SIP FB 1

• Strip je počeo izlaziti 1995. u školskom časopisu Modra lasta, gdje je i nastavio izlaziti kroz period od desetak godina, sve do završetka priče.
  • Nastao je po uzoru na dječje stripove Ivice Bednjanca (Osmoškolci), ali u duhu modernog i aktualnog vremena
  • Naslov stripa i imena glavnih junaka su odabrana na način da je glavni lik dobio jedno starohrvatsko ime, dok je glavna junakinja dobila Cool nadimak (iz pogovora)
  • U stripu se spominje i bend Gluhe Laste, kojim se aludira na povezanost serijala Štefa Bartolića s ovim stripom i daje se do znanja da se obje priče odvijaju u istom vremenu.

Uvodno razmatranje

Znao sam ponekad razmišljati o naslovima nekih djela, koliko su važni, općenito o imenima, naprimjer bendova i sl. Rezultat tog mentalnog procesa je predvidljiv jer je odgovor da su naslovi i imena, naravno, važni. Naslov je uglavnom prvi susret nekog konzumenta spram djela i ako je loš, konzument će se okrenuti i neće niti proniknuti u određeno djelo. Taman da se radi o remek djelu. Naslov je kao haiku, ustvari, još i gori, jer u svojih nekoliko riječi mora ispričati cijelu priču koja se nalazi iza određenog djela. Haiku je naspram naslova epska forma. Naslov treba biti upečatljiv, pamtljiv, sugestivan, intrigantan i tko zna što još sve ne.Vjerojatno je najbolje smisliti ga u šutu, bez pretjeranog kalkuliranja jer u suprotnom se stvar svodi na neki konstruktivni proces... ova riječ se paše s ovom, ova nevalja, ovaj slog je dobar, ali ovaj mi baš nije nešto... daj probaj... i eto ti vraga i problema. Smisli se lijep naslov i točka. Bez neke drame. Lakše je naravno reći nego učiniti.

Čemu ovaj uvod?

Razlog naravno postoji. Baš je naslov ovog Fibrinog izdanja zaslužan da strip uvijek zaobilazim u luku, istina ne odveć širokom, ali ipak luku i nikad čak i ne zavirim unutar korica. Budala naravno, nasjedam na stari trik, a ovaj mentalni proces kojeg gore spominjem sam još davno prije provario. Čovjek kao i svaki drugi, živi da griješi, griješi da živi i tako ukrug. Uglavnom, da skratim, iza prilično, barem za mene, glupog naslova, koji mi je čak bio pomalo i iritantan, krije se pravo remek djelo devete umjetnosti ovih područja, strip koji me apsolutno oborio s nogu. Strip radi kojeg sam proveo prekrasnih tri sata u ugodnom prostoru kafića Svijeta stripa. Lagani žubor kiše, lijeno nedjeljno poslijepodne, uz ukusnu kavu s toplim mlijekom i malenim čajnim biskvitom, čitanje je bilo pravi lijek za dušu.

Svebor i plamena

Okosnicu stripa čine likovi Svebor i Plamena (tko bi rekao). Svebor je srednjoškolac, pubertetlija, karakterno premazan slojem bahatosti i svojevoljnosti. Više manje krase ga tipične karakteristike dječaka u razdoblju puberteta. Osobine koje se nalaze ispod tih, uzbujalih, hormonima uzrokovanim, već prije spomenutim karakteristikama, nalazi se pravičan, srčan, odgovoran i ponosit mladi čovjek. Fizičke karakteristike Svebora nalik su onima Harryja Pottera (okrugle naočale, stas i slična frizura), s time da u trenutku nastajanja ovog stripa još nije niti postojala Harry Potter franšiza tako da nema govora o nekom kopiranju i sl. Plamena, pravog imena Sanja, glavni je ženski lik stripa. Obojana tipičnim ženskim karakteristikama osjećajne i nježne djevojke koja razmišlja emocijama, a ne racionalno i impulsivno kao muški dio ekipe, iako je krasi određena samosvjesnost i karakternost. Tjelesno, Plamena (Sanja) ima dugu kovrčavu kosu i lijepe čiste linije lica, pune usne, dugo i vitko tijelo, prekrasna djevojka.

U početku, kako im se životni putevi ispresjecu, Svebor i Plamena pomalo se ponašaju, u žargonu govoreći kao pas i mačka. Ne podnose se. Posebno je Svebor negativno nabrijan jer su Sanja, njezina majka i sestra upale u njegov život (zbog životnih okolnosti su se preselile kod njih), stvorivši tako pomutnju u njegovoj svakidašnjici. Gledajući kao promatrač, osoba koja je prošla taj čuveni pubertet, mogu ga razumjeti i mislim da je njegovo ponašanje u principu prilično razumno. Srećom, prvotne negativne emocije između njih dvoje bivaju ublažene, da bi postepeno prešle u međusobno poštovanje, a onda... tko zna, možda čak i ljubav...

Cijeli serijal Svebor i Plamena sastoji se od jedanaest epizoda od po dvadeset stranica. Svaka epizoda je u principu jedno poglavlje, dok se zbirom istih dobiva cjelina koja funkcionira kao roman, iliti zaokružena priča.

Uz glavnu temu, koja je odnos Svebora i Plamene, te njihovih bližnjih, javlja se čitav niz problematika koje se isprepliću u stripu. To su tipični problemi odrastanja, prve ljubavi, prijateljstva, zabave, škola, sve što vole i nevole mladi. Strip ima pedagošku komponentu gdje se prema svemu pristupa na jedan zdrav i odmjeren način, ali opet dovoljno životan, bez neke prevelike cenzure, tj. stvari su prikazane u principu prilično stvarno, uz poneku scenarističku stilizaciju. Strip tek rijetko iz područja emocije, zakorači na ivicu prema patetici, da bi se ponovno vratio na pravi trag i oduševio.

Svaka epizoda ima zadatak prikazati neke specifične elemente od kojih je naše društvo sastavljeno, a naročito, društvo u posljeratnom, tranzicijskom vremenu u kojem je ovaj strip i nastao. Naprimjer, jedna epizoda, točnije druga, opisuje povratak Plameninog oca iz ratnog zarobljeništva, te njegovu prilagodbu u stari život i staru ulogu, ulogu oca, supruga i građanina. Jedna epizoda se bavi problematikom ovisnosti o drogama, gdje je na jedan intenzivan način dočarana propast od iste. Što pokoja epizoda donosi, te što cijeli strip kao cjelina donosi, dakako, najbolje je doživjeti čitajući, pa ću sa ovime završiti scenaristički dio osvrta.

Crtački, strip je rađen u realističnom stilu, te je otpočetka crtan, vjerojatno i zamišljen kao crno bijeli. Prvi crtač koji je radio na stripu, Goran Sudžuka, napravio je odličan posao. Vidljiv je progresivni rast u izrazu, preciznost i lepršavost njegova pera. Posebice od druge epizode gdje je na neki način likovno u potpunosti definirao serijal. Zbog nekih novih crtačkih angažmana za inozemna tržišta, Goran napušta serijal, završetkom četvrte epizode, a zamjenjuje ga Matija Pisačić, mladi crtač s izrazito teškim zadatkom pred sobom. Morao je zamijeniti prvotnog odličnog crtača koji je dao likovne i stilske temelje serijalu. Na prvoj epizodi koju je crtao, nekako mi se čini upravo najveći problem što se čitatelj, već naviknut na portrete likova i na sam stil prijašnjeg autora, suoči s drugačijim Matijinim stilom kao i drugačije crtanim likovima, što se crtaču dakako nemože zamjeriti. Meni osobno, ta peta epizoda je prilično dobro scenaristički zamišljena, napeta, s zanimljivim novim likovima koji se pojavljuju (Beli i Tihana) te u principu sam scenarij popravlja sveopći dojam. Preostali dio stripa, nakon ove epizode rađen je u boji te u daljnjim epizodama crtež i drugačiji portreti likova više uglavnom ne prave probleme te se čitatelj ponovno može uživiti i uživati u čitanju. Boja je donijela i neke nove stilske mogućnosti, igru raznim efektima, pa je tako moguće vidjeti lijepe kadrove zalaska sunca, probijanje zraka sunca kroz krošnje drveća, čak i poneku ubačenu fotografiju, kao što je park Zrinjevac prilikom šetnje dvoje zaljubljenih.

U ovom integralnom izdanju, uključena su i dva predgovora, i to od crtača Gorana Sudžuke i Matije Pisačića, te pogovor od scenarista Darka Macana. Ovi tekstovi sadrže još popriličan broj zanimljivih informacija o nastanku stripa, procesu izrade, njihovim dojmovima kao autorima i sl. Svakako zanimljivo za pročitati.

Naslovnica je prilično jednostavna, ali stilski i dizajnerski ujednačena. Prikazani su glavni likovi kako sjede na klupi te je iza njih neutralna bijela pozadina. Neka nikoga ne zbuni, no hrbat i zadnja stranica knjige su narančaste boje, pa ako ćete kao ja tražiti na policama knjižnice ili dućana bijeli hrbat (mozak je vizualno zapamtio bijelu naslovnicu) nećete ga tako brzo naći. Neznam zašto je odlučeno da ovitak nije bojama ujednačen, ali ovo eventualno može kod još nekoga izazvati zbunjenost.

Završno razmatranje

Što se samog ocjenjivanja tiče stripu ću dati sve desetke jer kao ovakva integralna cjelina to zaslužuje, te kao apel da ga što više ljudi odluči pročitati. Da se ocjenjuju pojedine epizode bilo bi tu možda kakvih nižih ocjena, negdje za crtež, negdje za kakvu scenarističku banalnost, ali kao cjelina je fantastičan.

Dakle, potpuno suprotno, iza naslova koji mi se nije sviđao stoji jedna jako lijepa, svevremenska priča, ispričana i uprizorena od strane vrijednih, maštovitih i kreativnih ljudi. Svi koji vole drame, priče kojima je baza u karakterizaciji i interakciji između raznih likova, tipičnim svevremenskim problemima, ovdje će naći ponajbolje od toga.

Svaka preporuka.

8, 10, 8, 10

Odlična priča o odraštanju dvoje klinaca. Čita se s lakočom i užitkom od početka do kraja.

23.10.2014
    09:47:00 sati

10, 10, 10, 10

Bez daljnjih razglabanja i pametovanja, ovaj strip jednostavno volim i to je to:)
    23.10.2014
    17:18:00 sati
  • gombi

9, 9, 9, 8

04.11.2014
    23:36:00 sati
    gombi

9, 9, 9, 7

Lipo ispričana priča. Crtež varira od vrlo dobrog do solidnog.

03.01.2015
    08:17:00 sati

7, 7, 5, 6

Strip za mlade! S mnoštvom moralno-edukativnih poruka. Malo sam ipak prerasao (bar se nadam) tu tematiku. Priča se odlično dotiče svakodnevnog života i problema koje nosi.

09.04.2015
    22:39:00 sati
  • Ukupna ocjena 65%

7, 6, 6, 8

Pričice koje opisuju mladost djeluju pomalo banalno,  no ispod te banalnosti primjećuju se dublja značenja o odnosima, a i likovi su dovoljno simpatični, te nam je stalo kroz cijelo čitanje.

28.05.2015
    22:03:00 sati
    dylan_dog12

8, 8, 8, 7

14.07.2016
    01:04:00 sati

9, 9, 8, 9

Svebor i Plamena

Simpaticna pricica tokom koje upoznajemo tipicne tinejdzere Svebora i Sanju. Njihov odnos je na samome pocetku poprilicno nategnut i malo je reci da se ne podnose, no vec na kraju te prve pricice sklapaju primirje. Zgodno za procitati!

Bomba u hladnjaku

Malo teza tematika, ali sasvim citko. Zgodna je bila zamjena jaja s bombama na kraju epizode. :)

Nogometasi i manekenke

"Bit ce mi zadovoljstvo misliti malo na nogomet. Tu bar znam i protivnike i pravila." - slazem se! :) Mislim da bi se s ovom pricicom mogao svaki muskarac poistovjetiti, narocito oni koji ili su u tim danima ili su nedavno prosli tinejdzerske dane. Mada na zalost problemi s curama se znaju nastaviti i nakon tinejdzerskih dana. Uglavnom, mogu se u potpunosti poistovjetiti sa Sveborom ovdje.

Lice s plakata

Simpaticno, iako od ovih dosad ova me se najmanje dojmila. Neka pouka je u tome kako ima zivota i nakon slave, ali nadao sam se nekoj jacoj radnji.

Srce zime

Jedna snjezna epizoda koja se bavi Sveborovim bratom Dom-Domom. Ovdje i saznajemo kako se zapravo zove Domagoj.

Sretna nova

Promjena na crtalackom planu - na zalost na gore. Tema je dosta teska, bas i ne volim te teme s ovisnostima tako da ova pricica nije bas moj dir.

Tihana

Koloriran pricica, moram priznati da bolje izgleda crtez u cb verziji, s izuzetkom "Sretne nove" u kojoj mi se bas i nije dopao crtez. Osim teme ljubavi koja se provlaci kroz epizodu, vidi se i napeti odnos izmedu Svebora i njegove majke, cak i zadnja vinjeta to pokazuje.

Halo?

Na prvu je djelovala bas kao djecja pricica, ali fora na kraju!

Boban u crvenoj majici

Zanimljiva pricica. Ludi Igorov plan, odmah sam znao da ce postojati neka caka iza svega, ali rasplet me u potpunosti iznenadio. Bas me nasmijalo na kraju i ono kad je Igor pobrao dvojku. :)

Do gole kože

Nekako sam i ocekivao da bi se u jednoj pricici mogla pojaviti tematika homoseksulanosti. Iznenadujuci obrati na kraju valja priznati. Sve tecno ispricano, a da vidimo sad i hoce li biti kakvih pomaka u odnosu oca i sina te u odnosu Plamene i Svebora!

Očevi i djeca

E ovo nisam ocekivao, da ce mu otac ukrasti curu, kakav rasplet. Najoriginalnija pricica dosad.

Fernando

Opet se vracaju likovi iz prve pricice. Malo me kraj mozda i razocarao, ocekivao sam nekako sretniji kraj price.

Rezime:

Definitivno sam zadovoljan s procitanim. Mislim kako je ovo strip koji bi se prvenstveno svidio mladoj publici kojoj je ponesto lakse se poistovjetiti s glavnim likovima, cisto zbog toga sto su i sami nedavno prolazili slicne stvari ili kako su bili u tim godinama, bar gledali serije na tu foru. Kad bi trebao opisati jednom rjecju, rekao bih "simpaticno". Dat cu dvije devetke. Ipak malo me kraj razocarao i poneka od pricica mi je bila za nijansu losija, ali ne zato sto je radnja bila losa, vec je tema u nekima bila malo pretmurna za mene. Radnja je fluidna u svakoj prici, lijepo tece, brzo se cita. Crtez je do "Sretne nove" bio sjajan, cista desetka. Ta pricica je imala bas los crtez. A dalje su slijedile pricice s koloriranim crtezom koji je bio deosta dobar, no slabiji od cb crteza s pocetka. Dat cu osmicu za crtez, a naslovnici dajem devetku.

07.10.2023
    21:22:00 sati

• Večer stripa u Booksi