N*

• Zen u stripu
    ALBUM KERN 1

• Link na kojem se može pogledati dio crtića od autora stripa.
  • Ova strip zbirka je u originalu izdana 1994, dok je kod nas objavljena 2001.

Zen uvod

Lutajući zagrebačkim Interliberom bez pretjerano para, čovjek je osuđen, ili možda čak i blagoslovljen (ovisno o kutu gledanja) da gleda. Glad za kupnjom tada biva tiha, pristojna, gurmanska rekli bismo. Poput pravog gospodina, siromaka po džepu, bogataša u duši, čovjek promatra i promatra. Traga za nečim posebnim. Njegov cilj je pronaći značajan artefakt. Predmet koji posjeduje velebnu magiju! Predmet koji mora biti dostojan takve epske potrage, a i naravno te kinte, jer nitko nije budala da posljednje pare spiska na nešto šta ne posjeduje... velebnu magiju! Kako pronaći takav artefakt? To nitko ne zna. Zna samo kad ga pronađe, onda je siguran. Da. To je to, to je taj predmet...

Zen u stripu

Da živimo u multikulturalnom društvu to već svak zna. Kultura kao izvozni proizvod nije novost i to je uredu. Dostupnost sadržaja i kulturoloških različitosti je prednost, a ako nekome to smeta, uglavnom isti ne treba, kao i ne bi trebao biti prisiljen na konzumaciju. Stvar izbora rekli bismo.

Pojam ZEN već se podosta koristi u normalnoj svakodnevici. Obično se poistovjećuje s skladom, mirom, opuštenošću i nekim sličnim ljudskim radostima. Ponekad ljudi kada su sretni i kada im je dobro, jednostavno kažu da su u zenu. ZEN je možemo slobodno reći uvozni proizvod i to kvalitetan, s čim se baš i ne može pohvaliti dosta proizvoda s azijskom adresom. Jedina kvaka kod zena je što je u principu isti iz područja religije, konkretno iz Budizma, a tu je onda opasna zona za kulturološku razmjenu, ponekad s pravom, a ponekad možda i nepotrebno, kao što je, smatram slučaj s zenom.

No što je ustvari ZEN?

„Uf... teško pitanje“, rekao bi poneki političar. Pa u ovom slučaju zaista jest. Pokušajmo. ZEN zahtjeva žrtvu, odricanje, učenje, potragu. Konačan cilj tada je već gore navedeni sklad, mir, opuštenost i radost. Eto, to je ZEN. Koješta! Pa već na prvom koraku takvo razmišljanje dovodi nas do neizbježnog spoticanja o kamen. ZEN nije razmišljanje o zenu! ZEN nije niti zaključivanje kako bi nešto trebalo napraviti da u budućnosti bude bolje! ZEN je sada i on jest! Nema potrebe išta propitivati. Eto, to je ZEN. Valjda.

Zen u stripu jedna je prilično simpatična knjižica s pregršt stripova o raznim ZEN pričama. Svaka priča poneka je mala mudrost, ispričana od strane protagonista prolaznika koji ulovljeni u prostoru i vremenu doživljavaju male spoznaje u vezi svojih života i radnji. Protagonisti, iako ponekad oslovljeni imenima, u stvari samo su objekti preko kojih se pripovijeda o glavnom subjektu koji je naravno ZEN. Pričice su to, ispričane, ponekad na jednoj, ponekad na par stranica, uglavnom jednostavne za shvaćanje, a ako se i pojavi zrno sumnje i nerazumijevanja, tu je uvijek malo objašnjenje na samom kraju stripa kao izvedeni zaključak na priču. Ono što je odlika svake priče je i prikladan humor kojime su prožete, čineći tako anegdotalan, vickasti ugođaj. Čitanje priča tada biva jedno normalno, ljudsko iskustvo, bez kiča, pretjerivanja i prikazivanja kvazi filozofske pretenzije. Odlika zena i jest normalnost. Ako je on sada, i ako on jest, onda je prisutan i na epskim planinama, sjajnim obalama mora, kao i za vrijeme kupovine kruha u pekari, ili naprimjer tramvajske vožnje.

Što se tiče scenarija, prisutan je i jedan problem, a to je mogućnost određenog zamora kod uzastopnog čitanja niza priča, čime se sama po sebi nameće tehnika postepenog čitanja s povremenim vraćanjima, a ne čitanje cijelog albuma od jednom. Nekome prednost, nekome nedostatak.

Crtež je crno-bijeli, jednostavan, minimalistički, stilski unikatan, estetike novinskog izdavaštva. Za usporedbu, primijenjena stilizacija je možda najsličnijia prvacima Francusko-Belgijske škole, Asterixu i Gastonu. Ono što smatram da bi moglo oplemeniti strip je boja, kao i nešto izražajniji crtež. Crtež kao takav predstavlja solidnu bazu za pripovijedanje, no kao da postoji jedan prazan prostor koji, kada bi se ispunio, nudio bi kvalitetnije i nezaboravnije iskustvo.

U izdanje je uključen bogat predgovor koji na jedan kvalitetan način obuhvaća problematiku ZEN-a, njegovog podneblja, povijest, značaj i ulogu. Predgovor već sam po sebi može proći kao samostalno djelo, izvor vrela informacija i njegovo ubacivanje pun je pogodak.

Autor stripa Tsai Chih Chung, upravo zahvaljujući ovim stripovima, stripovima koji imaju bazu u kulturi iz koje on sam dolazi, slovi kao majstor čijim jednostavnim šarmantnim pristupom je približena slojevitost i kompleksnost istočnjačke filozofske-religiozne misli. Autor koji je poput mnogih odlučio pisati o onome što mu je blisko i srcu drago, usrećujući tako ljude diljem svijeta. Osim stripom, bavi se i animacijom, te je autor raznih crtanih filmova od kojih se poneki može vidjeti i na Youtubu. Crtići su o čemu drugome nego naravno o zenu.

Izdavač stripa je izdavačka kuća Kern, te je strip izdan unutar biblioteke Buđenje. Izdavač je primarno orjentiran na knjige, te se tako može oprostiti poneka sitnica u vezi dizajna izdanja kao što su neatraktivan font i pomalo kaotična naslovnica. Ako se izdanje gleda u globalu, s cjelokupnim ponuđenim sadržajem, tada je potrebno čestitati ljudima na ozbiljnom i kvalitetnom poslu koji su odradili pripremajući ovaj strip.

Zen na kraju

Ovo djelo je dakle vjerojatno i najbolji uvod koji se može zamisliti za uranjanje u istočnjačke mudrosti, tako da svakome tko iz tog razloga razmatra o nabavljanju i čitanju ga pozivam.

Onaj tko želi pročitati pokoju mudrost, malo se nasmijati, razveseliti, „čas kratiti“ kako bi rekao Krsto, taj je također pozvan.

Strip je u suštini zabavan i poučan, pomalo neatraktivan i blijed u crtežu zahvaljujući kojemu se javlja i određena doza napora kod napredovanja kroz strip, pa je strip ustvari prikladan za povremeno iščitavanje i stalno vraćanje, više nego za jedan brzi prolaz i odlaganje na policu.

Na samome kraju, eto i jedne ZEN pričice:

Jednom, dok su Zen-redovnik Tanzan i jedan mladi redovnik putovali, naišli su na lijepu djevojku u nevolji. Nije mogla prijeći preko nabujala potoka. Redovnik Tanzan odmah je ponudio mladoj djevojci pomoć te je u naručju prenio preko potoka. Poslije tog događaja, dvoje redovnika mirno su nastavili svojim putem. Nakon već pola dana, u suton, mladi redovnik kojeg je cijelim putem nešto mučilo, konačno je prikupio hrabrosti i upitao starijeg redovnika:
„Mislio sam da mi redovnici trebamo izbjegavati žene, zašto si ono učinio?“
Na to će Tanzan:
„Oh! Misliš na onu ženu od prije na putu? Ja sam je davno ostavio. Zar je ti još uvijek nosiš?