Kita Uzorita

Garfield

ALBUM MOEB 1 | 56 str.

Kita Uzorita utekao je s planeta Suldaja, a na tragu su mu opscena gospa Kowalsky i Nate, potrčko monarha Ravena. Ne vrati li se do jesenjeg jeba, Metrit će pripasti Egzotama! A Nesilica će biti i dalje abnormalno pretila…

• Kita mahnita
    ALBUM CAŠU 1
  • Kita uzorita
    ALBUM MOEB 1

• Album je izašao 2012. u sklopu izdanja Moebius: Metalne godine, pod rednim brojem 1. U originalu "Le Bandard fou" izlazi 1974. u "Les Editions du Fromage".
  • Stripu prethodi i Uvod potpisan s "Umjetnik".
  • Str. 21., letjelica ima oblik letećeg slonića Dumba.
  • Str. 29.,31. - cameo pojava gusara iz Goscinnyjevog Asterixa!

Manifest duha, osobnosti i seksualne energije

Noć. Gluho doba noći. Božji mir i tišina. Kad dijete sniva slatkim snom pravednika, a žena se već dobrano zavukla u plahte; u udaljenom i mračnom kutku stana palim noćnu svjetiljku i vadim Kitu Uzoritu… Hm…

Strip, dakako; čiji falusoidni naslov vrlo lako dovodi u zabludu, posebno ako je izrečen u sumnjivom kontekstu. Kita Uzorita, u daljnjem tekstu samo Kita, prvi je dio u setu albuma Moebiusovih Metalnih godina. Jean Giraud se pod pseudonimom Gir pojavio već tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća s mladim scenaristom Jean-Michelom Charlierom u western serijalu "Blueberry", da bi se kasnije autorski profilirao i uz veliko zadovoljstvo eksperimentirao u magazinima za odrasle poput „Metal Hurlanta“ ili ranijim izdanjima "Les Editions du Fromage". Ovo djelo nastalo je u autorovom ranijem razdoblju umjetničkog stvaralaštva, 1974., u godinama kad je autor tražio inspiraciju i evocirao umjetničko iz opojnih droga i ostalih poroka, kao, uostalom i dio autora njegove generacije. Možda će neki sumnjati, no i dosta prije legendarne suradnje osamdesetih s Alejandrom Jodorowskim na Incal serijalu, postojao je Moebius.

Strip za odrasle, "Le Bandard fou", preveden kod nas kao Kita Uzorita objavljen je 1974. u spomenutom izdanju izdavača Fromage. Bilo je to početak liberalnog stripovskog doba kad se autor nije libio otvoreno prikazivati opsceno niti pokušavao zauzdavati maštu. Čekao ga je jedan sasvim novi i beskonačan univerzum u kojem je mogao eksperimentirati. Kako kaže Jean Annestay u dodatku Fibrinog integrala Inkala: „Pokretanje magazina L'Echo des savanes 1972. te pokret stripa za odrasle u Francuskoj izvedenog iz američkog undergrounda i želje da se zbace ograničenja koja su nametali cenzura i tisak za mlade omogućili su Moebiusu da procvjeta.

Što je bilo prije – Moebius ili jaje?

U Kiti istovremeno pratimo dva stripa, prvi, očito simbolički, koji po jednom kadru prati dekonstrukciju i metamorfozu ljudske jedinke u čahuru pa sve do rođenja autora Moebiusa. Strip-umjetnici se ne rađaju, oni nastaju metamorfozom, metastaziranjem subjektivne stvarnosti i nanovim rađanjem u objektivnoj stvarnosti stranica stripa (u našem kontekstu.) Toj transformaciji svjedočimo na svakoj drugoj stranici, non-sequitur naspram prijašnje stranice. Gledajući ove table, pitam se, što je bilo prije - Moebius ili jaje?

P.J.P. (protujebna policija) Kiti: „Služba za genetsku provjeru. Pođite s nama molim… Intuitivno smo posumnjali na vas…"

Druga priča, nazovimo je konvencionalnijom pričom, prati prilike i neprilike Kite Uzorite (ljudske jedinke nazvane tako zbog enormne qurchine). Pod hajkom protujebne policije bježi s pustinjskog planeta Suldaja daleko od glomazne mase gigantske Nesilice kojoj je obećana Kita za Jesenji jeb. Ne dođe li do toga, otkazat će Metritski ugovor i on će pripasti Egzotama (a Fedeterracija će se naći u grdnoj neprilici)! Ludilo! I kad nakon kratkih i slatkih peripetija sav sretan uroni kitom u bujna njedra gospe Kowalsky, njegov sljedeći zadatak je falusna demonstracija odnosno upriličenje velikog razotkrivanja pred gomilom obožavatelja na asteroidu Cvijet. Što se pokaže kao zamka jer skoro padne u nemilost zbog mentalne (i dakako, vremensko-prostorne) zamke Natea, potrčka monarha Ravena… I kad kod ovog gnjurca voda dođe do q..., hoće li uspjeti zadovoljiti svjetinu? O Kiti ovisi budućnost cijelog čovječanstva! Pročitajte i bivajte zapanjeni!

Kako opisati ovaj album? Autor definitivno nije napravio konvencionalan strip uradak, ni formom, ni radnjom, ni žanrom. Iako je u suštini žanrovski SF, ima mnogo dodirnih točaka s humornim fantasyjem. Na momente autor linearno prati jednu radnju da bi se sljedećeg momenta predala nadrealizmu. Pogledajmo samo kako se autor poigrava formom, u jednom trenutku ruši četvrti zid direktnim obraćanjem čitatelju, u drugom akteri promatraju stvarnost preko strip table, u trećem kadrovi bivaju spiralno povučeni prema kraju stranice, da bi potom rušio barijere između paralelnih dimenzija unutar samog univerzuma Kite. Kako sam već rekao, autor u nekoliko navrata ruši nevidljivi četvrti zid i direktno komunicira s čitateljem, poziva nas da upoznamo intimno njegov unutarnji svijet koji želi izaći na površinu. Isticanje falusnih simbola (falusna manipulacija?), karikirana i dekadentna reprodukcija (budućnost „čovječanstva“ je u rukama ekstremno pretilog stvora Nesilice), humorne seksualne fantazije… Sve se to nalazi unutar Moebiusove trake, njegovog vlastitog kreativno-logičkog i crtačkog paradoksa.

C/B isječak iz albuma

Albumska forma, odnosno raspored kadrova, mijenja se neočekivano i ovisno očito o stupnju autorove razigranosti. No uvijek funkcionalno. Konvencionalnijom tablom rušio bi se koncept nadrealnosti stripa. Kadrovi su raznorazni, autor pokušava iskoristiti svaki dio sličice u potpunosti. Humorni detalji skrivaju se na svakom koraku, ponekad igra riječi, ponekad smiješni vizualni detalj na rubu sličice – sve mora biti u službi priče. Sve u svemu, priča Kite jest pomalo zbunjujuća i neuobičajena, no koherentna je i svrhovita, smiješna i višedimenzionalna.

Definitivno poziva na ponovno čitanje, što iz razumljivosti, što iz proučavanja skrivenih poruka, fora i začkoljica, te vlastito tumačenje viđenog. Mogu reći da je svaki kučak kamičak na kraju sjeo na svoje mjesto, a dodajmo uz to i inovativan i duhovit Macanov prijevod. Ne bih dalje dužio, budući da su mnogi o Kiti već raspredali, a i ne bih dalje lagao da mi slučajno Kita ne poraste ko Pinocchiju… Dajem desetku za hrabrost i umješnost te desetku za umjetnički dojam. Kita je po mome osobni manifest autora koji je prije svega htio istodobno šokirati i nasmijati sebe i druge. I opet osobno, intimno djelo, prikaz unutarnjeg duha i duha ovog zanimljivog autora. Nabubreni mjehur stvaralačke energije koji je samo čekao da pukne…

„Gospo Kowalsky! Kita Uzorita upao je u stupicu koju ste mu postavili, o kraljice mojih snova, i to onih najbezočnijih, frenetičnih i vlažnih. O, recite mi… Smijem li vam dotaknuti dude?“

Što je bilo prije – Moebius ili jaje?

10, 10, 10, 10

Briljantno! šteta što je tako kratak. Strip.

19.12.2012
    16:20:00 sati

10, 10, 10, 10

Jedan je Moebius!

21.12.2012
    19:45:00 sati
    tinton
  • Ernie Pike

5, 10, 10, 10

Moebius se dobro zabavljao dok je radio na ovom stripu.Ocijena vise zbog sale s gusarima.

12.01.2013
    15:11:00 sati
    Ernie Pike
  • gombi

6, 8, 10, 8

20.02.2013
    16:59:00 sati
    gombi

3, 5, 6, 10

Tu i tamo ima zanimljivih trenutaka, kao cjelina mi nije nešto.

16.01.2014
    09:22:00 sati

1, 5, 8, 8

"Ljevi" strip, sa vinjetama preko cijelih strana koji je u biti perfomans metamorfoze je odličan i zanimljiv pa sam ga pogledao više puta. "Desni" strip (Kita uzorita) je zamoran,dosadan i neukusan,a kao suprotnost Deersu,ja bih rekao, sva sreća da je strip kratak jer da je duži, odustao bih od čitanja.
    13.03.2014
    07:03:00 sati

10, 10, 10, 10

Ovo je stvarno otkačen i ne jedan običan strip.  Meni je žao što nije strip još duži i još više nabijen s erotikom i humorom a i ovako ostavlja ugodan osječaj. Oni gusari iz Asterixa stvarno nemaju sreče

29.07.2014
    11:51:00 sati

10, 10, 10, 10

06.08.2014
    20:57:00 sati
    Spaner

Ukupna ocjena 40%

2, 2, 7, 7

17.08.2014
    11:55:00 sati
  • konj87

8, 10, 7, 9

Odličan, nekonvencionalan strip pun detalja i humorističnih opaski. Vrlo originalno i domišljato, ali ne i pretenciozno. Sve pohvale recenzentu!

06.02.2015
    15:12:00 sati
    konj87
  • Ukupna ocjena 73%

6, 8, 10, 1

22.01.2016
    18:18:00 sati
    Paolo

Ukupna ocjena 21%

1, 1, 2, 9

07.08.2017
    15:48:00 sati

6, 9, 10, 9

Moj prvi susret sa ovim autorom... prošao je prilično dobro.

Ovde potpuni primat ima desna priča, dok sam levu doživeo kao nekakav, doduše vrlo interesantan i originalan bonus. Recenzent je fino analizirao tu levu.
    Zasmetalo mi je kod stripa što ima određenu dozu onoga što zovem 'jednokratnošću' - na manjem broju strana se upoznajem sa velikim brojem likova, mesta i dešavanja (egzotici, metrit, embargo, debela trudnica itd..) i trebalo mi je vremena da ukapiram ko tu koga, šta kako i zašto - a u više navrata umalo što nisam izgubio strpljenje u hvatanju konaca.
    Zato za scenario ide veća ocena. Pod scenarijem podrazumevam ovde i inače raspored sličica, dijaloge, i uopšte način na koji je strip izveden, a izveden je odlično, jer je jedna naizgled banalna i jednokratna priča tako napisana i prikazana da drži pažnju. Strip počinje vrcavo, zatim su tu posvete, seksualne perverzije, duhoviti dijalozi... Uglavnom gomila nekih sitnica i detaljčića (neke su iznete u recenziji) zbog kojih sam i uživao u stripu.
    Crtež je odličan, originalan - svaka sledeća stranica iznenađuje nečim, nekad je to kadar preko cele strane iz perspektive ptice u niskom letu, nekada samo likovi kao ona kada Kita, Kovalska i malo Šopen lebde. Scena kada je Kita na gospi Kovalski, iz ptičje perspektive, je jedna od onih koje se urezuju u pamćenje i imaju moć da budu svojevrsne ikone pop-kulture i reprodukovane na majicama, muralima itd...
    Po nekim stvarima me prvi deo Bilalovog SF stripa 'Trilogija Nikopol' podseća na Kitu mahnitu - enterijer i izgled likova (naročito onih pedera) imaju sličnosti a i humor i način pripovedanja su na momente bliski. Doduše samo na momente.
    Na kraju, dadoh iste ocene kao recenzent. Da je strip mogao da bude bolji u nekim segmentima mogao je (iako bi to verovatno zahtevalo i više strana), a mogao je da bude i mnogo lošiji.
    To je neki prvi utisak od mene.

13.12.2017