Caatinga

Buddy Longway

ALBUM SA 7 | 46 str.

Radnje ja smještena na sjeveroistoku Brazila u 30-im godinama 20. stoljeća. Dvojica mladih seljaka, Diamantino i Manuelito, bježeći od zemljeposjednika Aristarca Y Souze koji im je pobio cijelu obitelj susreću bandu Cangaceirosa koju vodi Clovis Mendes. Priključuju se bandi i ubrzo upoznavaju svu surovost i patnju koju donosi takav život…

• Caatinga
    ALBUM SA 7

• »Cangaceirosi« ili pokret »Cangaco« su nazivi za odmetnike u Brazilu u 18. i 19.stoljeću, poznatih prije svega po velikoj okrutnostii . Iako su naglašavali kako se bore protiv bogatih zemljeposjednika i njihovog feudalnog načina vladanja, sijali su strah i trepet i među običnim stanovništvom.
  • Sa Cangaceirosima se nekoliko puta susreo i Mister NO. Bilo je to u LMS 521/522 (Poslednji Kangačeiro/Presuda Fonseku) te ZS specijalcu broj 13 (Krug se zatvara)
  • Caatinga je izraz koji se koristi za tip rastlinja prilagođenog na duga sušna razdoblja koji prevladava na sjeveroistoku Brazila i koji se sastoji od niskog drveća, žbunja te kaktusa. Za vrijeme kišnog odnosno zimskog (nalazimo se na južnoj hemisferi) razdoblja, koje u prosjeku traje od 6 do 9 mjeseca, može se uživati i u kratkotrajnom zelenilu.
  • Postoji i slovenska verzija spomenutog albuma koju je preveo i uredio Žiga Leskovšek i koja postoji u samo nekoliko primjeraka, nažalost ne znam točan broj i pozadinu oko ovog izdanja, a album je izašao u nastavcima i u magazinu Kaj.

Osobno, nikad nisam imao pozitivno mišljenje o Hermannu kao scenaristu. Naime, ni u trećem pokušaju nisam uspio pročitati prvi album Jeremiaha, dok sam od Tornjeva pročitao samo prvi album i uredno ga pospremio na policu nikad ga više ne otvorivši, tako da je planetarni uspjeh koji su ta dva serijala ostvarila meni popričično nerazumljiv. A da i ne govorim o sudjelovanju Hermanna starijeg sa Hermannom mlađim (Yves) i o crtanju likova koji više podsjećaju na pripadnike drugih vrsta sisavaca. Međutim, kako me pomalo hvata euforija oko dolaska velikog belgijskog majstora u Makarsku, odlučio sam dati još jednu šansu jedinom albumu Strip-agenta koji posjedujem i kojeg sam dobio na dar od jednog dobrog prijatelja za kojeg znam da bi želio ostati anoniman pa ga neću ni spominjati..

Uzmemo li u obzir razdoblja Hermannovog stvaralaštva (pogledati odličan tekst Sergeja Karova o Hermannu na http:/www.mastripfest.com/gost.htm) album Caatinga nastao je u takozvanoj 3. fazi Hermannovog opusa, poznatoj i kao »faza Hermanna-pustolova«. Nakon što se proslavio kao crtač Bernard Princea i Comanche te kao kompletan autor iznimno uspješnih (?!) serijala Jeremiah i Bois-Maury, došla je faza eksperimentiranja i rada na samostalnim pričama. Jedna od njih je Caatinga.

Brazil,Sertao

Gdje nas to vodi Hermann ovoga puta? Ni manje ni više nego 70-ak godina unazad, u Južnu Ameriku, točnije na sjeveroistok Brazila i to u u polupustinjsku pokrajinu »Sertao« (vidjeti donju kartu) u kojoj prevladuje karakteristično rastlinje, poznato pod imenom »caatinga«

Caatinga

Međutim, nije to onakav Brazil na koji smo navikli. Nema Ronaldinha ni ostalih nogometnih virtuoza, nema plaža sa djevojkama zamamnih oblina, nema ni sambe, ni karnevala, ni turista.. Stvarnost u Sertaou je potpuno drukčija. Suša i neplodna zemlja kao prirodna nepogoda sa jedne, te veliki diktatorski zemljoposjednici sa svojim plaćenicima kao ljudska nepogoda sa druge. Negdje između su banditi Cangaceirosi, dragovoljci (tkz. Volantesi) koji ih slijede, te vojska odnosno policija koja kao po pravilu štiti one bogate. Sa jedne ili sa druge strane zakona, u biti je svejedno – Sertao ne poklanja ništa, u njemu nema milosti i svatko se mora boriti za goli život.

U centru pažnje su dva brata, Diamantino i Manuel i njihov sukob sa bogatim veleposjednikom Aristarcom Y Souzom, koji je najprije poslao plaćenika da im ubije oca, a nakon kratkotrajne odmazde dvojice braće, pobio im je cijelu obitelj. Bježeći od veleposjednikovih plaćenika, dvojica braće susreću bandu Cangaceirosa pod vodstvom nemilosrdnog Clovis Mendesa i pridružuju im se u njihovom pohodu. Nakon toga pratimo njihov put i bijeg pred policijom, iznimno surova pravila koja vrijede unutar bande, različit odnos prema takvom životu (Diamantino ga prihvaća i vrlo brzo se uklapa u bandu, dok Manuelita grize savjest zbog svega što se dogodilo) te na kraju rasplet u smislu Diamantinove osvete nad plaćenikom koji im je ubio oca te konačne sudbine bande Clovisa Mendesa.

Ono što je mene fasciniralo kod ponovnog (i puno pažljivijeg) čitanja i prikupljanja podataka za ovu recenziju je iznimno realističan i autentičan prikaz događanja u široj publici relativno nepoznatom razdoblju Brazilske povijesti. Gotovo je nevjerojatno kako je Hermann do najsitnijih detalja prikazao rastlinje i životinjski svijet u Sertaou (grmlje, ptice, gušteri), puške i noževe iz toga doba, uniforme Cangaecirosa (čak i do onih najprerverznijih detalja kao što su šeširi, prstenje, nakit i nošenje velikog zrcala na jednom od konja itd). Sa druge strane, vrlo realistično prikazani su i međuljudski odosi u tom razdoblju koje bi na kratko mogli označiti tek sa jednom rečenicom a ona glasi - život u Sertaou nema nikakve vrijednosti. Zapanjujuća je količina surovosti i od strane Cangaceirosa, ali i od strane zvaničnih vlasti. Obrubljivanje glave i nabijanja na kolac (specijalnosti i jednih i drugih), divljačko klanje sa posebnim noževima, silovanja, palež itd. Iznimno surovi su i odnosi unutar bande Cangaceirosa. Tko ne poštuje pravila, za nagradu će dobiti prerezano grlo od strane vođe, a tko se želi namentuti zapovjedniku, mora tek zabiti nož u grudi vezanog čovjeka. Jer sa puškom nije problem ubiti.

Što se Cangaceirosa tiče, radi se o bandama koji su žarile i palile u Sertaou već od 19.stoljeća i koje su potpuno uništene tek 40-ih godina prošlog stoljeća zahvaljujući tehnološkom napretku (telegraf, ceste). Imali su običaj lijepo se oblačiti, sa puno modnih dodataka (prstenje kričavih boja), nosili su karakteristične šešire, a kod ubijanja su preferirali noževe jer im je takav način masakriranja bio puno zabavniji od pucanja puškom. Naglašavali su borbu protiv bogatih zemljoposjednika i njihovog načina vladanja, ali ako su slučajno bili neraspoloženi a trebala im je hrana ili prenočište, nisu imali milosti prema nikome. Poznati po svojoj surovosti i u biti čisti kriminalci, ipak su određeni pripadnici Cangaceirosa postali slavni i omiljeni među običnim narodom. Vjerojatno najpopularniji je tkz. »Lampiao«, koji je ujedno i jedan od poslednjih Cangaceirosa. O njemu su ispričane brojne legende i pjesme, a Hermann ga je uključio i u svoj album. Naime, lik Diodolfa neodoljivo podjeća na slavnog bandita:

Lampiao

Izuzmemo li dakle edukativni značaj ovog albuma (možda pretjerujem ali mislim da je Caatinga povijesno štivo), scenario ne donosi ništa spektakularno. Tempo radnje je dobar sve do dolaska bande kod pukovnika Euclidsa, a nakon toga dolazi do lagane digresije. Kraj je poprilično zbrzan i nemaštovit. Diamantino se osvetio nad plaćenikom koji mu je ubio oca na (naravno) okrutni način dok uništenje gotovo cijele bande Clovisa Mendesa uopće ne vidimo, tako da sam se na kraju osjećao pomalo zakinut.

Ipak, najjači adut Caatinge je svakako Hermannov crtež. Slobodno mogu reći da je Caatinga crtački na nivou akademskog slikara. Svaki vinjeta je iznimno detaljno prikazana, crtana sa velikom pažnjom dok je odabir boja sjajan. Ponekad se zna dogoditi da u moru stripova ne znam što bih čitao. Tad u ruke uzmem Caatingu i – gledam. Gledam zanimljive ptice na stranicama 3, 15 i 17, Cangaceirose kako šutke jašu kroz noć i njihove uniforme, samu pokrajinu u sušnom a od 38. stranice i u vlažnom razdoblju kad je prekrije zeleno rastlinje .Divim se Hermannovoj pažnji prema najsitnijim detaljima (svaki,pa i najmanji kaktus daje određenu sjenu ), drhtim od jeze kad Diamantino jašući na konju za sobom vuče Ze Antunea kome takva vožnja polako kida meso sa kostiju i uživam u pejzažima visokih planina preko kojih Cangaceirosi bježe pred policijom. Ako za nekog crtača vrijedi izreka da njegov crtež priča priču, onda je to svakako Hermann. Naime, čak i ako se ne čita što je u oblačićima, ipak se radnja relativno lako može pratiti i baš to je jedna od Hermannovih najvećih vrlina. Više puta mijenja rakurse, sa ciljem da još intenzivnije dočara atmosferu dok povremeno ubaci kadar na kome su npr. samo ptice, čisto da se napravi mala pauza koja će pripremiti čitatelja za nastavak. Puno puta sam rekao kako mi se način na koji Hermann crta lica ne sviđa i da ta lica izgledaju nevjerojatno ružno. Međutim, uzmemo li u obzir okruženje u kome je smještena radnja ove priče, jasno je da su upravo takva lica najrealnija i da u stvari savršeno odgovaraju ovakvoj epizodi.

Nakon svega, jasno je da je Caatinga veliki projekt u koga je Hermann uložio puno truda i vremena i koji u konačnici predstavlja odličan album, usudio bih se reći čak pravo remek-djelo, kojeg ću sa užitkom pročitati još nekoliko puta jer me vodi u meni potpuno nepoznato okruženje i vrijeme, koje budi različite emocije.

Za kraj, moram napomenuti da je ova recenzija ni u kom slučajnu ne obuhvaća sve ono što Caatinga doista predstavlja. Nisam veliki poznavatelj Hermannovog opusa kao neki drugi posjetitelji www.stripovi.com, pa zato sve članove molim da me svojim komentarima dopune ako sam nešto važno zaboravio (a vjerojatno jesam) i poprave, ako sam nešto pogrešno napisao.

GG SA 1/2 Grunge Genetika

ALBUM SA 9 Mjesec ratnika

• blueberry

10, 8, 10, 10

Caatinga mi je jedan od omiljenih stripova Hermanna Huppena koji je i ovog puta pokazao da svojim odličnim crtežom (kadriranje,color...), te vrlo dobrim povijesnim scenarijem odličan strip crtač i scenarista. Strip zaslužuje svaku pohvalu pravo remek-djelo, kao i izdanje od Strip-agenta (tvrde korice, bezdrvni papir, predgovor,pogovor...)

Veliki sam ljubitelj i ostalih Hermannovih stripova među kojima mi je najdraži serijal TORNJEVI BOA MORIJA (možda napišem i opširnu recenziju ovog serijala).
    01.05.2006
    13:11:00 sati
    blueberry

9, 9, 10, 10

sjajan crtež, vjerni detalji i tekst na kraju najjači su aduti ovog albuma, i mene je kraj ostavio malo razočaranim, ali samo kod prvog čitanja, treba ga još jednom pročitati, to je album s dušom, nema tu scenarističkih obrata, senzacija, priča je jednostavna, edukativna, a kroz nju je vjerno prikazana atmosfera tog razdoblja, palac gore
    01.05.2006
    16:48:00 sati

8, 8, 10, 8

Poprilično zanimljiva priča koja nam vjerno prikazuje stanje tog razdoblja. Što još mogu reći? Pa, priča je jednostavna, radnja se polako odvija…dosta dobar album. Crtež je dobar, pogotovo crteži krajolika-stvarno su fenomenalni. Jedino mi se malo boja ne sviđa.
    21.05.2006
    23:58:00 sati
  • Ukupna ocjena 53%

6, 3, 6, 8

Meni se ne sviđa ova priča. Tema mi je zanimljiva, cangaceirosi, ali ja sam za spektakle. Epove. Ne cijenim ovakvo pričanje kroz neke osobne drame. Ovo je potpuno isti koncept, kao i Sarajevo tango (koji mi se također ne sviđa). Drame trebaju biti pogođene i odrađene maestralno, inače pobuđuju suprotan efekat od željenog, i ujedno, dosadu. Ovako je samo namjerno guranje i isticanje u prvi plan jedne obiteljske drame, koja bi kao trebala ispričati priču o određenoj povijesnoj situaciji u Brazilu. Kažem, za mene taj pokušaj nije uspio i čitav strip gubi na vrijednosti. Šteta potrošene teme. Inače volim one ranije Hermannove stripove, posebno Comanche i Tornjeve Bois-Maury. Ovi kasniji albumi su sve promašena dramatiziranja i daleko od onog pravog Hermanna.
    11.06.2006
    18:18:00 sati
    stinky

9, 4, 8, 8

Prava šteta da je ovako zanimljiva tema tako diletantski potrošena. Ni meni se ove primjese drame i realističnosti ne sviđaju. Edukativni dio je OK, svaka čast autoru koji se potrudio prethodno istražiti ono o čemu misli pisati, ali to meni nije dovoljno. Ovo je strip (ili bi trebao biti), a ne enciklopedija. Ako neki strip ima taj obrazovni dio onda je to plus (veliki), ali ne može se samo na to oslanjati. Crtež je stvarno lijep, ali lica ljudi ponovo kvare ukupni dojam.

Sad gledam, na kraju po ukupnoj ocjeni može izgledati da ovo i nije tako loše. Ovaj način ocjenjivanja stripova (odnosno epizoda) i nije baš najbolji, mora se priznati...
    15.04.2008
    00:02:00 sati

6, 6, 9, 8

Zaminljivo! Jedan od njegovih boljih one-shot albuma od Hermanna. A ocijene i dojam drastično su pali nakon drugog čitanja...
    02.07.2008
    14:33:00 sati

7, 6, 8, 8

Odajem priznanje Hermannu na ovom albumu, stvarno se iskazao. Sa Cangaceirosima sam se već upoznao u Mister Nou, ali mi je ovdje sve dočarano u prekrasnom koloriranju krajolika sjeveroistočnog Brazila, što dodatno pokazuje težinu borbe na takvom negostoljubivom terenu. Radnja je uopćena - preživjeli sinovi kreću u osvetu svoje obitelji, ali koloriranje spašava stvar.
    16.07.2009
    23:58:00 sati

7, 7, 10, 9