Glave

Spawn

ALBUM RS 7 | 50 str.

Ovaj strip po mnogočemu odudara od neke standardne strip ponude, nudi jako zanimljiv pogled na različite ljudske sudbine i razne društvene probleme. U formi strip albuma, dakle, u svojih pedesetak stranica, strip Glave nastoji prikazati, ako ne cjelokupno društvo proizašlo iz temelja zapadno civilizacijskih normi, onda barem njegov dobar dio. Uspijeva li mu to? Pročitajte dalje u tekstu.

Ukupna ocjena %

P*

S*

C*

N*

• Glave
    ALBUM RS 7

• Nema posebnih napomena

Uvodno razmatranje

Početkom osamdesetih pojavio se jedan veoma zanimljiv, tada nov i inovativan bend naziva Disciplina Kičme. Bend je bio sačinjen samo od bubnjeva, basa i vokala. Njegov vođa, Dušan Kojić, reducirao je zvuk do, rekli bismo minimuma. Apsolutno ogoljen zvuk. Album prvijenac grupe zvao se Sviđa mi se da ti nebude prijatno, gdje su u žestokom ritmu secirali društvene anomalije bez ikakvog dodvoravanja publici. Album naravno nije postigao gotovo nikakav komercijalni uspjeh, ali je, radi svoje jedinstvenosti, iskrenosti i energičnosti postigao kultni status u tadašnjoj Jugoslavenskoj Rock sceni, osigurao je bendu publiku na čijim leđima bend funkcionira i danas. Iako se zvuk i postava benda konstantno mijenjala, ono osnovno je ostalo isto. To su žestoke poruke i kritike koje nemogu, a da vas ne okrznu, da se na barem trenutak ne osjećate prijatno.

Glave

U mnogočemu me strip album Glave podsjetio na Disciplinu kičme. U nekom svjetonazorskom kontekstu, čini mi se da pripadaju istim, reći ćemo Rock uvjerenjima. Oba su neumorna u svome nastojanju da dopru do glava čitatelja/slušatelja, da načine prijeko potreban klik, ostvare želju za promjenom i razvojem svijesti.

Na prvo čitanje Glave nisu svakako prijatan strip. Prilično su surov i težak. Vjerojatno je to zato jer govore o ljudima, bez okolišanja, iskreno, a svi znamo da to nekako najviše boli. Nedugo sam čuo i izjavu od prijatelja koji kaže da „što manje znam to bolje“. Mogao bih se složiti s njime. Svakako da je bolje za tebe koji niti nemaš očitih problema, gdje je sustav složen da tebi ugodi, kao i nekoj, reći ćemo većini koja sasvim ugodno plovi u društvenoj struji. No nebudi sebičan, evo ti, pročitaj naprimjer Glave, otvori oči brate. Kažeš, više voliš glazbu. Pa evo ti onda Disciplinu kičme. Nećeš niti jedno ni drugo. A ništa, barem sam pokušao.

Zašto je pristup analize društva u Glavama dobar?

Za odgovor na ovo pitanje prvo bih trebao i reći nešto o tom stripu. Dakle, radi se o, recimo to tako, konceptualnom albumu. Album je zbir manjih priča, Njih 50, o različitim ljudskim sudbinama koje su sve međusobno povezane. Npr. album počinje pričom o slikaru koji se zaljubljuje u jednu ženu. Odmah sljedeća priča je priča iste te žene koja, bez obzira na veliku ljubav slikara prema njoj i silno udvaranje i podilaženje ona ga jednostavno ne doživljava. Nije joj niti najmanje stalo. Kaže ona: „Napravi nešto za mene što ću pamtiti“. Slikar zbog silne ljubavi, a možda i zbog nekih drugih problema koje ima u svom stripovskom životu, nakon nekog vremena počini suicid. Strip završava kadrom gdje žena, sad već kao starija gospođa priča svojoj unuci: „Kad sam bila mlada svi su se dečki borili za mene. Bio je jedan Mornar, Električar, Željezničar...“. Našeg jadnog slikara nije niti spomenula. Strip se dalje nastavlja s pričom jednog Frajera koji je bio sporedna uloga u prethodnom stripu. Njegova priča govori o tome kako isti ima hrpu novaca, vozi brze aute, ima lijepe žene, da bi na kraju stripa se jednostavno utopio u moru. Dalje, prema analogiji, likovi koji su imali sporedne uloge u prethodnim pričama, nastavljaju kao glavni likovi i tako sve do kraja stripa. Svaki lik utječe na onog drugog, sve su ljudske sudbine ustvari povezane u jedan dug kontinuirani lanac.

Ono što je dobro, tj. vrhunski odrađeno je odabir pristupa cijeloj problematici. Kad čovjek želi dati svoj osvrt na društvo, probati ukazati na neke njegove boljke, prikazati sudbine, probleme i sl. često se može uhvatiti u zamci kao pristran.

Što to znači?

Znači da s obzirom na neki svoj svjetonazor bira ono što je dobro, osuđuje ono što misli da je zlo. Često, možda i nepravedno, u negativni kontekst stavi određenu skupinu ljudi, a da to ista ne zaslužuje. Sitar nema tih problema. On svima pruža jednak tretman, točnije, svaka sudbina ima strogo negativan kontekst s primjesom cinizma i groteske. Stvarno je u ovom stripu pokušao obuhvatiti široki spektar različitih društvenih skupina. Ovaj strip progovara o umjetnicima, radnicima, vjenčanim parovima, atraktivnim ženama i muškarcima, homoseksualcima, lezbijkama, svećenicima, vjernicima, mafijašima, dilerima, časnim sestrama, neatraktivnim ženama i muškarcima, fetišistima, porno industriji, policiji, studenticama,poštarima, bilderima ... Spektar različitih društvenih uloga je zaista respektabilan.

U svakoj priči je prisutan ili krajnje negativan kontekst (samoubojstvo slikara), ili krajnje ciničan i groteskno duhovit. Neko bi mogao reći da je strip pretjerano negativan čak i karikirano negativan na čemu namjerno želi osvojiti poene kod jednog dijela publike. S tim se nikako nemogu složiti. Puno je važnije eliminirati pristranost u svrhu postizanja ravnopravnosti i jednakog tretmana prema svim likovima. To je moguće postići samo na ovaj način, ili eventualno da su sve sudbine sretne i pozitivne što je, većina će se složiti, s obzirom na realnost kojom smo okruženi, puno dalje od istine. Ovaj strip nastoji biti što je realističniji u svom ophođenju prema društvu pa je ovo jedini logični način da se to provede u djelo.

S crtačke strane strip je načinjen u poznatom autorovom stilu. Likovi su prikazani pomalo groteskno i stilizirano. Odabir kadriranja je u cijelom stripu jednak. Svaka tabla stripa sačinjena je od šest jednakih kadrova, svaka uloga u stripu zaslužila je jednak stripovski tretman od jedne table. Zanimljiva je i činjenica da je jednak raspored kadrova korišten i u autorovom, pomalo kultnom stripu Zgodba o Bogu. Crno bijeli crtež savršeno odgovara tonu stripa i unošenje boje bi vjerojatno učinilo strip probavljivijim, a to je u slučaju ovog stripa negativno. Naslovnica odgovara tonu stripa i sugerira čitatelju kakvo se štivo nalazi između njegovih korica.

Meni osobno zanimljiva činjenica je da je strip sufinanciralo ministarstvo kulture Republike Slovenije, što znači da je ipak nekome i stalo da se izađe van nekih standardnih društvenih okvira i pokuša barem na nekoj mikro razini, taj isti društveni okvir malo proširiti. Strip se može naći samo na Slovenskom jeziku kao i većina autorovih stripova (izuzev Dnevnik Ane Tank) što je naravno šteta jer je vrijedan da ga više ljudi pročita.

Završno razmatranje

Glave su dakle strip koji bi bez problema mogao biti i dio obavezne lektire, strip koji se čita i više puta. Velika vjerojatnost da ćete se naći u barem jednoj, ako ne i u više priča, možda ne direktno, ali svakako će vam osvježiti neka gorka sjećanja iz vaših života, ili pak života vaših prijatelja. Učinite sebi uslugu, osjećajte se neprijatno i pročitajte strip Glave.

• Gospodari pretpovijesti
    Kod: NN LIB 39
    Vrijeme: 18.5.2019. 18:49:00