Kradljivci stoke

TX 5/7 | 198 str.

Ray Patton, moćni i beskrupulozni poslovni čovjek želi zauzeti čitavo područje između dvije rijeke, Rio Concho i Rio Puerto u Arizoni. Na pošten ili nepošten način je već došao do zemljišta mnogih rančera, a jedini koji mu se još odupire je stari Texov i Kitov prijatelj, John Mackenzie. Nakon krađe stoke koja je bila namijenjena Navajoima, Tex i Kit ostaju u Holbrooku, te uz pomoć starog šerifa Amosa Walkera žele strpati Pattona u zatvor…

• Kraljevstvo tišine
    TX SD 5
  • Kradljivci stoke
    TX SD 6
  • Uhoda
    TX SD 7

• Ladri di bestiame
    TX SR 370
  • La spia
    TX SR 371

• Još jedan „salto mortale“ Slobodne Dalmacije - epizoda koja je u Italiji izašla 9 brojeva prije Texove pustolovine s Cochiseom (SD #2/5) , u Hrvatskoj dolazi neposredno nakon nje.

Rijetke su epizode u kojima je priča izvrsna, dobro praćena scenarijem i crtežom, a ako to sve zaokružimo lijepim naslovnicama, dobivamo prava remek-djela umjetnosti stripa. Ova epizoda i nije bila toliko daleko od toga, uz malo bolji crtež bi bila još bliže, da glavni element, priča, nije takav kakav je.

A kakva je, može se reći u jednoj riječi – dosadna! Nije loša, može se čak i reći da je napisana bez nekih velikih grešaka, ali pitanje je kome bi se svidjela, jer je nezanimljiva. Pričica o čovjeku koji želi zagospodariti velikim područjem u Arizoni više liči na politički triler, jedino su sporadične pucnjave i tuče ono što nas podsjeća da je riječ o vesternu. Pojavljuje se nekoliko likova tipičnih za Texove pustolovine: bogati lokalni moćnik koji ne preže ni od čega da se još više obogati (već spomenuti Ray Patton), njegova desna ruka koja mu pomaže u svemu, a u ovome slučaju i u pravnim pitanjima (odvjetnik Nolan), te plaćeni ubojica sa svojom bandom, koji za ovu dvojicu obavlja prljave poslove (Luis Talbot). Zanimljivo je da je vrlo slična tema u još jednoj epizodi koju su zajedno radili Nizzi i Blasco (SD # 29/30, Topeka) , ali je po meni u toj epizodi priča još bolja i zanimljivija, samo što je Blasco napravio još gori posao nego u ovoj epizodi. Sreća je što je scenarij dobar, Nizzi je s nekoliko sitnica izvukao ovu epizodu. Ubacivanje ostarjelog šerifa, Amosa Walkera, je odlična ideja. Šerif kojemu je, prema mišljenju građana, istekao rok trajanja, uz „malu“ Texovu pomoć, ponovo zaslužuje poštovanje tih istih građana.

Tex: Upitajte to svoga šerifa. On je zaslužan za sve!

Osim toga, prisutan je i klasični Texov i Kitov humor dok im lokalni razbijači prijete da će ih prebiti.

Tex: Morao bih se uplašiti, stara devo?
Kit: Na tvom bih mjestu pozvao mamu!

Malo sam nepravedno zaboravio spomenuti čovjeka zbog kojega je i počela cijela ova priča – Johna Mackenzieja. On je jedan od rijetkih koji se usudio suprotstaviti Pattonu, ali pitanje je bi li Tex i Kit ostali u Holbrooku da Pattonovi ljudi nisu napravili kardinalnu pogrešku, ukravši stoku koja je bila namijenjena Navajoima. Da se još malo dotaknem priče, za koju sam već rekao da je dosadna. Po meni, mjesto događanja u vesternu nisu uredi, kao u velikom dijelu ove priče, nego otvorena prostranstva ili prašnjave ulice gradova, čega u ovoj epizodi nema previše, ali ti dijelovi izvlače priču od neprolazne ocjene. Scenarij je, s obzirom na priču, dobro napravljen, a jedina ozbiljna zamjerka je pri kraju epizode. Tex, Kit, Mackenzie i Walker u saloonu bez problema shvaćaju tko je Nolanov uhoda među gomilom ljudi, a to je ipak previše „slučajan slučaj“. Sve u svemu, ta mala sitnica nije prevelika greška, ali ono što osim same priče zaslužuje zamjerku je crtež. Daleko od toga da je stari majstor Blasco loš crtač, ali ponekad imam dojam ako da mu se nije dalo truditi. Likovi su nekako premekani, bez detalja, dok šerif Walker i razbojnik Talbot sa svojim brkovima više podsjećaju na morževe nego na ljude. Doduše, ne bih mu dao sedmicu da je nije zaslužio, jer ima stvarno lijepih prizora. Još kad se sjetim kako je, doduše, kad je ostario, crtao neke kasnije epizode, pogotovo SD # 34/36, „Suparničke bande“, crtež u ovoj epizodi bi, uspoređujući s tom, dobio čistu desetku. Ono što je dodatno podiglo ocjenu ovoj epizodi su naslovnice. Galepov mi se crtež nikad nije sviđao, ali s ovim je naslovnicama napravio pravu stvar. Prva i treća su za deset, dok je druga nešto slabija, ali su zajedno zaslužile lijepu ocjenu.

Da zaključim – nije jedna od boljih Texovih epizoda, ponajprije zbog toga što priča svojom temom ne podsjeća na klasični vestern, niti je jedna od epizoda koju, kad pročitate, nećete nikad zaboraviti, ali nije ni epizoda koju treba pokopati.

TX LIB 15/16 Chihuahua!

TX SD 7/9 Thonga tiranin

• Ukupna ocjena 68%

6, 7, 7, 8

Prosjecna epizoda koja se brzo zaboravlja. Morao sam potraziti stripove da se sjetim o cemo se tu radi.
    28.09.2009
    20:52:00 sati
    mars1

6, 5, 8, 7

Ja sam ju nedavno pročitao, pa imam osnovne naznake o radnji. Iako je točno da se ova epizoda brzo zaboravlja. Druga naslovnica mi je ostala u sjećanju jer je to bila prva Texova naslovnica koju sam ikad vidio.
    29.09.2009
    00:45:00 sati

6, 6, 7, 7

To je jedan solidni Nizzi, reklo bi se, klasična pričica. Kao što ovaj poviše dva reda je reka, brzo se zaboravi, ne pamti se ni po dobrom, ni po lošem.
    29.09.2009
    12:52:00 sati
  • Inferno

6, 7, 8, 7

Ova priča je primjer kako je ono smeće od "Rio Honda" trebalo izgledati. Naišao sam na samo 3-4 tipične Nizzijeve gluposti, što je zanemariva brojka u usporedbi s onim što danas izvodi. Dakle, riječ je o sukobima farmera (kauboja) i lokalnih moćnika. I zato mi nije jasno zašto se u recenziji navodi kako tema nema veze s čistim & tipičnim vesternom i kako nema radnje u prirodi?! Ja mislim da Nizzi nikad nije imao dužu eksterijer-scenu nego što je ona s (dobro vođenim) obračunom u preriji koji se protegao na čak 60 stranica! Osim toga, ovdje Nizzi situacije ne razriješava nekim spletkama u uredima, već je upravo navedeni obračun polučio određene učinke i posljedice, što je sasvim u duhu vesterna. Blasco dobro crta.
    29.09.2009
    14:03:00 sati
    Inferno
  • selanne

6, 6, 6, 9

Priznajem da sam pogriješio u vezi s eksterijerom, ali to je zbog mog prvog dojma nakon čitanja, nikako mi nije legla ova radnja, pa sam kasnije bio previše subjektivan. Svi imamo pravo na svoje mišljenje, meni se puno više sviđa Rio Hondo od ove epizode, a za Blascov crtež nikako ne mogu reći da je dobar, ali o ukusima se ne raspravlja...
    29.09.2009
    16:02:00 sati
    selanne
  • Ukupna ocjena 79%

8, 9, 7, 7

Meni je ovo jedna od legendarnih epizoda, među prvim Texovima koje sam u životu pročitao jer sam ga počeo čitati kad je počeo izlaziti u izdanju SD. Tema mi je dosta dobra a i scenarij. Nezaboravan okršaj u kanjonu kad Mackenziu pomažu Tex i Carson u borbi protiv Talbota. I, ovo je jedna od najcitiranijih epizoda između mene i jednog mog kolege :-)))))))))))))))))))))))))))
    29.09.2009
    19:57:00 sati
    dombac

8, 9, 8, 8

AAAAAAA priča iz mojeg djetinjstva Meni se dosta svidjela, jedan od prvih pročitanih texova koji me i naveo da postanem vjerni čitatelj.pravi klasični vestern sa odličnom zasjedom i genijalnim manevrom kojim su tex i društvo izbjegli smrt.Negativci dobro prikazani, a Luis Talbot mi je postao klasični simbol plaćenika razbojnika te će mi Luis i ostali zauvijek ostati u sjećanju :-) Humor kao i uvijek da dobroj razini, sa banditima koji prema Carsonu u tučnjavi često pomisle da su ptičice te lete posvuda :-D Radnja se odvija u dinamičnom tonu i sve se jednostavno čita i sa zadovoljstvom uživa u ovom djelu. Crtež klasičan bez nekih posebnosti ali za mene vrlo solidan Sve u svemu pomalo subjektivne ocjene zbog sjećanja na djetinjstvo i ovaj strip ali za mene će on uvijek biti odličan bez obzira što se drugima možda ne sviđa toliko (ljudi u krivu ste hahah)
    30.09.2009
    13:29:00 sati
    alba
  • Vorador

6, 7, 7, 7

Epizoda "Uhoda" je prvi Texov strip kojega sam pročitao a nastavak sa crncima me navukao da ga čitam dalje. Inače, solidna epizoda koju neću zaboraviti baš iz tog razloga.
    30.09.2009
    16:45:00 sati
    Vorador

7, 9, 9, 9

Unatoč već odavno iscrpljenoj temi moćnici vs farmeri, meni je zbog nekog nepoznatog razloga ova epizoda uvik bila draga. Likovi su manje više karakteristični Nizzijevi i slični tipovi se mogu naći u svakoj drugoj njegovoj epizodi. Osim Talbota i starog šerifa, koji ipak izlaze iz nekih uobičajenih granica standarda. Tri stvari mi se posebno ovdje sviđaju. Prva je tučnjava Texa i Carsona protiv onih gorila kad ih lipo nabacaju na jedan kup. Druga je onaj klasični i dobro proračunati okršaj u kanjonu. U nekim trenucima se pomalo izgubiš  u svim tim premještanjima pozicija i izmjene krajolika. Ali mislim da je u tome Blascova krivica jer nije to dobro dočarao. Treća stvar je klasična Texova varka na kraju i onaj "pijani" uhoda. Triba spomenuti i izvrsno Nizzijevo baratanje onim "kulerskim" Texovim rečenicama tipa: "Nastavi se praviti gluh i faca će ti tako grozno izgledati da će od tebe bježati i vukovi koji budu imali nesreću sresti te putem!" U novijim epizodama uopće nema toga ili je smanjeno do maksimuma. Blasco standardno dobar,  uz nekoliko malih zamjerki. Galep također dobar. Prva naslovnica je korektna iako fali detalja, a druga je jedna od najboljih njegovih uopće, pravi western ugođaj.
    06.10.2009
    14:19:00 sati

6, 7, 6, 4

Pa onako solidni Tex, stari prijatelj u nevolji, zli lokalni moćnik, Tex i Carson riješevaju sve bez po muke..već viđeno ali tko voli Texa (tu sam i sam), neće mu previše smetati.Bitno je da nema nekih bezvezarija i nelogičnosti, a uvijek je dobro vidjeti dobru tučnjavu u saloonu te vatreni okršaj na otvorenom.Problem kod crteža je taj što je Blasco došao u Texov staff kad je već bio dosta bolestan pa nije pokazao sve što zna. Meni se osobno njegov stil ne sviđa,ali kad se usporedi kako je crtao npr .Čeličnu pandžu, jasno se uoči razlika. Naslovnice su lošnjikave, a posebno mi je ostala u sjećanju Kradljivci stoke, jer upravo je ta bila na svim reklamama u SD, na zadnjoj korici itd.;-)Još jedna stvar - mislim da nema smisla da recenzent ostavlja komentar samo kako bi odgovorio na nečiji komentar/primjedbu ,mislim da to ne spada u recenziju,bolje to napraviti na forumu.
    08.10.2009
    12:09:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

7, 7, 8, 10

14.10.2009
    22:54:00 sati
    Deva

9, 9, 9, 8

26.12.2009
    19:39:00 sati

4, 5, 6, 5

Pitanje je koliko bi se ljudi sjećalo ove epizode bez da su je prelistali nakon svih tih godina, i to vam dovoljno govori o njoj. Šteta da Jesus Blasco nije dobio priliku u nekih boljim vremenima.

03.01.2010
    21:46:00 sati

7, 7, 7, 7

Tex iz djetinjstva... Jedna prosječna teksovska epizoda.

16.02.2012
    13:41:00 sati
    Matt Nurdoo

8, 8, 8, 10

Ova naslovnica Kradljivci stoke mi je urazana u sjećanje jer su na poleđini kasnijih brojeva uvjek stavljali tu naslovnicu, a i u BLITZ crtićima.

30.07.2012
    22:32:00 sati

6, 7, 7, 7

30.12.2012
    02:06:00 sati
  • Maki_Mostar

7, 8, 7, 8

Ma nek je tematika već 100 puta obrađena, ja ju volim i ova epizoda (pročitao nedavno) je, stoga, vrlo dobra.

03.03.2013
    18:54:00 sati
    Maki_Mostar

5, 5, 6, 7

Prica je bez nekih velikih zagonetki. Sve se nekako odmah zna il more pretpostaviti. Western B-Movie 60'tih . Dobri Tex saketa koliko god more,ponasa se kao seoska baraba. On smije to radit. jer je serifov prijatelj.Amos,kako su ga god htjeli pokazati kao nezamljenivog,on je meni djelovao,stvarno spreman za staracki dom. Takodjer mogu rec,da je C.Nizziju nedostajalo ideja. Vatreni okrsaj izmedju J.Mackencijevih ljudi sa Talbotovim,je se razvukao sa preko 50 stranica. Vrlo lose je obradjen. J.Blasko,u svemu tome, nicemu nije znao dobro pridonijeti. Sveopcenito gledajuci,crtez mi se nije svidio. Naslovnice, nista posebno.

29.05.2013
    11:16:00 sati

7, 9, 9, 9

Nizzi je vrlo dobro, kako je rečeno - gotovo bez greške, izrežirao tipičnu vestern shemu. Za sve one koji obožavaju i A i B vesterne iz 50-ih, pola sata čiste uživancije. Kako vrijeme odmiče, Blasco mi je sve draži i draži (da me se ne shvati pogrešno, nikad mi nije ni bio mrzak, dapače). Pa čovjek gotovo da može osjetiti zadimljenost i gužvu njegovih saluna, prljavštinu ulica i korala, miris kravljeg izmeta. Likovi-pozitivci (Walker, MacKenzie) posjeduju monumentalnost, u neku ruku primitivan ponos, čuvajući dostojanstvo druge generacije pionira američkog Zapada, glavni negativac s puškom (Talbot) hladnokrvan gard sve dok se ne suoči s porazom, dok je možda jedino glavni uredski negativac (Patton) ostao bez posebne Blascove nadogradnje na karakter koji mu je pomalo površno, previše shematično, dodijelio Nizzi. Bjelolasici hvala za podsjetnik na Blitz-crtiće. :-)

14.10.2013
    02:00:00 sati
    Willer

5, 5, 7, 10

Epizodica za 'mozak na pašu' i ne očekivati ništa. Blasko ok, ali naravno da neki od glavnijih likova mora imati brčine do prsa. Smiješan crtež tučnjave. Tema, izvedba i sve ostalo- viđeno milijun puta. Na Zapadu ništa novo...

19.11.2013
    23:17:00 sati
  • Ukupna ocjena 60%

6, 7, 5, 6

28.03.2016
    00:34:00 sati
    Eddie Monsoon

8, 8, 8, 8

14.12.2016
    21:42:00 sati
    Minotauro

7, 8, 8, 10

Sječam se svakog detalja ovog stripa iako ga nisam čitao skoro 20 godina. Ipak sam odrastao u vrijeme kad je Slobodna Dalmacija bila na vrhuncu slave sa izdavanjem stripova. Nakon što sam sto puta prelistao stare brojeve iz Zlatne serije koje sam imao, jedva se čekalo da izađe novi broj na kiosku. A onda bi se i njega pročitalo masu puta do izlaska slijedećeg broja. Iako epizoda nije vrhunska, a i crtež mi je neobičan (ne kažem da je loš, nego nisam naviknut na ovakav stil kod Texa), ostala mi je u dobrom sjećanju.

29.01.2017
    12:20:00 sati

6, 6, 7, 7