Falange crnog reda

Brad Barron

KOLORKA 77 | 80 str.

Nakon 40 godina stari neprijatelji jure u završnu scenu i obračun: sudar dvaju suprotstavljenih ideologija, ali istih lica, Rh faktora, strahova i želja. Tamo gdje se istorija prelama i krvava zemlja pomiče potresima, izrastaju tratinčice, a sunce liječi ožiljke prošlosti.

• Kraj epohe
    KOLORKA 77
  • Falange crnog reda
    PRMJS 3

• Album Falange crnog reda nastaje 1979.godine, u štampi čuvene kuće Dargaud. Na našim prostorima, Dečje novine 1988.godine štampaju ovaj strip – vjerujem nakon dugotrajnog prepipavanja i pokušaja cenzure, jer ne zaboravimo u koje doba on nastaje. Fibra ovaj album ubacuje u zbirku Kraj epohe u 77.Kolorki, sredinom 2017.godine. Knjiga nudi, između dvaju albuma ovog autorskog dvojca i sjajan intervju u kojem se detaljno pojašnjavaju neke „sitnice“ vezane za saradnju dvaju velikana stripa.
  • Pierre Christin je rođen 1938.godine u St.Mandeu u Francuskoj. Jedan je od najvećih strip-umjetnika ikad, a od bezbroj njegovih radova mora se izdvojiti i onaj koji ga je ustvari i proslavio, tj. serijal Valerian.
  • Enki Bilal je rođen 1951.godine u Beogradu, od oca Muhameda iz Ljubuškog i majke Ane iz Karlovyih Vara. 1956.godine seli u Francusku. Radi i živi u Parizu. Nakon Legendi današnjice, zajedno sa Christinom stvara ova dva albuma.
  • Lokacija Nieves u Aragonu je izmišljena. Međutim, Aragonska oblast ima vrlo značajnu ulogu u Španskom građanskom ratu.

Internacionalizacija: borba za ideale ima svoj istorijat u ljudskoj rasi; pored nadanja da ispravna ideja ne smije biti omeđena nikakvim granicama, znamo da su tektonske promjene društveno-političkih sistema u državama širom svijeta u većini slučajeva dolazile kao olujno nevrijeme u julu: ljuto, iznenada i žestoko. Shodno tome, fenomen komunizma – njegovo stvaranje, pojava i krvavi pokušaji okrunjivanja takve utopističke ideje u svaku poru društva, sve od NK radničke klase pa do vrhuške, mogu se, trebaju, tačnije - moraju posmatrati iz svih uglova. Ideja komunizma, odnosno savršeno uređeno društvo u kome „su svi jednaki“, kao odgovor na vijekove patnje nižih staleža pod čizmom buržoazije potpuno je opravdana, humana i čista. U trenutnom vremenskom odmaku, crvena boja na zastavi komunista zaista predstavlja rijeke krvi koje su potekle da bi se potlačeni pokušali rehabilitovati u jednakopravnost, ali svi mi vrlo dobro znamo da je, bez obzira na plemenitost takve ideje, ali i ideologije, komunistički pokret u suštini samo okrenuo piramide moći naopačke. Ljudi koji su se najbolje snašli u prevratu, samo su prekopirali metode mrskih buržuja i onog trenutka kada su zaposjeli vlast – postali apsolutno isti kao i oni prije njih; ovaj put, sa friškim ranama, odvratnijom metodologijom postupanja sa narodom i milion dodatnih razloga da se smatraju ispravnim i pravednim. Drugim riječima: oni koji su došli iza otaca ove ideje pokazali su svoje pravo lice padajući na ispitima samodisciplinovanja i altruizma. Da, istina je, ne samo „kod nas“, nego i worldwide. Ali, u kojoj je onda mjeri plemenita ideja o komunizmu – obična prevara? Da vidimo kako tu relaciju lomi duet velikih, prije svega metodičnih stripskih umjetnika.

Nekoć me nervirao stav zapadnjaka, tj.ljudi koji su rođeni i odrasli u tom dijelu svijeta, na taj poseban i drukčiji način poimanja stvari od mog. Strašno me iritiralo to ponašanje, koje je prije ličilo na izvještačeno zaprepaštenje prema istočnoj Evropi i glumatanje. No, vremenom sam savio šipke i shvatio da griješim u početnim postavkama što takve ljude vidim kao glumce: svako ima pravo da se iznenadi i isprva strahuje od novog i nepoznatog, pa tako i „zapadnjaci“ imadoše pravo da se snebivaju kada vide kako i zašto mi u ovom dijelu svijeta uopšte funkcionišemo i svakih se 40-50 godina mlatimo iz petnih žila, do besvijesti. Ako za trenutak po strani ostavimo poimanje rata, ratovanja i mržnje na relacijama Francuzi-Nijemci-Englezi, da se negdje kiseli u podrumu, problem isključivosti i ignorancije teret je koji većina ljudi sa ovih prostora nosi u svom DNK, pa bez obzira na pomodne pokrete kojima se deklarativno priključuju, u odsudnim momentima koljena klecaju i oni se vraćaju svom iskonu, odnosno tom svom pokvarenom aleolu u kome sija mržnja prema drugačijem. Informacija o procesu stvaranja Falangi crnog reda isprva me žestoko nervirala: nisam mogao hladne glave prihvatiti da se Pierre Christin odvažio sjesti u auto i voziti po istoku Evrope da bi svojim očima vidio i na svojoj koži osjetio zrak crvene boje. Pa ko je taj, Christin, upitah se?! Iz kakve je on p*zde izletio, ko je to njega rodio? I zašto je uza se prislonio baš Enesa, Haminog sina, sina jednog šnajdera, da mu on raščisti vidike i malo pojasni šta se to zbiva na ne-tako-dalekom-Istoku. Ipak, nakon čitanja tri albuma o Leni, te savršenog uvoda u njenu Odiseju, bolje sam shvatio njegovu fascinaciju čarobnim područjem srednje i istočne Evrope, a potpuno neočekivano, taj mi Christinov rad pomogao da značajnije razumijem jezik kojim taj čovjek priča o datom području i vremenu. Tako je sve ubrzo leglo na svoje mjesto i navodna samodopadnost i foliranje Pierrovo nestali su u gašenju moje nezdrave ljutnje i pakosti. Drugačije se nije moglo pristupiti ovako teškoj tematici. Da, istina je i to da su uglađena, navodna buržoaska gospoda njegovala svoje buržoaske tekovine ne obraćajući pažnju na zemljotrese koji su se nerijetko dešavali na istoku kontinenta, a Pierre je bio tu da ih ščepa za uzdignute nosine i uperi prstom na jedno vrlo bitno žarište u živom organizmu što se zove Evropom.

Barcelona: vječni bastion slobode

Falange crnog reda drugi su zajednički rad dva proslavljena umjetnika čuvene Bande Desinee i nastaju krajem 70ih godina prošlog vijeka. Priča govori o grupi bivših boraca Internacionale (Međunarodnih brigada), koji su djelovali u periodu Španskog građanskog rata, a sada, u poznim godinama, žive svoje poslednje dane na raznim krajevima Evrope. Jedne noći, teroristička grupa upada u špansko selo Nieves u pokrajini Aragon, spali ga i pobije sve stanovnike. Jefferson B. Pritchard, koji radi kao novinar u Londonu sutradan dobija detaljne informacije iz Madrida o tome kako su napad potpisale „Falange crnog reda“, fašistička jedinica predvođena generalom Valinom. Pritchard prepoznaje opasnost, te odluči pozvati svoje bivše saborce, pa ekipa penzionera odluči pratiti djelovanje Falangi, što će ih odvesti na putovanje širom kontinenta – do konačnog obračuna sa starim neprijateljima. Tokom tog, za većinu njih poslednjeg đira, saznajemo kako su duboka bila previranja u Evropi u iznenadnim bljeskovima i terorističkim aktivnostima revitalizirane ideje o fašizmu, ali još bitnije – kako kucaju srca istomišljenika čija se ideja umorila i počela da odumire.

Ovaj strip zaista iziskuje nekoliko čitanja, vrlo je pretenciozan iz više razloga. Utisak koji ostavlja prvi dodir sa ovim štivom nemam smjelosti dovoljno precizno definisati: bez obzira na poziciju u kojoj se čitalac nalazi i koje stavove ima u političkim okvirima, praktično je nemoguće zaokružiti dojam na prvu, pa se dakle samo za tu opštu perspektivu mora posebno potruditi. Jednom kada se strip uzme u ruke, svako ko osjeća pripadnost ovim našim područjima ili gaji bilo kakvu emociju prema istim, mora priznati da štivo ima specifičnu težinu i prestaje biti „obični“ strip. Kako vrijeme odmiče, ovakva tematika dobija dodatnu vrijednost, bili mi istoričari u slobodno vrijeme ili samo wannabe kritičari. Ulaskom u srž materije čitalac se oslobađa predrasuda i nakon nekoliko čitanja može da konačno osjeti ideju vodilju autorskog dvojca u kreaciji. Dakle, nekoliko je bitnih tehnika pomoću kojih su i Bilal, ali i Christin posebno uspjeli izdići važnost ove teme u stripski format. Kao prvo, jako usporena dinamika odvijanja radnje – Christin svjestno zgušnjava i zadržava tok odvijanja događaja kroz vrlo detaljne i često nepotrebne dijaloge protagonista, pa iako se takvo djelovanje može smatrati načinom da se razrade likovi u priči, tj.definišu njihove osobnosti, ukupni utisak govori suprotno: Christin u cilju stvaranja zagušljive, tmurne i mučne, beznadežne atmosfere koja očitava sudbinu posljednjeg putovanja idealista, namjerno naslanja priču na drvena Enkijeva lica. Sa svoje strane pak, Bilal sjajno dočarava taj izdisaj ideje; sivilom koje izbija iz lica bolesnih, iscrpljenih, starih suboraca, te precizno postavlja paralele sa licima njihovih suparnika i naposljetku potpuno ih izjednačava u službi osnovne postavke Christinove ideje: bez obzira na to za kakve se ideje borimo, potpuno smo isti. Jedina suštinska razlika među nama nije da li pripadamo lijevoj ili desnoj strani, nego kako strasno i koliko slijepo možemo da slijedimo svoju stranu. Glavna oružja koja u neku ruku eliminiraju spočitavanu drvenost Bilalovih likova su sjajan posao sa bojama, te raskošne lokacije u kojima Christin postavlja svoje protagoniste. Naravno da smo morali biti uskraćeni za neke pucačke obračune, spektakle pune akcije, jer se ipak radi o showdownu starih kuka, koji je, eto sticajem neobičnih okolnosti, odgođen na 40ak godina – međutim, u svojoj ukupnosti grafički dio ovog albuma graniči sa perfektnom „desetkom“, jer je Bilal prije svega svojom upornošću u potpunosti ispratio radnju i ispunio svoj zadatak u saradnji sa preciznim majstorom kakav je Pierre Christin, tada već smatran samim vrhom BD škole.

U Fibrinoj izvedbi ovaj album je spakovan u 77.Kolorku i dijeli korice sa drugim radom istog autorskog dvojca, Partija lova. To je učinjeno sa posebnim, opravdanim razlogom. Naziv „Kraj epohe“ u suštini opisuje zajedničke tačke ovih dvaju albuma, a sve se tiču zaključka o tome kako je završila epoha vladavine komunizma u dijelovima Evrope. U takvom redoslijedu, Falange su i morale biti na prvom mjestu, jer su prije svega nastale kao prvi proizvod ove neobične saradnje, a kao drugo i najbitnije – obuhvataju mnogo veće i različitije područje negoli lokacije koje se tiču Partije lova. Svejedno, obzirom na silinu i važnost teme koja je obuhvaćena u ovoj zbirci, ostaje dojam da su Falange mnogo značajnije djelo i da na mnogo plastičniji i prefinjeniji način objašnjavaju besmisao gubljenja života za propale ideale i još bitnije, okrutnost ljudske prirode kojoj su vrlo često potrebne ideološke borbe da bi se materijalizovala pred snenim očima javnosti. A što se tiče poimanja ideologije, vjerujem kako je taj dio vrlo intiman i ličan i nema mu mjesta u osvrtu na jedan strip. Naše je samo da kritikujemo vrijeme lažnog komfora, kada su se generacije prije nas katastrofalno zaduživale i vodile idilu do neumitnog kraja, tj.doba kada smo aplaudirali vlastodršcima što nas drže u (informativnom) sljepilu. Srećom, vrijeme ne stoji i ipak, nakon iscrpljenosti i umora otvara slobodan prostor za pogled preko ramena i preispitivanje prošlosti.

ALBUM KOLORKA 34 Naša majka Rat

ALBUM KLO_SP 33 Djeca kapetana Granta

10, 9, 9, 10