada u tolikoj mjeri koju je ispričao Meltzer. Nažalost, ne mogu ovo recenzirati bez određenih spoilera, tako da budite pripremljeni na to... Rano u priči se susrećemo s Elongated Manom koji kroz prvo poglavlje saznaje da mu je žena ubijena u njihovoj kući. Klasični primjer ubojstva u prostoriji zaključanoj iznutra, ovaj događaj služi kao katalizator budućih događaja koji će otkriti raznorazne prljave tajne vezane za JLA.

Zatišje pred oluju

Iako u naslovu stripa nema imena JLA, većinom su glavni likovi (uz neke iznimke) upravo iz tog tima. Ono što je posebno interesantno je to da Green Arrow vodi glavnu riječ kao narator cijele priče. Nije to za čuditi, pogotovo s obzirom da je Meltzer već otprije napisao jednu Green Arrow priču, Archer's Quest kao nastavak hvaljenog runa Kevina Smitha. Osim toga, Oliver Queen kao narator zapravo vrhunski funkcionira. Naime, kako priča teče saznajemo mnogo toga o JLA što do tada nismo znali, ali što ima itekakvog smisla. Ako je ikada postojao privid da su svi glavni članovi JLA jednaki prema rangu, Meltzer to briše, pa tako dobivamo zapovjednu piramidu po kojoj vidimo da Hawkmanova riječ ne vrijedi jednako kao npr riječ Supermana. Prva stvar koju nam Meltzer otkriva je da (očekivano) glavni igrači poput Supermana i Batman rijetko kada ostaju na takoreći čišćenju poslije neke akcije, pa tako otpremanje negativaca zapada likove malo nižeg ranga. Prilikom jedne takve situacije, neki od tih članova tima su naišli na Doctora Lighta kako siluje Sue Dibny, ženu Elongated Mana. Šake i udarci su pali i nakon teško donesenih odluka odlučeno je da će se Doctoru Lightu izbrisati pamćenje kako se tako nešto nikada ne bi ponovilo... Igrom slučaja, ulozi su se još više povećali nakon što je Batman otkrio o čemu se radi. Potrebno je napomenuti kako postoji i određena vrsta straha prema većim igračima od strane manjih. Da, možda su svi oni prijatelji tu i tamo, ali u Identity Crisis JLA nikada ne izgleda kao krug prijatelja, već kao prava organizacija koja ima svoje podgrupe i grupice, po mom mišljenju poprilično realno stanje stvari. Sjetite se, jeste li ikada u životu bili dobri sa apsolutno svim ljudima kojima ste okruženi?

Druga stvar koju nam Meltzer pokazuje je ta da osim zapovijedne piramide postoji još nešto, a to je da ni najčišći likovi nisu toliko čisti koliko bi očekivali. U jednom veoma interesantnom poglavlju dano nam je do znanja da je Superman itekako svjestan "lobotomije" Doctor Lighta iako nije bio tamo. Riječima Green Arrowa, Superman čuje što želi čuti, vidi što želi vidjeti i iako nikada javno to ne bi smio priznati, Superman ipak podržava njihovu odluku... Mislim da je upravo ovaj momnat ključan kod onih koji zapravo nikako ne vole Identity Crisis, pošto se njime ruši do tada poprilično stabilan status quo kakav je Superman imao. Jednostavno, više ne postoje bijeli likovi, svatko, ali ama baš svatko u sebi ima onu nijansu sive. Pitanje je samo je li ta siva bliža crnoj ili bijeloj boji.

Srž problema zašto heroji nose maske

Treća stvar koju nam Meltzer pokazuje je nešto jednostavnija, ali ne zbog toga i manje bitna. Naime, kroz sve ove kritike i promjene koje Meltzer radi, jedna stvar ostaje jača od svega drugoga. Obitelj je bitnija od svega i mislim da bi mogao zapravo sa popriličnom sigurnošću reći da je to ona prava tema ovog stripa. Iza cijele te priče o ubojstvima, zavjerama i tajnama, kroz sve to se proteže tema povezanosti između članova obitelji... Oliver Queen i njegov sin, Clark Kent i njegovi roditelji, Dick Grayson na posjeti grobovima svojih roditelja, Captain Boomerang i njegov sin za kojeg nikad nije znao da ga ima, te daleko daleko najupečatljivija scena vezana za Tima Drakea i njegovog oca. Onaj trenutak kada on moli Batmana da mu spasi oca, rekao bi da je to među top 3 najbolja trenutka koja jedan ovakav strip može ponuditi.

...

Razumijem zašto ljudi možda ne vole Identity Crisis, ali isto tako razumijem da status quo i služi da bi ga se nakon nekog vremena srušilo/promijenilo. Mnogi svoje heroje vole čistima, savršenima i dobrima, no svijet nije takvo mjesto pa zbog toga mislim da ni stripovi ne bi trebali biti takvi. Ukoliko ste zbog ovoga pomislili da ćete se tu susresti s onim Imageovim liefeldovskim likovima iz 90-tih, gadno ste pogriješili... Ima tu nešto toga, naravno, baš kao što ima i onog dobrog starog karakteriziranja crnog/bijelog u likovima, ali budite sigurni da Meltzer ovdje itekako zna šta radi, itekako zna balansirati između dobrog i lošeg. Ovo je priča o ubojstvima, zavjerama i zločinima. Ali ipak, prije svega je ovo ipak priča o ljubavi.

10, 10, 10, 10

Meltzer rastura. Možda i najbolja "superherojština" ikad.

05.12.2015