ALBUM KLO_SP 28

• Pride of Baghdad
    ALBUM VER 1

• Strip je rađen po istinitom događaju.
  • Brian K. Vaughan je scenarista stripova kao što su Y: The Last Man, Ex Machina i Runaways, dobitnik Eisnerove nagrade.
  • Niko Henrichon je do sada radio na dva samostalna dela: Pride of Baghdad i Barnum!

Sećate se Bambija? Ili, ako ste nešto mlađi, Kralja Lavova? Možda sličnih pričica sa govorećim životinjama i manje-više prikrivenim moralnim/obrazovnim porukama? Pa, ako se toga samo sećate trebalo bi da polako otvorite oči i obnovite gradivo. Novo vreme donosi i nove priče. A ovo je baš jedna od njih. Ne znam da li ste ljubitelji sličnih priča o životinjama sa ljudskim osobinama, ali ovu ćete morati da pročitate. Čekajte, jesam rekao „ljudskim osobinama“? Upps, greška u koracima.. Životinje u ovom stripu imaju sve one osobine koje bi ljudi voleli da imaju, dok, na nesreću, ispoljavaju neke koje oni vole da nazivaju "životinjskim".

"Freedom cannot be given, only earned..."

The damn sky is never going to fall...

Sasvim jednostavna rečenica koju izgovara lavica, stojeći ispred srušenog zida koji je predstavljao prepreku između nje i slobode. Kao čitaoci, bivamo katapultirani pravo u središte zbivanja: početak bombardovanja Bagdada, za vreme američke invazije na Irak, 2003. godine. Iz ruševina zoološkog vrta se spašava čopor lavova, koji se tako iznenada nađe na dugo priželjkivanoj slobodi. Iako su metafore u stripu veoma jednostavne i očigledne, ni najmanje ne gube na jačini, naprotiv. Ionako su one male i jednostavne istine i najvrednije.Ono što mi se dopalo je lukav potez scenariste da gledamo razaranje i uništavanje očima nevinih bića, kojima nije u prirodi da čine slične stvari. Sasvim dovoljno da nas podsete na neispravnost takvih postupaka.

Crtež je maestralan. Onako „diznijevski“, nije mogao da predstavlja veću suprotnost priči koju prati. Želite da vidite već spomenutog Bambija pod kišom metaka? Miki Mausa okrvavljenog na tlu? Pa izvolite, pročitajte ovaj strip. Ne baš takve, ali slične stvari ćete naći ovde. Jezivo i morbidno na neki način, ali savim primereno poruci koju ovaj strip šalje. Izvanredna metafora na uništeno nevino destinjstvo, a samim time i takvu budućnost. Strip je nastao posle otrežnjenja nakon „patriotskog“ talasa u Americi 2002-2003. godine, kao jedna od mnogih poruka za prestankom ludila koje može samo čovek da pokrene a koje se zove rat. Koliko god to suvoparno zvučalo. Scenarista, i sam rođeni Amerikanac, ne zauzima poziciju i ne opravdava postupke nijedne strane u sukobu. Tu i tamo nas tek podseti zbog čega je sve i započelo(kornjače koje se dave u reci punoj nafte), ali nam ostavlja prostora da sami iskoristimo mozak i iznesemo zaključke.

Na kraju, poruka priče je sažeta u jednoj jedinoj reči, koju izgovara majka-lavica dok američki vojnici pucaju na njih: Animals!!!!!! Šta treba čovek da učini da bi ga životinja nazvala tako? Iako sam jednom rekao da ne opravdavam aktuelne ratno-političke teme u stripu, nisam mogao da se ne osvrnem na ovo remek-delo, ako ni zbog čeg drugog, onda zbog jednostavnosti i jačine pripovedanja, kao i zbog univerzalne poruke koju sa sobom nosi.Jedino otvoreno pitenje posle čitanja stripa mi je bilo: na koga se misli pod "Čopor iz Bagdada"? Kako god okrenemo, glavni junaci ove priče su životinje. Na ovaj ili onaj način.

Babylon`s a town downriver. Their lion`s a statue of one of your kind trying to eat a man... but the man`s fightning off the big stone cat. Legend says that as that statue`s still standing, this land`ll never fall to outsiders.
I don`t follow.
They`re just, what do you call`em... symbols. You know walkers, never say what they mean.
Yes, but this is our land now, too. Who are we supposed to be in the statue...the lion, or the man?
Maybe you`re both. Or maybe you`re neither. What`s the matter?

ALBUM VER 2 Orbiter

• vope

10, 10, 8, 8

Prelijepa i pretružna priča puna simbolike i razotkrivanja ratnog bezumlja. Surova je istina da je čovjek mnogo okrutnije biće od najokrutnije životinje, često bezuman u dostizanju svojih sebičnih ciljeva. Pitam se da li bi naslov stripa preveli kao "Ponos bagdada" ili "Čopor iz Bagdada" budući da eng. pride pored osnovnog značenja znači i čopor? Mada bi oba naslova mogla biti sasvim OK...
    06.06.2008
    12:01:00 sati
    vope

10, 10, 10, 10

Meni najdraža Vaughnova stvar, by far, i definitivno must read od američke produkcije.
    08.06.2008
    22:54:00 sati
    Emir Pasanovic
  • beli luk

10, 10, 10, 10

BKV je genije danasnjeg stripa, svaki njegov strip koji sam procitao je inteligentan i odlicno napisan. U "Pride of Baghdad", pored ocigledne igre recima, odusevili su me karakteri zivotinja. Njihov svet nije predstavljen kao nevin, instiktivan i savrsen, vec sa sopstvenim problemima i licnim dozivljajima ucesnika. Odlican izbor albuma i odlicna recenzija.
    12.06.2008
    11:11:00 sati
    beli luk
  • Bljak

10, 10, 10, 10

Ovaj strip je stvarno odlican. Sasvim slucajno sam dosao do njega i procitaoi sam ga u dahu. Posto ne volim e-stripove, a do ovog sam dosao upravo preko net-a, morao sam da ga prevedem, odstampam na svom stampacu i da ga ukoricim...ipak je ovo strip koji mora da se nadje u mojoj kolekciji makar i ovako...dok se neko ne seti da ga objavi kod nas.,..
    17.07.2008
    01:13:00 sati
    Bljak

10, 10, 10, 10

Ne sjećam se kada sam posljednji put dao sve desetke nekom stripu, ali sada ih dajem bez imalo razmišljanja. Ne mogu sjetiti ni kada me neki strip ovako oduševio, ali i rastužio u isto vrijeme (previše Bonellija, I guess;). Vaughan i Henrichon nam prikazuju samo još jedan rat u dugom nizu ljudske gluposti, ali iz sasvim druge perspektive. Ovdje lavovi razmišljaju, a ljudi ubijaju, uloge su izvrnute (ili prave, ovisi kako na to gledate). ''Kralj lavova'' za odrasle.
    03.08.2008
    01:39:00 sati

10, 10, 10, 10

Brian K. Vaughan je jedan od ljudi koji se ne boje uhvatiti u koštac s političkim temama. S ovom grafičkom novelom dohvatio je kontroverzni US napad na Irak, sasvim jasno stavljajući do znanja da je bilo i drugih alternativnih puteva riješavanja krize. Brian nije ovdje prezentovao jednostranu (ili na američkom: demokratsku) verziju nemilih događaja, on nije ispustio iz horizonta ni Iračane, koji su najviše propatili tokom rata. Glavni likovi ove priče su četiri lava. Oni žive u zoološkom vrtu u Bagdadu u vrijeme američkog napada na Irak. Nakon što je zoo uništen, lavovi su oslobođeni i oni se upućuju u unutrašnjost grada.

Ovo je bez daljnjeg politički strip. Iako su životinje glavni akteri, autor je prenio svoje mišljenje o napadu US trupa na Bagdad. Isto kao i Iračani, tako i lavovi u ovoj priči simbolizuju uvjerenja i karakteristike tog naroda. Safa, na primjer, je stara lavica, kojoj se više sviđa u zoološkom vrtu, nego na slobodi. Ona tu ima donekle sigurnost, ima da jede osnovne stvari, njoj promjene nisu potrebne. Na taj način možemo da je uporedimo sa dijelom stanovništva koje se pomirilo sa Sadamovom vladavinom, njima je bilo dobro onako kako jeste. Oni ne žele američku demokratiju, tu zloupotrebljenu riječ koja vodi u nepoznatom i nesigurnom pravcu. S druge strane imamo Noor, ona želi živjeti na slobodi, nema strah od nepoznatog, planirala je bijeg iz zoo vrta još prije bombardovanja. Ona upravo simbolizira dio iračkog stanovništva koji želi promjene. Međutim, onoga trenutka kada su zidovi zoo vrta uništeni, otvoren je put za slobodu, ali Noor postaje skeptična: „Sloboda se ne može pokloniti, ona se mora zaslužiti!“, bile su njene riječi.

Brian želi da nam kaže da je možda bolje bilo da je irački narod sam odlučio šta želi i da su to sami sproveli, a ne na ovaj način. Još gore ukoliko nismo pripadnici američkog naroda, u tom slučaju znamo da se taj rat vodio zbog interesa, a ne zbog navodne slobode Iračana. Vaughan je ipak oprezan sa naracijom, zna dobro gdje će ovaj strip biti objavljen i ko su čitalačka publika. Ipak, dozvolio je sebi malu dozu hrabrosti i iskoristio strip za kritiku američkoj vladi. Vertigo je izbacio još jedan sličan strip: WE3. I ovdje se radi o životnjama koje su zloupotrebljene od strane američke vlade. Preporučujem obadva stripa, pogotovo Pride of Baghdad je jedna sjajna grafička novela koja ostavlja mnogo prostora za tumačenje.

09.07.2009
    16:14:00 sati

10, 10, 10, 10

30.10.2009
    15:51:00 sati
    Misko iz Darwooda

10, 10, 10, 10

Sve je već rečeno u recenziji, ali i u komentarima. Mislio sam još pre dve-tri godine da će neko objaviti ovaj grafički roman kod nas...

30.01.2012
    15:38:00 sati

10, 10, 10, 10

Totalno savrsenstvo od ove nase devete umjetnosti.  Crtez, scenario i prica su perfektni, a dojam i utisak koji ova prica ostavlja na ljude je nesto nevjerovatno.  Lavovi koji pobjegnu iz bobradovog zoloskog vrta u Baghdadu kad Amerikanci napadnu Irak u 2003 godini su stvarni odlicni likovi, i prava steta je sta im se u stvari desi.  Zivotinje nisu oni, niti bilo koje bice koje je zivilo u onom zoloskom vrtu, nego covjek.  Uvijek samo covjek.  Ona scena kad oni zirafi eksplodira glava je grozota, ali stvarno osnovna scena da bi se poenta o ratu napravila. Kraj price je stvarno tuzan i zalostan, i umalo ni sam nisam zaplako.  Ove zivotinje, koje su ionako patile citav svoj zivot, moraju jos i bas onako da umru.  Stvarno jezivo.  Odlican strip, prava klasika od 'graficke novele'.

01.02.2012
    12:30:00 sati
  • corto33

5, 6, 8, 8

02.10.2012
    17:34:00 sati
    corto33

8, 8, 8, 8

Kraj mi se ne sviđa. Voleo bi sretan završetak za levove. Poantu stripa se može i bez crnog završetka shvatiti.

03.10.2012
    15:21:00 sati
  • Dudley Smith

10, 10, 10, 10

Ne volim se razbacivati s ocjenama, uvijek dobro promislim prije nego što ocjenim, ali ovome jednostavno nisam mogao naći mana. Genijalan strip, pravo remek-djelo. Sve desetke!

24.04.2014
    19:48:00 sati
    Dudley Smith
  • Ukupna ocjena 54%

6, 3, 7, 6

Jednostavan i efektan, ali ipak malo previše jednoznačan za moj ukus. Za razliku od ostalih Vaughanovih stripova koje sam čitao, ovdje su likovi sporedni, a primarna je poruka. To možda i nije toliko čudno s obzirom na karakter priče, no čini mi se da je cijela stvar ipak mogla biti bolje izvedena. Henrichonov crtež dosta dobar, ali ne oduševljava. Možda i zbog toga što ga priča uglavnom ograničava na crtanje lavova i ruševina. Sve u svemu, donekle zanimljiv strip iako ne i nešto što ću pamtiti.

28.07.2016
    23:25:00 sati
    Shaner

10, 10, 10, 10

Procitao u jednom cugu od nesto manje od sat vremena. Ovo mi je prvi strip koji citam a da ga je potpisao Vaughan, imam prvi integral Sage ali nikako da pocnem sa citanjem. Bagdadski copor je stvarno odlican strip. Vizuelno savrsenstvo, sjajan crtez i kolor, siroki kadrovi su maestralni (F16ice iznad zooloskog vrta, prolazak lavova kroz spomenik ukrstenim sabljama, horizont bombama razrusenog Bagdada). Prica jeste jednocrnta ondonso vrlo direktna i linearna, ali opet pogadja tamo gde treba, zanimljivom pricom, interesantnim odnosom izmedju likovima i sto je najbitnije pogadja emotivnu crtu sa odlicnim gorkim krajem. Efektno i jako. Dobra scena je i pojavljivanje kornjace.
    Iako se Vaughan u pogovoru (tj. to su predlozi za strip koje je slao urednistvu, pocetne ideje, sinopsis i opis likova) pere od toga da je ovo anti-americki strip i da mu nije zelja da napada i pljuje po americkim vojnicima, vec samo da postavi pitanje da li je vojna intervencija opravdana ili ne, ipak bih rekao da je to napisao samo da ga urednistvo ne bi odmah odbilo. Strip je u potpunosti anti-ratni i anti-americki u ovom slucaju. Cemu sam se iskreno i nadao i dobro je da nije bilo patetike i americkog popovanja i pravdanja.
    Mene je strip iskreno pogodio i vrlo mi je drago sto sam ga odmah nabavio i procitao, zauzimace vazno mesot u mojoj kolekciji.

24.05.2020
    18:55:00 sati