Brodeckov izvještaj

Punisher

ALBUM ORKA SP29 | 320 str.

Po završetku rata, u malo, zabito pogranično selo vraća se Brodeck, koji je posljednje godine proveo u ratnom zarobljeništvu. Nedugo za njim stigne i tajanstveni stranac Anderer, čiji dolazak probudi sumnjičavost i nepovjerenje seljana. Progonjeni užasima rata i preplašeni da će Anderer razotkriti zastrašujuću tajnu koju seljani skrivaju, oni ga zvjerski ubijaju i zaduže Brodecka da napiše izvještaj o zločinu, istovremeno budno motreći svaki njegov korak...

• Brodeckov izvještaj
    ALBUM ORKA_SP 29
  • Brodeckovo poročilo
    ALBUM VVK 6

• "Brodeckov izvještaj", nagrađen Goncourtovom nagradom, je kao roman Philippea Claudela objavljen u Francuskoj 2007. godine. Kod nas je preveden 2012. od strane nakladnika "Edicija Božičević". 2015. godine Larcenet je objavio istoimeni strip koji je Fibra kod nas izdala u studenom 2016.
  • Osvrt Miljenka Jergovića!
  • Prema uvodnoj napomeni autora, Andererovi crteži kopije su radova Paula Cezannea, Vincenta van Gogha, Caravaggia, Camillea Pissarroa i Rembrandta, dok riječi Andererove pjesme pripadaju grupi Die Arzte.

"Svetost je vrlo čudna pojava. Kad se susretnemo s njom, često pomislimo da je nezainteresiranost, ruganje, arogancija ili prijezir. Pogriješimo, zaletimo se i počinimo najgore. Tako sveci uvijek završe kao mučenici..."

Anderer

Svatko od nas u sebi nosi sjećanja koja se, s vremenom, mogu pretvoriti u male tumore, čudovišta koja hranimo svojom rezignacijom, malodušnošću te svim onim obmanama i lažima koje nam pomažu zaboraviti da smo i mi samo ljudi... A ljudi griješe, nerijetko i više nego sami sebi mogu oprostiti. Čudovišnost i izopačenost koji se skrivaju u nama možda i imaju znanstvene, medicinske termine kojima se liječnici (psihijatri) danas toliko samopouzdano razmeću, ali stvarnog, ili barem dugotrajnog lijeka nema...

"Ljudi su izopačeniji od najgorih divljih zvijeri. Počine najgore kao od šale, a onda nisu u stanju živjeti s istinom svojih djela! Ali sjećanja, ona koja su sakrili na samo dno, na sigurno. Ta sjećanja ne lažu.
Anderer... Taj čovjek je bio zrcalo. Svakog je suočavao s istinom vlastite slike. Neki ne mogu podnijeti da u očima stranca sebe vide takvima, golima i sramotno istinitima.
Katkad radije razbijemo zrcalo."

Ono što je dio nas, prije ili poslije uvijek se vrati, najčešće poput utvara koje nas progone u snovima i, ponekad, budu izvučene na svjetlo dana nečijim slučajnim (nespretnim) odabirom riječi, stihovima pročitane pjesme, scenom iz filma, fotografijom, slikom... Naučeni smo bojati se nepoznatog, ali, možda prije svega, velika većina ljudi naučena je zaboraviti, uvjeriti sebe da je užas kroz koji su prošli bio tek noćna mora koja će s vremenom izblijediti...

Osim ako netko tu moru ne dozove natrag u život.

Sjećanja...

To je, otprilike, sažetak "Brodeckovog izvještaja", rađenog po istoimenom romanu Philippea Claudela. Crtež i scenarij djelo su Manua Larceneta, punim imenom Emmanuel Larcenet, ljubiteljima stripa najpoznatiji po "Blastu", "Svagdanjoj borbi", "Povratku zemlji" i mnogim drugim naslovima koji su također objavljeni od strane nakladničke kuće Fibra.

Radnja „Brodeckovog izvještaja“ smještena je u zabitom selu čiji žitelji žive, ili barem pokušavaju nastaviti živjeti, u sjeni ratnih užasa koji nisu zaobišli ni njihove domove. Svatko je u tom ratu ostavio dio sebe, a tajna koju seljani dijele nepovratno je oduzela dio njihove ljudskosti. Okove okupatora zamijenili su ropstvom kojeg se nikada neće osloboditi, provalijom iz čijeg se ponora nikada neće uzdići... Progonom duše.

Rex flammae

Glavni protagonist priče, nadzornik Brodeck, koji je nekoliko godina proveo u koncentracijskom logoru, bio je jedna od žrtava kukavičluka seljana. Žrtvovali su ga jer se, kao i još jedan drugi seljak, Simon Frippman, nije rodio u selu te je u njihovim očima oduvijek bio i ostao stranac. Vođa okupatora - koje je Larcenet odlično prikazao kao čudovišta, nezemaljsko utjelovljenje bolesti koja pokorava, ubija i izopačuje sve čega se dotakne - takve ljude nazvao je bagrom, prema znanstvenom proučavanju leptira iz porodice "Rex flammae", koji prihvaćaju i toleriraju leptire drugih vrsta kad je sve u redu, a žrtvuju ih kad dođe opasnost. Nije bila pošteđena ni Brodeckova žena, koja je jedina u selu smogla hrabrosti suprotstaviti se vojnicima i zato je bila kažnjena, dok su seljaci kukavički ostali stajati sa strane, a neki od njih čak i sudjelovali u tom monstruoznom činu (ovaj dio pomalo podsjeća i na priču iz "Lovelessa").

Čudovišta...

Što se pak tiče Anderera, stranca kojeg su seljani prozvali "Onaj Drugi", za njega će svatko pronaći svoju interpretaciju, i mislim da je odličan potez Larceneta (Claudela) da njegovu pojavu ostavi obavijenom velom tajanstvenosti. Za mene on predstavlja ogledalo duše, odraz s kojim se seljani nisu mogli nositi, i taj odraz trebalo je uništiti... On je, osim Brodeckove žene, zapravo bio jedini hrabar u selu punom kukavica, a ujedno i hodajući podsjetnik na sve što su ti ljudi htjeli zaboraviti. Bio je drugačiji i, za neuke, još uvijek prestrašene seljane, opasan; njegove slike bile su portreti užasa koji će ih zauvijek progoniti, odraz njihove čudovišne strane koja će još jednom razderati tijesnu masku ljudskosti i eksplodirati nasiljem.

Iako se radi o adaptaciji romana, Larcenet je priču veoma dobro scenaristički prilagodio stripovskom mediju koji mu u ovom slučaju ide i pod ruku, upravo zbog njegovog maestralnog crteža. Uz odmjeren pripovjedački pristup - zbog kojeg strip ni u jednom trenutku nije zagušen tekstom, a u prikladnim trenucima prepušteno je crtežu da preuzme ulogu pripovjedača - surove životne priče su dočarane u svoj svojoj jezi, okrutnosti, sumornosti, izolaciji, nepovjerljivosti i beznađu, istovremeno prepune poruka koje se mogu primijeniti i na današnji svijet. Crno-bijeli crtež također je pun pogodak; turobnom i ponekad morbidnom ozračju ovog stripa boje nikako ne bi odgovarale jer ovaj strip je kao "mračna noć duše", rekao bi James O'Barr.

Uglavnom, zasigurno jedan od stripova na koje bi trebalo svrnuti pozornost i koji su vrijedni rasprave. Ili makar pisanja recenzije ;)

"Rat je trijumf prosječnosti... Zločinačko dobiva aureolu svetog i pred njim ljudi padaju ničice, kliču mu... Život se ljudima zacijelo čini strašno jednoličnim kad im je od njega draža propast! Sve sam ih vidio kako poletno hodaju po rubu ponora! A njihov pogled. Fascinirao ih je bezdan u kojem se komešaju najgore strasti...
Svake nedjelje dolaze mi u crkvu i vidim namještene izraze lica tih licemjera! Vidim njihovu prividnu, usiljenu, pretjeranu poniznost, a znam svu njihovu rugobu, sve njihove najodurnije tajne. Osjećam kiselkast i užegao vonj njihovog znoja. Iz guzice im se ne cijedi blagoslovljena vodica... nego strah!
Ja sam onaj u čiji mozak izliju sav svoj gnoj i otpad da bi im bilo lakše... A onda odu, čisti kao suza i spremni da prvom prilikom sve ponove. Ja sam kanalizacija. Toliko sam prepun da se prelijevam, njihove mi tajne guše nadu. Možeš biti siguran da ću crknuti pod odurnim bremenom koji su mi povjerili. I to me užasava.
Osjećam se usamljeno jer za to moram udijeliti oprost."

ALBUM DEL 1 Les 110 Pilules

• Paka01

8, 8, 9, 9

Odlican strip kojeg su mi nazalost malo pojela visoka ocekivanja. No, unatoc tome radi se u stvarno dobrom stivu.

31.12.2016
    19:44:00 sati
    Paka01
  • krem

8, 9, 9, 8

01.01.2017
    02:51:00 sati
    krem

9, 10, 10, 9

Nakon Svagdanje borbe i Blasta, dva neupitna remek-djela devete umjetnosti, moram reći da Larcenet ipak najbolje funkcionira kao kompletni autor nego kada kolaborira s nekim (Trondheim, Ferri) ili pak radi po nečijem predlošku, kao što je slučaj sa Brodeckovim izvještajem.

Naime ni Svagdanja borba ni Blast ne žele nam prenijeti jednu jedinu i jasnu poruku, već su puno složenijeg koncepta i mjestimice otvoreni slobodnim interpretacijama. Brodeckov izvještaj s druge strane nam na  sasvim jasan i (prirodno) brutalan način  govori o tome kako su ljudi zla govna.  Na pomalo prerazvučenom broju stranica Larcenet gotovo nikako ne pokušava opravdati postupke stanovnika sela, a pretpostavljam ni autor knjige, i samim time ne bi ovaj strip bio toliko dobar da s duge strane nemamo Larcenetovo odlično pripovjedanje koje mu daju jednu dublju notu i prividnu kompleksnost.

Tu svakako pomaže i fenomenalno  kadriranje i pripovjedanje crtežom, koji ovdje u svojem crno-bijelom kontrastu i prekrasnom realističnom prikazu prirode pomaže priči da na još efektniji način prenese tmurni koncept.

01.01.2017
    03:53:00 sati
  • udarnik007

10, 10, 10, 10

Znam da neću slagati ako kažem da zbog ovakvih

uradaka strip zaslužuje naziv "Deveta umjetnost".

Nisam jak na opisima i objašnjenjima ali, jedna rečenica

iz Wikipedije savršeno opisuje što mislim o Brodecku;

"Čitajuči dobre stripove možemo uživati ne samo u

likovno lijepom izražaju nego i u savršeno odabranim rečenicama

i kadrovima koje zapravo pretvaraju "običan" strip

u remek-djela."

01.01.2017
    10:23:00 sati
    udarnik007

8, 10, 9, 8

01.01.2017
    16:56:00 sati
  • raic1922

8, 8, 10, 9

02.01.2017
    23:53:00 sati
    raic1922

7, 6, 8, 7

Brodeckov izvještaj je razočarenje nakon izvrsnog Blasta. Iako ima odličnih dijaloga/monologa (ne znam jesu li Larcenetovi ili iz romana), ovaj strip me jednostavno nije uvukao kao Blast, nema to pripovjedanje i tu nepredvidljivost.
    Još jedan problem ovdje mi je crtež. Naravno, Larcenet je inače fantastičan crtač i njegovi krajolici, kompozicije (i općenito stranice bez dijaloga) su prekrasne. Međutim, ovaj "mračni" stil, koji je tako dobro funkcionirao u Blastu, je ovdje nekako očit i predvidljiv izbor. Ima dosta stripova gdje se turobna priča i turobni crtež savršeno slažu, ali iz nekog razloga ovdje mi je taj stil bio nekako forsiran, možda bi strip bio uznemirujuć da je crtan nekim svijetlim, šarenim stilom, ovako je nekako mlak.

Edit: Pročitao sam po drugi put i sad mi je crtež puno bolji a scenarij puno slabiji, dakle obrnuto.

03.01.2017
    14:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 97%

10, 9, 10, 10

05.01.2017
    10:28:00 sati
    Hrvojek

9, 9, 10, 9

Najbolji Manuov strip. Jednom rijecju - upecatljivo.

Nego, mali osvrt na komentar povise; Drogsy, meni se cini da autor zeli reci upravo suprotno - da nisu SVI ljudi govna. A to je VELIKA razlika.

07.01.2017
    00:33:00 sati
  • Ukupna ocjena 99%

10, 10, 10, 9

16.03.2017
    22:05:00 sati
    ivanomo
  • Vorador

10, 10, 10, 10

Brutalan prikaz ljudske zlobe i pomrčine duše. Dugo mi neki strip nije bio ovako napet. Upečatljivo!

19.04.2017
    12:03:00 sati
    Vorador

5, 10, 10, 5

Brodeckov izvještaj nema priču koja bi mene oborila sa nogu jer se radi o žanru koji me jednostavno ne može toliko uvući u sebe, no kakogod, lagao bih kada bih rekao da nisam uživao u čitanju ovog stripa. Radnja stripa se odvija sporo, a često je još više razvučena vinjetama ili cijelim stranama na kojima su nacrtani zimski krajobrazi ili raznorazne životinje u tom zimskom ambijentu, no to nije minus ovom stripu, već nasuprot...to je nešto što stvara atmosferu i nema čitatelja koji neće osjetiti tu divljinu, zimu i hladnoću prezentiranu ovim predivnim savršeno kadriranim crtežom. Nekim stranama stripa na kojima nema ni slova teksta ćete se diviti i više minuta. Scenarijski gledano, Brodeckov izvještaj također nema mane...prikaz prošlosti i sadašnjosti u stripu su izbalansirani upravo onako kako treba, a u kombinaciji sa crtežom ćete osjetiti svaku ljudsku emociju, strah, ljubav prema obitelji, nemoć....dakle priznajem, uživao sam u ovom stripu!;)
    19.04.2017
    21:48:00 sati

7, 8, 8, 7

Kako sam pretpostavio, ovaj strip treba nedugo nakon prvog čitanja opet pročitati i sve će se kockice posložiti. Crtež mi je npr. na drugo čitanje puno bolji, pa za 2 ocjene barem nego prije dva mjeseca kad je bio svojevrsni ulet u ono na što nisam navikao, čitaj bonellijanu.

A o samoj radnji i poukama stripa je sve rečeno i u komentarima na topicu o stripu i recenziji i komentarima ovdje tako da to ne treba puno ponavljati iako me baš zanima da li je vjerodostojno preneseno Andererovo ponašanje pošto mi je dojam da je isključio moždane vijuge, nije pravilno skenirao sredinu u koju je došao i svojim ponašanjem dodao benzina na vatru koja je tinjala. Dijalozi u stripu su vrhunski.

10.06.2017
    14:53:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%

7, 7, 8, 9

Glavna ideja stripa je, da je čovjek čovjeku vuk. Sve skupa je mračno ali ipak predvidljivo. Osobno mi Blast ima jaču priču i bolji crtež. Tako, da niti mene ovo nije oborilio s noge. Svejedno sam sa zanimanjem pročitao.

03.07.2017
    23:04:00 sati

9, 9, 10, 9

Ozbiljno djelo maestralnog crteža. Možda sam očekivao za nijasnu bolje, ali ipak je to strip nakon kojeg se pitate koje su granice ljudskog morala, ali i naivnosti.

04.09.2017
    11:00:00 sati
  • DzekDenijels

10, 10, 10, 9

10.11.2017
    23:29:00 sati
    DzekDenijels

10, 10, 10, 10

"Depresivan strip za depresivna vremena", rekli bi neki.. A ja bih nadodao "za depresivne ljude".. Težak strip sa teškom i ozbiljnom tematikom, a opet tako lagan za čitanje, tako tečan.. Ne mogu ni ja reči da me oborio s nogu, vjerojatno sam imao malo veća očekivanja, ali to ne umanjuje kvalitetu ovog remek djela.. U stripu ima citata i dijaloga nad kojima se čovjek stvarno zamisli.. Flashbackovi kojima se autor služi kada Brodeck piše izvještaj o svom životu, bez puno teksta, predstavljaju samu srž ovog djela..

Crtež je vrhunski.. Sva ta divljina, životinje, pa čak i monstruozni vojnici su tako dobro prikazani da je to teško opisati riječima.. Nije sad da je crtež nešto lijep i pedantan, ali nekako baš dočarava ono što bi i trebao.. U prvom redu, crtež kod čitatelja izaziva točno onakve osjećaje kakve izaziva i dijalog.. Savršeno se nadopunjuju.. Naslovnica je tmurna i depresivna, kao i sam strip..

06.03.2018
    19:04:00 sati

9, 10, 10, 10

Ima spojlera Brodecka i Blasta

Jedan od onih stripova koji su slojeviti + sve je već rečeno o njima, pa ne znam odakle bih počeo s utiscima. Možda od toga da sam od Larsenea prvo čitao Svagdanju borbu, koja me je uprkos detinjastom crtežu oduševila, zatim Blast koji bih mogao nazvati mirnog srca remek delo, a koji je i sada jedan od najgorčih i najbizarnijih, a svakako i najboljih stripova koje sam čitao... Onda i vrlo zabavnu Rokambolesku Sigmunda Frojda.
    U crtačkom smislu ovaj strip jeste nastavak Blasta, pa u neku ruku i Svagdanje (strane sa 8 realistično nacrtanih kadrova). U oba dela su likovi bili više karikaturalni, ovde su više realistični. Blast 1, pa donekle i 2, su crtački bili u međufazi, i stoga mi je ocena za Blastov crtež bila 9 (uprkos fenomenalnim i inventivnim momentima u 3. i 4.)... Ovde ni likovi nisu sasvim realistični (neki likovi su grbavi + imaju predug trup u odnosu na noge), i bilo je na momente teško razlikovati lica likova... Ali su pejzaži, enterijer, eksterijer i atmosfera zabiti odlično prikazani, kao ujedno i odnos crnog i belog...
    Priča je, baš kao što su Larcenet i Claudel rekli, konfuzno ispričana kao i Brodeckov život. Tako sam se više puta vraćao na prethodne scene, ali nije ih uvek bilo lako naći, jer je priča namerno hronološki pretumbana. Apsolutno obožavam ovakav stil naracije (nelinearan, bez puno pojašnjenja, počinje od kraja pa vremenom saznajemo zašto i kako...) iako mi samo praćenje iste zadaje puno glavobolje.
    Onaj prvi i poslednji kadar sam shvatio kao ubistvo Anderera i njegovih životinja... Udarac maljem za konja i zarezivanje arterija kao ono što su u sobi Andereru učinili. Bolje objašnjenje su svakako izneli Ken2 i Dupli na temi. Moram priznati da nisam skapirao iz prve onaj deo sa svinjama koje su pojele Anderera. Da budem iskren, celu tu priču s Orschwirom i svinjama sam posmatrao kao metaforu, što donekle i jeste, ali mi je promakao onaj najvažniji i najbolesniji deo.
    U priči mi se ne sviđa kako su negativci (nacisti, iako se ni ovde a vrv ni u knjizi ne navodi eksplicitno da su to baš oni) prikazani... Njihova lica... Kliše i pomalo detinjasto. Kapiram da je u neku ruku moralo tako, ali opet... I da, scene iz logora mi variraju od odličnih do mlakih, deda mi je bio u Mauthauzenu i dosta znam o tome, pa je efekat šoka oko logora izostao. Ali su ti užasi sasvim pristojno dočarani, čak pomalo lirski (smrt narednikove žene i papiri raspršeni u vazduhu).
    Najjači element priče su svakako likovi, kako Brodek, tako i svi ostali sporedni, i cela ta fama oko Anderera. Brodekovi flešbekovi su takođe vredni pažnje. Kada mu Fedorine daje jabuku kao klincu... E takve ja scene volim. Bez puno (nepotrebnih) reči. I generalno, sve Larseneove stripove do sada krase odlični, tzv. životni dijalozi, tečni, sa stankama u pravo vreme. Bez puno proseravanja. Još je Brodek rađen po knjizi pa Claudelu možemo da zahvalimo za neke (mnoge?) citate.
    Anderer jeste čudan, naročito za ono vreme, ali njegov najveći problem je što se našao na pogrešnom mestu u pogrešno vreme. Sudeći po njegovoj tetovaži na glavi, retkim knjigama, antikvarnim predmetima iz najudaljenijih krajeva... biće da je čovek puno proputovao po najegzotičnijim destinacijama (čak i da postoji sumnja u to, i bez obzira na sve te detalje u njegovoj sobi, tetovaža je dokaz da je putovao), dakle reč je o jednom neobičnom ali svestranom čoveku, Da Vinčiju 20.veka, koji je prošao sito i rešeto. Da bi ga na kraju ubili, ironije li, u srcu Evrope. Možda čak ne toliko daleko i od njegovog mesta rođenja (ako uzmemo u obzir da je Nemac?). U svakom slučaju, ja nisam od onih (a bilo ih je) koji misle da je Anderer sam kriv za ono što ga je snašlo, jer nije. I onaj 'skriveni' detaj u stripu, kada mu ubiju prijatelje-životinje, pa 4 noći zaredom lupa po selu i viče ''Ubice!'' - seljani su, prljavih savesti, mislili da ih Anderer optužuje za ono drugo što im je ležalo na savesti, ubistvo devojaka za vreme rata, u kome su i neki od njih gotovo podjednako učestvovali...
    A ona scena sa portretima... To mi je u skoro u rangu kolaža u Blastu. Fantastično prikazano, kako vizuelno tako i narativno, urezuje se u pamćenje.
    Brodek je podjednako zanimljiv lik. Nije osvetoljubiv, pasivan je a opet moralan i pravičan, progone ga duhovi rata, napisao je kako verovatno ništa ne bi učinio da spasi Anderera... Piše izveštaj koji su od njega tražili ostali Rex Flammae-i... Tek na kraju odlučuje da ode, što je sigurno trebalo učiniti i ranije...
    Neki bi rekli kukavica, jer nije junak, ide linijom slabijeg otpora. Vrlo, vrlo realan lik. Iako ne bih reagovao na način na koji je on u pojedinim momentima (fizički bih se obračunao sa Geblerom pre ili kasnije, otišao bih iz sela mnogo ranije), shvatam da je reč o čoveku-psu, koji je uvek hladne glave i koji je, iako se nije junačio (tj. baš zato što se nije junačio), sačuvao kako svoju, tako i živu glavu svoje porodice. A to je ipak ono najvažnije. Njegova se žena junačila, i videli smo kako je završila. Hrabrost se kažnjava. To nam poručuje ovo delo. Potrebno je biti odmeren i skroman i u hrabrosti, jer superheroji ne postoje. Takođe je potrebno i zadržati moralni kompas i činiti ono ispravno, ono ljudsko, čak i kada okolnosti nalažu drugačije. Tako je Brodek prihvatio 'svoju' ćerkicu uz najdirljivije i najljudskije objašnjenje. Seljani (svi osim sveštenika i još nekoliko njih) taj kompas nikada i nisu imali, zato su Brodek i onaj drugi ''izrod'' predati nacistima.
    Interesantno je i to kako se Orschwir pravdao Brodeku kako su prave divlje zveri zapravo svinje (a ne ljudi tj seljani) jer sve jedu, ni o čemu se ne pitaju, misle samo na hranu i sebe, ne razmišljaju o prošlosti, ne pamte, ne kaju se... Da bi na kraju stripa rekao Brodeku kako je njegov (Brodekov) problem što previše razmišlja, što ima predobro pamćenje, i da bi trebalo da sve zaboravi, kao i svi seljani. On je, hteo da povuče tu paralelu ili ne, izjavio kako su seljani kao svinje. Dakle divlje zveri. U svakom slučaju smo se uverili da je to istina. Seljani su, kako to Dupli reče, pojeli Anderera, ne samo metaforički već donekle i uslovno rečeno i bukvalno.
    Završnica u vidu spaljivanja izveštaja i odlaska Brodekove porodice i njega, jeste gorka i pesimistična, ali možda i najbolja opcija za sve. Teši i to što postoji mogućnost da Brodek svojim pravim izveštajem raskrinka selo (iako se u ovo ne bih previše uzdao, znajući Brodekovu pasivnu prirodu).

Na kraju, ovaj je strip u pogledu crteža nastavio tamo gde je fantastični Blast 3 i 4 stao, a svakako je ozbiljniji od crteža u Blastu 1 i 2, gde se autor ipak tražio. Naslovnice su mi odlične, imaju arhaični štih a opet su upečatljive i intrigantne, jer jedan kadar, pa još i u koloru, ne bi bio dovoljan. U pogledu priče, Blast mi je jako originalan u više aspekata, pa u poređenju s njim Brodek šteka. Scenario je ipak malko jači nego u celokupnom Blastu. Brodek ima odličnu atmosferu, kompaktan je uprkos haotičnosti pripovedanja glavnog lika i naratora, neme scene se odlično nadopunjuju sa tekstualnim, položen format daje neku aromu čitalačkom procesu... Blast je ipak patio od nekih scenarističkih boljki.

Na kraju Brodek ima veću prosečnu ocenu (%) od Blasta, možda jer je kraći i kompaktniji pa mane manje dolaze do izražaja, ali mi je Blast ipak bolji.

Nastaviću da dopunjujem u narednim danima ovaj komentar.

10.09.2018