ALBUM CANZ 1

• Animal Noir
    ALBUM IDW 1

• Sveske Animal Noira su u izdanju IDW-a izlazile od ožujka do svibnja 2017. godine, dok je integralno izdanje objavljeno u rujnu iste godine.
  • IDW je prvi broj serijala reklamirao kao kombinaciju film noir klasika Chinatown i Orwellove knjige Životinjska Farma.
  • Slovensko izdanje koje sadrži prve četiri sveske objavljeno je pod imenom "Kosmati Krimič" u izdanju Cankarjeve Založbe. Autori još uvijek nisu objavili kompletnu verziju priče.

Za ovaj strip dvojice mladih autora iz Slovenije saznao sam sasvim slučajno na MaFestu 2019. godine. S obzirom da je jedan od gostiju bio crtač i ko-autor Izar Lunaček, ja i svi ostali zainteresirani posjetitelji imali smo priliku direktno od autora čuti priču o nastanku stripa i njegovom plasmanu na strano tržište. Na licu mjesta mogle su se prolistati sve četiri sveske koje su u SAD-u izašle u izdanju izdavačke kuće IDW Comics.

Animal Noir je, kao što mu i samo ime govori, noir krimi priča u kojoj su protagonisti životinje. Glavni lik je žirafa imena Immanuel "Manny" Diamond, privatni istražitelj koji biva uvučen u underground svijet nasilja, mafije, pornografije i droge. Priča sama po sebi ne donosi ništa novo ni revolucionarno te sasvim očekivano prolazi kroz sve bitne značajke žanra, no bila mi je dovoljno interesantna da mi zadrži pažnju kroz sve četiri sveske. Standardno za djela noir tematike, obrati u priči nisu rijetkost i ima ih popriličan broj, no svi oni su sasvim prirodno uklopljeni u tok priče te ne djeluju kao da su tu čisto radi šokiranja čitatelja. Priča teče logičnim slijedom događaja i s te strane nemam zamjerki. Zanimljiv detalj je i takozvani off-screen worldbuilding, odnosno prezentiranje detalja iz šireg svijeta Animal Noira u obliku raznih tekstova na kraju svake sveske. Sjetiti ćete se da su sličan pristup imali i neki poznatiji stripovi među kojima se posebno ističu Watchmen Alana Moorea ili npr. Monstress u novije vrijeme. Ti dodatni tekstovi su iznimno zanimljivi, bogati informacijama i napisani su na način da čitatelj stvarno može uroniti u Jurenov i Lunačekov svijet te udahnuti svu njegovu širinu i dubinu punim plućima. Također, moram napomenuti da mi je, osim same radnje stripa i dodatnih tekstova, jedna od zanimljivijih stvari bila to što autori postavljaju nekoliko poprilično intrigantnih pitanja s kojima se nisam do sada susretao u sličnim stripovima, kao što je npr. problem prehrane mesojeda u svijetu antropomorfnih životinja. Iako na prvu možda djeluje kao banalna i nebitna stvar, čovjeku dođe da se zapita o sličnim stvarima koje se ne spominju u stripovima gdje su životinje glavni junaci.

Što se negativnih strana tiče, moram napomenuti da se donekle osjeti neiskustvo autora. Dijalozi i sami tok radnje nerijetko djeluju zbunjujuće i teško ih je pratiti, a to se posebno očituje u prvoj svesci gdje treba dobro paziti što se događa jer se u suprotnom lako izgubiti. Dijalozi znaju biti konfuzni i nekoherentni, tako da sam neke dijelove trebao pročitati više puta kako bi uhvatio tok misli autora. Međutim, kako brojevi odmiču, tako i pripovijedanje postaje sve bolje i razumljivije. Nadalje, Lunačekov crtež mi sam po sebi nije loš (iako, iskreno, nisam ljubitej njegovog indie stila, u nedostatku boljeg termina), ali moram priznati da mi ga je teško upariti s ovakvom tematikom priče. Za moj ukus je previše karikaturalan za teme kojih se Animal Noir dotiče, no opet, sve je to stvar osobnog ukusa i ne znači da bi i vama ostavio isti dojam. Kolor je zato vrlo dobro odrađen i uvelike pomaže razumijevanju vizualnog dijela narativa.

Nažalost, Animal Noir nije uspio postići značajan uspjeh na američkom strip tržištu i ostao je nedovršen. Po Lunačekovim riječima, sveske su se prodavale u nekih 2-3 tisuće komada, što je IDW procijenio kao neisplativu opciju i od 10-ak planiranih brojeva izašla su samo ova četiri. Autori su saznali da ih se gasi tek nakon što je izašla treća sveska tako da nije bilo ni vremena ni želje brzinski zaokružiti priču u posljednjem broju (koji završava cliffhangerom), već ostatak planiraju izbaciti nekada u budućnosti kod jedne od slovenskih izdavačkih kuća.

Moguće da se nakon svega navedenog u recenziji pitate zašto bi uopće trebali pročitati ovaj strip s obzirom da je em nedovršen, em je tematski i stilski dosta sličan recimo Blacksadu kojeg imamo skupljenog u nekoliko odlično odrađenih domaćih izdanja. Iskreno rečeno, ne mogu tvrditi da je Animal Noir strip koji nikako ne bi smjeli preskočiti, no bio mi je dovoljno zanimljiv dok sam ga čitao i unatoč početnim nesigurnostima autora, uspio me zainteresirati u toj mjeri da me stvarno zanima kakav bi bio rasplet priče. Uza sve to moram još jednom spomenuti i izrazito zanimljive tekstove na kraju svakog poglavlja koji uvelike pridonose široj slici svijeta Animal Noira. Ako zbog ničega drugoga, bacite oko čisto da vidite što su to dvojica autora iz regije uspjeli skuhati, a da se svidjelo jednoj ozbiljnoj izdavačkoj kući "preko bare". Jurenu i Lunačeku želim svu sreću u budućim projektima i nadam se da na domaće izdanje kompletnog Animal Noira nećemo morati još dugo čekati.

• Otmica
      Kod: NR LIB 7a
      Vrijeme: 14.7.2020. 16:48:00