Di si bija ovih dana?

Batman

ALBUM SMZD 23 | 415 str.

365 svijetom obilježenih datuma/365 karikatura iz Dalmacije/365 dnevnih osmijeha + 24 bonus karikature = više od 410 stranica dobrog raspoloženja!

• Di si bija ovih dana?
    ALBUM SMZD 23

• Mihaela Erceg - Mihe rođena je 28.10.1997. u Splitu. Ilustratorica je, autorica stripova, karikaturistica, animatorica i spisateljica specifična po svom humorističnom stilu izražavanja. Apsolventica je zagrebačke Akademije likovne umjetnosti. 2019. godine osvojila je nagradu za karikaturisticu godine Jutarnjeg lista, nagrađivana je i za svoje animirane filmove.
  • Svaka karikatura je subtitlana i na engleskom jeziku, pa knjiga može poslužiti kao odličan i unikatan poklon za turiste.
  • Izdavač: Artur j.d.o.o., Split, 2021. godina. „Knjigu godine“ grafički je uredila i oblikovala Ana Luketin Fahrenwald.
  • Mihini najdraži autori: Bill Watterson, Robert Crumb i Štef Bartolić.
  • U planu je i nova sezona knjige. Ima još puno registriranih dana koji nisu obrađeni.
  • Uvodnik potpisuje pisac i novinar Ivica Ivanišević, ujedno i autor komentara na poleđini stripa, uz Tisju Kljaković Braić, Bobu Đuđeriju i Tončija Huljića.

Splitska umjetnica kroz 365 humorističkih/urnebesnih strip karikatura otkriva što se na određeni datum slavi/obilježava u kalendarskoj godini. Dan za danom, mjesec za mjesecom, 365 dana, svaku tablu posvetila je određenom datumu, koji obilježava neke poznate ili manje poznate stvari i fenomene, uz izobilje dalmatinskog humora i smiješnih komentara na svakodnevice iz života (niz karikaturalnih ilustracija, koje označavaju dan „nečega“, popraćene duhovitim tekstom u specifičnom lokalnom dijalektu iliti originalni i duhoviti prijedlozi za svaki od 365 dana u godini).

Napraviti 365 karikatura svakako nije nimalo lak posao! Knjiga je nastajala tijekom čitave 2021. godine, sveukupno je za izradu knjige trebalo nešto manje od godinu dana. Bio je to težak i izazovan posao, sam proces crtanja i nije toliko jednostavan, reče Mihe. „Za jednu karikaturu mi treba po nekoliko sati. Sve kreće od ideje, pa do toga da moram nekoliko puta nacrtati bazu, a zatim to istuširati i kolorirati. Tako da tu ima poprilično puno posla, jer su sve karikature zahtjevne na svoj način.“ Za crtanje karikatura koristila je tehniku laviranog tuša. “Sve radim s kistom i tušem i onda laviram - pomiješam crnu tintu s vodom i time bojim crtež, a sve je na papiru crtano.

Na svaki datum se obilježava po nekoliko dana pa moram odabrati onaj najbolji i krenem u izradu karikatura. Neku ilustraciju napravim u tren oka, a za neke mi treba i po nekoliko sati razmišljanja jer u tom malom pravokutniku se mora ispričati cijela priča. Baš zbog toga to crtanje zna biti jako izazovan posao” - kaže autorica, rođena na Svjetski dan animacije i dan kad je službeno krenuo navijački huk koji prati Hajduk.

Kažu kako je Splićanima humor štit, a dišpet mač, sve to vidimo u ovom djelu! Dan za danom Mihe donosi razna svjetska obilježavanja datuma, sa dalmatinskim štihom, duhom i humorom! Karikature su jednostavne, dopadljive, šaljive, zabavne, efektne, groteskne, otkačene… Split kao sredina nabijena inspiracijom, da ništa nije trebalo izmišljati, kako sama autorica kaže: „Split živi od dišpeta i svađanja...“. Ne boji se prikazati svoje sugrađane onakvim kakvim ih znamo, to jest karikature su zapravo prava slika i istina o životu u Splitu i Dalmaciji, savršeno dočarava Dalmaciju, mentalitet njezinih ljudi i dalmatinski humor! Kroz karikature je autorica prikazala dalmatinsku svakodnevnicu, to jest prevela praznike na dalmatinski način života. Može se reći kako svaki list zapravo ima dvije priče, naslov koji donosi što se taj datum obilježava i crtež koji predstavlja dalmatinsku verziju obilježavanja, sa specifičnim dalmatinskim humorom i urnebesnim komentarima.

I ono što je još posebno, svi ti datumi nisu izmišljeni! Sve je dane Mihaela nalazila na internetu i svi su stvarni! Golemi trud je uložen u traženja! Svaka čast autorici!

Kao što kaže autorica: „Nijedan praznik nisam izmislila, samo pronašla i nacrtala diveći se ljudskoj kreativnosti – predivnom duhu onih koji su zapazili nešto posebno i rekli: i to moramo obilježiti.

Dani se moraju registrirati u posebnoj američkoj tvrtki za registraciju tih dana, tako da su svi dani ustvari službeni. Registrirali su ih obični ljudi, a kako bi to učinili postoji proces koji se mora proći da to bude službeno. To su zapravo američki dani ali su primjenjivi na sve, cijeli svijet.

10.01. Dan cijenjenja kućnih biljaka

Običnim smrtnicima, većina tih praznika je slabo poznata. Ja osobno za većinu nisam nikada čuo i kakav bi bio nevjerni Toma kad ne bih sumnjao u vjerodostojnost. Za svaki dan Mihe donosi najnevjerojatniji događaj, koji se na taj datum slavi u svijetu. Kao što reče autorica: „Svi dani koji su u knjizi obuhvaćeni stvarni su, nijedan nije izmišljen, i doista se slave negdje u svijetu.

Zašto bih izmišljala, kad su proglašeni dani kakve ja sama nikad ne bih mogla izmisliti” – rekla je Mihaela Erceg i dodala da kad crta karikature želi s malo riječi reći puno.

Najdraži autoričin praznik je Dan izvođenja svoje kućne biljke u šetnju.

Posebnost ove knjige je uz spomenuti humor, jest pozitiva i Mihaelin crtački stil! Kao što su datumi u knjizi autentični, tako je autentičan i Mihaelin britak humor! Karikature su maštovite i dopadljive! Autorica je dobro birala dane, pa su i dani sami po sebi duhoviti, i obavezno začinjeni dozom autentičnog dalmatinskog humora. Može se reći kako je mediteranski mentalitet prisutan gotovo na svakoj karikaturi! Život opisan ironijom i groteskom!

Rezime: knjiga/strip koja je napravljena kao svojevrsna zbirka Mihaelinih ilustracija ili karikatura, koje su prethodno izašle u rubrici „Na dobro van doša“ (nazvanoj po starom dalmatinskom pozdravu), koje redovito izlaze na Facebooku. Ukoliko jednostavno ukucate „Na dobro van doša“, naći ćete hrpu karikatura iz ovog djela (Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, YouTube shorts…)! Inspiracija za knjigu došla na jednoj kavi, na kojoj je autorica shvatila da se slave i mnogi drugi datumi/dani, osim onih poznatih! Djelo je prepuno humora, a i mnogo toga možemo naučiti! Recimo što se slavi na naš rođendan ili što se slavi danas, sutra.. A to ljudi vole. Svaki datum obilježen je crtežom i pričom, kako se datum uklapa u život običnog čovjeka!

U svakom slučaju preporuka za pročitati, može se na jednom mjestu naći sve što nekome se može čestitati ili proslaviti, a uvijek postoji nešto što bi se moglo proslaviti! U svakom slučaju pozitivno i ugodno iznenađenje jest ova knjiga/strip, jedinstvena i vrlo duhovita! Nabavite, pročitajte, nećete zažaliti! Ne sumnjam kako će se i moto knjige pojaviti prilikom čitanja, a to su osmijeh i veselje! A kud ćeš više od toga! Knjiga je idealna za poklon! Dovoljno je otvoriti na današnji datum i eto prilike za proslavu! A ima puno onih koji vole znati što se slavi na koji datum, a sve je teško zapamtiti, pa eto prilike da ovaj strip riješi sve dileme! Gotovo svaki strip je predah od svakodnevnih problema i muka, te uvijek prisutnih aktualnih tema (politike, sporta, muzike…), ovaj strip srećom ne donosi politiku u našu butigu! Završio bih recenziju još jednim citatom autorice, kojim je sve lijepo rekla: „Puno je bitnija dobra vibracija među ljudima i pozitivna priča naspram politike koja nas okružuje”. A ja ću dodati kako se apsolutno slažem sa rečenim i još jednom preporučiti ovo fantastično djelo!

09.05.Dan skidanja etiketa s madraca

N/A Mesec i ognjeno srce

• Ukupna ocjena 82%

8, 8, 9, 7

Knjiga godine skoro pa i jest knjiga godine. Niz neizmjerno simpatičnih i smiješnih karikatura ukazuje na našu svakodnevicu s uglavnom pogođenim poantama, ali prava zvijezda ovdje je Mihaelin, sad već prepoznatljiv, crtež. Tako jednostavan, a tako efektan.

03.07.2022
    13:02:00 sati
    Shaner