Orbiter

ALBUM VER 2 | 104 str.

Deset je godina prošlo od nestanka shuttlea Venture. Kada se jednog dana u bliskoj budućnosti iznenada vrati na Zemlju s jednim jedinim preživjelim članom posade, vlada SAD-a će uložiti sva svoja sredstva kako bi otkrila gdje je bio i što mu se dogodilo.

• Orbiter
    ALBUM VER 2

• Oboje autora, i Ellis i Doran, su zaljubljenici u svemir i svemirska putovanja te su Orbitera posvetili životima, sjećanjima i ostavštini astronauta poginulih u nesreći space shuttlea Colombia 2003. godine.
  • Orbiter je originalno objavljen 2003. godine kao tvrdokoričeno izdanje kuće Vertigo. Dvanaest godina kasnije je Vertigo objavio novo, deluxe izdanje povećanog formata koje unutar jednih korica osim Orbitera sadrži i još jedno Ellisovo djelo – mini serijal Ocean gdje crtež potpisuje Chris Sprouse.
  • U rubrici "naslovnice" nalazi se staro izdanje tako da se i ocjena odnosi na tu originalnu varijantu naslovnice iz 2003. godine.
    Ovdje možete vidjeti novu verziju naslovnice.

Lijepo je s vremena na vrijeme pročitati znanstveno-fantastičnu priču u kojoj praktički nema akcije te je nasilje svedeno na (hm, nužni?) minimum. Iako se SF često karakterizira kao žanr koji nudi gotovo neograničene mogućnosti u stvaranju priče, u posljednje smo vrijeme svjedoci hiperprodukcije sadržaja koji rijetko kada donose nešto novo i do sada neviđeno. Sukladno tome, Orbiter nije strip koji će do temelja promijeniti znanstvenu fantastiku, no kada nakon raznoraznih akcijskih avantura i svemirskih opera za promjenu dobijemo djelo koje se većinom temelji na dijalozima te se odvija u svega tri prostorije, teško je ostati ravnodušan. Autorska djela Warrena Ellisa, jednog od danas popularnijih pisaca stripova SF tematike, u gotovo svim slučajevima odišu intrigantnim zapletima i Orbiter nije iznimka.

O čemu se radi?

Nakon što u bliskoj budućnosti space shuttle Venture za vrijeme misije u Zemljinoj orbiti netragom nestane, SAD i NASA zabranjuju sve buduće svemirske letove s ljudskom posadom. Međutim, deset godina kasnije Venture se neočekivano i neobjašnjivo vraća na Zemlju. Od sedmeročlane se posade u shuttleu nalazi samo jedna osoba zarobljena u katatoničnom stanju dok ostatku tima nema ni traga ni glasa. Američka vlada angažira troje znanstvenika kako bi istražili što se dogodilo sa shuttleom i posadom nakon polijetanja prije deset godina, kao i gdje su se nalazili do današnjeg dana. Radnja prati spomenutih troje znanstvenika od kojih svatko na svom području struke (inženjering, biologija i psihologija) pokušava zasebnim metodama otkriti bilo kakve tragove koji bi im pomogli u razumijevanju događaja. Okosnica stripa nije na samoj misteriji gdje se shuttle Venture nalazio zadnjih deset godina, već na naših troje znanstvenika i njihovom pristupu rješavanju zagonetke.

S obzirom da gotovo konstantno pratimo njih troje, prva mi je bojazan bila da bi strip mogao ostaviti suhoparan dojam, no moram priznati da sam ugodno iznenađen što to ipak nije slučaj. Iako su dijalozi nerijetko nabijeni stručnom terminologijom (ili se meni ovako neupućenom čini da je tako) i na momente mogu djelovati kao da su teški za razumjeti, Ellis se trudi ne udaviti čitatelja pukim nabrajanjem znanstvenih pojmova. Uz malo veću dozu koncentracije i eventualno pokoju online provjeru nepoznatih izraza većina stvari bez problema sjeda na svoje mjesto. Za razliku od velikog broja sličnih djela u kojima pretjerano forsiranje kompleksnih termina djeluje kao način na koji autori kamufliraju teže objašnjive situacije u priči, Ellis ovdje koristi znanstvene pojmove kako bi stvorio osjećaj autentičnosti i dao likovima uvjerljiv glas i karakter. Upravo sam zbog takvog autorovog pristupa tokom čitanja stripa imao osjećaj da su naših troje znanstvenika punokrvne osobe koje se ponašaju i pričaju kao stvarni ljudi, a ne kao fiktivni likovi.

Znanstvenica Anna Bracken pokušava doprijeti do katatoničnog Johna Costa, zapovjednika space shuttlea Venture.

S druge strane, pravocrtni oblik pripovijedanja ima i pokoju manu jer nas Ellis, igrajući na sigurno, uopće ne pokušava iznenaditi. Orbiter isključivo odgovara na pitanja postavljena na početku stripa i rijetko kad skreće sa zacrtane rute. Nekih velikih twistova nema i otprilike na pola priče se već bez problema može predvidjeti kako bi kraj mogao izgledati. Ipak, nemojte to uzeti kao striktni minus jer i osobni ukus ovdje igra veliku ulogu. Moram priznati da su mi ipak draže priče koje se u određenoj mjeri granaju te se služe flashbackovima i sličnim tehnikama pripovijedanja, dok naravno Vi možete imati sasvim drugačije stajalište. Međutim, nakon doglednog se vremena ipak pojavljuje zasićenost prouzrokovana konstantnim praćenjem jedno te istih likova unutar svega nekoliko prostorija. Srećom, Ellisovi dijalozi i karakterne značajke likova nikako ne dopuštaju čitatelju da odluta u potpunosti te radnju uspijevaju držati interesantnom, a na momente i poprilično napetom.

Crtež Colleen Doran je karika za koju bi volio da je bolja. Ništa ona tu ne radi konkretno loše, no nažalost ni ne odskače baš bog zna kakvom kvalitetom. Za razliku od fenomenalne i upečatljive naslovnice, crtež unutar korica ostavlja suhoparan dojam i ne prikazuje ikakvu značajnu karakteristiku po kojoj ćemo ga pamtiti nakon čitanja. Orbiter je jedan od stripova koji nema jak autorski pečat s vizualne strane i moram priznati da bi zasigurno dobio koju ocjenu više da je oplemenjen boljim i zanimljivijim crtežom. Jedina baš pozitivna stvar je već spomenuta naslovnica koja djeluje maštovito, privlačno i jednostavno plijeni pažnju čitatelja. Naprosto me očarala i moram priznati da je, uz Ellisovu ulogu scenarista, upravo ona glavni razlog zbog kojeg sam posegnuo za ovim stripom.

Space shuttle Venture nakon desetogodišnjeg izbivanja sa Zemlje.

Za kraj mogu samo reći da ipak preporučam čitanje. S obzirom da se radi o samostalnoj grafičkoj noveli koja nije objavljivana u obliku mjesečnih sveski već je odmah izašla u punom opsegu, nema razbijanja narativa na poglavlja niti ima ikakvih nepotrebnih cliffhangera. Takva je forma Ellisu omogućila stvaranje koherentne priče bez potrebe za stankama i prekidima radnje. Moj je dojam da je Orbiter jedna lijepa oda ljudskoj znatiželji, otkrivanju i pomicanju granica, ali je i podsjetnik da nikada ne treba odustajati, bez obzira na sve probleme i nedaće. Ljudski je rod kroz stoljeća i tisućljeća pokazao da voli, želi i mora istraživati, a tajne svemira su ništa drugo negoli prirodan sljedeći korak. Korak koji je čovječanstvo tek napravilo, a dio je etape koja završava negdje tamo, daleko...

ALBUM VER Pride of Baghdad

• Ukupna ocjena 72%

7, 8, 7, 6