C*2

N*3

• Okean iznenađenja
    ALBUM SMZD 2

• Prvi Zografov objavljen strip u Srbiji, tek 2000. godine!
  • Zograf već godinama piše na engleskom jeziku, tako da su neki od stripova ove zbirke prevodjeni na srpski.
  • U stripu "Jugoiskustvo", pojavljuju se strip crtač Wostok, vodja punk banda, Nandor Ljubanović, pevač reagge banda, Della Arno Band, Jovan Matić, modni kreator Nataša Šarić, kreator šešira Ljudmila Stratimirović, slikar Stavan Markuš i slikar i glumac Uroš Djurić.

Prevrćem ovaj strip “loveći” podatke o njemu, koji bi mogli biti interesantni sve većoj šačici istinskih stripovskih pustolova, koji posećuju deo sajta sa recenzijama J. Jedna od zanimljivosti koja mi pada u oči, je da su neki stripovi pisani ćirilicom, a neki latinicom. Razmišljam, da li taj podatak nekom znači i trebam li da ga pomenem? Tada pogledam na papir, na koji izvlačim teze i beležim podatke koje pronadjem pre nego što na kraju sve složim u tekst. Ovaj put, na papiru opšta zbrka. Dve teze ćirilicom, pa jedna latinicom, i naizmenično… Pripisujem ovo “nepismenije” moći podsvesti, jer inače mi se takvi previdi ne dešavaju. Podsvest i ništa drugo. Ne bi mi ovo zaparalo oči i sigurno bih ovaj tekst drugačije započeo, da podsvest upravo nije teren na kom igra Aleksandar Zograf. Nesvesno i instiktivno, to je ono što pokreće Sašu Rakezića. Nesvesno u kom nalazi prostranstva koja oblikuje po svom nahodjenju, instiktivno bežeći ispod tereta realnosti. Većina kratkih stripova iz zbirke Okean iznenadjenja, zasnovana je na Zografovim snovidjenjima.

Čitajući Okean iznenjadjenja, prvi put sam imao priliku da se na jednom mestu upoznam pobliže sa stripovima autora uz čije ime se često dodaje “jedan od najuticajnijih svetskih underground autora”. Nisam previše upućen u pomenutu svetsku undeground scenu, ali čitajući Zografove stripove stičem utisak da bi tako nešto zaista moglo biti svrstavano u vodeće. Na početku albuma, pre stripa, nalazi se uvodnik Zografovog prijatelja Uroša Djurića, beogradskog slikara i glumca, koga širi auditorijum prepoznaje po ulozi andjela u filmu Srdjana Dragojevića “Mi nismo andjeli”. Udju piše o Zografu, njegovim počecima, njegovim kontaktima sa gomilom ljudi širom sveta, njegovom crnom odelu… S druge strane albuma, na kraju, nalazi se dodatak “Hipnagogičke vizije” sa skicama autorovih vizuelnih doživljaja iz hipnagogičkih stanja polusna. To su crteži autentičnih Zografovih snova uhvaćenih u mrežu malog notesa koji od početka devedesetih stoji pokraj njegovog jastuka.

Prvi strip albuma nosi naziv “Novi početak”. U njemu se kaže: “Aleksandar Zograf otvara svoje srce na stranicama ovog izdanja… sve zbog tvog zadovoljstva dragi čitaoče!” U skladu sa tim obećanjem, redjaju se dalje stripovi, otkrivajući Zografa kao iskrenog, otvorenog autora, sposobnog da jednostavnim logičkim zaključcima prodre u srž, kao u stripu “Život pod sankcijama”. Zograf se tada obraća čitaocu prostim, narodnim jezikom, želeći da rastera perom maglu nerazumevanja koja se spustila na devedesete. Za sve stripove, izuzev dva, Zograf je sam pisao scenarije. U stripu “Avanture mlade Gordane Baste”, tekst je pisala sama Gordana, Zografova supruga, a u stripu “Metropolis”, stihovi su delo Slobodana Tišme.

Strip album “Okean iznenadjenja” objavljen je na A4 formatu, u solidnoj opremi, sa dvadeset tri Zografova stripa. Album je objavljen 2000. godine u izdanju izdavačke kuće L.O.M, a od izdavača Rigonata Flavija, koji se već oprobao u izdavanju underground stripova. On je naime sa pomenutim Udjuom zaslužan za izdavanje četiri mala “Mačka Frica”, Roberta Crumba. Osim Okeana Iznenadjenja ista kuća je iste godine objavila i zbirku Crumbovih stripova “Kakav svet”. Tako sada Zograf i Crumb idu ruku pod ruku. Konačno i kod nas!

N/A Mesec i ognjeno srce

• Ukupna ocjena 39%

4, 4, 4, 3

28.11.2019
    14:58:00 sati

Ukupna ocjena 22%

3, 2, 1, 4

Imam obicaj da kad se album sastoji od vise prica da svaku zasebno iskomentiram, ali nema smisla ovoga puta. Ukupno gledajuci mogu reci kako je rijec o dosadnom albumu. Autor prica ono sto mu padne na pamet i to povezuje s ratnim stanjem u 90-ima sto mi nije neko privlacno stivo za citanje. Dvije price su bile na cirilici pa sam njih samo prelistao jer ne znam pismo, ali ne bi ni one promijenile puno ocjenu. Za scenarij ocjena manje samo zbog toga sto je u cetvrtoj pricici autor rekao "uzivala sam da citam lose italijanske vestern stripove kao sto su Komandant Mark i Veliki Blek". Ma daj molim te, ovo tvoje djelo je lose, ne diraj mi EsseGesse! Crtez odbojan, a nije ni naslovnica bas nesto.

11.02.2024
    22:25:00 sati

• Večer stripa u Booksi