KOLORKA 194 | 128 str.

Priča o ljubavi, vječnoj ali platonskoj, koja pobjeđuje sve, pa i vrijeme…

• Usprkos svemu
    KOLORKA 194

• Strip je objavljen u domaćem izdanju Fibrine kolorke 194 u rujnu 2021.
  • Tekst recenzije izvorno je napisan i objavljen na hrvatskom news portalu Večernji list u listopadu 2021., portalu gdje Markos povremeno piše tekstove o novim stripovima na hrvatskom tržištu.

Ovo je priča o jednoj ljubavi ispričana unatrag. O strasti između dvoje ljudi koja je platonska, ali vječna. Ona je Ana, karizmatična šezdesetogodišnjakinja, bivša dugogodišnja gradonačelnica i novopečena umirovljenica, supruga i majka. Borac velikoga srca koji izaziva divljenje i poštovanje. On je Zeno, okorjeli neženja, veliki zavodnik, pomorac, knjižničar pred umirovljenjem, doktor fizike koji je četrdeset godina pisao doktorat. Slobodnog i pustolovnog duha, zavodljiv i tajnovit. Njihova je ljubav nemoguća i trajna.

Dok se nižu izgovori zbog kojih se ona ne može ostvariti, vraćamo se u prošlost te romanse, sve do njezinih početaka.

Jordi Lafebre (1979.) španjolski je strip-crtač koji je uglavnom radio kao ilustrator za marketinške agencije u Španjolskoj sve dok nije upoznao poznatog belgijskog scenarista Zidroua s kojim se vratio stripu, svojoj prvoj ljubavi, i otisnuo na francusko tržište. Prva njihova zajednička suradnja, zbirka kratkih priča “Starica koja nikad nije igrala tenis i druge dobre vijesti“ objavljena 2009. naišla je dobre kritike i dala novopečenom dvojcu dobar vjetar u leđa, ali iduće godine izlazi “Lydie“, njihov prvi crtani roman koji je osvojio brojne nagrade i s kojim su se definitivno probili u prvu ligu. Zvjezdani status dodatno su zacementirali vrlo uspješni dvotomni “Odjel za poroke“ iz 2014. te simpatična humoristična obiteljska serija “Les Beaux Etes“ koja izlazi od 2015. (ove je godine objavljen šesti nastavak). U svijetu stripa čest je slučaj slavnih autorskih dvojaca, scenarista i crtača koji duže vremensko razdoblje rade zajedno, a ponekad ta simbioza postane toliko uspješna i ode toliko daleko da u očima publike dvojac de facto postane jedna osoba (spomenimo samo Magnusa i Bunkera, na primjer). Ne znam je li se Lafebre uplašio takvog scenarija, da ostane zauvijek upamćen kao Zidrouov kućni crtač, ili je oduvijek imao priču koju je htio ispričati pa je sada, nakon opetovanih uspjeha s Zidrouom, konačno dobio priliku da je ispriča. Bilo kako bilo, priliku je svakako dobro iskoristio jer “Usprkos svemu“, njegov prvi samostalni crtani roman, pravi je mali biser.

Mislim, da se razumijemo, nema tu ništa revolucionarno (dapače, cinici bi rekli da se radi tek o stilskoj vježbi) – u pitanju je romantična komedija u najboljoj hollywoodskoj maniri, jedna od onih toplih, iskrenih, lijepih priča koje uspijevaju izbjeći patetiku, neuvjerljivost i prekomjernu količinu šećera te svojim tonom, izvedbom, pravim omjerom humora i drame nenametljivo stvoriti pravu atmosferu i pobuditi željene emocije. Priznat ćete, u poplavi svakojake sumnjive konfekcije koja nam se gura kroz literaturu, te velike i male ekrane, postići takvo što nije mala stvar.

Jordi Lafebre je, u prvom redu, fantastičan crtač. Njegov elegantan, lepršav i profinjen crtež osvaja na prvi pogled. Slikopričanje mu je besprijekorno, kadrovi uvijek zanimljivi: ili bogato iscrtani ili pametno svedeni na bitno ondje gdje priča zahtijeva, likovi iznimno uvjerljivi u gestikulaciji i glumi te beskrajno šarmantni, a paleta boja vrlo sugestivna, vrlo precizno izabrana kako bi poslužila u pripovjedne svrhe. Sasvim je jasno da je crtež Lafebreov forte, no pravo je iznenađenje koliko se dobro snašao u ulozi scenarista. “Usprkos svemu“ priča je o ljubavi koja pobjeđuje sve, pa i vrijeme. Priča je to jasne, linearne strukture, samo ispričana unatrag, priča prepuna simbolike, u kojoj se na kraju krug zatvara stavljanjem i na točku. Ukratko, priča koja bi predstavljala izazov i puno iskusnijim i vještijim piscima. Lafebre se, međutim, izvrsno snašao. Sve je lijepo uzročno-posljedično povezano, vrlo pametno posloženo, bez suvišnog dociranja i objašnjenja, s puno malih detalja posijanih što kroz crtež, što kroz dijaloge, koji će biti nagrada pažljivom čitatelju. Osim dokazanog zanatskog znanja o konstrukciji priče, Lafebre je očito i literarno nadaren budući da je, za jednog crtača bez iskustva u pisanju, napisao hvalevrijednu količinu lijepih rečenica, dobrih dijaloga i scena. Nije stoga čudo što je “Usprkos svemu“ dobitnik ugledne nagrade Uderzo za najbolji strip u Francuskoj 2021. Nije loše za početnika, zar ne?

Ne znam koji su Lafebreovi planovi za budućnost, ali svakako se nadam da će nastaviti s pisanjem scenarija jer očito ima što reći. Jednog kupca sigurno ima.

KOLORKA 138 El Gaucho

KOLORKA 197 Sibir/Titanic

• viki_ri

9, 9, 9, 9

08.05.2022
    15:34:00 sati
    viki_ri

7, 8, 10, 8

"Usprkos svemu" je jedan od onih djela koje vas uhvati malo iznenada, neočekivano - nije da je tu sad riječ o vrhunskom stripu koji će se pamtiti i koji će imati neki udar na vas, više je to kao topli čaj na kišno popodne - osjećaj ugode, veselja, osmjeh i laganica... Strip kojem se kroz godine uvijek lako vratiti i pročitati i biti jednostavno sretan zbog toga. Kad nadodate top crtež, što više trebate?

09.05.2022
    10:32:00 sati

• Crtamo stripove!