SU TPB 2 | 168 str.

Dobrodošli na Zemlju u paralelnom svemiru, gdje je Superman junak radničke klase i malog čovjeka, simbol socijalizma!

• Crveni sin
    SU GNV 34

• Superman Red Son
    SU TPB 2

• Kao prvi Elseworlds naslov se uzima Batman: Gotham By Gaslight iz 1989. godine, no on tada još nije imao etiketu Elseworlds. Prvi naslov koji je imao spomenutu etiketu je Batman: Holy Terror iz 1991. godine
  • Millar spominje da mu je inspiracija za ovu priču bio strip Superman broj 300 iz 1976. godine u kojem raketa koja nosi bebu Kal-Ela pada u neutralne vode između SAD-a i SSSR-a.
  • Sva tri broja mini-serije su izašla 2003. godine

Zahvaljujući konceptu pod nazivom Elseworlds koji je DC uveo krajem 80ih i početkom 90ih godina prošlog stoljeća dobili smo pozamašen broj naslova smještenih van kontinuiteta koji su najčešće opisivali nama dobro poznati likovi u nesvakidašnjim i neobičnim situacijama. S obzirom da takve priče zbog tematike nikako ne bi mogle biti uklopljene u redovnu seriju, autori koji su radili na Elseworlds pričama su imali veliki stupanj slobode. Godine 2003. tako dobivamo odgovor na pitanje što bi se dogodilo da je raketa u kojoj je mali Kal-El poslan s Kryptona na Zemlju sletjela u ruralnu Ukrajinu za vrijeme hladnog rata 50-tih.

Slika 1. Superman kao junak u očima naroda

Interesantna premisa, zasigurno, no je li ispunila očekivanja? Po mom mišljenju definitivno je.

Mark Millar u ovom slučaju nije samo ispričao dobru priču, već je u ovih otprilike 160 stranica uspio napraviti jedan sasvim novi svijet koji zapravo odlično funkcionira. Nemojte da vas ovo Superman u naslovu u potpunosti zavara, pa da pomislite da se tu radi samo o njemu i njegovoj paleti popratnih likova. Ono šta Millar radi je to da zapravo gradi cjelokupni DC univerzum u malome, pa tako susrećemo i neke druge junake poput Batmana, Wonder Woman, Green Lanterna i sličnih. Naravno, Lex Luthor i Lois Lane su tu također bitni i vrlo dobro uklopljeni, ali interesantno je vidjeti i Lanu Lang koja na samo nekoliko stranica čini odličnu povezanost između mita o Supermanu kojeg prikazuju mediji, te njegovog odrastanja kao običnog dječaka u poljima Ukrajine. Sama priča se proteže kroz nekih 50ak godina (od prve polovice 50ih pa negdje do početka 2000ih), te vidimo razvoj Supermana od Staljinove marionete, pa do (donekle) prosvjetljenja i osamostaljenja i njegovog osobnog vođenja Sovjetskog Saveza. Vidimo Lexa Luthora koji svim silama pokušava dokazati da je Superman ogromna opasnost za cijeli svijet, a ponajviše vidimo prelazak gospodarske moći na stranu SSSR-a, do te mjere da se praktički cijeli svijet osim SAD-a udružuje u jednu veliku crvenu zajednicu. Radnja kao takva se bazira većinom na razvoju Supermanovog svjetonadzora, te je po mom mišljenju to okosnica cijele priče. Naravno, imamo tu klasične borbe protiv negativaca (ako uopće i možemo na nekoga pokazati prstom i reći da je negativac), no promijene Supermanove svijesti su ono na što se Millar najviše bazira.

Od ostalih likova, Green Lanterni su predstavljeni kao anti-Superman odred i nažalost njihova slaba predstava je ono zbog čega sam skinuo jedan bod pri ocjenjivanju priče, po meni jedini minus u cijelom stripu. Međutim, budite sigurni da Batman i Wonder Woman nisu razočarali. Batman kao ruski anarhist je apsolutno genijalan, svaka njegova pojava vrijedi zlata, dok je angažman Wonder Woman također odlično pogođen. Romansa se nazire svako toliko, međutim nikako da to eskalira, te odnos nje i Supermana svako malo pleše između službenog-političkog i romanse, nikako da prevagne na jednu stranu.

Slika 2. Omaž naslovnici prvog broja Supermana iz 1939. godine

Kako priča sve više ide kraju, SF detalji stripa sve više dolaze do izražaja, eskalirajući u zadnjih 10ak stranica koje su apsolutno maestralno napravljene. Stvarno je teško išta kazati bez da otkrijem detalje radnje, ali sa sigurnošću tvrdim da će vas sami kraj ostaviti itekako iznenađenim. Iako možda nije toliko originalno rješenje, samu priču zaokružuje na jedan jedinstven način koji će vam se urezati u sjećanje.

Šta se crteža tiče, teško da se može naći ikakva zamjerka. Dave Johnson pokriva prva dva dijela priče, bazirajući svoj crtež prema starim sovjetskim propagandnim plakatima iz toga vremena, što odlično odgovara prirodi priče. Ponekad se linije da tako kažem mogu činiti kockaste i oštrih kutova, međutim to je u ovom slučaju samo plus, pošto sveukupni prikaz odlično dočarava te propagandne materijale i duh tog vremena. Paleta boja je vrhunska, sve se nekako vrti kroz crvenu, sivu i crnu, tako da kad u nekim situacijama imamo potpuni kontrast (npr. u prikazu Paradise Islanda ili Green Lantern korpusa), dobivamo odličan prikaz ovog mikro-svijeta. Kilian Plunkett je radio treći dio i zbog toga sam skinuo jedan bod s crteža. Nemojte shvatiti krivo, Plunkett je također odličan, međutim nekako sam mišljenja da promjena jednostavno nije bila potrebna i da Johnson ipak nešto bolje odgovara ovakvom stripu.

I eto, sve u svemu super strip koji stavlja Supermana u novo ruho koju itekako preporučam. Ne samo zato da bi vidjeli kako se Superman snašao u drugačijoj ulozi, već zato što je ovo jedna stvarno vrhunska priča.

SU TPB 1 Whatever happened to the man of tomorrow

SU TPB 3 Supermanova smrt

9, 9, 10, 10

Superman kao heroj Stalinove Rusije, a ne Amerike?  Slucajnostima njegov brod pada u USSR, a ne u Kansas?  Ovo sam procit'o prije jedno 4 ili 5 godina, i sjecam se da sam bio odusevljen ovim politickim i socijalnim idejama koje je Millar upleo za ovog najpopularnijeg super heroja Americkog stripa.  Super je fora da se ovdje takodje pojavljuje i John F. Kennedy, a to sto alter ego naseg heroja radi za novine koje se zovu "Pravda" je isto tako genijalno.  Ovo je Superman koji bi svako treb'o procitat, pogotovo oni koji ne citaju Americke super heroje.  Svaka cast na recenziji, Paka01, ovaj strip je davno trebao biti recenziran za ovaj sajt.  Ipak, bolje ikad nego nikad ;)

08.03.2016
    00:30:00 sati

10, 10, 10, 10

Millar u najboljem izdanju. Svaka čast na recki , a posebno me veseli što recezentu nije promakao Batman " Batman kao ruski anarhist je apsolutno genijalan, svaka njegova pojava vrijedi zlata" , ne samo da vrijedi zlata, već i podiže cijeli Red Son na višu razinu. Zlatnu, dakako.

08.03.2016
    14:38:00 sati
    verab
  • badseed

9, 8, 10, 10

08.03.2016
    15:27:00 sati
    badseed

9, 8, 8, 9

Odlicna ideja i izvedba, mada malo previse ispolitiziran strip za moj ukus.

08.03.2016
    15:35:00 sati

6, 7, 7, 6

Red Son je nekako na granici parodije i (pokušaja) kritike SAD, pa su mi utisci nakon čitanja bili pomešani, tim pre što priče iz DC univerzuma, za razliku od Marvela, retko ozbiljno shvatim (iako se radi o superherojštini). Tako, više not my cup of tea, nego li loš strip, ali pre kuriozitet, nego nešto što bih predložio za čitanje...

09.03.2016
    00:16:00 sati

8, 6, 8, 7

Mark Millar je ime koje teško izgovaram. Ne volim ga nikako i ti njegovi stripovi meni su najčešće bućkuriš. Ovdje je, priznajem, imao dobru ideju. I tu ide poštena ocjena. Kupio sam strip na neviđeno, čisto zainteresiran tematikom i to je do danas jedini Millerov koji imam u kolekciji. Uglavnom, meni je to sve ispalo slabije nego što je moglo biti - za dobru iskorištenost Batmana dobijete jedva prihvatljivu iskorištenost Wonder Women i Louise Lane (u mojim očima), da ne govorim koliko mi je iritantan Millerov pokušaj političke kontroverze. Crtež dobar, naslovnica samo solidna.

11.03.2016
    09:32:00 sati
  • brozbiafra