Air Mail

Cat Claw

ORKA 51 | 429 str.

Zaokruživanje Micheluzzijevog opusa uz pomoć albuma koje je stvorio u različitim periodima svog napretka. Genijalni talijanski strip-majstor nas na jednostavan način uvlači u avanture svojih zanimljivih likova iz jedne sasvim nove, nama neobične perspektive. Od St.Paula u Minnesoti, preko Tanzanije pa do Khybera i afganskih visoravni, saznajmo šta je to „meta-naracija“ i uživajmo u čistom i preciznom crtežu jednog od najvećih ikad.

C*10

• Air Mail
    ORKA 51

• Naslovni album „Air mail“ nastaje u periodu od 1983. do 1986.godine. Premijerno ga objavljuju revije Orient Express i L'Eternauta.
  • Fibra svoju zbirku „Air mail“ štampa u ljeto 2022.godine u 500 primjeraka, u svojoj biblioteci Orka br.51.
  • Album „Bab-al-Mandab“ je stvoren 1986.godine.
  • Dodajmo da su ove epizode izašle i u Politikinom zabavniku: 2857-2860 Čovek iz Tanganjike, 3545-3548 Čovek iz Hajbera, 3566-3569 Vazdušna pošta i 3731-3738 Bab el Mandeb (zanimljivost by delboj).
  • Priča o „ocu Phillipsu“ i principijelnom Ircu Ianu Femanaghu je nastala kao 18.broj serijala UOUA u kući CEPIM (kasnije SBE) 1978.godine, dok je priča o osveti meleza Winkieja štampana kao 26.broj UOUA 1980.godine.
  • Attilio Micheluzzi je rođen 11.08.1930.godine u Umagu. Njegov solo prvijenac je Petra Cherie iz 1977.godine. Nakon dvije epizode u serijalu Un'uomo un'avventura, Attilio radi Marcel Labrume 1983.godine, te iste godine i počinje rad na Air mailu. Bab-el-Mandeb radi 1986.godine. Umro je u Napulju 21.septembra 1990.godine.
  • Metanaracija je pojam koji se direktno povezuje sa tzv.“arhitekturom“ pripovjedanja. Prema općoj definiciji, ona je sveobuhvatna interpretacijska shema koja oblikuje i ograničava interpretacijske strategije pojedinaca (i institucija). Jednostavnije objašnjeno, metanaracija predstavlja oblik pripovjedanja u kojem se priča nalazi u priči, likovi iz priče su svjesni da su dio priče ili je riječ o priči u kojoj se govori o onome koji upravo čita tu priču. Ako se metanaracija poveže sa kinematografijom, prvi značajniji iskorak u tom svijetu metanarativno radi Orson Welles u „Citizen Kane“, ili još očiglednije i vještije čak, grupa zvekana iz okolice Londona poznatija pod imenom „Monthy Python's Flying Circus“ u svojim nikad prevaziđenim humorističnim epopejama. A ako krenemo u svijet devete umjetnosti, prvo nailazimo na temelje modernog stripa u obliku Alana Moorea i njegovih „The Watchmen“. U slučaju ove zbirke velikog šjora Attilija, teško ćemo prepoznati ko je taj koji priča sve ove priče, posebno naglašeno u Air mailu i Čovjeku iz Tanganjike. Ako se ispravno koristi, ovaj oblik naracije udesetostručuje snagu pripovjedanja i samim tim poruke koju autor nameće čitaocu.
  • Mizanscena je pojam koji vuče korijene iz antičkog doba i direktno je povezan sa pozorišnom umjetnošću – gdje se prvenstveno odnosi na kompletnu scenografiju, odnosno raspored uloga – aktera neke pozorišne scene. Zbog toga se pojam „mizanscena“ često koristi kao sintagma za kompletnu, cjelokupnu scenografiju, ali i ukupni scenski aranžman ili dekor. U užem smislu riječi, a u vezi sa stripom, Đukanović u svom sjajnom pogovoru objašnjava koncentrisanje chiaroscuro tehnike (crno-bijelo, pojašnjeno u recenziji za Alacka Sinnera, još jednog velemajstora Munoza) do krajnjih mjera konturizacije; drugim riječima, Micheluzzi je doktorirao način kako da chiaroscuro u krupnim kadrovima dovede na linije konture (apstrahovanja) prirodnih prostora u toj tehnici crtanja, čime je u ravni sa Hugom Prattom.
  • US Airmail service, kao dio US Postal Service je zvanično ustanovljen 15.maja 1918.godine, nakon više od sedam godina eksperimentalnih letova. Prva linija je bila ona Washington-Philadelphia-NewYork, a ešalonom od šest letjelica tipa Curtiss JN-4HM „Jenny“ je komandovao major/bojnik Reuben H.Fleet. Prvi pilot leta #38262 koji označava početak ove avanture je bio poručnik George L. Boyle.
  • „Jenny“, avion koji Babel vozi u prvom albumu, opremljen je moćnim „Liberty L-12“ V-12 motorom sa 400 KS. U upotrebi je od ljeta 1917.godine, kada su američki inženjeri J.G.Vincent iz Packarda i E.J.Hall iz Hall-Scotta dizajnirali motor kojim će osnažiti američke ratne avione.
  • Automobil koji vozi fatalna Bella Palmer, a koja ima najbolje noge na svijetu i najljepše grudi na svijetu, je dvosjed Studebaker Touring Car – inačica četverosjeda iz 1920.godine. Micheluzzi tačnije crta varijantu GB Commander iz 1928.godine, ali je radnja u stripu lokalizovana u proljeće 1927.godine.
  • U „Dry Weekend-u“, drugoj priči o Babelu Manu i Belli Palmer pojavljuje se i Junkers W-33, prerađena verzija hidroplana iz 1925.godine.
  • Clarence Mann zvani Babel je očito ostavio trag u talijanskom stripskom korpusu, jer je zaslužio čak i jedno cameo pojavljivanje u redovima SBE. Naime, u sagi LETEĆI TIGROVI našeg najdražeg MisterNoa, na putu za Burmu na transportnom brodu, MisterNo i njegov prijatelj Bat sreću Babela, koji im se hvali da ide u egzotičnije dijelove svijeta, jer je kao civilni pilot angažovan od jedne holandske kompanije i da će zarađivati dvije njihove plaćeničke vojne plate.
  • Bab-el-Mandab je strateški bitan tjesnac koji razdvaja Aziju i Afriku, tj.spaja Crveno more i Adenski zaljev (dalje: Arapsko more i Indijski okean). Na arapskom jeziku ime mu znači „vrata suza“, a prema legendi iz arapske mitologije dobio ga je zbog potresa koji je prouzrokovao veliki broj žrtava kada su Afrika i Azija razdvojene.
  • Oklopno vozilo Rolls-Royce 1920 Pattern MK-1 je zaista bio težak 4700 kg, dug 493cm, širok 193cm i visok 254cm oklopnjak za tri člana posade i korišten je u „pustinjskim“ operacijama. Prema wikipediji, varijanta oko koje Micheluzzi fokusira album „Bab-el-Mandab“, tj.njih 34 komada su „služile“ u Egiptu u sklopu 11.Husarske regimente davne 1940.godine.
  • Italija je u oktobru 1935.godine izvršila invaziju na Etiopiju, pa se borbe koje traju do februara 1937.godine nazivaju i Drugi Italo-Abesinski rat. Naime, 3.oktobra 1935.godine oko 200.000 talijanskih vojnika pod komandom maršala Emilia de Bona iz Eritreje (tadašnja talijanska kolonija) napadaju Etiopiju bez objave rata. Sa druge strane, iz Italijanske Somalije trupe generala Rodolfa Grazianija takođe upadaju u Etiopiju. Prema wikipediji, u sukobu koji traje godinu i po s jedne strane se nalazi oko 650.000 talijanskih trupa (potpomognuti sa 800 tenkova, oko 600 aviona i preko 2500 artiljerijskih cijevi), a Etiopiju brani oko 700.000 ljudi, 4 tenka, 13 aviona, 7 oklopnih vozila i oko 200 artiljerijskih cijevi. Preko 70.000 Etiopljana i 9.000 Italijana je poginulo u ovom fašističko-kolonijalnom poduhvatu, ne računajući preko 350.000 civilnih žrtava. 10.februara 1947.godine u Parizu Italija je priznala nezavisnost Etiopije, a Etiopljani su Talijanima ispostavili račun za ratnu štetu u iznosu od 184.746.023,00 Funti Sterlinga.
  • Nakon ujedinjenja u jednu državu 1871.godine, Njemačka je do početka WWI u Africi kreirala Njemačku Istočnu Afriku, koloniju koja će predstavljati pandan engleskim i francuskim apetitima u tom području. 1885.godine Kaiser Otto von Bismarck naređuje formiranje kolonije i sve do 1898.godine traje „konsolidacija njemačke vlasti“ na tom području, gdje su Car i njegova administracija privatnim kompanijama iz Bremena i Hamburga dopustili da uspostave svoje interesne zone prije svih, pa i da u konačnici upravljaju zonom. Britanci i Belgijanci iz Konga koriste WWI da eliminišu Nijemce iz tog područja i to im uspijeva krajem 1918.godine.
  • SMS Konigsberg je proizvedena početkom 1905.godine u Kielu i vodeći je brod u klasi lakih krstarica u Njemačkoj floti. Istina je da služi u Istočnoj Africi, te da je potopljena u delti rijeke Rufiji, onako kako je to Micheluzzi i opisao. Bila je duga 115.3 metara, kretala se brzinom 24.1 čvorova (44 km/h), a težila je (pod punim teretom) 3.814 tona. Na brodu se nalazilo 14 oficira i 308 mornara.
  • U afgansko-pakistanskim (Paštunskim) visoravnima koje su predmet posljednjeg albuma zaista se nalazi Prolaz Khyber. To je strateško mjesto na nekadašnjem Putu svile, i povezuje grad Landi Kotal sa dolinom Peshawar zaobilazeći Bijele planine (Spin Ghar). Stanovnici ovog područja su paštunska plemena Afridi i Shinwari. „Strateško mjesto“ u punom smislu te riječi, jer su sve veće invazije Indijskog potkontinenta upravo prolazile kroz prolaz Khyber: Darius, Džingis-kan i neki kasniji Mongolski vladari, Mahmud Ghaznavi. 1834.godine prolaz zauzimaju Siki pod vodstvom Ranjit Singha. Kasnije, prolazom se od značajnijih okupatora koriste Amerikanci 2001.godine – prolaz je tada najvažnije strateško mjesto za opskrbu NATO snaga u ratu protiv Talibana.
  • Un'uomo un'avventura je serijal talijanske izdavačke kuće CEPIM (kasnije SBE) koji u 30 brojeva nudi avanturistički strip od najboljih talijanskih autora: serijal prvim brojem u novembru 1976. otvara Čovjek s Nila od Toppija, a zatvara Čovjek iz Ranguna od Tacconija u novembru 1980.godine.

O Atilliju Miccheluzziju smo saznali tek ponešto u osvrtu na Fibrin Sibir/Titanic, barem detalje o njegovom porijeklu i grube crte njegova životopisa. Nakon samo prvog iščitavanja ove Fibrine knjige, u kojoj su objedinjeni albumi Air Mail, Bab-Al-Mandab, te Čovjek iz Tanganjike i Čovjek iz Khybera, kristalno je jasno kako bi neobjavljivanje opusa ovog elegantnog talijanskog strip-majstora bilo ravno krivičnom djelu. U poplavi raznoraznih stripovskih naslova XXI vijeka upitne kvalitete, ali primamljivog komercijalnog potencijala, izostaviti genijalni serijal Un'uomo Un'avventura je zločin sam po sebi, pa se prve pohvale ovom Fibrinom izdanju moraju uputiti upravo intenciji da se što više brojeva te svojevrsne krune kuće Bonelli (u pogledu kvaliteta) predstave našem čitateljstvu u što ljepšoj izvedbi; u tom je smislu zbirka „Air Mail“ potpuni pogodak, pa iako u prvoj turi tiskanja lagano prolazi ispod radara, zaslužuje apsolutno sve pohvale.

Elementarni chiaroscuro za početnike

Ovu Fibrinu knjigu otvara naslovni album „Air mail“, zabavna priča o avanturama Clarencea Mana zvanog „Babel“, simpatičnog američkog pustolova židovskog porijekla. Radnja se odvija u 20-im godinama XX vijeka, i osim što uspješno predstavlja taj zlatni „noir“ period romantičnih SAD, na neki način daje novi ugao gledanja na Miccheluzzijevo djelo. U toj opuštenoj atmosferi u kojoj Babel i njegova slatka Bella Palmer lutaju po Americi – on u svojstvu poštanskog pilota, a ona kao njegova životna pratilja i ispunjenje kompletne ličnosti, saznajemo kako je i Miccheluzzi imao izduvni ventil, te da je baš ova priča određeni otklon od njegovog metodičkog, sistematskog i prije svega, veličanstvenog pristupa stripu. Daleko od toga da se „Air mail“ može gledati kao nekvalitetno djelo, ali se može primjetiti kako je u tom trenutku svoje karijere autor odstupio od uhodanih shema u kojima je inače vrlo detaljno i principijelno obradio vrlo bitne istorijske momente, pogotovo u Aziji i Africi. Takođe se može reći i da je „Air mail“ rođen nakon što je Miccheluzzi dosegao kreativni zenit i da je ovim albumom još jednom podcrtao svoje strasti koje je gajio prema tehnologiji, u konkretnom slučaju avionima iz perioda njegovih početaka i komercijalizacije letenja. „Bab-al-Mandab“ je s druge strane, apsolutni vrhunac ove Fibrine zbirke, tehnički gledano savršen strip u kome je autor ispucao sva svoja teškokalibarska oružja. Spletom okolnosti jedan engleski podoficir u velikim kartaškim dugovima i talijanski „libertarijanac“, te jedna Engleskinja sumnjivih motiva i jedna egipatska plesačica udruže snage i preuzmu rizični posao krađe dvaju oklopnih vozila iz engleskog garnizona u Egiptu i transporta istih u Etiopiju. U ovoj fantastičnoj priči ponovo uživamo u shemama koje su proslavile Miccheluzzija – jednostavnom pripovjedanju potpomognutom „metanaracijom“, nepredvidivom avanturom i svom raskoši njegovog nevjerovatnog crteža. Čovjek koji pleše između Prattovih linija i Toppijeve kompleksnosti (kako to napominje i Đukanović u još jednom sjajnom pogovoru), uzdiže svoj stil u perfekciju neravnomjernim kadriranjem, čistim chiaroscurom koji vodi u konturizaciju, te minijaturama šrafura i košenjem perspektive (mijenjanjem ugla gledanja).

Nadogradnja trilera nakon uvoda likova u priču

Osim pomenutog, tzv.“meta-naracija“, metod prepričavanja u kome je čitaocu nemoguće ocijeniti ko stoji iza svega, ko uopšte priča priču, te elegantni, skoro-pa-poetski dijalozi u kojima se likovi jedni drugima obraćaju prezimenima i umalo si međusobno recituju stihove prožet je atmosferom odumirućih epoha, pa se vrlo lako uvjeriti u ocjenu „da se u ustima može osjetiti pustinjski pijesak“ ili „na koži doživjeti monsunske sparine“. Kao bonus tehnika, još jedna inovacija od koje su zazirali mnogi klasici stripa u to doba, a Miccheluzzi obilato koristio kao sredstvo u naraciji, Đukanović karakteriše kao pop-artistički detalj, tj. naglašeno korištenje onomatopeje u drugačijem obliku, kao i kadrove koji više liče na ilustracije i reklame za proizvode u potrošačkoj industriji. Pažljivo oko će primjetiti da je baš u prva dva albuma ove zbirke autor nekoliko puta iskoristio momente u kojima se nadograđuje triler i uvodi vrhunac priče, te ih „ozvučio“ nekarakteristično, izbacujući oblačiće i ubacivši velika slova neobičnih fontova. U konačnici to donekle izaziva zbunjenost čitača, ali u suštini podebljava atmosferu i pojačava zabavu koja je neizostavna dimenzija u njegovom pripovjedanju.

A šta tek reći o genijalnim pričama „Čovjek iz Tanganjike“ ili „Čovjek iz Khybera“? Smještene u blisku nam prošlost – prva na ušće rijeke Rufiji, gdje Englezi organizuju potragu za njemačkom krstaricom SMS „Konigsberg“ na početku WWI, a druga u afganistansko-pakistanska gorja i kamenjar, gdje jedan melez krajem XIX vijeka koristi početak kraja engleske vladavine na tim „vratima Indije“ za svoje lične osvete, ove dvije priče kako već rekoh, dio su genijalnog 30-obrojnog SBE serijala „Un'uomo un'avventura“, nastalog krajem 70ih godina prošlog vijeka. Nekako se ispostavilo da su svi autori koji potpisuju serijal, redom Nolitta, Crepax, Toppi, Pratt, Miccheluzzi i ostali u tom trenutku dosegli svoj kreativni vrhunac, te su učešćem u ovakvom projektu zaokružili svoj opus na najelegantniji mogući način. Pritegnuti u tzv.“Bonelijevski“ format, najveći majstori talijanskog stripa ispričali su 30 međusobno nepovezanih priča iz različitih vremenskih perioda, na različitim geografskim dužinama i prava je šteta što se moramo oslanjati samo na vrlo hrabre poduhvate poput ovog (i još nekolicine drugih), Fibrinog da konačno na našim jezicima pročitamo ta SBE remek-djela. Kombinovano sa specifičnim stilom koji je doktorirao Miccheluzzi, a čije sam tek sitne detalje spomenuo u ovom tekstu, dvije poslednje priče u ovoj Fibrinoj zbirci daju posebnu notu bezvremenosti.

Crno-bijela varijanta je ipak bolja!

Mnogi će se usprotiviti da je Miccheluzzi velemajstor i da je u rangu najvećih talijanskih stripskih autora. Međutim, mora se ponovo napomenuti kako je „jednostavno rješenje ujedno i najbolje rješenje“, te da je ono „najbolje ono što je najjednostavnije“ – tako i Miccheluzzijev stil, jednostavan za dešifrovanje, uopšte ne iziskuje napore pri čitanju, vrlo čist i pregledan, inženjerski precizan, iscrtan čvrstom rukom i sa određenim ciljem. Odstupanje od šablona koje sam napomenuo u tekstu tek djelimično odskače od ostatka rada i može se definisati kao začin, što u suštini i jeste. Miccheluzzi svim sredstvima dočarava atmosferu koju crta, pa se dramatičnost u dijalozima i naracija ne mogu spočitavati kao nedostatak, naprotiv.

Čak i kolorisane, ove vinjete izgledaju maksimalno pedantno

Sveukupno gledajući, „Air mail“ je sigurno jedna od mnogih masthevuša koje na cijeni dobijaju kako vrijeme prolazi i kako se dalje usuđujemo eksperimentisati i istraživati. Ja slobodno mogu reći da u ovom trenutku Fibrina knjiga upada u kategoriju klasika i tamo namjerava ostati zauvijek, ne zbog otpora prema brainfuck stripovima koji larmaju kao reality-show pomama i nalaze mase idolopoklonika, nego zbog suhog kvaliteta koji posjeduje. Zna se šta je dobro, a šta nije. Pobogu.

ORKA 50 Perramus: Grad i zaborav

ALBUM PHPR 1 Bio je to rovovski rat

• naker

7, 6, 10, 8

Ovaj omnibus koji sakuplja c/b bravure meštra Micheluzzija sadrži priče različite tematike gde se za svakoga može pronaći po nešto. Malo mi je bilo čudno što priče nisu poređane hronološki kako su izlazile, po meni je uvek bolje tako čitati jer može da se vidi kako se autorov stil menjao tokom godina, što bi u slučaju Micheluzzia značilo da se krećemo uzlaznom linijom, od lošijih ka boljim stvarima.

Čovjek iz Tanganjike / Attilio voli istorijske priče kao i Pratt i Toppi, i ovde pratimo avanture nemačkih i britanskih kolonista na afričkom tlu. Nažalost Micheluzzi u ovoj priči naraciju vodi u formi dnevnika i gde često nepotrebno zamara sa suvišnim komentarima navodeći datume, tačno vreme, podatke o temperaturi i vlažnosti vazduha itd. Kao da autor pravi šalu na svoj račun sa ovim vidom naracije, meni je ovo potpuno bezveze i nepotrebno jer ubija koncentraciju i draž za čitanjem. Vidi se da je ovo bila najstarija priča jer je vidno inferiornija u odnosu na ostale priče.

Čovjek s Khybera / Priča koja prati sukobe između Britanaca, Indijaca i Afganistaca, ali koja vizuelno neodoljivo podseća na stil crtanja Toppia, što je u mojim očima uvek plus. Radnju sam zaboravio čim sam završio sa poslednjom stranicom, i ova priča je za mene isključivo vizuelni doživljaj.

Air Mail / Celina koja sakuplja par priča po kojoj ovaj omnibus nosi ime. Priča smeštena tokom turbulentnih '20tih godina prošlog veka u Americi gde je prohibicija stvorila utopiju za kriminalce, i gde su Babel kao pilot-raznosač pošte i njegova lepša polovina junaci koji svojom hrabrošću i avanturističkim duhom uvek za dlaku uspevaju da izvuku živu glavu iz opasnih situacija. Strip vidno vuče inspiraciju iz starih Holivudskih filmova, uz obilje akcije, jazza, viskija, lepih devojaka.. Priča takođe ima poprilično moderan scenario jer autor često probija četvrti zid, direktno se obraća čitaocu ili komentariše čudne poteze i odluke likova iz stripa. Takođe, kao što svi već znaju, Attilijev matori je bio pilot, i Attilio voli avione, i voli da ih crta, i crtaće ih često. I to ne samo u ovoj priči već u svakoj priči u ovoj knjizi. Ovaj omnibus sa razlogom nosi ovo ime, Air Mail celina sadrži najbolje priče u ovoj knjizi.

Bab al-Mandab / Najduža pojedinačna priča u ovom omnibusu koja se dotiče ambicioznih teritorijalnih aspiracija fašističke Italije prema afričkom kontinentu. Sporedni ženski likovi će ovde ukrasti svetlo reflektora jer teško je ostati imun na šarm bujne Keky i neuhvatljive Lilian. Ali ipak ova priča će se pamtiti po šokantnom i neočekivanom momentu koji se desi pred sam kraj priče. Veoma dobra priča.
    * Napomena - ne čitati predgovor pre čitanja ove priče jer nažalost sadrži ogroman spojler!

Što se tiče samog izdanja, samo ću reći ovo - Zoran Đukanović. Šteta što se češće pogovori za starije stripove ne pokušavaju napisati na ovakav način, čitajući ovaj tekst sam imao osećaj kao da sam prisustvovao predavanju na strip fakultetu katedre za crtež koliko je detaljno i koncizno odrađeno poređenje i povlačenje paralela između trougla Pratt vs. Micheluzzi vs. Toppi. Stručno napisano, a u isto vreme edukativno i zanimljivo za čitanje, svaka čast za uložen trud i kvalitet teksta.

Sve u svemu; scenaristički je Pratt nedodirljiv za Attilija, i šteta što njegove priče nisu bile bolje napisane, ali nema dileme da je Micheluzzi crtački meštar. Stvarno fascinantno kako je ovaj autor kasno počeo da se bavi stripom, prerano i prestao nažalost zbog prerane smrti, ali za kratak vremenski period je ostavio plodan opus iza sebe. Čovek je crtački genije.

04.03.2024
    07:37:00 sati
    naker