Incognegro

Greystorm

ALBUM DH 1 | 136 str.

Tridesete su godine dvadesetog stoljeća i rasne netrpeljivosti na jugu SAD-a dosežu vrhunac. U vremenu u kojem se ni linčevanja ni ubojstva crnog stanovništva više ne smatraju bitnim vijestima, jedan će novinar pokušati proniknuti u srce problema i svijetu prenijeti stvarno stanje stvari.

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• Incognegro: A Graphic Mystery
    ALBUM DH 1

• Mat Johnson je inspiraciju za Incognegro našao u liku i djelu Waltera Francisa Whitea (r. 1893. - u. 1955.), crnog američkog aktivista koji je zbog svoje svijetle puti 1918. putovao na jug SAD-a kako bi prikupljao informacije o linčevanjima i neredima vezanim uz rasne raznolikosti i nepovoljan položaj crnačkog stanovništva.
  • Mogućnost da crnac zbog svjetlije puti u društvu "prođe" kao bijelac nije pojam izmišljen za ovaj strip već je utemeljen na stvarnim, povijesnim činjenicama. U engleskom je jeziku taj pojam znan kao passing. Razlozi zbog kojih bi pojedinac želio prestati biti kategoriziran kao pripadnik jedne rasne skupine te se želio uklopiti u drugu mogu biti razni, od etničkih, ekonomskih i socijalnih pa do mnogih drugih.
  • Kada pričamo o svjetloputom crnačkom stanovništvu u kasnom 19. stoljeću i ranom 20. stoljeću na jugu SAD-a, govorimo većinom (ali ne i isključivo) o mulatima. S obzirom da je u to vrijeme na snazi bio zakon koji nije dozvoljavao međurasnu ženidbu, a da pri tom nije bilo zakona koji bi štitio crno stanovništvo (mahom roblje na plantažama), veliki broj crnih žena je bivao silovan od strane vlasnika plantaža i pripadnika bijelog stanovništva bez straha od zakonskih kazni. Rezultati tih silovanja su bila mulati, djeca crnih majki i bijelih očeva.
  • U očima zakona juga SAD-a tog vremena vladalo je Pravilo Jedne Kapi, odnosno praksa da se u većini slučajeva osobe koje imaju barem jednog pretka iz supsaharske Afrike (ilitiga imaju barem jednu kap crne krvi) smatra crncima te im se na taj način oduzimaju sva prava koja ima bjelačko stanovništvo.
  • Spomenuti "prolazak" nije rezerviran isključivo za crno stanovništvo. Postoje mnogi primjeri u kojima pripadnici drugih rasnih ili etničkih skupina zbog raznoraznih razloga odabiru pripadnost drugoj grupi. Kao zanimljivi povijesni primjeri se mogu navesti recimo engleski traper i pisac Archibald Stansfeld Belany koji se za života identificirao kao pripadnik kanadskih Indijanaca te je živio u Kanadi pod imenom Siva Sova ili npr. austrijska židovka Edith Hahn Beer koja se za vrijeme Drugog svjetskog rata, kako bi preživjela Holokaust, udala za nacističkog oficira sakrivajući pritom židovsko porijeklo.
  • Incognegro je 2008. godine izašao za kultni (i danas nažalost pokojni) DC-ev imprint Vertigo, dok prava danas drži Dark Horse. Novo izdanje sa sivim tonovima crteža koje je spomenuto u recenziji je izašlo 2018. godine pod etiketom Berger Books, Dark Horseovim imprintom koji uređuje Karen Berger, nekadašnja glavna urednica i ključna figura Vertiga.
  • Isti je autorski tandem 2018. godine objavio prequel imena Incognegro: Renaissance, također za Dark Horse.

Surfajući kroz bespuća interneta u potrazi za dobrim i neobičnim kriminalističkim stripovima, slučajno sam na jednoj listi naišao na ovaj naslov. Izuzev intrigantnog i upečatljivog imena, za oko mi je zapelo nesvakidašnje "mjesto zločina", kao i sama tematika: pomislio sam da bi strip s radnjom postavljenom na jug Sjedinjenih Američkih Država za vrijeme ranih 30-ih godina prošlog stoljeća mogao biti dobrodošlo osvježenje u odnosu na more drugih krimića smještenih u prenapučene gradove kasnijih desetljeća.

Zane Pinchback

Junak naše priče je Zane Pinchback, crni novinar iz New Yorka koji odlazi na jug SAD-a kako bi napisao reportažu o sve učestalijim linčevanjima crnog stanovništva. S obzirom da Zane ima izrazito svijetlu put za crnca, u očima mnogih ljudi gotovo bez problema prolazi kao bijelac, dovodeći se tako u doista zanimljivu poziciju. Svjestan opasnosti koju spomenuta uloga donosi, Zane prihvaća rizike te vlastitim očima svjedoči rasističkim nepravdama i ubojstvima na Jugu. Povijesna je činjenica da su spomenutih godina (ali i ranije) crnci svjetlije puti uistinu mogli proći kao bijelci (detalje provjerite u rubrici "zanimljivosti") što nam pokazuje da scenarist Mat Johnson ovu priču nije pisao "iz glave", već je odradio domaću zadaću detaljno istraživši podatke vezane za sociopolitičku situaciju juga SAD-a tog vremena. Iako, žanrovski gledano, Incognegro stilski najbliže pripada kriminalističkom stripu, mišljenja sam da ni sam autor nije bio siguran bi li se radije fokusirao na rasne probleme ili bi se konkretnije pozabavio dijelom priče vezanim za ubojstva i nestale osobe koje tek marginalno imaju veze s već spomenutim rasnim netrpeljivostima. Upravo zbog spomenute razdiobe strip na trenutke ostavlja polarizirajući efekt s obzirom da Johnson ne uspijeva do kraja povezati i ispreplesti te dvije cjeline. Nakon što sam završio čitanje nisam se mogao oteti dojmu da bi ukupni rezultat bio efektivniji da je autor ipak više pažnje posvetio rasizmu na Jugu, a da je dio priče koji vuče na klasičan krimić sveo na minimum. Smatram da bi u slučaju Incognegra novinarski pristup tematici čitateljima bolje prenio stanje svijesti stanovništva teritorija na kojem se radnja događa.

Taj se problem jasnije očituje što se više približavamo kraju stripa gdje imamo nekoliko ne baš uvjerljivih twistova koji samo bespotrebno kompliciraju priču i donekle kvare doživljaj. Iako je karakterizacija likova na sasvim zadovoljavajućoj razini, moram primijetiti da se na momente neki likovi ponašaju pretjerano samouvjereno izlažući se opasnostima bez imalo opreza izlazeći pritom iz (za mene) prihvatljivih gabarita uvjerljivosti. No izuzmemo li spomenute situacije (kojih i nema toliko puno koliko bi vam se možda moglo činiti iz prethodne rečenice) Johnson vrlo dobro barata likovima; dijalozi su racionalni i odmjereni dok akcije, kako protagonista, tako i sporednih likova djeluju u skladu s njihovim karakterima.

Pleeceov crtež je sasvim ugodan i lijepo dočarava atmosferu

Suprotno krimi elementima, prikazi rasnih razmirica te međusobne mržnje i straha su sasvim dobro dočarani; bez ikakvog uljepšavanja, ali i bez pretjerivanja. Atmosfera zorno prenosi duh tog vremena, kako crtežom tako i kvalitetnim dijalozima. Također, još jedna pozitivna stvar je i to što autor ne zalazi u sferu stavljanja crnog stanovništva isključivo u ulogu žrtve, niti je bijelo stanovništvo isključivo prikazano kao tlačitelj. Balans je gotovo savršeno postignut i upravo taj neutralni ton podiže doživljaj priče na viši nivo. Rasna je podjela ovdje u službi priče, kako bi i trebalo biti, a ne obrnuto kao kod mnogih naslova slične tematike danas (u stripu ili van njega).

Pleeceov je crtež sasvim korektan. Pitak je, čist i ugodan za promatranje, no nema nikakvih značajki koje bi ga podigle u višu sferu i zbog kojih bi bio spreman zapamtiti pokoju tablu na duže staze. Moram samo napomenuti da postoje dvije verzije ove grafičke novele. Prva je ona izvorna objavljena 2008. godine gdje je crtež isključivo crno-bijel (tu sam verziju čitao), te ona iz 2018. kada je za 10. godišnjicu izlaska stripa Pleece "modernizirao" crtež dodavši mu i sive tonove slično kao npr. u Walking Dead stripovima. Moram priznati da mi ta varijanta iz 2018. godine ipak izgleda bolje i življe u odnosu na prvu.

Ovaj kadar lijepo prikazuje razliku između prvog izdanja iz 2008. godine i nove verzije iz 2018. godine

Završna riječ za kraj: Dobar je ovo strip, al mišljenja sam da mu je falilo fokusa i čvrste (uredničke) ruke. Upravo mi je zbog pomalo nespretnog vođenja radnje i nedovoljno uspješnog isprepletanja dvije tematike teško dati ocjenu veću od gore navedene. No unatoč svim nabrojanim manama Incognegro ipak nudi pristojnu količinu zanimljivog materijala oplemenjenog efektivnim crtežom. Preporučio bi svim ljubiteljima povijesnih stripova da bace oko, a mišljenja sam da ovaj naslov ne bi loše izgledao ni u izdanju nekog domaćeg izdavača.