Oluja na Stjenovitim brdima

SA TX 77/78 | 164 str.

Banda razbojnika okupljena oko Harryja Lennoxa, kojega je Tex davno poslao u kaznionicu u Yumu, u Stjenovitim brdima izaziva nesreću vlaka 809, koji prenosi vojničke plaće. Vlak iskače iz tračnica, većina putnika pogiba, a eksplozija kotla lokomotive izaziva lavinu. Razbojnici se spremaju pokupiti novac, ali ne znaju da je jedan od preživjelih putnika Tex…

• Noć zombija
    TX LU 77
  • Oluja na stjenovitim brdima
    TX LU 78

• La notte degli zombi
    TX SR 445
  • Bufera sulle montagne rocciose
    TX SR 446

• Golconda, mjesto u koje je vlak 809 trebao stići, se često spominje kod našeg Dylana Doga. Inače, postoje 2 mjesta s takvim imenom – jedno u američkoj saveznoj državi Illinois, dok se druga Golconda nalazi u Indiji. Ova bi, zemljopisno gledajući, trebala biti u državi Montani.
  • Nakon dugo vremena, evo jedne epizode u kojoj Tex djeluje bez ikoga od svoje trojke, Carson sudjeluje u samo 4-5 stranica, bez ikakvog utjecaja na radnju.

Banda razbojnika želi opljačkati vlak koji prenosi nečije plaće… Deja vu, zar ne? Uz trgovinu oružjem i probleme s Indijancima, sasvim sigurno jedna od najiskorištenijih tema u stripovima s tematikom sličnom Texovoj.

Unatoč tomu, nemojte pokopati ovaj strip čim čujete tematiku. Stari majstor Boselli je ipak unio neke inovacije u zastarjelu ideju. Za početak, ono najvidljivije – vlak je smjestio u zanimljiva prostranstva Rocky Mountains. Početak zime, temperature ispod minusa, snijeg do grla – malo smo se odmakli od prašnjavih pustinja i vrućih prerijskih prostranstava. Osim toga, većina epizoda s ovakvom temom pljačkom se bavi prvih 10-15 stranica, putnici se rijetko spominju, a kasnije Tex i Carson love pljačkaše. Ovdje je dosta toga drukčije, počevši od toga da je Boselli dao dosta prostora i drugim likovima, od kojih neki, poput inženjera Castlemana i njegovog tjelesnog čuvara Shadracha, postaju vrlo važni protagonisti. Dakle, sa tim malim promjenama je mogao napraviti još jednu sjajnu epizodu, skoro pa u rangu s njegovim najboljim djelima, ali je napravio neke neoprostive greške u scenariju. Boselli je po meni najbolji Texov autor, Nizzi praktički u svakoj epizodi napravi 2-3 greške,a Bosellijeve dosadašnje epizode su bila remek-djela (Carsonova prošlost, Čitači tragova, Nepobjedivi), i upravo zato sam se iznenadio što je napravio više loš nego dobar scenarij za ovu epizodu. No, da krenemo s obrazloženjima. Prvo, ideja da Tex djeluje sam je jako dobra, jer je u zadnjim epizodama uvijek netko od ekipe bio s njim. Obično u takvim slučajevima Tex upoznaje nekog usputnog lika, koji pomalo dobiva sve veće značenje. U ovom slučaju je to Shadrach, tjelesni čuvar inženjera koji putuje vlakom. Ideja o takvom liku je sjajna, ali zašto ga onda već pri početku akcije s pljačkašima Boselli „ubija“? Onda, Texova slomljena ruka. Naš dragi rendžer bez pomoći svoje desne ruke puže, provlači se ispod vlaka, ubija desetak ljudi, izbjegava metke bolje od Nea u Matrixu (dobro, na to smo već navikli), penje se na drvo, čak uspije prebiti bandita na rubu litice, i onda se zaustavlja nakon nekoliko metara kotrljanja niz tu liticu. Kako bi još pojačao paradoks, Boselli na kraju stavlja ovu rečenicu u Texova usta:

Smotati cigaretu sa samo jednom rukom je prevelik pothvat za moje snage!

S obzirom na ono što je dotad radio sa slomljenom rukom, cigaretu bi trebao smotati bez obje ruke… Ubacivanje inženjera Castlemana je još jedna sjajna ideja, malo pomalo saznajemo da ipak nije takav svetac kakvim se čini na početku, ali onda slijedi još jedna Bosellijeva glupost upravo u trenutku inženjerove nesuđene smrti. Ubacio je nekakve Indijance, rođake i brata žene koju je on ostavio da bi gradio željeznice, samo što je totalno nejasno jesu li to stvarno bile sablasti kako je Castleman rekao ili ljudi od krvi i mesa. Uglavnom, u bezizlaznoj situaciji za važnog lika, Boselli je pribjegao djetinjastom rješenju, a to za majstora njegovog kalibra nije za pohvalu. Sve u svemu, ovo je pravi dokaz izreke da i najbolji griješe. Ako je Boselli dokaz te tvrdnje, Marcello je iznimka koja potvrđuje izreku. Crtač koji stoji uz bok s Villom u Texovom staffu odradio je maestralnu epizodu. Iako smo navikli da snježne epizode kod Texa crta Fusco, Marcello je na najbolji mogući način dokazao da njegovim izborom nije napravljena pogreška. Njegov pomalo tvrdi, divlji crtež super odgovara Texu i stvarno je užitak čitati epizode koje je on oslikao. Drugi veliki crtački maestro, Villa, je u ovom slučaju zaslužio „samo“ devetku. Možda je to zato što nas je previše razmazio svojim inače savršenim naslovnicama, ali desetku nije mogao dobiti zbog dvije stvari. Na prvoj naslovnici Tex ima nekakav čudan, neodređen izraz lica, a ta bi se greška još mogla i oprostiti da nije ove druge. Pogledajte kontrast – u pozadini razbijeni i slupani vlak, zameten snijegom, a Tex stoji naprijed kao da se slika za razglednicu s Divljeg zapada, bez ikakvog znaka nesreće na njemu. Mogao je Villa bar zamotati tu desnu ruku, kad se to već provlači kroz čitavu priču. Inače, tehnički je naslovnica savršena, bez ijedne greške, ali sama ideja nije bila dobra.

Da zaključim – nakon 2-3 dosta duge epizode (Pokolj u Red Hillu, Povratak Učitelja, Nepobjedivi), dolazi nam jedna kratka pričica, zanimljive ideje, odličnog crteža, ali sa, za Bosellija, nedopustivim greškama u scenariju. Unatoč tomu, preporučam je za čitanje, bar da osjetite romantičnu atmosferu putovanja vlakom kroz snježne planinske predjele. : )

TX LU 75/77 Povratak Crnog Tigra

TX LU 81/82 Ljudi koji su ubili Lincolna

9, 8, 9, 10

Neznam, govori ti šta očeš ali meni je ovo ludilo tex. Ima strašnu zimsku atmosferu, meni to uvik prolazi.
    13.10.2009
    23:09:00 sati
  • soulfly tribe

8, 7, 10, 7

vrlo dobar Tex
    13.10.2009
    23:14:00 sati
    soulfly tribe

7, 6, 10, 10

Čim se radi o TEXU na 164 stranice odmah je bilo jasno da nema mjesta za neku "veliku" priču. Ali svejedno, ovo je sve, samo ne loša, epizoda. Boselli-Marcello su danas, barem meni, možda najbolji dvojac ne samo kaj se Texa tiče, neg i općenito svih Bonellijevih junaka.
    14.10.2009
    11:40:00 sati

8, 8, 9, 10

meni odlična priča.Naslovnice perfektne.Nemaju Bosseli-Marcello loših priča. Bar meni ne. Pravi zimski ugođaj sa dobro dočaranom atmosferom nesreče vlaka.Odlično.
    14.10.2009
    12:27:00 sati

7, 8, 9, 9

Pomalo netipična Boselli-Marcello epizoda, ne toliko epska već brza, eksplozivna, sa puno akcije i bez previše mozganja, onako baš za opuštanje. Osobno me podsjeća ne filmove Die Hard s tim da je ovdje Tex u ulozi John McLainea. Čak biva i ranjen što nije čest slučaj;-))Crtež odličan, pucnjave i borbe po snijegu su fenomenalne. Koliko je samo Tex izgubio smrću Marcella, vidim tek sada kad usporedim njegove bravure sa crtežom jednog Venturija, koji sam po sebi nije loš ali ipak je druga liga u odnosu na velikog majstora.
    14.10.2009
    12:29:00 sati
  • Ukupna ocjena 82%

7, 8, 9, 10

Jedna solidna prica s dosta akcije (sto mi odgovara). Crtez jako dobar. Dobro je Aco primjetio, ovdje je Tex kao Bruce Willis.
    14.10.2009
    21:31:00 sati
    mars1
  • Ukupna ocjena 89%

8, 9, 10, 8

14.10.2009
    22:49:00 sati
    Deva

7, 8, 8, 8

A lepo, lepo... sasvim OK pricica u Texa.
    15.10.2009
    16:33:00 sati
  • Inferno

8, 8, 8, 10

Sasvim solidno za 150 stranica. A još sniježna priča... Boselli opet ostavlja svoj prepoznatljivi pečat što se vidi u načinu na koji je formirao zaplet. Prvi dio je upoznavanje sa situacijom, a u drugom imamo veliki i spektakularni obračun - prava poslastica za ljubitelje akcije i čistog westerna. Mislim da je to svakako bolje od pravocrtne radnje u kojoj ganjamo bandite s jednog levela na drugi kako bi ih na kraju zatukli. Da bi se priča pamtila, treba ponuditi pokoji nezaboravni moment da ne bude uvijek sve isto. U ovom slučaju bi to moglo biti slamanje ruke što je našeg Texa stavilo u zajebaniju situaciju nego inače (veliki plus). Ima nekih propusta u scenariju kao npr. prebrza smrt onog inženjerovog pomoćnika. Zatim, neki vatreni okršaji su nespretno izvedeni (izgubiš se u snijegu), ali svejedno to ne spada u neke velike greške zbog kojih bi trebalo razbijati glavu. Sasvim solidno.
    15.10.2009
    20:01:00 sati
    Inferno

8, 8, 10, 10

Boselli je jednu neambicioznu i kratku pričicu na samo 150-ak stranica uspio napraviti nezaboravnom. Prvo zbog toga što je slomio ruku Texu, a to se posebno pamti jer se takvo nešto ne događa baš često. To Texovo gimnasticiranje izgleda nerealno, ali sve je to u službi priče. Drugo, zbog odlično stvorene snježne ledene atmosfere. Dok se putnici voze u onom vlaku, a vani bjesni oluja skoro da i sam osjetiš tu hladnoću. ;) Boselli je pokušao uvesti i one njegove upečatljive likove, ali očito je da ovdje to baš nije išlo (prvenstveno zbog broja stranica). Smatram kako se Shadracha nije triba onako brzo riješiti, a Castleman je sa svim svojim dvojbama, više-manje dobro isprofiliran. Crtački duo Marcello-Villa opet jako dobar ovaj put, ali Marcello se ipak mnogo bolje snalazi u prerijskim vlatima trave nego na snijegu.
    02.11.2009
    20:04:00 sati

8, 8, 9, 8

Selanne radi dobre recenzije. Nadam se samo da ce nastavit u ovom ritmu. A sto se stripa tice, meni je ovo jako dobro. Snjezna epizoda bez puno filozofije uz kvalitetnu pucacinu. Ukratko, milina jedna. Medjutim da nema tih sitnih preseravanja (gdje Tex tamani sve s jednom rukom, zatim "sablasti u snijegu") ovo bi bilo jos bolje. Ovako solidna osmica. Majstoru Marcellu 9.
    06.12.2009
    12:42:00 sati
    Manetola

9, 10, 10, 8

26.12.2009
    19:41:00 sati
  • kandraks

8, 7, 10, 9

Bas sam je nedavno procitao i to sam uradio s velikim gustom!Totalno lagana i opustajuca snjezna epizoda,tandem Boselli i Marcello ponovo nije zakazao!Prica vrlo dobra sa par sitnih propusta u scenariju ali sve je to nadoknadio sjajni Marcello koji mi malo po malo postaje omiljeni Texov crtac.Koliko mi nije na pocetku odgovarao u Zagoru toliko me se brzo dojmio u Texu,zaista je izvanredan!Iako je kratka ostace mi zaista u lijepom sjecanju i uvjek cu je rado iznova citati(naravno kada bude snijeg padao)!

13.02.2010
    02:16:00 sati
    kandraks
  • dcopic

7, 8, 9, 10

Zanimljiva priča sa odličnim snježnim ugođajem. Boselli očigledno i sa već prožvakanim temama kao što su napad razbojnika na vlak zna napraviti dobru epizodu. Odličan crtež, a naslovnica vrhunska!

04.05.2010
    09:04:00 sati
    dcopic
  • Andrey

9, 10, 10, 7

Angažiranje Bosellija i Marcella nešto je najbolje što se Texu moglo dogoditi(blizu su im Seguira i Ortiz),podigli su ga na jedan nov nivo.Prije ove oni potpisuju tri texove priče koje su po meni remek-djela i nešto najbolje od westerna,Čini mi se da je Boselli najbolje radove čuvao baš za Marcella.Ovo je jedna znatno manje ambiciozna priča (broj stranica,likova,događaji,itd.)ali realizacija je opet na visini.Priča počinje karakterističnim Bosellijevim uvodom u likove,prilike i događaje kroz dijaloge i izvrsnu snježnu atmosferu nas uvlači u ugođaj ove priče.Scenarij je bez greške(gluposti.naivnosti),likovi solidni(Castleman se ističe,događaji vezani uz njega veliki su plus ,Boselli je ostavio možda naznaku fantastike u inace cistoj špageti-vestern priči),Bosellijev osjećaj za ritam događaja,omjer pucnjave,dijaloga i ovdje je na visini, a odlučio je malo onesposobiti Texa i malo obogatitii scenarij.Ima i još dva zanimljiva detalja,Tex se prvi put pojavljuje kada je onaj razmetljivac slučajno naletio na njega,pojavljuje se kao totalni anonimac kao da ovo nije njegov serijal.Drugo je uloga Carsona,pojavljuje se premda nema apsolutno nikakvog utjecaja na priču.Marcello opet na visini,stvara izvrstan ugođaj(zadimljeni vagon,zadimljena pećina,vijavica,itd.Kada se strip pojavio i kod nas,bilo je slično vrijeme pa ga je nekako bio pravi gušt čitati.Villa je malo podbacio naslovnicom,umjesto da prikaže izmučenog Texa sa rukom u gipsom u najgoroj snježnoj mećavi on prikaže dostojanstvenog Texa koji pozira kao neki superheroj,baš tipično za njega.

31.07.2010
    14:47:00 sati
    Andrey
  • Zagor12

5, 8, 10, 10

Moglo je i bolje, no zimska atmosfera je super. priča je (opet) bezveze, no tijek radnje je dobar i nabijen akcijom. Crtež i naslovnica izvrsni.

26.01.2011
    14:29:00 sati
    Zagor12
  • legaz

8, 8, 10, 10

Sve kako treba da bi ste dobili opuštajuću, dinamičnu priču. Volim ovakve stripove.

02.02.2011
    18:46:00 sati
    legaz

7, 7, 10, 10

Marcello na svom nivou. Tex isto, sneg pada na sve strane, on sa slomljenom rukom roka sve redom.

05.02.2011
    16:08:00 sati

10, 8, 8, 10

Zamotati cigaretu je najveći napor u svemiru.

07.09.2011
    19:57:00 sati

7, 6, 8, 9

Početak mi se baš i nije nešto svidio, ali mi se veoma svidjela Bosellijeva ideja da inženjera Castelmana vrati do sela svoje inidijanske žene, kao neka vrst "duhovi iz prošlosti". Ostatak priče je većim dijelom već viđen scenarij. Marcello mi baš nije za snijeg, Villina naslovnica puno ljepše izgleda u originalu.

05.01.2012
    14:31:00 sati
  • Maki_Mostar

7, 6, 7, 8

Ne znam, možda jedini strip u kojem mi ta zimska atmosfera nije prijala, uzrok vjerovatno i Marcello, koji je za mene sjajan crtač, ali je po meni, za razliku od svih izgleda, iznenađujuće loše nacrtao... ili sam ja oćoravio, nekako je teško razabrati detalje u slikama... pa i taj napor Tex sa slomljenom rukom još vucara ranjenog Castlemana... bilo je baš kao da sam osobno proživljavao. Drago mi je da je onaj djedica preživio. Villina druga naslovnica nema veze sa pravim stanjem stvari, baš kao u onoj epizodi "Ubojice", zato 2 ocjene manje. Sve ukupno, po meni, ispod inače vrlo visokog prosjeka Texovih epizoda

24.05.2013
    13:19:00 sati
    Maki_Mostar
  • Ukupna ocjena 82%

7, 9, 8, 10

Marcellu dajem ocjenu manje nego inače jer kao da se više ne trudi previše na razlici među svojim likovima. Glavni negativac Lennox, samo za primjer, podsjeća me i na Wallya, mornara s Golden Baby koji se, ako me pamćenje služi, kratko pojavljuje u "Nestalom istraživaču" (Zagor), a i na Larrya Na Kojeg Možeš Računati iz "Carsonove prošlosti". Valjda s tolikom gomilom interesantnih likova Boselli zadaje puno posla, ali to ipak nije opravdanje. Inače mi Marcello sjajno odgovara i za Texa i za sniježne pejzaže i njemu sukladan ledeni ugođaj općenito. Bosellija glede, na toliko puta korištenu priču zna stvoriti dobar, napet ugođaj. Svaka scena u ovome stripu, koliko je idejno već viđena, toliko je sadržajno bogata ugođajnim detaljima koji se, potpomognuti Marcellovim crtačkim umijećem, skladno nadovezuju jedan na drugi. Tim više na navedene propuste ne bih gledao kao neoprostive, jer oni nimalo ne poništavaju Bosellijevu sposobnost da toliko puta ponovljenu priču ne učini dosadnom, nego naprotiv. Svakako pročitati.

18.07.2013
    22:30:00 sati
    Willer
  • Wayto

9, 9, 10, 10

:)

15.11.2013
    15:40:00 sati
    Wayto

7, 7, 9, 9

Sve u svem,je ok. Odlicna zimska atmosfera. Interesantne pojave,od kojih neke nazalos vise necemo vidjeti.

05.12.2013
    11:05:00 sati

9, 7, 10, 10

Odlična tema (ideja), ali prekratko i bez neke realizacije da bi se reklo 'wow'! Crtež odličan, snijeg i hladnoća stvarno realno prikazani.

02.04.2014
    20:02:00 sati
  • Ukupna ocjena 73%

7, 6, 9, 7

I crtež i priča su vrlo dobri. Ove novije Texove priče su sve po redu sjajne i užitak ih je čitati.

05.09.2015
    20:24:00 sati

8, 8, 10, 10

lijepa snježna priča, bile bi sve desetke da tex sa slomljenom rukom ne čini čuda, posebno ono čudo iznad ponora...

30.09.2016
    21:02:00 sati
    darkwoodaxe
  • wele

8, 8, 10, 9

24.01.2017
    10:51:00 sati
    wele

8, 7, 10, 10

Odličan zimski ambijent, crtež mi je prva liga. Priča je relativno kratka, ali sadržajna.

21.06.2017
    07:42:00 sati
  • magnus

8, 8, 10, 8

18.03.2018
    21:50:00 sati
    magnus

7, 8, 8, 9

16.01.2019
    09:13:00 sati

7, 7, 6, 10

Za ovoliki broj stranica sasvim pristojno.

20.07.2019
    11:37:00 sati

8, 8, 9, 9

Bozeli ume da napiše sjajne vesterne, a ovo je pravi dokaz toga. Stavljajući svoju priču u jedan ambijent koji nije sasvim atipičan za žanr (voz), ali istovremeno održavajući priču na svež i originalan način. Ono što je ovde najinteresantnije je što je Teks nadjačan, brojčano sa jedne strane, a sa druge time što mu je kroz celu epizodu slomljena ruka! Sada sa jednom rukom i par ljudi on treba da se izbori sa banditima koji su doveli do eksplozije voza i lavine, sve dok napolju udara jaka oluja koja ledi i na sam pogled. Svakako atipično za ovaj serijal ali i sam žanr, tako oslabiti glavnog lika koji je obično nadljudski jak i staviti akcenat na njegove druge sposobnosti, koje nisu eksplicitno vezane za fizičku snagu.
    Priča počinje polako, upoznajući nas sa raznim likovima i postavljajući ambijent voza, stanice i oluje, pa polako ubrzava i prelazi na glavni narativni deo, momenat sudara i eksplozije, kada sve ode dođavola. Što i nije čudno jer je lokacija na koju je upućen voz Golconda [:)]. Tada kreće pravo nadmudrivanje Teksa i bandita, pritom dodajući u Teksovu ekipu par novih lica. Karson se pojavljuje samo epizodno, nema ni Tigera ni Kita, pa Teks mora da se snalazi sam. I upravo ono što izdvaja ovu priču od drugih je atmosfera koju je Marčelo fenomenalno preneo: zavejani voz i junaci koji pokušavaju da pobegnu iz vagona u vagon; šume i predeli koje lomi oluja; pećine koje kriju tajnu; groblje koje nam daje jedan jako lep emotivan momenat. Marčelo je sve to izneo savršeno, pa je bio pravi užitak ući u ovaj snežni svet, i na ovoj toploj temperaturi osetiti se kao da se nalazimo tamo.
    Od mene velika preporuka za ovu priču koja maltene nema praznog hoda; koja ni u jednom momentu nije dosadna i koja je besprekorno nacrtana. U pitanju je pravi vestern, koji je verujem najbolje gustirati dok napolju pljušti kiša ili veje sneg. [:)]Vila je sjajan, po običaju.

01.09.2020
    21:49:00 sati
    koze123