Son of Superman

Superman

SU TPB 4 | 176 str.

Stara inkarnacija Supermana za novo doba - tako bi se otprilike mogla opisati prva priča s Čovjekom od Čelika nakon dugo očekivanog eventa DC Comics: Rebirth. Vraćaju se neki dobro nam poznati igrači, a pojavljuju se i nove nade koje će Supermanovu ostavštinu nositi u neizvjesnu budućnost...

P*3

S*3

• Son of Superman
    SU TPB 4

• Tomasi i Gleason su autori mnogobrojnih popularnih stripova unutar DC Comicsa od kojih se osim Supermana najviše ističu radovi na dugometražnim serijalima Green Lantern Corps i Batman & Robin.
  • Američko izdanje Son of Superman sadrži prvo poglavlje priče u vidu one-shota imena Superman: Rebirth te prvih šest brojeva ongoing serijala. Spomenuti one-shot, kao i peti broj serijala crta Mahnke, dok Gleason crta sve ostale brojeve osim broja četiri gdje gostuje crtač Jorge Jimenez.
  • Kompletan Tomasijev i Gleasonov run na Supermanu skupljen je u sedam trejdova. Nakon što je Jonathan Kent debitirao kao Superboy, Tomasi je s Jorgeom Jimenezom radio na serijalu Super Sons u kojem Jonathan dijeli glavnu ulogu s Damianom Wayneom, Robinom. Serijal je trajao 16 brojeva i skupljen je u četiri trejda. Treće i za sada najnovije poglavlje Tomasijeve priče je dvanaestodijelni serijal Adventures of Super Sons koji je izlazio do rujna 2019. godine.

Dobrodošli u vjerojatno već stoti reboot Supermana. Svemir je još jednom bio u opasnosti, heroji su još jednom spasili stvar i status quo je opet promijenjen. Dragi ljubitelji Supesa, krećemo ispočetka.

O kvaliteti priča nakon DC-evog eventa Flashpoint i rebrandiranja svih izlazećih naslova 2011. godine pod terminom The New 52 možemo razglabati na dugo i na široko, ali činjenica je da je s poslovne strane taj potez bio pun pogodak. Međutim, resetiranjem izdanja su mnogi (točnije rečeno, gotovo svi) junaci i zločinci doživjeli korjenite promjene te su u jeku novog doba odbacili veliki dio ostavštine stare preko sedamdeset godina. Kako je vrijeme prolazilo tako su i ljubitelji DC Comicsa bivali sve glasniji u želji da vide povratak pred-Flashpoint verzija omiljenih im likova i DC-u nije ostalo ništa drugo nego im udovoljiti. Pet godina nakon što je The Flash promijenio tijek povijesti DC univerzuma, dobili smo Rebirth. Okarakteriziran kao spoj najboljega od oba svijeta, DC Universe: Rebirth nam je donio spoj nekih modernih značajki iz The New 52, ali i ponovno vratio u opticaj cjelokupnu povijest DC-evog multiverzuma još od početka Drugog svjetskog rata naovamo. Neki stari i voljeni likovi su vraćeni u svoje prvobitno stanje dok su neki drugi doživjeli značajnije promjene. Neki su se pak poput Supermana našli u nešto kompliciranijoj situaciji.

Ne bi DC bio DC da nisu odlučili dodatno iskomplicirati stvari i meni, iskreno, takva konstantna čačkanja po kontinuitetu također nekada znaju ići na živce (ali opet ih volim, što mogu kad sam kao baba koja obožava twistove u španjolskim sapunicama). Zbog toga se unaprijed ispričavam što će uvod biti nešto duži nego inače, ali mislim da radi boljeg razumijevanja ovdje recenzirane priče ne bi bilo loše sažeti događaje koji su joj prethodili. Kako bi što bezbolnije spojili Flashpoint univerzum s novom Rebirth varijantom istoga, glavni ljudi DC-a su odlučili napraviti manje-više zaboravljiv crossover imena Convergence koji je kroz 40 mini-serijala od dva broja trebao podsjetiti (neke nove, mlađe) čitatelje kako su najdraži im junaci izgledali kroz povijest. Nama je za ovu recenziju ipak najzanimljiviji Supermanov dvobroj zbog toga što je netko od urednika napokon malo mućnuo glavom i donio, pokazati će se, stvarno odličnu odluku ponovno zaposlivši veterana Dana Jurgensa.

Jurgens je u pravom smislu legenda DC Comicsa i obilježio je razdoblje ranih 90-ih godina prvenstveno kao autor (nekada samo kao pisac, a nekada bi potpisivao i crtež) mnogobrojnih Supermanovih i Justice League of America naslova. Upravo je on bio jedan od glavnih pokretača iznimno popularne, ali i kontroverzne sage The Death and Return of Superman. Ne čudi stoga što je DC odlučio svog glavnog junaka dati u ruke jednom tako iskusnom autoru i drago mi je što mogu reći da je Jurgens odlično postavio temelje za Supermanovu ulogu u Rebirth univerzumu. Zašto ovo spominjem? Zato što je Jurgens za vrijeme Convergencea odlučio vratiti nazad pred-Flashpoint Supermana, istog onog lika kojeg pratimo još od 1986. i Byrneovog The Man of Steel serijala, odnosno istog onog Supermana kojeg je Jurgens ubio i zatim ponovno vratio u život tokom 90-ih godina. Dok je post-Flashpoint Superman još uvijek aktivan i operira po Metropolisu, dobri stari pred-Flashpoint Lois i Clark su ponovno tu, sakriveni od ostatka svijeta lažnim identitetima bez da itko zna tko su u stvari. No kao što rekoh, status quo se promijenio. Lois je trudna i uskoro svjedočimo rođenju njihovog sina Jonathana, glavnog junaka stripa iz ove recenzije. Nakon spomenutog dvobroja uslijedio je osmobrojni mini-serijal Superman: Lois & Clark gdje je Jurgens sredio sve kako treba te nakon Rebirtha predao scenarističku palicu Peteru J. Tomasiju i Patricku Gleasonu.

Uhh... Eto ga, nadam se da ste preživjeli uvod, možemo sada lagano na strip.

Iako ih ne bi usporedio s nekim modernim stripovskim tandemima autora poput Jepha Loeba i Tima Salea ili Eda Brubakera i Seana Phillipsa, kombinacija Petera J. Tomasija i Patricka Gleasona puno se puta do sada pokazala kao više nego dobra kada treba donijeti zanimljive akcijski nabijene superherojske priče. Poštujući ono što je Jurgens napravio prije njih, Tomasi i Gleason svoju su priču nadogradili na najbolji mogući način – fokusirajući se na obiteljski aspekt i prijenos Supermanove ostavštine na njegovog sina Jonathana koji će uskoro stasati kao moderna inkarnacija Superboya. Moram priznati da sam ostao iznenađen koliko mi se ovaj naslov zapravo svidio. Kombinacija Tomasi/Gleason u startu je obećavala, ali povrh brojnih rebootova nisam očekivao bog zna kakvu kvalitetu. Međutim, autori sasvim lijepo vode radnju i rade vrlo dobar balans između superherojske akcije i obiteljske sapunice prožete simpatičnim humorom. Osobine glavne trojke likova su pitke i zanimljive, njihovi međuodnosi nemaju nikakvih neočekivanih karakternih ekscesa i lijepo je vidjeti kvalitetno odrađeno poštivanje elemenata iz njihove prošlosti. Drugim riječima, Superman je ponovno postao zabavan naslov.

Narativni elementi iz 90-ih godina prošlog stoljeća ponovno su tu, kako u samom načinu pripovijedanja, tako i u cjelokupnom štimungu, atmosferi priče te popratnim likovima. Glavni negativac je Eradicator, naš stari znanac iz The Return of Superman sage. Beskrajne akcijske sekvence su naravno neizbježne i dok većinom pratimo Supermana u borbi protiv tiranina, prominentnu ulogu u priči ima i ostatak Clarkove obitelji (čak je i Krypto tu!). Tomasi i Gleason iznenađujuće vraćaju i neke sporedne likove kojih godinama nije bilo u stripovima, poput Bibbe Bibbowskog kojeg će prepoznati ljubitelji Supermanovih priča iz kasnih 80-ih i prve polovice 90-ih godina. O dubokoumnosti priče nema ni govora jer ovo je odličan strip za pustiti mozak na pašu. Ne donosi ništa što će se pamtiti dugo vremena, ali mora mu se priznati da je stvarno zabavan. Ne treba zaboraviti ni kratka pojavljivanja Batmana i Wonder Woman koja lijepo pridonose sveukupnoj povezanosti sa širim DC univerzumom, dok je sama dinamika između Clarka i Jona poprilično prirodna i fluidna, nešto što mi je nedostajalo kod Tomasijevih Brucea i Damiena u Batman & Robin serijalu. Clark je odlično karakteriziran, u nekim je trenucima običan brižni otac i muž sa svim manama koje idu uz to, ali kada treba, veći je od života. Da se razumijemo, ima ovdje Tomasi ponešto mana, pogotovo jer mi se čini da nekada previše rastegne priču i ne zna stati na balun te malo primiriti situaciju. Upravo se zbog toga ne mogu oteti dojmu da je priča mogla i trebala biti broj-dva kraća, iako bi rekao da je to više stvar urednika nego Tomasija. Par brojeva pred kraj priče se nažalost sastoji od već spomenute beskrajne tučnjave s totalno nepotrebnim "čiji-je-veći" dijalozima između Supermana i Eradicatora. Nakon lijepo postavljenog početka priče ovakav rasplet ostavlja pomalo gorak okus u ustima.

Iako je Patrick Gleason glavni crtač ove priče, par poglavlja ipak potpisuje Doug Mahnke, jedan od tada aktualnijih i popularnijih crtača. Redoviti pratitelji DC-evih serijala vjerojatno su već upoznati s njim i znate da njeguje klasičan, oku ugodan čisti superherojski stil crtanja. Gleasonov je crtež u ostalim poglavljima standardno dobar i znate što možete očekivati ukoliko ste se već susreli s njegovim radovima. I dalje je to onaj isti stil s puno crne boje, no nekad mi se čini da su mu likovi previše drvenasti te da izgledaju kao lutke, a ne kao stvarna ljudska bića i to bi definitivno naveo kao najveći minus. Ipak, Gleason rijetko promašuje i mišljenja sam da sasvim pristojno odgovara za serijale na kojima radi. Nijedan od ova dva crtača ne donosi neke table koje će se pamtiti godinama kasnije, no stilski se uklapaju u Tomasijevu viziju akcijskog superherojskog stripa, tako da nemam nikakvih velikih zamjerki.

Son of Superman se proteže kroz prvih šest brojeva serijala te je tek prvo poglavlje Tomasijeve priče o obitelji Kent, dok je njegov run ukupno trajao dobrih 45 brojeva. Stoga, ako vam je Son of Superman lijepo legao, ne bi bilo naodmet da provjerite i ostale brojeve jer radi se o jednoj sasvim ugodnoj akcijskoj superherojskoj priči s obiteljskim štihom, odličnoj za ubiti vrijeme ukoliko vam se čitaju superheroji, ali nemate volje za angažman na nekom kompliciranijem serijalu. Vjerojatnost da će Superman prije ili kasnije doživjeti još jedan reboot je ogromna, no to nikada ne bi trebao biti razlog za preskakanje neke zanimljive i zabavne priče poput ove.

SU TPB 3 Supermanova smrt

• Bob

Ukupna ocjena 41%

1, 1, 9, 8

Totalni čušpajz bez ikakvog smisla, logike, emocija i bilo čega što čini Supermana Supermanom. Najgora scena - kad uzima američku zastavu u onoj šori na Mjesecu. Fascinantno je koliko Tomasi nije u stanju jednostavno povezat bilo koje niti iz Supermanovih kontinuiteta u nekakvu koherentnu cjelinu. Jedino što donekle valja je uvodna epizoda, ali čak ni tu skoro ne uspjeva natjerati čitatelja da suosjeća sa protagonistima. Son of Superman je tipični primjer svega što je krivo u superherojskom stripu danas - inzistiranje na nekakvom kontinuitetu bez ikakvog smisla, umjesto da se posveti gradnji karaktera. Ali što se drugo može očekivati od nekakvog urednika. Ni Mark Waid nije neko ludilo od scenariste, kao netko tko je došao iz uredničkih redova, ali je barem imao smisla za sklapanje priče koja se vješto preklapa sa likovima u njoj. O crtežu neću. I Gleason i Mahnke su sjajni, svaki na svoj način, ali to nimalo ne pomaže pri čitanju ovog stvarno trećerazrednog smeća.

17.04.2020
    17:29:00 sati
    Bob

6, 6, 7, 7

Zaista je tako da ima nekoliko banalnih scena, kao na primjer Supie sa američkom zastavom, ali s druge strane Superman je od samog početka bio simbol američkog patriotizma, pa takve scene nisu ništa novo, čak su za očekivati. Pored svega, simpatična i draga epizoda sa ljepuškastim crtežom.

20.04.2020
    08:44:00 sati

• Čarobnjak Zoltan