The Ring of the Nibelung

ALBUM DH 2 | 448 str.

Prsten iznimne moći, podmukli i beskrupulozni bogovi, čudovišna mitska bića, ljudski junaci, smrt, patnja, ljubav, bol i isprepletene sudbine koje će odrediti tok svijeta – sve to (i mnogo više) sadrži Prsten Nibelunga, jedna od najgrandioznijih saga ikad ispričanih.

• The Ring of the Nibelung
    ALBUM DH 2

• Prsten Nibelunga je ciklus od četiri opere koji je kroz dvadeset i šest godina (od 1848. do 1874. godine) napisao i skladao njemački skladatelj Richard Wagner. Četiri opere koje čine ciklus su Rajnino zlato (premijera 1869. godine), Valkire (1870.), Siegfried (1876.) i Sumrak bogova (1876.).
  • Wagner je kostur priče i likove preuzeo iz srednjovjekovne epske poeme Nibelungenlied, odnosno Pjesme o Nibelunzima nastale oko 1200. godine u okolici njemačkog grada Passau.
  • Iako saga sadrži raznorazne likove i bogove koje danas najčešće povezujemo s nordijskom mitologijom, Wagner ih oslovljava svojom vlastitom varijacijom imena čiji korijen preuzima iz starogermanskog načina pisanja. Tako npr. Odin postaje Wotan (kombinacija starogermanskih naziva Wuotan i Wodan), Freyja je Freia, Thor je Donner, Loki je Loge, itd...
  • Russellova adaptacija ciklusa Nibelunga osvojila je 2001. godine dvije nagrade Eisner; jednu za najbolji limitirani serijal i drugu za najboljeg umjetnika/crtača/tušera. Bili su to peti i šesti Eisneri koje je Russell do tada osvojio (od sveukupno njih osam koliko ih danas ima).
  • Osim Russellove adaptacije poznata je i još jedna ranija koju potpisuju dvije ikone američkog stripa, scenarist Roy Thomas i crtač Gil Kane.

Prsten Nibelunga jedno je od onih umjetničkih djela koje me tematikom uvijek privlačilo, no igrom slučaja ga nisam imao prilike osobno doživjeti u onom obliku u kojem je originalno i nastalo; kao četiri opere. Ne mogu reći sa stopostotnom sigurnošću, no čini mi se da te opere zapravo i ne igraju kod nas, tako da je i to, uz njihovo ukupno trajanje od 15-16 sati, još jedan ograničavajući faktor. Čitanje same priče u tekstualnom obliku me također nije pretjerano privlačilo zbog toga što bih na taj način bio zakinut za onaj vizualni dio dojma koji je krucijalan kad pričamo o ovakvim djelima, tako da mi se stripovska adaptacija učinila kao možda i najreprezentativniji način za doživjeti cijelu sagu.

Patuljak Alberich krade Rajnino zlato i tako pokreće sve buduće događaje u sagi

Ovih nešto više od 400 stranica kroz koje nam P. Craig Russell prepričava sve četiri opere predstavlja možda i najatraktivniji angažman koji je ovaj vrhunski američki crtač/pripovjedač do sada pokazao. Njegova sposobnost da vizualno prikaže neke originalno glazbene leitmotive je naprosto zapanjuća, do te mjere da nisam mogao nastaviti čitati bez da se svako toliko zaustavim i dugo upijam sve te kadrove i sekvence. Ukoliko ste možda čitali moju recenziju The Black Beetlea, sjetiti ćete se da sam se pozivao na Francesca Francavillu i Darwyna Cookea kad sam spominjao koliko unikatni znaju biti stripovi u kojima jedan autor potpisuje i crtež i priču. Sinteza pripovijedanja u tim slučajevima zna biti nevjerojatno unikatna i privlačna, a ovaj to naslov vrhunski dočarava. Stil je to crteža koji na prvi pogled djeluje donekle jednostavno, no svaka tabla i svaki detalj pričaju svoju priču te čine jednu skladnu cjelinu koja bi bez problema i sama mogla nositi radnju. Svijet koji je Russell ilustrirao u ovoj adaptaciji ne mogu opisati nijednim drugim epitetom osim – epski. Budite sigurni da ćete ga pamtiti dugo dugo nakon čitanja.

Brunhilda i Wotan

Nemojte mi zamjeriti što vam priču ovdje neću prepričavati. S obzirom da je Prsten Nibelunga jedno od kapitalnih europskih (a i svjetskih) kulturno-glazbenih djela, mislim da mu je radnja koliko-toliko poznata iz opće kulture. Ukoliko se niste do sada susreli s Prstenom, reći ću samo da bi trebali, bilo preko opera, stripa ili čak kratkog upoznavanja preko članaka na Wikipediji. Posebno se to odnosi na ljubitelje klasične glazbe i epske fantastike koji ovo djelo nikako ne bi smjeli preskočiti.

Valkire

Iako najčešće volim uronuti u neki strip i pročitati ga sa što manje rastezanja, u ovom sam slučaju namjerno razvukao čitanje na par tjedana kako bih malo po malo digestirao radnju i nepresušnu količinu simbolike koja je protkana kroz cijelokupni narativ, kako tekstom tako i slikom.

Ukoliko ćete se upustiti u čitanje i ako imate vremena i strpljenja, preporučam vam da ne brzate i iskušate isti ovakav pristup. Uz to na Youtubeu upalite muziku iz spomenutih opera i dojam će biti potpun.

S obzirom da nisam gledao opere, ne mogu sa sigurnošću reći koliko strip vjerno prenosi radnju, no iz popratnih se tekstova koji dolaze u ovom trejdu može saznati da je autor sa svojim kolegama dubinski razradio i proučio materiju prije nego li se upustio u adaptiranje. Priča je ogromna i proteže se kroz godine, desetljeća (ako ne i duže) i zanimljivo mi je bilo primjetiti da mi gotovo nijedan lik nije baš prirastao srcu (osim možda Brunhilde) jer skoro pa svi su strašno sebični, okrutni i skloni manipulaciji, a to iskreno i nisam očekivao. Toliko sam podsvijesno naviknut na holivudski pristup pričanju fantasy priča u kojima gotovo uvijek imamo pozitivu u vidu glavnog junaka da često zanemarim činjenicu da izvorni tekstovi iz kojih modernija djela često vuku inspiraciju dolaze iz nekog drugog, sirovijeg vremena i imaju potpuno drugačiji stil pripovijedanja i karakterizacije.

Međutim, strašno mi se sve to skupa svidjelo. Cjelokupni dojam je veoma filmičan (a opet tako nepogešivo odan stripu kao mediju), drži pažnju od prve do posljednje stranice i praktički nema nikakvih oscilacija u kvaliteti. U nekim bi se slučajevima znalo zalomiti da mi dijalozi zvuče pomalo čudno i neprirodno, no mislim da se to jednostavno nije moglo izbjeći, a da se ne izgubi duh originala. Srećom takvih je situacija bilo svega nekoliko, skoro pa zanemarivo i nije mi kvarilo doživljaj priče.

Prvi susret Siegfrieda i Brunhilde

U svakom slučaju, ovo je strip (iskreno, čudno mi ga je uopće i nazvati stripom) koji vrijedi posjedovati u kolekciji i iščitavati ispočetka i ispočetka, bilo zbog radnje ili zbog fenomenalnog crteža. Wagner nam već skoro stoljeće i pol dokazuje da je priča izdržala test vremena i narasla u nešto što će nas sve nadživjeti, dok nam ova Russellova adaptacija donosi varijantu za moderno doba te pokazuje koliko zapravo deveta umjetnost može biti svestrana i fleksibilna. Vjerujem da ništa ne može u potpunosti zamijeniti doživljaj gledanja ovih opera u kazalištu u obliku u kakvom su one originalno i zamišljene, no isto tako smatram da ova adaptacija može bez ikakvog srama stajati kao vrhunska alternativa.

Dajte joj šansu, nećete se razočarati.

ALBUM DH 1 Incognegro

10, 9, 8, 10

Odlična adaptacija čuvene Vagnerove opere koja ima univerzalnu prijemčivost za svakog fana epske fantastike. Za sve one kojima se svidelo ovo delo preporuka i za istoimeni strip u režiji Tomasa i Kejna ako ste raspoloženi za jednu old skul, "siroviju" verziju Nibelunga

18.03.2021
    19:50:00 sati
    naker
  • Ukupna ocjena 62%

5, 6, 7, 8

Ispada da jednostavno teško varim tu epiku. Bogovi, prokletstva, blaga, heroji - meni sve to dosadno. Da vizualno nije na visokoj razini teško bih pročitao ovo do kraja. Srećom i crtež i kolor su ovdje vrlo dobri. Pojedine scene i table su odlične, no ima i dosta "tek" dobro odrađenih stvari, pogotovo kod prikaza likova, koje sveukupan dojam ipak čine malo slabijim. Priča za zaborav, (pojedini) prizori za pamćenje.

05.04.2021
    16:07:00 sati
    Shaner