Manhattan beach 1957

Red Star

ALBUM SA 1 | 48 str.

John Haig je 40 godišnji policijski istražitetelj u Athensu, Missouri. Posao je jedino što ga drži u životu. Ima povremenu vezu s novinarkom Helen, ali svoje emocije drži duboko u sebi. Trenutno radi na slučaju ubijene i silovane mlade djevojke, a paralelno s time pratimo i davne događaje, kada John na putovanju prema zapadu upoznaje Daisy, jedinu ljubav svog života. Hoće li stravični događaji iz sadašnjosti pomoći Johnu da se suoči s duhovima prošlosti i nastavi svoj život? Život koji kao da je stao prije 20 godina...

• Manhattan Beach 1957
    ALBUM SA 1

• otac i sin Huppen do sada su nam podarili slijedeće albume: Rodrigo (Bois-Moury), Liens de sang, Manhattan Beach 1957, Girl from Ipanema, Zhong Guo i Vlad: na tragu Dracule;
  • ova samostalna priča drugi je dio je tzv ’američke trilogije’. Kod nas je izašao još i treći (Girl from Ipanema), dok prvi dio, Liens de sang (u prijevodu Krvna veza, ili Vezani krvlju), još uvijek nije!!!;
  • pojavljivanje Elvis Presleya, s kojim glavni lik razgovara;
  • ova filmična priča ima i svoj soundtrack koji se sastoji od slijedećih pjesama, prema redu pojavljivanja:
    All by myself - Eric Carmen, pjesma je izašla 1975, a 1976. se penje na broj 2 na top listama,
    Love to love you, baby - Donna Summer, veliki hit disco kraljice iz 1976, godine,
    Sometimes it’s hard to be a woman - Tamy Winette, 1975.g.,
    Love me tender - Elvis Presley, 1956.g.
  • radijsko spominjanje republikanskog senatora Teda Dickmana (?) - na koga je ovdje Yves aludirao, nisam uspio sa sigurnošću otkriti, Možda na Teda Kennedya, koji ima pregršt svojih ’bisera’, međutim, on je demokrat; možda sadašnji vice president, možda oboje...ako netko zna nešto više, molim da me dopuni;
  • spominje se Radio Route 66;
  • Route 66 je inače slavna cesta, nazivana još The Mother Road i The Main street of America, povezuje Chichago s Californijom, a prolazi kroz Illinois, Missouri, Kansas, Oklahomu, Texas, New Mexico, Arizonu i Kaliforniju. Dugačka je 3775 km, proteže se kroz tri vremenske zone, dovršena 1926. godine, a bila je u sustavu federalnih cesta do 1985., kada je zbog neudovoljavanja standarda spuštena na nižu razinu. Od tada nosi naziv Historic Route 66. Njen utjecaj na pop kulturu je golem, od brojnih filmova snimljenih na njoj, preko istoimene tv serije, preteća današnjih reklama, arhitekture benzinskih crpki i motela...;
  • duhovita prevoditeljska intervencija: tv voditelj Oliver McLakar,

Love me tender, love me sweet, never let me go. You have made my life complete and I love you so...

Vjerojatno je da svatko od nas ima neku pjesmu koja ga automatski odvede u prošlost, na neko mjesto, događaj, lijepi ili ružan, svejedno. Mene npr, Angie od Rollingstonesa nepogrešivo odvodi na papilovu, na plažu ispod crkve, na igranje scramblea, space invadersa... Nostalgična smo bića, pamtimo dobre stvari i prošlost nam je riznica u koju često zavirimo. Međutim, što ako je prošlost mračna, ako nam ne dozvoljava da nastavimo život bez gledanja unazad? John Haig i ne zna za ništa drugo osim prošlosti, on kroz svoj život prolazi kao duh, njegov život je završen u jedno davno ljeto prije 20 godina. Zato ga Hermann crta u crno bijeloj tehnici, dok su oko njega boje.

Manhattan Beach

To je gradić u Kaliforniji, južno od Los Angelesa, u Santa Monica zaljevu i nema veze s New Yorkom. Veliko je turističko odredište, a karakteristično je po dugačkim plažama i po slavnom molu, kojeg je Hermann vjerno nacrtao kakav je bio 1957. godine. Mol je dugačak 281 m (922 stope), a izgrađen je 1920. godine. Zanimljiv je način kako je gradić dobio ime. Dva ravnopravna vlasnika tog dijela zaljeva su bacala kocku i pobijedio je Stewart Merrill, koji je plažu nazvao po svom bivšem prebivalištu.

Kad smo već kod boje, počnimo s njom. Yves i Hermann odlučili su se na kreativan pristup bojanju ovog albuma. Svi flash backovi (1957) su u crno bijeloj tehnici, a sadašnjost (1976) je u boji. John je crno bijeli, Daisy također, ali u krupnim kadrovima ima zelene oči. Poveznica između flash backa i sadašnjosti ostvarena je crvenom bojom medaljona u obliku srca, te crvenim odsjajom sunca na stijenama kanjona. U toj sceni crvena boja prikazuje ’vatrenost’ veze između Johna i Daisy, a boja se proteže i u sadašnjost, ali samo na Helen, ne na Johna. Zanimljivo. Još kada tome dodamo provlačenje crvene boje kroz cijelu trilogiju, te ne slučajan odabir jeseni za vrijeme događanja u 1976. godini, onda se može zaključiti da je boja, iako suzdržanih tonova, jako važan dio ovog stripa.

Yves Huppen zamislio je ’trilogiju’ kao odvojene, ’one-shot’priče, različitog stila i ugođaja, a u središtu je uvijek policijski istražitelj. Također, to je jedno veliko putovanje s istoka na zapad Amerike. Prva priča (Liens de sang) događa se u velegradu istočne obale. Događanja ove priče odvijaju se u gradiću srednjeg zapada i na predjelima prema Las Vegasu, dok je mjesto radnje Girl from Ipanema u Los Angelesu. Samo mjesto Manhattan Beach nije poprište radnje, ni Daisy ni John ne stižu do njega, ali ono ostaje neostvareni cilj, simbol oslobođenja, s galebovima, morem i valovima koji zapljuskuju stupove pontona.

Yves je nesuđeni filmaš, i to se vidi iz aviona. Manhattan Beach 1957 je u flash backu klasični ’film ceste’, koji se kombinira s krimi pričom iz ’sadašnjosti’, plus naizgled odvojenom radnjom u kojoj mladi Donnie traži osvetu.

Kombinacija ovih priča i prijelazi iz jedne u drugu su odlično napravljeni. Ponekad se pojavi samo jedna sličica flash backa uklopljena u događaje sadašnjosti, ponekad je to par pasica, ponekad nekoliko tabli... i tu dolazimo do ritma, kojim Yves barata gotovo savršeno. Prvih nekoliko stranica obuhvaća vremenski period od 10 -15 minuta. John odlazi s posla, vozi se, sluša vijesti na radiju, mijenja stanice, kruiii..., sluša aktualne hitove, kruiii..., prolazi pored autobusne stanice gdje ljudi ulaze u autobus, u mislima odlazi u prošlost, prisjeća se Daisy, dolazi doma, sjeda pred poster Kralja... Dakle, u 10-ak minuta života jednog čovjeka progonjenog prošlošću, saznajemo puno toga o njemu, o slučaju na kojem radi, ali i upoznajemo sve glavne likove. Kasnije se ritam ubrzava, preskače se s flasha na sadšnjost, pa na Donnijev put, dok se sve ne poveže u zajedničko finale nakon kojeg se ostaje dugo razmišljati.

Razumljivo. Tužna je to priča, tragična i melankolična, nostalgična. Vodi nas u dva različita vremenska okvira, oba sjajno prikazana. U ameriku 50-tih, u crno bijele filmove, James Deana, začetke rock ’n rolla, Elvisa... Također, i u američku provinciju u jesen 1976. godine, u zlatno doba disco groznice. Zapitamo se što smo mi tada radili, koliko smo godina imali...

Ubacivanje Elvisa ima nekoliko funkcija. On stvara čvrstu vezu između 1957. i 1976. godine. Mladi Elvis i Elvis godinu dana prije smrti govore o protoku vremena između dvije priče. Govore i o tome koliko se toga promijenilo, i Kralj se promijenio, sve se mijenja...osim Johna. Elvis je uklopljen i u kontekst ’američke trilogije’, kao izvorni proizvod, nešto bez čega Amerika ne bi bila to što je. Njegovi duhoviti komentari jedini su tragovi humora u ovoj priči. I na kraju, Kralj je tu da naglasi Johnovu opsjednutost prošlošću, možda i da najavi tragičan kraj.

St. Elvis of Graceland

Oko Elvisa je isprepletena prava mreža legendi. Njegov lik i djelo nadišao je okvire rock zvijezde, postao je ikona pop kulture, predmet obožavanja, ukazanja, cilj hodočašća... Brojne su priče iskovane o njegovoj smrti, mnogi i sumnjaju u nju... Ovakve priče su podjednako zaslužne za stvaranje mita o njemu, kao i njegova glazbena veličina i karizma, prerana smrt, brat blizanac, te još mnogi drugi momenti. Cijelu tu mitologiju sjajno dočarava film Finding Graceland s Harvey Keitelom iz 1998.godine.

Za one koji žele ozbiljan, znanstveni pristup fenomenu Elvisa, evo linka na članak Susan MacDougall

Hermannov rad na ovom albumu sadrži sve vrline poznate iz Jeremiaha ili Tornjeva, uz već spomenuto nestandardno korištenje boja. Ima li pokoja mana? Neki će reći da on jednostavno ne zna nacrtati lijepe žene, i onda kada bi to trebale biti. Ili ne želi. Međutim, ovdje i ne bi bile poželjne. Ritam prelaska s jedne priče na drugu ga je očito zabavio, na što je scenarist i računao. Zamislio je složenu priču i oslonio se na Hermanna, znajući da on sve može provesti u djelo.

Ovim albumom tandem otac / sin Huppen zadobio je moje puno povjerenje. I još ga ima.

Jesi li već bio na Manhattan Beachu?
Jako je lijepo. Kad sam bila mala, često sam išla na mol. Otišla bi do kraja i sjela...i onda bih satima gledala more, valove...i bijele bjelcate galebove na plavom nebu... Bilo je kao u raju.
Tako bih se voljela vratiti tamo...

GG SA 1/2 Grunge Genetika

10, 10, 10, 10

Definitivno najbolji Hermannov one shot album.!!!Odlična priča,odličan crtež,album koji se pamti na vjeke vjekova.
    16.05.2006
    02:46:00 sati

9, 9, 10, 8

Jako dobro smišljena priča. Da ima još barem 20-ak stranica bila bi još bolja. Zanimljive su i ove kombinacije s bojanjem. Crtež dobar, naslovnica malo slabija.
    21.05.2006
    23:54:00 sati

9, 9, 8, 10

Vrhunsko djelo koje zasluzuje vise citatelja nego sto ce imati. Definitivno za stariju/zreliju publiku, napomena: depresivno do bola.
    Sto se crteza tice, osobno preferiram starije Hermannove radove, vidi Commanche.
    25.05.2006
    13:03:00 sati
    Francois

8, 9, 10, 7

Iako sam sve do prije par mjeseci pljuvao po Hermannovim majmunskim facama,čovjek mi se u Makarskoj toliko svidio da sam nabavio sve njegove one-shotove i dao mu još jednu šansu.POtaknut ovom izvrsnom recenzijom,prvi je na red došao upravo Manhattan Beach.Tužna i pomalo depresivna priča u kojoj je crtež stvarno fascinirajući.Boje su one koje daju glavni ton a posebno mi se sviđa što je John i u sadašnjosti crtan u crno-bijeloj tehnici,što samo još više naglašava kako on još uvijek živi u prošlosti dok život pored njega teče svojim normalnim tokom.Fantastično.I završna scena je genijalna,kad John,smrtno ranjen,puzi po mostu u daljini ugleda most na Manhattan beach te tako konačno stiže tamo gdje je želio doći prije 20 godina.Konačno je našao svoj mir i umire sretan..Šmrc..Gdje su rupčiči;-)?Možda malo previše patetike ali u ovom slučaju mi ne smeta.Tu je još i kanjon koji se oboji u crveno uz ljubavni čin, pa privjesak u obliku srca a vrlo dobro i detaljno je dočarana sadašnjosti i ugođaj jeseni(boja lišća itd.).Naslovnica bi ipak mogla biti zanimljivija.
    27.05.2006
    17:11:00 sati

10, 10, 10, 10

Moćna priča! Efektno ispripovjedana i genijalno vizualno prezentirana, fantastičnim kadrovima koji na trenutke govore više od tisuću riječi! Epizoda se diči jednim od najljepših, najsnažnijih, najemotivnijih završetaka koje sam ikad pročitao u stripu, a koji će malo koga ostaviti ravnodušnim!
    30.05.2006
    12:58:00 sati
  • blueberry

10, 10, 10, 10

Manhattan Beach uz Sarajevo Tango najbolji Hermannov strip u posljednih desetak godina
    31.05.2006
    15:30:00 sati
    blueberry
  • Bljak

2, 2, 8, 8

Ocajna prica....neubedljiva i pateticna...
    10.06.2006
    01:05:00 sati
    Bljak
  • Ukupna ocjena 60%

7, 5, 6, 6

Najbolji Hermannov album, zapravo jedini vrijedan pažnje među gomilom gluposti koje izbacuje posljednjih godina. Ipak, ne mogu se oteti dojmu da je ovo slabija interpretacija Prave romase (True Romance), kultnog filma Tonyja Scotta iz 1993. Obje opore ljubavne priče, u jurenju američkog sna. Elvis, simbol tog uspjeha, ovdje je samo doslovna kopija motiva iz Prave romanse pa nema više tu snagu izvornika. Kralj je tamo bio prava ikona i Slaterov pokretač, ovdje to nije ni blizu. Ipak, solidna priča, sa scenarijom koji je mogao biti i bolji, više su mi otrcani ti flashbackovi, no ovdje su oni bolji dio priče, a ova usputna radnja oko ubojice je očajno odrađena, tako da kao cjelina ne funkcionira na nekoj visokoj razini. Crtež mi se ne sviđa nešto posebno, osim boja Grand Canyona, koje su fenomenalne. PS - da se ne zaboravi Kralja, osim spomenutih filmova Finding Graceland i True Romance, koji izvrsno koriste Elvisovu karizmatičnost, vrijedi pogledati još jedno djelo koje eksploatira istu stvar - Bubba Ho-Tep iz 2002, sa Bruceom Campbellom u glavnoj ulozi, Elvis na strani Dobra protiv staroegipatskih sila Mraka:)
    20.06.2006
    13:39:00 sati
    stinky

9, 9, 9, 7

Upravo pročitao...ukratko...dobro do bola...prodire do kosti...fantastično!
    31.03.2007
    02:11:00 sati
    Dok Lester

6, 5, 6, 2

Moja je najveća greška to što ne vjerujem samome sebi. Ovo sam pročitao prije par godina, i bilo mi je onako, dosta slabo, ali sam radi ove recenzije i svih hvalospjevnih komentara koji su uslijedili, odlučio još jednom pročitati album, čisto da vidim dali sam bio u zabludi. Ali ne, ovo je (opet) slabo, uza svo dužno poštovanje cijenjenim kolegama. Tipična isklišejizirana ljubavna drama, još k tome užasno patetična. Nebi se složio da je ovo za starije čitateljstvo, prije bi rekao da je namijenjeno mlađoj publici (kod njih bi ovo moglo upaliti). Uglavnom - meni je ovo dosadno. Crtež je daleko od pravog Hermanna, jednostavno je žalosno na šta je čovjek spao, a naslovnica jedna od najgorih koje sam imao prilike vidjeti u zadnjih nekoliko godina (računajući sve, i Bonelli i ostalo, što dakle stvarno nije mala stvar).

Što se tiče filmova koji su spomenuti, promakao vam je jedan - ''Blood Simple'' (1984), od braće Coen. Iako nema veze sa Elvisom Presleyem, pogledajte ga, i bit će vam jasno o čemu govorim.
    15.04.2008
    12:26:00 sati

7, 4, 8, 8

Odlican one-shot album! Krimi-psiholoska drama. Povezivanje proslosti, sadasnjosti, s kajanjem i sjecanjima glavnog junaka. Crtez kao i obicno-za 10! Kraj malo neobican z astripove-nije nista idealizirano! > nakon drugog čitanja splasnulo je oduševljenje kao i nekad gotovo savršene ocijene.
    28.05.2008
    13:23:00 sati

5, 4, 8, 7

Ova epizoda mi se nije dopala. Radnja je klasični krimić sa primjesama melankolije i nostalgije. Dosadno.
    17.07.2009
    00:03:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%

6, 6, 6, 6

Ma ne znam, evo i nakon drugog citanja ovo mi nije nista posebno. Prvo sto mi upada u oci je Hermannov crtez koji mi se nikako ne svidja, daleko je to od onog Hermanna iz Bernard Prince i Comanche vremena. Za mene su njegovi rani radovi odlicni, dok mi se ovi noviji ne svidjaju bas previse. A sto se Hermanna mladjeg tice, odradio je solidan posao. Najveca zamjerka ide oko ubojice (i cijeloj onoj prici o Daisy, njenoj mladosti i sinu) koja je stvarno lose odradjena, a i osjeti se utjecaj Prave romanse, dobro je to Stinky primjetio. Sve u svemu, nisam odusevljen ali ni razocaran.

15.01.2011
    20:03:00 sati
    Manetola