El Gaucho

Torpedo 1936

KOLORKA 138 | 144 str.

Početkom 19. stoljeća u tijeku je invazija Velike Britanije na Argentinu, tadašnju španjolsku koloniju. Uoči samog iskrcavanja armade dvojica mornara i šačica kurvi kreću na kontinent iz različitih pobuda i razloga, no ono što će svi saznati i iskusiti je da sloboda uvijek svoju cijenu. Ispripovijedano i oslikano iz pera dvojice talijanskih majstora strip, Huga Pratta i Mila Manare.

• El Gaucho
    KOLORKA 138
  • Gaučo
    ALBUM STKON 1

• Lik Molly Malone djeli ime s jednom enigmatičnom heroinom istog imena „Molly Mallone“, svojevrsne neslužbene himne irskog Dublina.
  • El Gaucho je druga suradnja Mila Manare i Huga Pratta iz 1991. godine
  • Vrijeme radnje: 1806.-1807. tijekom britanske invazije na Argentinu
  • El Gaucho je izlazio i u brojevima 8 do 10 slovenske strip revije Bumerang

Traganje za slobodom

Hugo Pratt je za svog prijatelja i brata po stripu Mila Manaru napisao dvije priče koje je potonji vizualizirao u svojem poznatom erotomanskom stilu. Priče su nastale u kasnom autorovom stvaralačkom razdoblju, prva „Indijansko ljeto“ sredinom osamdesetih, a druga „El gaucho“ početkom devedesetih. Za ova dva autora, sunarodnjaka po nacionalnosti, može se reći da su uspješno pronašli zajednički stripovski jezik.

Teme kojima se uglavnom bave su odgovornost, ljudskost, sloboda, seksualnost, tabu, tradicija i društvena (ne)pravda. Skeptičnost prema europskom idealu u kolonijalnoj okolini uobičajena je tema u njegovim western pričama. A kad u jednadžbu uključimo i varijablu zvanu Manara, automatski uključujemo i pitanje kontraverze. Ukoliko ste čitali njihove uratke, možete posvjedočiti da ih je obojicu povezivala najčišća strast – strast prema crtanju stripova.

Junaci

Osam godina nakon prve izrazito uspješne suradnje, 1991. godine Pratt ponavlja svoju suradnju s Manarom, posežući ovaj put za vremenom pola stoljeća kasnije, i na drugoj zemljopisnoj lokaciji. Album se u potpunosti bavi drugim temama i prostor-vremenom, no neke općeljudske paradigme odigravaju se uvijek na identičan način. Glavni motiv je borba za španjolske kolonije na tlu Latinske Amerike odnosno kako je to sročio Pratt, borbe za prevlast masonskih loža. Dok u pozadini ovih povijesnih događaja pratimo traganje za slobodom malih ljudi. Oni su redovito nemoćni naspram pravih gospodara sudbine, no mali ljudi i dalje se zavaravaju slijedeći neki privid slobode.

Pogledajmo što piše Pratt u jednom od svojih priča... "Neki isječci povijesti mogu se objasniti jedino uplitanjem tajnih društava. Svijet je postojan jedino u vrlini tajne. Negdje u sjeni nekog hrama ili prividno pomiješani sa svjetinom, neki neznani ljudi bacaju svoje moćne čini kako bi izjednačili utege na vagi kozmičke ravnoteže." (Helvetske priče)

Sjećanja i svjedočanstva živih

Priča započinje početkom dvadesetog stoljeća kad stariji poručnik na svoje veliko iznenađenje u selu Indiosa sreće bijelca koji se nekada odazivao na ime Tom Browne. Starac navodno ima 100 godina i vidio je mnoge perturbacije na tlu Argentine koje su se odigrale tijekom stoljeća. Njegova priča vraća nas u godine 1806.-1807. kad je imao 16 godina; točnije 8. lipnja na rijeci Rio de la Plata u blizini Buenos Airesa, u godinama britanskog iskrcavanja na argentinskom tlu. Invazija je imala dugosežne posljedice koje su rezultirale i revolucijom i konačnim potpisivanjem Deklaracije o nezavisnosti 2016. godine. Brodovlje nosi 71. škotski odred lakog pješaštva.

Odmah na početku upoznajemo se s političkom pozadinom invazije na ovu španjolsku koloniju koji ratni oficiri iznose prije nego krenu orgije. Ne može se krenuti u rat punih sjemenika! Na fregati Encounter nalazimo naše buduće glavne likove, mornare Clagga i Matthewa koji dobivaju zadatak čišćenja irskih prostitutki kako bi ih oficiri mogli preuzeti. Jedna od njih, Molly Malone, zaljubljena je u mladog bubnjara Brownea, glavnog aktera ove naše pripovijesti. I tako pred samu invaziju, dvojica mornara i šačica kurvi kreću na kontinent u potragu za slobodom. Koja će se pokazati kao iluzija. Sloboda pojedinca jednostavno se ne može izboriti kad veliki igrači potežu svoje figure.

Ispod palube zabava za priprost puk…

… i iznad palube zabava za gospodu!

Pratt nas kroz karakteristične živopisne likove provodi kroz razne etničke skupina i staleže kolonista, robova i zavojevača. Nakon što Browne biva iskrcan kako bi bio veza s grupom pobunjenika, upoznaje Josepha Otalorea, mestiza koji se želi osloboditi svojih kreolskih robovlasnika. Može se povući očita paralela između drugih Prattovih radova, primjerice njegovih priča o cangaceirosima, koji su uvijek bili povezani s kultovima afričkog porijekla. Sjetimo se kako je Mãe Sabina održavala na životu Gringa Vargasa u "Čovjeku iz Sertaa", ili Zlatouste iz "U znaku jarca". Čak je i Joseph svećenik candomblea, a rob Cipriano i ostatak crnog kućanstva nisu daleko od toga - očita namjera asociranja crnaca s ubanda ritualima ili vuduom. Pratt je oduvijek bio fasciniran afro-američkim religijskim obredima i uvijek provlači tu sliku neodoljivog egzotizma.

Svi akteri naposljetku završe na hacijendi argentinskog moćnika i u jeku borbe i opsade Buenos Airesa odvija se drama. Mlada i naočita, drska senorita Aureliana gošća je svog rođaka. Svojim nadmenim stavom jednom od vojnika izazove bolesnu želju da je uzme i ponizi. Uzme iz osvete zbog njezine plemićke pozadine. Osim što ova drama zorno prikazuje nesnošljivi odnos između običnog puka i aristokracije, vjerujem da je presudnu ulogu u kreiranju mučne scene silovanja igrao Manarin osebujni izričaj po kome je poznat. Svaki od Prattovih likova ima drugačije poimanje slobode, neki žele neovisnost, neki oslobođenje od ropstva i slobodu prakticiranja svojih vjerskih običaja, a neki bolji život daleko od nametnutih uloga vladajućeg staleža i plebejaca. Sloboda se skupo plaća, i u to se osvjedoče mnogi likovi. Jer ovo je slika stvarnog života, bez holivudskog sretnog završetka. Poput Indijanskog ljeta, završava s gorkim okusom na usnama.

Život nije uvijek med i mijeko.

Isječak iz teksta objavljenog u Kvadratu „Hugo Pratt / Milo Manara - Erotika, tabu i duh vremena“

Naslovnica talijanskog izdanja

KOLORKA 126 Ardalén

• Ukupna ocjena 73%

7, 7, 7, 10

Isječak iz života "malih" ljudi na podlozi povijesnih događaja i avantura, ali ne ona "veća od života", nego velika točno koliko i život. I Pratt i Manara na visini zadatka, iako su imali i boljih radova. Naslovnica izdanja Čarobne knjige mi je predivna.

19.04.2020
    18:06:00 sati
    Shaner

7, 6, 8, 8

Zanimljivo razdoblje i lokacija ali ne tako zanimljiva radnja. Manara na visini, Pratt...volio bih da je napisao malo dublju priču, historiografski je strip trebao bit odličan...a nije.

19.04.2020
    19:06:00 sati

7, 7, 9, 9

Saradnja Prata i Manare na Indijanskom letu je meni lično podarila odličan strip (jednako mi je sjajan bio i nekad, kao klincu, u Stripoteci,ali i kasnije, kao matorijem stripofilu,u albumima Belog puta i Fibre),te sam i ovde podigao očekivanja na visok nivo,a pogotovu nakon pojedinih hvalospeva i komentara da je naslov bolji od prethodnog uradka Mila i Huga.

Avanturistički je ovo strip,koji se bavi događajima sa početka 19.veka,kada su Englezi napali Buenos Aires sa namerom da svrgnu Špance sa vlasti,stim što su ovde u žiži zbivanja "mali" ljudi,izvesni bubnjar,kurva i grbavi mornar,uvučeni u kovitlac rata,strasti,izdaje i svega što se tu može ubaciti,uz dosta golih guzica,sisa i vagina.

Šta znam,ne kažem da Indijansko leto ima neku dubinu,čak naprotiv,tamo je tek gomila perverzija u gro planu (ali barem znamo na čemu smo,pa se takvoj priči i prepuštamo),no, čini mi se da su u Gauču Prat i Manara (iliti samo Prat),hteli da naprave priču sa dubljim smislom,a u tome nisu uspeli,pa je sve to ispalo lošije nego što zaista jeste.

Mislim,strip je jako dobar,ali nadao sam se još boljem,a pošto ga nisam dobio,malčice sam razočaran;a Indijansko leto mi je za klasu bolje.

19.04.2020
    19:17:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

7, 5, 9, 10

Slažem se sa Antom, da je Indijansko ljeto za klasu bolje. El Gaucho ima sjajan crtež i odlično naslovnicu. Ideja za priču je vrlo dobra, ali su mi scene u stripu nekako bez smisla. Likovi su mi više ili manje antipatatični.

19.04.2020
    20:35:00 sati
  • Ukupna ocjena 75%