Kralj Štrumpfova – Štrumpfisimus

Štrumpfovi

STR CARK 3 | 40 str.

Papa Štrumpf odlazi u potragu za lišćem koje mu je potrebno za obavljanje eksperimenta. Štrumpfovi tako ostaju bez vođe u selu i odluče izborima odabrati jednoga od njih za zamjenskog vođu. Ispostavlja se kako vlast nije za svakoga, što će Štrumpfovi morati naučiti na teži način. Započinje rat između suprotstavljenih grupacija, u kojemu će svatko morati izabrati stranu…

Ukupna ocjena 98%

• Štrumpfisimus
    BS 44
  • Kralj Štrumpfova
    STR CARK 3
  • Kralj Smrk - Smrkofonija v C-duru
    STR GRA 2

• Pierre Culliford, poznatiji kao Peyo (1928 – 1992), bio je poznati belgijski strip crtač koji je isprva crtao stripove za belgijski magazin “Spirou“. Kultni status u svijetu stripa i svjetsku slavu stekao je upravo Štrumpfovima. Peyo je bio Valonac, odnosno stanovnik južnog dijela Belgije u kojem se govori pretežno francuskim jezikom, što je bitno istaknuti kako bi se lakše spoznalo porijeklo imena Štrumpfova. Ono nema posebno smisleno značenje koje bi moglo objasniti ispravnu etimologiju imena, nego je plod iznenadnog i trenutačnog nadahnuća samog autora (priča sa soljenkom i njenim izgovorom).
  • Frigijska kapa je mekana kapa koja se suzuje u stožac, a vrh joj se preklapa prema naprijed. Izvorno je i najčešće crvene boje, ali ne i nužno jer je boja postala manje važna od oblika, koji je ostao posve prepoznatljive oznake. Ime je dobila po pokrajini Frigiji koja se nalazila u Maloj Aziji. Nakon stanovništva po kojem je i dobila ime, frigijsku su kapu nosili mnogi narodi antičke Azije. Tijekom Rimskog Carstva nosili su je na proslavama oslobođeni robovi, čiji su se potomci potom rađali ka građani Carstva. Smatra se kako je tu početni korijen simbola frigijske kape, kao jednog od rasprostranjenih simbola slobode. Poslije je inačica frigijske kape korištena čak i u razdoblju Francuske revolucije.

Štrumpfovi su se u svijetu stripa prvi put pojavili 1958. godine, u jednoj od epizoda o avanturama junaka Johana i Pirlouita, čiji je autor Pierre Culliford, poznatiji kao Peyo. Peyo je odmah prepoznao sav potencijal koji Štrumpfovi imaju te im je nešto poslije (1959.) omogućio i samostalno strip izdanje. Štrumpfovi (“Les Schtroumpfs“) krasi prepoznatljiv vizualni identitet. Radi se o malim, plavim stvorenjima sa jedva primjetnim repićem. Obučeni su u bijele hlače s pripadajućom obućom i bijele kape (s izuzetkom Papa Štrumpfa koji ima dominantan crveni vizualni identitet). Upravo je taj vizualni identitet kape dao najviše materijala za razmatranje mnogobrojnim teoretičarima zavjera, koji u svemu vide skrivene poruke, ponajviše one političkih ili ideoloških smjernica. Oblik njihove kape ponajviše podsjeća na izvornu i povijesnu frigijsku kapu (vidi “Zanimljivosti“).

Štrumpfovi su nastali u vrijeme svakojakih “hladnoratovskih“ podjela pa ne čudi stoga da su privukli dosta pažnje i ondje gdje je autor stripa nipošto nije mogao očekivati. Bila su to neka druga i drugačija vremena u kojima su kojekakvi borci za ideologije Štrumpfove nastojali svrstati, odnosno regrutirati, na jednu točno određenu stranu. Naravno, onoj kojoj su služili. Imali su nekoliko razloga za takvu vrstu promidžbe koju je strip na taj način neočekivano dobio. Spomenimo neke od takvih odrednica.
Štrumpfovi su predstavljeni kao kolektiv gdje individualnost nije osobito značajna. U selu ne postoji novac jer svatko radi ono što može i ono za što je najbolje kvalificiran. Na taj način nema prevelikih razlika, svatko uzima samo onoliko koliko mu je potrebno za život i na taj način svi imaju dovoljno. Složni su i međusobno si pomažu kada je bilo kakav rad ili neočekivani problem u pitanju. Stoga je i logično da su neka njihova imena vezana uz ono što rade: Majstor, Farmer, Pjesnik, Mazalo itd. Kako su takva ideološki obojena vremena ostala iza nas, za očekivati je da Štrumpfovi ostanu isključivo i jedino u domeni fantazije: u svijetu stripa i crtanih filmova. Međutim, nije tako. Razlog je sasvim jednostavan. Štrumpfovi su odavno postali globalno poznati brend sam po sebi, a da ne bi ostali odličan proizvod u različitim razračunavanjima. Takve su ideološke borbe ponešto zapostavljene posljednjih desetljeća, ali su zato mjesto ustupili nekim drugim ili drugačijim borbama. Ove sam godine, još tamo u siječnju ili veljači, nabasao na nekakav članak u poplavi različitih portala, gdje se autor, na svoj način, obračunao sa Štrumpfovima. Prisjetio sam se tog članka dok sam pripremao materijal za ovu recenziju, ali ga nisam ponovo uspio naći. Uglavnom, autor Štrumpfove spominje u kontekstu razračunavanja s neistomišljenicima pa navodi kako su Štrumpfovi zla stvorenja. Tek notorne kreature koje se služe magijom i čarobnjaštvom u svakodnevnim poslovima. Tom istom magijom čine selo nevidljivim i nitko ga ne može pronaći, ako ga Štrumpfovi sami ne pozovu. Autor dalje tu spoznaju veže s vampirizmom, demonizmom i šamanizmom, a posebno mu smetaju gljivolike kućice u njihovom selu. Ne znam je li se taj autor najeo ludih gljiva prije pisanja tog članka, ali nekako sumnjam da je u djetinjstvu gledao crtane filmove. Prije će biti da je u prirodi brao gljive. Od kojih se još nije oporavio. Navodim to samo kao mali dokaz da su Štrumpfovi neprolazna tema i jako zahvalna priča za bilo kakav kontekst, koji je čak i potpuno odaljen od svijeta stripa.

Vratimo se dobrim, starim, svima znanim Štrumpfovima. Onim simpatičnim plavim bićima koja se uglavnom hrane bobicama i koja posebno vole slatkiše, još bolje ako su u obliku torte od štrumpfgoda. Povremeno se pred njih postave zamke svojstvene isključivo ljudima, a jedna od takvih zamki predstavljena je u ovom stripu. Zamka se zove izbori. Izbori su postupak kojim narod (u ovom slučaju Štrumpfovi) povjerava obavljanje političke vlasti predstavničkom tijelu (u ovom slučaju zamjeniku Velikog Štrumpfa), a koji onda predstavlja volju naroda (u ovom slučaju Štrumpfova). Stoga je epizoda “Štrumpfisimus“ ujedno i gigantska alegorija o ljudima. O svemu onome što jesmo. I svemu onome što nismo. O svemu onome što možemo biti. I o svemu onome što nikada nećemo biti.

Selom Štrumpfova vlada mudri i pošteni vođa Papa Štrumpf. Autor je i vizualnim identitetom naglasio da on nije tek jedan od običnih Štrumpfova. Za razliku od njih koji su prikazani u dominantnim bijelim tonovima, Papa Štrumpf ima dominantno crveni vizualni identitet. Uvijek je posebno zainteresiran za svekoliki sklad i mir među Štrumpfovima. Dosta vremena provodi u svom laboratoriju radeći različite pokuse i pripravke. Dobro poznaje prirodu i sve njene tajne, koje nastoji upotrijebiti za dobro svih. Za vrijeme jednog od takvih eksperimenata u svom laboratoriju, ustvrdio je da nema sve potrebne sastojke kako bi pokus uspio na priželjkivani način. Stoga je prisiljen na neko vrijeme napustiti selo i krenuti u potragu za potrebnim lišćem, a koje ne raste u blizini. Ostavlja selo i Štrumpfove u idiličnom raspoloženju, ali harmonija i sklad samo su privid koji ne traje dugo. Sve je zakuhao, a tko bi drugi, nego Lumen: “Rekao sam da će se štrumpfovati na mostu! I ima da se štrumpfuje! Kad nema Velikog Štrumpfa, onda ja komandujem!“ Kod Štrumpfova nikada nije bio problem u bilo kakvom radu, ali je problem nastao kada je netko drugi osjetio da i on može biti taj “zamjenski vođa“, a ne samoproglašeni i samonametnuti Lumen. Peyo se ovdje služi genijalnim odabirom. Taj drugi, suprotstavljeni kandidat Lumenu nije jedan od poznatih i svima znanih Štrumpfova. On Lumenu suprotstavlja neimenovanog Štrumpfa, odnosno jednog Štrumpfa iz mase. Na taj način alegorijski progovara i o pravoj politici. Često je (da ne kažem uvijek) važnije ime kandidata, od programa kojeg predstavlja ili kojeg nastoji realizirati. Birači vole zaokruživati njima znano ime, nastojeći na taj način opravdati ili idealizirati vlastiti izbor, o čemu su napisana brojna djela ne samo na području teorije društva. Naši narodi na Balkanu imaju pravo bogatstvo poslovica i uzrečica za sve prilike i neprilike. Jedna od boljih uzrečica vezanih uz politiku je: “Daj nekome vlast pa ćeš vidjeti kakav je!“

Štrumpf je ostvario veliku izbornu pobjedu, ali ubrzo pokazuje svoje pravo lice. Opijen je vlašću. Teži megalomaniji pa naređuje da mu se sagradi adekvatna palača za stanovanje. Traži slijepu poslušnost i odanost. Štrumpfisimus je još jednom proveo prokušani recept iz razdoblja predizbornog vremena, kada je svakome obećavao ono što je želio čuti. Sada je malo prilagodio tu prokušanu formulu. Neposlušnima obećava kazne, a poslušne još kako nagrađuje: zlatom, funkcijama i obećanjima. Dio Štrumpfova ubrzo ga počinje prezirati, pa vrijeđati, te naposljetku suprotstavljene skupine prelaze u otvoreni sukob. Zvuči tako poznato ljudski, zar ne? U velikom finalu priče raskošno odijelo Štrumpfisimusa počinje služiti kao strašilo, koje bi trebalo plašiti, valjda, ljude.
Odlična, odlična priča!

Epizoda “Štrumpfisimus“ je iznimno kvalitetna alegorijska priča koja na aktualan način progovara o svim problemima s kojima se jedno društvo susreće. Međutim, to je napravljeno toliko kvalitetno da se radi o pravom bezvremenskom klasiku, koji se može jednako uspješno primijeniti na bilo koje vrijeme i bilo kakvo društveno uređenje. Čista genijalnost na djelu u formi jedne strip epizode Štrumpfova. Zavidim svima onima koji će ovaj strip pročitati po prvi put. Još ću jednom naglasiti kako je ove epizoda “Štrumpfisimus“ gigantska alegorija o ljudima. O svemu onome što jesmo. I o svemu onome što nismo. O svemu onome što možemo biti. I o svemu onome što nikada nećemo biti. Potvrđuju to i riječi Velikog Štrumpfa upućene svim Štrumpfovima u raspletu priče: “Ponašate se kao ljudi…“ A mi se svi skupa trebali prisjetiti kako je to ponašati se kao Štrumpfovi. Neiskvareno, pošteno i s rođenim osjećajem za pravdu. Potpuno čisti i neiskvareni u dušama. Jednostavno i samo štrumpfastično

• Vlaadisha

10, 10, 10, 10

09.10.2020
    23:53:00 sati
    Vlaadisha
  • Peyo

10, 10, 10, 10

Vrlo lijepa i sadržajna recenzija.

Nadam se da će ih biti još i o drugim Štrumpf naslovima koji spadaju u sam vrh BD stripa kao što su Štrumpfeta  (3. album), Astro/Kosmo štrumpf (6. album) i Štrumpf zeleni i Zeleni štrumpf (9. album).

10.10.2020
    13:11:00 sati
    Peyo
  • alexts

10, 10, 10, 10

Odličan strip i recenzija.

10.10.2020
    15:09:00 sati
    alexts
  • corto33

10, 10, 10, 9

10.10.2020
    22:35:00 sati
    corto33

10, 10, 10, 10

A smijao sam se Kići prije nekih skoro petnaestak godina kad je nabavljao Štrumfove.

Što dodati ovako inspiriranoj i lijepo napisanoj recenziji? Možda jedino da je Lumen definitivno najjači lik. Uz ogroman broj negativnih ljudskih osobina, posebno dolazi do izražaja osobina uvlačenja u dupe nadređenom ili, ovdje, onome tko je na vlasti.

11.10.2020
    05:27:00 sati

9, 9, 9, 9