Cesta

Zabava za celu porodicu

ALBUM ORKA_SP 57 | 176 str.

Nakon Brodeckovog izvještaja, Manu Larcenet svojom umjetnošću ponovno adaptira veliko književno djelo. Pulitzerom nagrađeni roman Cesta Cormaca McCarthya dobio je i svoju stripovsku verziju. Larcenetu su ovaj put bile potrebne dvije godine crtanja. Čini se da se trud itekako isplatio.

C*10

N*10

• Cesta
    KOLORKA 288
  • Cesta
    ALBUM ORKA_SP 57
  • Put
    ALBUM SUPN 10

• Cormack McCarthy je svoj roman Cesta posvetio svome sinu Johnu Francisu McCarthyu.
  • Cesta je zauzela 17. mjesto na Guardianovoj ljestvici 100 najboljih književnih romana 21. stoljeća. Pulitzerova nagrada za književnost 2007. godine. Nagrada James Tait Black Memorial. Nagrada Believer. Nominacija za nagradu National Book Critics Circle.
  • Cestu je filmski adaptirao John Hillcoat 2009. godine s Viggom Mortensenom u glavnoj ulozi.
  • Braća Coen su 2007. filmski adaptirali još jedno McCarthyevo književno dostignuće – Nema zemlje za starce.

Razmisli o onome šta ti ulazi u glavu, jer će ostati tu zauvijek.

Svijet je pretrpio apokalipsu čiji je uzrok čitatelju nepoznat, a u ovom slučaju i potpuno irelevantan. Za apokalipsom dolaze i njezini jahači. Svijet umire. Tutnje potresi i vatrene stihije, a neprestani pepeo u zraku blokira sunčevu svjetlost i toplinu. Svijet je mračan, hladan i uvenuo. Šumama više ne vladaju životinje, niti ptice zrakom, niti ribe morima. Svijetom vlada tišina. Uništeni gradovi su davno opljačkani, a konzervirana hrana i nepoderane cipele sada predstavljaju statusne simbole. Ljudi su napustili svaku nadu. Preživljavanje se čini uzaludnim i nastavak života obećava samo patnju. Rođen je svijet u kojem je čovječanstvo ogrezlo u svojoj najgoroj podlosti i neizrecivom nasilju koje može potaknuti samo krajnji očaj. Nema više zastava, granica, pravila niti zakona. Ono malo preživjelih ljudi, svakodnevno se bori za goli život. Očajni, gladni i lišeni morala, neki od njih se okreću kanibalizmu. Emocija i empatija polako nestaju iz srca ljudi, a nagon za preživljavanjem i instinkt počinju da prevladavaju. U ovakvom, prokletom okruženju, svako je svakome neprijatelj.

Pa ipak, u srcu ovog užasa, u prašini i hladnoći, okruženi smrti, jedan otac i njegov mladi sin su u konstatnom pokretu. Oni putuju na jug, prema obali, gurajući kolica koja su ironično opremljena retrovizorom kako bi vidjeli dal im se neko približava s leđa. Rijetko kad zastaju, svijesni činjenice da je čitavo njihovo putovanje najvjerojatnije uzaludno. Njihova imena nisu nam poznata, niti su nam bitna. Otkuda dolaze nam također nije poznato i isto tako nebitno. Ljudi su u ovoj priči ionako izgubili formalni identitet. Oni su jednostavno, otac i sin, sve ostalo je nebitno. Putuju da ostanu zajedno. Putuju jer misle da im cesta obećava toplije krajeve. Odredište im je obala, iako ne znaju što ih tamo čeka, ako išta čeka. Svakodnevno spavaju pod prljavom ceradom, pale skrivene logorske vatre i istražuju ruševne kuće lešinareći za hranom. Nemaju ništa od osobne imovine, osim prnja kojima se štite od hladnoće i pepela, kolica u koja putem trpaju sve šta smatraju korisnim i pištoljem koji bi trebali upotrijebiti u kranjoj nuždi, u obrani od razbojnika i kanibala koji vrebaju na putu. Ipak, ono najvrijednije šta imaju je- jedno drugo. Stalni suputnici su im strah i paranoja kojim su ovo dvoje ljudi, pragmatična odrasla osoba i jedno iskreno, znatiželjno dijete konstantno okruženi. Jedini tračak nade ovoj beznadnoj budućnosti nude najmanji tragovi nekadašnjeg svijeta, bilo da je riječ o vlatima trave koja nekako preživljava pod sivim nebom ili pronađenoj neotvorenoj limenci soka. Unatoč svemu, oni ustraju u svom apokaliptičnom hodočašću i idu naprijed. Svojom dobrotom i radoznalošću, dijete u priči nameće moralna pitanja u vremenu koje je zaboravilo svaki moral, jer kad se život svede na surovo preživljavanaje, onda niti gubitak svake ljudskosti nije daleko. Ova priča upravo propitkuje što nas to definira kao ljude, uranjajući duboko u ljudsku psihu, u njen moralni ponor.

Otac ima pištolj sa samo dva metka i živi u strahu da će jednog dana možda morati donijeti najtežu odluku roditeljstva. U slučaju da ih zarobe razbojnici, najvjerojatnije će prvo silovati njegovo dijete, te ih zatim oboje ubiti i lako moguće, pojesti. Da li bi imao snage oduzeti život svome sinu? Unatoč svemu, otac se trudi svojem sinu usaditi neke moralne vrijednosti, a povremeno, između noćnih mora, traži utočište u prijeko potrebnim sjećanjima na izgubljeni svijet.

Strip je, baš poput samog romana, tmuran i nasilan, skoro pa bolan, obavijen sivilom koje se lijepi za dušu, ali ipak sadrži određenu ljepotu, jer ništa ne osvjetljava tamu bolje od nevinosti djetinjstva.

Bio je itekako hrabar potez ovaj roman pretočiti u crtež, jer ovo je užasno hladna priča nevjerojatne oštrine, nastala u panteonu suvremene književnosti s početka ovog stoljeća. Time je Larcenet na sebe preuzeo dobru dozu ne samo odgovornosti, nego i rizika, a bogami, rizik se itekako isplatio, jer Larcenet svojim crtežom, čitatelja od samog početka hvata za vrat i ne pušta, nego samo pojačava stisak. Bez kompromisa, bez pristranosti, on svojim crtežom vjerno prikazuje sav užas ovog novog spaljenog i uništenog svijeta. Čitatelj gledajući njegove table ima osjećaj kao da se ništa ne miče osim pepela u zraku, dok stijene pucaju od hladnoće. Njegove jetke i oštre linije znakovito karakteriziraju likove i odlično naglašavaju negostoljubivost okoline koja okružuje protagoniste djela. Osim pepela i blata, ovdje su i ruševine gradova i kriptični podrumi, također zavijeni u sivilo. Ipak, Larcenetu uspijeva ne upasti u zamku otrcanih stereotipa. Iako je u stripu dijaloga jako malo, oni nisu ništa manje upečatljivi, tako da je scenarij vješto savladan uz pomoć crteža i autor uspijeva držati izvornu priču na pravom kolosijeku. Djelujući u suštini potpuno mizantropski i apatično, priča poprima svoj puni smisao rijetkim bljeskovima morala i ljudskosti. Za ovaj rad je bilo potrebno kako je sam autor jednom prilikom rekao – skoro dvije godine pakla. Larcenet je bio opčinjen McCarthyevim romanom. Najljepši prizori ne mogu postojati bez nekakvog užasa sa strane- rekao je jednom prilikom. Dok nam je književni roman dao ideju kako svijet i likovi izgledaju, format grafičke novele, omogućuje nam da uronimo u priču na potpuno novi način.

S ovim albumom Larcenet postiže adaptaciju apsolutne originalnosti, a opet ostaje potpuno vjeran književnom predlošku. Stavljajući svoj crtež ispod piščevih riječi, ilustrirajući tišinu priče, on je prisvojio mračni i fascinantni svijet Cormaca McCarthya. Apokaliptični, slomljeni, prljavi krajolici. Mrtva priroda. Uvenuli pejzaži. Svepisutna hladnoća i pepeo koji guše čitatelja. Ovdje čitatelj mora čitati crtež kao tekst. Nema narativa, crtež je taj koji priča priču. Nema dijaloga, crtež je taj koji objašnjava. Pogledi dvoje protagonista na papiru se jedva ikad susreću, jer uglavnom, obojica većinom vremena gledaju prema naprijed ili oko sebe. U početku se Larcenet odlučio striktno za crno – bijeli crtež, ali to se pokazalo možda previše mračnim i nasilnim, previše binarnim. Na kraju se ipak predomislio i odlučio za vrlo škrtu upotrebu kolora. Kako je i sam rekao- on je svoj kolorist- i na ovom albumu je upotrijebio čak 14 nijansi sive. Upravo toj lepezi sivila duguje neke od najljepših tabli u albumu i u tom sivilu nalazimo ovaj mračni i beznadni svijet, ali i ljepotu iskrene nevinosti u srcu tame.

Ono što mene fascinira kod Larceneta je njegova, samo njemu osebujna bipolarnost u stripovima. Skakanje iz šarenih, dječijih stripova, preko crnohumornih autobiografskih priča u potpuno grafičke, mračne kutke ljudske svijesti. Od Astronauta iz budućnosti i Rokambolesknih pustolovina, preko Svagdanje borbe i Povratka zemlji, do Blasta i Brodeckova izvještaja, pa natrag na Grupnu terapiju, a s nje u mračni svijet Ceste.

Ukratko, ova Larcenetova adaptacija vrlo je uspješna. Poštuje i odaje počast izvornom djelu, kako u radnji, tako i u atmosferi i vizualizaciji. Autor nam nudi veličanstveni strip, detaljnih i vrlo ekspresivnih linija koje nam omogućuju da doživimo svu žestinu ove maestralne priče.

Fibra je baš poput matičnog Dargauda izdala i kolor i crno-bijelo izdanje, tako da i najveći stripofili pred sobom imaju ultimativni izbor po pitanju ovog djela. Zahvaljujući najmarljivijim izdavačima na ovim prostorima, više ne kaskamo za ostatkom Europe, te u najkraćem mogućem roku dobivamo svježa izdanja jednog od najboljih evropskih strip autora današnjice. Toplo preporučam ako ulovite slobodnog vremena da prvo pročitate McCarthyev roman, a tek zatim strip, čisto da biste uvidjeli genijalnost vizualnog nadopunjavanja književnog djela.

Cormac McCarthy osobno je odobrio izradu ove grafičke novele prije svoje smrti prošlog proljeća u 89. godini života. Larcenet je napisao u jednom pismu McCarthyu: Nakon godina piskaranja koje me iscrpljivalo, ne želim ništa drugo nego crtati. Već šest mjeseci iznova i iznova čitam vašu knjigu, gotovo živim u njoj. Počinjem uviđati kako bih se mogao uhvatiti ukoštac s izazovom praćenja smjernica koje ste postavili svojim tekstom, a da se ne osjećam zarobljen u njemu.

Larcenet nikad nije osobno upoznao McCarthya. Bili su u kontaktu i književnik je vidio njegove prve table, ali je umro prije završetka albuma.

Njegova smrt ostavlja u meni osjećaj nedovršenog posla. I nadam se da će moj strip biti prihvaćen kao dostojna posveta velikom piscu - Manu Larcenet

U matičnoj Francuskoj, u prvih tri dana, prodano je 18400 primjeraka Ceste.
U prvih tri tjedna prodano je preko 60000 primjeraka.

KOLORKA 264 Grupna terapija

10, 10, 10, 10

29.06.2024
    13:54:00 sati
    Simon87

6, 5, 10, 10

Sva sreća pa sam znao šta me čeka. Nekada davno, davno, povraćalo mi se od filma i dobro se sjećam da sam i tada pomislio "kakav psihopata uopšte želi da stvori ovako mračnu viziju, odnosno pretoči je u riječ?". Naravno da se nikad nisam uhvatio knjige i niti ću, ne zato što ovo štivo ne nudi tračak nade niti trun pozitivnog, nego što ovo štivo nema namjeru da nas natjera da cijenimo ljepotu života. Naprotiv.

Ovo bi trebalo da me natjera da cijenim marinirane prepelice u sosu od tartufa? Ne, ne, gospodine Larcenet, vi ste samo jedan prefinjeni prevarant koji želi da tone, ali da ne potone - vi ste, mladi gospodine koji je lafo otišao da sadi krompir i kruške, a svaku noć online provjeravate svoj bankovni saldo i smješkate se, vi ste jedan perfidni klovn, koji nikada neće dostignuti vrhunac kao u Brodeckovom izvještaju i Svagdanjoj borbi, i čini se da će svaki vaš naredni album biti jednoličan, patetičan i naručen.

Ali skidam kapu za crtež, koji je savršen.

Sad odoh da pojedem 200gr milke sa keksom i popijem flašu pepsija. I da čitam ozbiljne stripove.

04.07.2024