Glasovi vode

ALBUM MDVRM 1 | 96 str.

Pod upornom kišom koja ne planira prestati padati, Stavros tumara ulicama tmurnog grada, mučen tajanstvenim glasovima – simptomom vlastitog ludila ili možda šireg, kolektivnog, koje zaražava sve oko njega, do točke kada će se proširiti na cijeli svemir.

C*10

• Glasovi vode
    ALBUM MDVRM 1

• Prvi grafički roman Tiziana Sclavija, izašao u siječnju 2019. godine u izdanju izdavače kuće Feltrinelli pod etiketom „Feltrinelli Comics“.
  • Domaće izdanje ovog albuma izdaje Veseli četvrtak u listopadu 2019. godine u sklopu njihove zasebne edicije „Međuvreme“. Ovaj album ujedno je i prvi broj te edicije.
  • Shizofrenija – psihička bolest popraćena halucinacijama, psihozama, iluzijama, neartikuliranim govorom, nerealističnim ispadima te ponašanjem koje nije prilagođeno društvu. Najuočljiviji su simptomi koji uzrokuju gubitak veze s okolinom, najčešće potpuno neobične i čudne ideje o prognanstvu, iskrivljenim odnosima i manjak kontrole. Pojedinac u tom stanju je u većini slučajeva pod utjecajem obmana osjetila, najčešće slušnim te u obliku mnoštva ljudskih glasova. Ti glasovi su često neugodni i stvaraju veliku nelagodu jer najčešće napadaju i vrijeđaju bolesnika.

„Na osnovu podataka kojima smo ranije raspolagali utvrđeno je kako je između 60 i 70 posto ljudskog tijela – voda. Ali najnovija istraživanja govore da vode u nama zapravo može biti i devedeset devet posto.“

Teško je pojmiti da je Sclaviju trebalo toliko godina da napiše svoj prvi grafički roman. I koliko god neki čitatelji tvrde kako bi se bilo koje od remek-djela koje je Sclavi napisao za Dylana Doga moglo preobratiti u grafički roman kad bi se iz njega izbacili likovi iz Dylanovog svijeta, istina je kako to po formi nikako ne bi bio grafički roman. Upravo zbog te forme, „Glasovi vode“ se s punim pravom mogu smatrati Sclavijevim prvim pravim grafičkim romanom.

Odmah na početku treba naglasiti kako su „Glasovi vode“ jako teška priča. Teška u pogledu kompleksnosti i njenog razumijevanja zbog razbacane nelinearne radnje u kojoj se isprepliću stvarnost i halucinacije, ali teška i u pogledu depresivnih tema i pristupa istima.

U suštini, ova je priča poput shizofrenije dijagnosticirane glavnom liku ovog albuma. Na prvo čitanje priča je gotovo nerazumljiva, a djelići njene poante počet će se poklapati tek nakon više čitanja, ovisno o tome koliko ste spremni tražiti smisao u njoj. Baš kao što se i shizofreničari muče razaznati stvarnost od imaginacije, tako su i čitatelji ove priče „podvrgnuti“ istoj vrsti mučenja u vidu traženja logike među minijaturama u sklopu albuma, nasumično razbacanih bez ikakvog reda. I bilo da odustanu ili odluče nastaviti tražiti smisao ove priče, cijeli taj proces je jednako bolan i beznadan, a potencijalno i vječan. Za razliku od Dylana Doga gdje Sclavi nije davao odgovore na neka promišljanja s ciljem ostavljanja otvorenog kraja, ovdje je nedavanje odgovora na postavljena pitanje bit priče, s ciljem dočaravanja nemoći s kojom se shizofreničari najčešće suočavaju.

Osim kompleksnosti, „Glasovi vode“ teški su i u pogledu tema koje obrađuju, kao i neugodnih osjećaja koje bude u osobama. Tek se višestrukim i pažljivijim čitanjem može uvidjeti koliko ova priča boli. Pažljivo birane riječi koje Sclavi koristi u ovom albumu kako bi čitateljima dočarao te osjećaje teške su poput kamenih gromada. Štoviše, „osjećaj“ je ključna riječ koja najbolje opisuje ovaj album jer on ima za cilj pomoću tmurnih tema pokušati čitateljima što realnije i preciznije dočarati težinu boli i nelagodu tog osjećaja, protresti ih, uznemiriti na unutarnjoj razini, pa čak i šokirati.

Tu je i tmurna atmosfera izražena preko beskrajno padajuće kiše. Ipak, ne čini samo kiša cijelu priču mračnom i beznadnom koliko osobe koje glavni lik ove priče (Stavros) susreće po gradu. Usamljenost, površne i neiskrene ljubavi, osveta i jednoličnost, to su samo neki osjećaji koji karakteriziraju poznanike i strance koje Stavros susreće dok tumara kišnim ulicama (primijetite kako je u scenama na ulici u većini slučajeva Stavros jedini lik bez kišobrana). Fraza „biti usamljen dok si okružen mnoštvom“ najbolje opisuje kakvi prazni ljude pune ulice tog grada natopljenog ne samo kišom, već i sebičnom ravnodušnošću njenih stanovnika, toliko usmjerenih na sebe i svoj jad da ne bi ni primijetili (a kamoli da bi pokazali kakvu reakciju) da se izvanzemaljci spuste među njih. Uistinu, kiša i beznadna atmosfera ne natapaju samo ulice Stavrosovog grada, već i stranice ovog albuma zbog čega čitatelj ima dojam kao da i sam može osjetiti svu sumornu i ustajalu vlagu s beskrajnih ulica grada iz priče.

Ovaj album definitivno treba (i zaslužuje) više čitanja, još više jer se jako brzo čita. Točnije, za ovaj album treba biti spreman odvojiti više pažljivijih čitanja, jer isto kao što se tek tada primjećuje koliko je ova priča teška, tek tada se počinju hvatati i naznake smisla ove priče. On je, naravno, povezan s vodom, o čemu svjedoči citat o njenoj povezanosti s ljudskim tijelom, ali i naslov ovog albuma.

Koliko je pohvalno što je ova priča prilagođena formi grafičkog romana i kao takva je samostalna, nezavisna tvorevina koja, poput Stavrosovog svijeta, može živjeti sama za sebe, toliko je i šteta što u priči postoje ne baš tako suptilne reference na kultne scene iz Dylana Doga koje u određenoj mjeri umanjuju „originalnost“ ovog albuma, i to samo zato jer su te teme na sličan način obrađene u jednom drugom formatu u kojem su već postigle svoj cilj kod čitatelja. Istovremeno, činjenica da se u tim situacijama sada nalaze puno tmurniji, stariji i zreliji likovi rezultira da ishod tih scena također bude drugačiji, realniji i (očekivano) depresivniji.

Koliko Sclavi svojim tekstom i temama uspijeva emotivno dočarati shizofreniju, toliko ju Werther Dell'Edera („Something is killing the children“, „Family Business“, „Dylan Dog“) uspješno i vizualizira. Ovaj sjajni kameleonski ilustrator vješt je s raznim stilovima crtanja, a ovdje je tankim linijama i gustim „šrafiranim“ sjenčanjem, u kombinaciji s „otvorenim“ vinjetama bez rubova, postigao efekt „vizualnih“ šumova u Stavrosovovoj okolini, poput kakvih smetnji uzrokovanih mentalnom bolešću (činjenica što je Stavrosova okolina najčešće tako prikazana, kao i to da je glavni lik često prikazan u šrafiranoj sjeni, nije slučajna). Njegov sugestivan, a istovremeno i ekspresivan crtež čitateljima predočava dodatni sloj shizofrenije, čime se upotpunjuje kompletni paket doživljava tog bolesnog stanja. Jednako sugestivna je i naslovnica prikladne plave boje (koja se u novije doba sve češće percipira kao boja/simbol snuždenosti), kao i Stavrosov lik koji visi naglavačke s vrha naslovnice, poput kapi vode spremne da se pusti i padne, sudari s tlom i po njemu rasprši sve negativne osjećaje i misli sakupljene unutar njene vodene stjenke.

Za razliku od Sclavijevih novijih priča u kojima se, usprkos teškim temama i razmišljanjima, uvijek mogao pronaći tračak optimizma usmjeren k boljoj sutrašnjici, ovo je priča u kojoj taj optimizam u potpunosti izostaje. U tom pogledu, ovaj album je poput spiralnog stubišta usmjerenog prema beskrajnom dnu koje svakom idućom stepenicom postaje sve mračnije. Stubište spiralno poput oblika u kojem voda u tuš kabini ili kadi, „natopljena“ prljavštinom i negativnim emocijama, ravnodušno otječe niz odvodne cijevi, prema zemlji.

„Sva ta voda ipak mora negdje završiti.“

10, 10, 10, 10

07.07.2022
    23:31:00 sati
    bluehackle

9, 9, 10, 9

Da ne se lažemo, bio sam razočaran sa ovim stripom na prvo čitanje. Očekujući tko zna što dobio sam Sclavija koji ovaj put citira sam sebe. I to stalno.  Kako nema „junaka“ poput Dylana da sva ta njegova razmišljanja, strahove i bolesti kanalizira u nadu, ovaj strip je izgleda kao konačni poraz duše. Nadaš se najboljem ali znaš da bez želje autora nema puta k ozdravljenju.

I onda Sarghan napiše recenziju i kaže treba više puta pažljivo čitati. I onda ubaci par stranica koje i tako istrgnute iz konteksta daju jednu sasvim novu, nepoznatu, emociju. I onda, ne budi lijen, pročitam ponovno. I onda vidim strip sasvim na novi način. Bez želje da vidim dublji smisao, ili da se ulovim vode tuge koja nas preliva, vidim jedan novi ključ čitanja. Slijede spoileri.

U jednom trenutku, jedan lik kaže da je svjesnost o smrti evolucijska greška koja će ljude stajati glave. Od tog trenutka, svaki Stavrsov korak možemo promatrati kroz tu lupu. Svijenost od smrti nam daje strah da nešto poduzmemo. Okuje nas u pasivne promatrače života. Svijesnost od smrti, s druge strane, sva naša postignuća mrvi u prah nebitnosti (scena sa samoubojicom).

Problem tog straha i smrtnosti je najplastičnije prikazan u sceni sa Doktorom i Predsjednikom. Strah pobjeđuje i najjednostavnije rješenje, toliko je duboko u nama.

Dok Stavrosov unutarnji i vanjski svijet nagovještava apokalipsu, njegova nabujala podsvijest uzrokovana bolešću, a i konstantnim preljevanjem straha iz okoline u njega (majka, cura, posao…) mu pokušava ponuditi odgovor. U jednom trenutku, kroz prikaz njegove smrti kao nečeg beznačajnog daje mu do znanja da je i strah beznačajno nepotreban a kroz šaputanje mu daje i lijek, plovilo kroz te mračne nabujale rijeke podsvijesti, nadu – sutra.

Iznenadi tek kad u tako čemernom stripu iščitaš nešto pozitivno.

20.07.2022
    19:44:00 sati