Istinita priča o Hrvatima

Brad Barron

ALBUM SLAP 1 | 102 str.

Sjednite u krug djeco, Ivane, pomakni se da Marica može sjesti! Tako djeco, lijepo, svi smo tu. Udobno se smjestite jer će vam sada teta ispričati jednu priču...

• Istinita priča o Hrvatima
    ALBUM SLAP 1

• Zagrebačka škola animacije nalazi svoju specifičnost u redukciji detalja, jednostavnosti prikaza pokreta, ponekad i izostanku pozadina, dok su središnji likovi tzv. „mali ljudi svakidašnjice“ opterećeni brigama i problemima, često s relacijom na sustav (politički, društveni itd). Likovi su crtani karikaturalno, pojednostavljeno, naglašava se komičnost i apsurdnost situacija, te se tako budi simpatija kod gledatelja.
  • Direktor, negdje znan i kao Tudum je sorta vinove loze koja rodi direktno, dakle bez cijepljenja roda. Sorta je i daleko otpornija na određene bolesti stoga je lakša za održavanje.

Čest slučaj kod autora animiranih filmova koji su njegovali stil tzv. Zagrebačke škole animacije [Vidi zanimljivosti] je da su ujedno bili i karikaturisti. Jedan od njih je i Joško Marušić, karikaturist s diplomom Arhitekta, koji je dolaskom u Zagreb film krajem sedamdesetih počeo raditi svoje prve animirane filmove u duhu Zagrebačke škole. Tada je zabilježio i svoje prve uspjehe u domeni animacije, zavolio je i praktički se bavio njome profesionalno do danas. Od njegovih zanimljivijih kraćih filmova bih svakako preporučio Riblje oko (nominiran za nagradu oskar), Neboder, te Doma je najbolje, koji se ujedno mogu vidjeti i na Youtubu. Također valja spomenuti i okušaj u dugometražnoj animaciji koji baš i nije prošao najbolje. Čini se da je nešto pošlo po zlu, pa animirani film Duga nažalost ipak nije ostvario autorov željeni i najavljivani uspjeh. No što ćeš, tako je kako je.

Karikaturist po senzibilitetu i opredjeljenju, karikaturalni osjećaj je prožet kroz cjelokupni autorov kreativni opus, bilo da se radi o animaciji, knjigama, stripu, uređivanju TV emisije (Obojena svjetlost), ilustracijama (Snijeg u Splitu) ili nečim hibridnim... naprimjer ilustriranom knjigom/stripom/zbirkom karikatura koju je oslovio Istinita priča o Hrvatima. Da vidimo šta bi to moglo biti...

Istinita priča o Hrvatima

Prvi susret s ovim stripom je specifičan jer se radi o nekonvencionalnom djelu iz mnogo aspekata, a jedan od njih je i zasigurno odabir formata tiska. Polegnuti A3 format (tzv. Landscape) nije baš najsvakidašnija pojava na policama knjižnica, ili knjižara. Nije niti čudo, kad je teško tako nešto čitati, manipulirati u rukama. Potrebno je osigurati određene uvjete za čitanje, kao što su naprimjer stol, nije dovoljno samo se izvaliti (krevet) i uroniti u čitanje. No prednosti su svakako ta prva impresija uviđanja nečeg nesvakidašnjeg i zanimljivog, kao i velika polegnuta površina za grafički prikaz.

Čitanjem prvih nekoliko stranica dobivamo informaciju o kakvom se djelu radi, crtački, scenaristički, te i onu informaciju o formi samog djela. Forma je naime sljedeća. Na stranici se nalazi velika slika, karikaturalni prikaz neke situacije, s stripovskim oblačićima gdje neki, često „nebitni likovi“ izjavljuju kojekakve rečenice komičnog predznaka, kao svjedoci zanimljivih i bitnih povijesnih događaja. Naglasak je na toj običnosti, tj. čitanjem tih izjava likova često se čovjek onako blago neobavezno nasmije i oraspoloži, ne ulazi u neke teže emocije koje bi eventualno mogle biti izazvane da je riječ o istoj priči u nekom drugom ruhu. Osim te komponente tu je i onaj klasični povijesni, edukativni dio koji moraš pročitati kako bi dobio informaciju o tom određenom dijelu povijesti.

Strukturno priča prati kronološki značajne povijesne događaje, uglavnom linearno, tj. povijesnim slijedom kako su se i događali. Naglasak je na povijesnoj činjeničnosti i karikaturalnom opisu i prikazu istih pomoću crteža. Ono što je najbolje u tom spoju je upravo taj karikaturalni ton. Njime je djelo izdignuto iz sivila uglavnom dosadnih (subjektivno) povijesnih udžbenika i postavljeno kao zanimljiva i pristupačna alternativa, širem spektru čitatelja, od najmlađih do onih najstarijih.

Djelo se ne zove bez razloga „Istinita priča“, vrlo zanimljiv dio naslova koji puno toga govori. Riječju „Istinita“ se aludira istinitost događaja s obzirom na priloženu građu. No kao protuteža riječi istinita tu je i riječ „Priča“, kojom se daje do znanja da baš i ne mora nužno sve biti istinito, jer priče često i ne budu istinite, nego prije svega zanimljive i poučne. Dakle, svatko tko se s nečim u djelu ne slaže, ili smatra da se određene stvari nisu dogodile tako i tako, a budući da i u naslovu piše Istinita priča, poneki pojedinac bi se mogao obrušiti na autora s određenim argumentima da stvari nisu bile baš takve. Dakle, takav pojedinac neka riječ istinita stavi u drugi plan i obrati pažnju na ovu riječ Priča.

Crtež je uglavnom stilski uravnotežen kroz cijelo djelo, iako se poneke slike ističu ljepotom nad ostalima. Prvotno flomasterom postavljene linije, a zatim obojeno akvarelom i akrilom, ovisno kako koji crtež, tehnički gledano je prilično dobro. Najljepši crteži su oni gdje su prikazani gradovi, jedrenjaci i sl, dok su nešto manje atraktivni crteži gdje su dominantni likovi.

Jedna od najčudnijih stvari koju bih izdvojio kod Marušića kao crtača je česta uporaba crtanja niza jedno te istih malih likova u gomili. U nekim trenucima takvi kadrovi podsjećaju na računalne izometrijske strateške igre tipa Age of Empires i sl. No dobro, kao znak prepoznavanja i autorske posebnosti recimo da može proći. Sljedeća zanimljiva stvar je perspektiva koju autor primjenjuje. Ponekad se radi o perspektivi koja je klasična, onakva kakvu i ljudsko oko vidi. No ponekad je sva izvitoperena gdje je poneki dio kadra u jednoj perspektivi, dok ostali dijelovi bježe svaki na svoju stranu. Tada se javlja neki određeni bunt u ljudskom mozgu kao što je: „Čekaj malo, to nije u pravilnoj perspektivi!“ No opet, kao što rekoh, jedna zanimljivost i posebnost na kraju krajeva. Crtanje u „pravilnoj“ perspekivi nije jedini način i put kod likovnog stvaralaštva.

Naslovnica je pomalo kaotična no opet na neki način atraktivna, budi maštu i želju za zavirivanjem ispod korice, koje su usput rečeno, tvrde. Izdavač je naklada Slap, izdano je 1000 komada što je i značajna brojka uzevši u obzir naklade nekih drugih strip albuma, postoji i englesko izdanje.

Predzaključna riječ

Strip, mislim da bih na kraju mogao zaključiti da je riječ o strip-u, bez obzira što se pretapa s drugim formama, posjeduje šarm, što u crtačkom smislu, što u onom pripovjedačko-narativnom. Ima i stanovite nedostatke, no oni se mogu i premostiti s obzirom na niz pozitivnih elemenata.

Zaključna riječi

Potrebno je reći da osoba koja ima određenu radoznalost spram povijesnih zbivanja na ovim prostorima, a koja voli strip, ima relativno jedinstvenu priliku dobiti obje stavke u jednom, i to na prilično lijep i duhovit način.

Istinita priča o jednom Hrvatu

Nakon što se je Ivan (prijatelji i rodbina ga zovu Jiva) konačno dokopao penzije nakon četrdeset godina mukotrpna rada u ciglani, najradije vrijeme provodi pod starim orahom s litrom i vodom, komentirajući raznorazne stvari s svojim susjedom kojem još fale dvije godine do penzije. Ivan ga povremeno i zajebava na taj račun no to je već neka druga priča.

Opaska: Kad se kaže litra, onda se misli na vino, u kontekstu ove pričice se misli na vino Direktor [vidi Zanimljivosti]

8, 9, 9, 6

Interesantan uradak, meni se svidija. Nemamo puno prilike čitati ovakve stvari nažalost. Peko i Boris u zadnje vrime, kao i Večernji list su povukli stvar u pravom pravcu.