Cash: I see a darkness

Thor

ALBUM TINO 1 | 220 str.

Reinhard Kleist, istaknuti njemački autor donosi nam biografiju jednog od najvećih, ako ne i najvećeg pjevača country glazbe – legendarnog Johnnyja Casha. Biografija ispričana od strane jednog zatvorenika u zatvoru Folsomu te ujedno velikog obožavalca Johnnyjeve muzike, priča ponajviše govori o Cashovoj ovisnosti, njegovom vezom s June Carter i nastupu u zatvoru Folsomu.

C*4

N*5

• I See a Darkness
    ALBUM UNIG 1

• Iako je priča temeljena na pravom životu Johnnyja Casha mnoge stvari u stripu nisu nužno u potpunosti istinite.
  • Na kraju izdanja su ilustracije vezane uz Johnnyja Casha.
  • Predgovor „Nijedan čovjek, nijedna pjesma nije sigurna“ napisao je Franz Dobler.

Johnny Cash – ikona country muzike i općenito folk muzike, uz filmske („Walk the Line“, „I Still Miss Someone“...) i književne adaptacije (među kojima je i autobiografija) njegovog života dobio je i onu stripovsku. Tvorac ovog stripa je Reinhard Kleist, autor specijaliziran upravo za biografije (Castro, Presley, Hertzko Haft). Tino nas je počastio izdanjem upravo Cashove biografije, ne bez razloga...

Plakat Sarajevskog festivala na kojem je 2012. gostovao Reinhard Kleist

"When I was just a baby..."

Djetinjstvo Johnnyja Casha bilo je sve, samo ne bajno. Odrastao je s dva brata i dvije sestre u siromašnoj obitelji koja se selila u Arkansas ka boljem životu i poljima pamuka. Johnnyjeva obitelj uvijek je bila privržena pjesmi i svaki mukotrpan rad pjesmom su olakšavali, a mukotrpnog rada je bilo mnogo s obzirom na površinu njihove zemlje koju je valjalo cijelu obraditi. Ipak, Johnny Cash kao najmlađi brat najviše se upustio u glazbu. Nakon što si je obitelj Cash priuštila radio, Jonny je u muziku ponirao sve dublje i već je u ranim danima odlučio „što će biti kad odraste“. To je i ostvario, sa 17 godina Johnny Cash odlazi od kuće putem slave...

"... you are lucky free..."

Ne može se reći da je „sloboda“ donijela puno dobroga Johnnyju u životu. Jeli bio dovoljno zreo za samostalan život? Vjerojatno nije, no činjenica je da je u tom dijelu svog života donio mnogo krivih odluka. Krenuvši od preuranjenog vjenčanja za Vivian Liberto koju vjerojatno nije ni volio, pogotovo ako ćemo poslušati Ivu Robića i njegovu „samo jednom se ljubi“, onda ćemo prednost ljubavi ipak dati June Carter, a sve ostalo, što uključuje i gospođu Liberto, je varka. Ipak, u poslovnom smislu „samostalnost“ i novo boravište u Tenesseeu donjelo mu je dobre stvari. Upoznavši Marshalla Granta i Luthera Perkinsa zvanog Ellum, svirače gitare, osnovao je bend poznat kao Tenessee Three. Počele su prve gaže, a zatim i pravi koncerti, sam bend pada u drugi plan dok se sve bazira za pravo samo na Cashu te se bend preimenuje u Johnny Cash and Tenessee Two. Njegov najgori problem postaje sve veći , njegov najgori problem jest upravo neuravnoteženost između privatnog i poslovnog života, vlastita djeca ga ne prepoznaju, a žena mu, s pravom, prigovara, no on, bez obzira na sve, nastavlja s „partijanerskim“ životom i počinje s predoziranjima...

"I fell into a burning ring of fire..."

June Carter upoznao je ranije, ali to je bilo samo par uzajamnih riječi i pomalo čudna Cashova rečenica „Imam osjećaj da ćemo se jednog dana vjenčati, vi i ja.“ Pravo poznanstvo i odmah iza toga prijateljstvo pa ljubav stiglo je kasnije. Čak i ljubav, za koju nitko ne bi mogao reći da je loša je Johnnyju donijela probleme.

Ellum: „Opa...njušim nevolje.
Marshall: „Za nas?
Ellum: „Za Vivian.

Upravo tako, Ellum je bio u pravu. Brak Johnnyja i Vivian je već bio na klimavim nogama, a njegova očita ljubav prema June nije bila od pomoći. Ono gdje je June bila, odnosno pokušala je biti od pomoći je kod sređivanja Johnnyjevog života, no pokušaji odvikavanja nisu naišli na Cashovo odobravanje te je njezino nastojanje da Johnnyju popravi život palo u vodu. S druge strane mnogo mu je pomogla što se tiče njegove glazbene karijere. Uostalom ona je napisala pjesmu „The Ring of Fire“ , vjerojatno najveću uspješnicu Johnnyja Casha u čitavoj karijeri.

Johnny Cash i June Carter

"Cry! Cry! Cry!"

Temelji nedaća Johnnyja Casha, prostiru se od djetinjstva, ali vrhunac istih dolazi nakon što ga je policija uhvatila u prenošenju droge preko granice s Meksikom, bez obzira što je kazna za to bila minimalna, posljedice su bile veoma štetne. Ubrzo je uslijedio razvod s Vivian, a ovisnost o lijekovima dosegla je krajnju točku. To je, između ostaloga, rezultiralo i teškom prometnom nesrećom u Juneinom automobilu. I što Johnny odlučuje? Kako misli riješiti probleme? Jednostavno, odlazi u špilju i tamo odlučuje umrijeti. Boravkom u špilji on se pročistio, odviknuo, prosvijetlio, ma kako god to nazovete nećete biti u krivu zato što samo on zna što se u toj špilji dogodilo. Ipak, nakon što je otišao iz špilje više nije uzimao lijekove,a samim tim, dobar dio nevolja njegovog života je prošlo, pa vidite da postoje sretni završetci.

"I am stuck in Folsom prison..."

Među najbitnijim značajkama Johnnyja Casha su i kontroverzni nastupi pred zatvorenicima kaznionica, na taj način je snimio i dva albuma. Zadnji dio priče govori o prvom nastupu u zatvoru imenom Folsom gdje je upoznao i Glena Sherleya – samog pripovjedača cijele ove priče. Pred nastup su Johnny, June i ostali razumljivo osjećali nervozu, ali bez obzira na to, cijeli nastup je prošao u najboljem redu. Uostalom to je bilo i logično jer zatvorenici vape jedino za slobodom, a Johnny upravo o slobodi i pjeva, zar ne?

Johnny Cash u Folsomu

"End of the line..."

Reinhard Kleist nam je na zanimljiv način ispričao priču o glazbenom umjetniku čija je slava globalnih razmjera. Kleistov crtež je veoma dobar, ali nije po mom ukusu pa iz tog razloga ide niža ocjena, s druge strane naslovnica je odlična. Bilo bi loše da ova recenzija završi ikako drugačije nego pjesmom. Stoga se pozdravimo uz stihove „Folsom Prison Bluesa“.

5, 5, 5, 5

Strip koji je  prvenstveno namijenjen Cashovim i fanovima country muzike, slicno kao i film "Walk the Line".

12.03.2013