Pustinjski razbojnici

TX GI 16 | 240 str.

Kita Willera, izgubljenog usred pustinje, dehidriranog i bez konja, od sigurne smrti spašava odred čudnih vojnika, za koje će se kasnije ispostaviti da su obični koljači i pljačkaši. Prerušene bandite predvodi izvjesni Propovjednik, misteriozna individua koja u sjeni svog skrovišta kuje nečasne planove, i uvijek je odlično informirana o svemu što se događa u okolici. U isto vrijeme, zapovjednik utvrde Fort Defiance, na temelju skromnih indicija, angažirao je Texa Willera i Kita Carsona da istraže ogromno pustinjsko područje na kojemu su bestragom nestale mnoge karavane, i diližanse, i rančevi, i odredi, ...

• Pustinjski grabežljivci
    TX SA 14

• I predatori del deserto
    TX GI 16

• U Italiji je ovaj gigant objavljen u srpnju 2002. godine.
  • Na ovim prostorima (još uvijek) neobjavljen gigant.
  • Treći rad crtača Bruna Brindisija na Texu.
  • Bruno Brindisi i Claudio Nizzi su prethodno već surađivali, i to na serijalu o Nicku Raideru.
  • Brindisi je sa crtanjem ovog giganta bio gotov još 2000. godine, ali je naslovnicu nacrtao tek 2002. godine.
  • Motiv misterioznog vođe razbojnika je u serijalu viđen već nekoliko (da ne kažem mnogo) puta.
  • Šerif iz Gallupa fizički podsjeća na narednika Garciu (iz TV serije o Zorru).
  • Epizoda je očito Nizzijev omaž Prattovoj ''Baladi o slanom moru''.
  • Ovo je drugi omaž legendarnom Hugu Prattu od strane Claudia Nizzija, nakon giganta pod rednim brojem 8 ''L' ultima frontiera'' (TX SA ''Posljednja granica'').
  • Dosta je likova u ovoj epizodi svoj fizički izgled dobilo po likovima iz svijeta Corta Maltesea: Kirby = Corto Maltese, Monkey = Rasputin, Propovjednik = Redovnik, Liza = Pandora, Kit = Cain.
  • U predgovoru: 1) ''Un jolly di casa nostra'' di Sergio Bonelli, 2) ''Bruno Brindisi: Esplorando nuove frontiere'' di Ferruccio Giromini, 3) ''Nelle città dei ladri'' di Graziano Frediani.
  • Stvarne lokacije u priči: Painted Desert (Arizona), Fort Defiance (Arizona), Gallup (New Mexico), Carrizo Mountains.
  • U priči se, doduše samo u sporednoj ulozi, pojavljuju Indijanci plemena Yavapai. Yavapai people bi u prijevodu na engleski značilo ''sun people'' (zato što su štovali sunce). Termin je umjetno skrojen od strane bijelaca, da bi se komotnije distinktirale četiri podskupine sa veoma sličnim lingvističkim i kulturalnim obilježjima. Španjolci i ostala indijanska plemena (prvenstveno Apači), također su imali svoje nazive za Yavapaije. U Yavapai Indijance se ubrajaju: Tolkepaya, Yavapé, Kwevkepaya i Wipukepa Indijanci. Prije prisilnog zatvaranja u rezervate, živjeli su većinom kao nomadi, krećući se po pustinji u potrazi za hranom (rijetki jestivi plodovi koje je bilo moguće pronaći u pustinjskom okruženju, kao i manje životinje poput guštera ili zmija). Danas većinom žive u rezervatima: Yavapai-Apache Nation Indian Reservation, Yavapai-Prescott Indian Reservation i Fort McDowell Reservation.

Kada bi krenuli onako über-realno ocjenjivati stripove western tematike, vjerojatno bi podosta epizoda pokupilo jedinicu za ideju (priču). Iako sam i sam veliki ljubitelj westerna, moram priznati da se skoro sve na kraju ipak svodi na pištolje i zlato/blago/novac. To je kostur, oko toga se sve vrti, sve ostalo su nijanse. (Govorim o izvornom iliti čistom westernu, dakle onom bez alternativnih primjesa.) Pa opet, jedino što je stvarno važno je sama obrada teme, to je ono što najviše određuje kvalitetu epizode, a znamo svi što je to uspješna provedba u djelu kada je Tex u pitanju: dobra zajebancija između Texa i Carsona (ironija i sarkazam poželjni), zanimljivi (okrutni, zajebani) neprijatelji, malo Texovog mačističkog proseravanja (western je ipak za muškarčine, jelte), dobra akcija (bilo fajt ili pucnjava, po mogućnosti oboje, i u što većoj količini), i na kraju zločin/problem koji treba riješiti (izabrati po želji u ''popisu klasičnih tema u westernu''). To je to, ako pišući scenarij za Texa zadovoljiš ove kriterije, garantirano da nitko po tebi neće pljuvati.

Claudio Nizzi (by Claudio Villa) i Bruno Brindisi (autoportret)

Šta me to onda navelo da ovdje Nizziju dam tako niske ocjene? Pa, osim što je u nekim dijelovima Nizzi očito pokušao u priču prisilno ubaciti neke situacije ala Corto Maltese, kojima tu jednostavno nije mjesto, jer ne funkcioniraju kako treba, tu je i meni neshvatljivo Nizzijevo nepoznavanje vlastite struke. Šta to znači? To znači da si zamislite medicinsku sestru koja nakon 30 godina radnog staža u nekoj bolnici, ne zna pacijentu dati injekciju inzulina (u normalnim uvjetima naravno, ne u nekoj od naših alanfordovskih bolnica), ili čuvara u zoološkom vrtu koji nezna da majmuni jedu banane a lavovi sirovo meso (vidi prijašnji primjer). Možda će vam izgledati smiješno, ali ovaj Nizzijev uradak po meni nije tako daleko od ova dva gornja (naizgled priglupa) primjera. Iako je sama priča OK, njegovi me kiksevi nevjerojatno iritiraju. Epizoda je odrađena onako šablonski, bez prevelikih iznenađenja i obrata – banda koljača-pljačkaša djeluje na povelikom pustinjskom području, i nitko ih ne može pronaći, jer oni imaju super-tajno skrovište, i supercool šefa. Kit Willer svojom greškom dospijeva u njihove ruke (sin rendžera my ass!), što će uvelike utjecati na to kako će Tex, Carson i Tiger Jack provoditi svoju istragu i postupati. Od razbojnika su, pored isklišejiziranog Propovjednika, zanimljivi još jedino Monkey (za prijatelje Pavijan), kopija Rasputina iz Corta Maltesea, i Kirby, koji je pak nastao po Cortu Malteseu osobno, i čije je djelovanje neshvatljivo, pogotovo u kill or be killed svijetu Texa Willera. Tu je još i lik Lize, balavice koja je odlučila otkriti Divlji Zapad, i koja će požaliti što je napustila civiliziranu Philadelphiju, ali će i otkriti da joj je ujak ustvari izdajničko govno, nesposobnjaković, te vođa beskrupuloznih razbojnika (baš pravi put ka zrelosti). Sublimacija svega slijedi u predvidljivom završetku, u kojem zli razbojnici dobijaju metak/strijelu u prsa, a dobri dečki (i cure) jašu u suton. Divota, niti da vam pričam dalje.

Rasputin i Corto Maltese u stripu (''Corto Maltese u Sibiru'')

Rasputin i Corto Maltese u animiranom filmu (''Corto Maltese: La cour secrete des Arcanes'' odnosno ''Corto Maltese en Sibérie'', iz 2002. godine)

Monkey i Kirby

Ustvari je prva verzija recenzije imala još dodatnu stranicu i po, na kojoj sam posprdno opisujući sve Nizzijeve gafove i nebuloze stigao do toga da mu na kraju dam dvojku za scenarij. Ipak, odustao sam od svega, pošto nema smisla da vas po ovim paklenim vrućinama zamaram njegovim glupostima. No svakako ne mogu izdržati a da ih nekoliko ne spomenem barem usputno. Tu svakako spada ne-objašnjenje o nedodirljivosti, tajanstvenosti i informiranosti same bande pljačkaša, za koju saznajemo da ima ni više ni manje nego jednog (brojkom – 1) doušnika. A tu je i ništa manje vrhunska scena u kojoj glavni akter, 'mudri' Tiger Jack, usred pustinje pronalazi lešinare kako se goste ostacima mrtvog konja nestalog Kita Willera, te fakerski jašući u kadar počinje luđačku pucnjavu kojom bi u normalnim uvjetima na sebe privukao više pozornosti i od Tunguske eksplozije. Za kraj spomenimo i direktni Nizzijev atak na pojavu i reputaciju Texa Willera, prikazavši istog kao nesposobnog šonju kojem ubojica (sakriven u hrpici sijena koja mu ne pokriva ni 50% tijela) bježi ispred nosa. Mislim da je ovo sasvim dovoljno, ostatku se divite sami kad budete pročitali ovaj strip.

Jazbina razbojnika by Brindisi

Brindisijevom se crtežu stvarno nema što prigovoriti, čovjek je sve besprijekorno odradio, kako smo i inače navikli kod njega. Nema velikih amplituda i nema eksperimentiranja. Bruno Brindisi je prije svega profesionalac, i ne pokušava se prodati pod umjetnika, a to mi se sviđa. (Ovako nekako razmišlja i Sergio Bonelli, a što imate prilike pročitati u predgovoru.) Naslovnica nije nešto posebno, ali nije ni totalno razočaranje. Uglavnom - zadovoljan sam vizualnim djelom ovog giganta.

Sve u svemu, po meni jedan slabi gigant koji na jedvite jade pleše po ivici prosječnosti. Vjerujem da bi uz kvalitetniji scenaristički pristup bio puno bolji, čak i sa ovom već toliko puta prožvakanom pričom. No, što je tu je, ako vas ova nesnošljiva vrućina udara u mozak i smanjuje vam koncentraciju (i toleranciju), uvijek se možete jednostavno izvaliti negdje u hladu i uživati u Brindisijevom crtežu.

TX SA 1 Usamljeni jahač

TX SA 13 Sjene u noći

5, 5, 10, 7

Ha, nema se puno toga za reći, jedna prosječna i uobičajena Nizijeva priča o bandi razbojnika koji, gle čuda, imaju i tajno skrovište u nekoj vukojebini. Ma tko bi rekao... Najbolji dio su mi podjebavanja između Carsona i Texa, a to mnogo govori o samom stripu. Akcije ima jako malo i to nikako nije dobro. Nekoliko ispaljenih metaka je bilo dovoljno da na kraju strašni razbojnici podviju rep. Moram spomenuti da ni ovaj put nije izostalo klasično Nizzijevo prisluškivanje, ali ovaj put se to dogodilo ipak samo jednom. Likovi su nekako ostali neiskorišteni. Propovjednik je neizbalansiran lik, njegova priča kako je postao strah i trepet je malo nategnuta, Kirby je tu samo kako bi imali dobrog bandita među zlima što je pomalo besmisleno jer nije ništa detaljnije okarakteriziran, Liza je klasična djevojka u nevolji a Kit Willer je takoreći ispao nesposobna budaletina. Monkey je jedino vrijedan pamćenja, podmukao, okrutan i pohlepan. Također, moram reći da sam, čim je Liza spomenula strica, znao da je to Propovjednik iako nije bilo ni najmanje naznake za to. Nizzi je postao pre-predvidljiv. Od glupljih scena bih izdvojio onu sa razbojnikom ispod šačice sijena koju je spomenuo i flamby. Uglavnom, ne očekujte ništa od ovog giganta. Neki će mu dati i jedinice ali ja ipak nisan tako okrutan. :) Brindisi je fenomenalno nacrtao strip i samo zbog njega se i isplati ovo čitati. Smiješno je što se crtači ovakvog kalibra troše na Nizzijeve pizdarije.

30.12.2009
    01:22:00 sati
  • dcopic

6, 7, 9, 9

Jedna prosječna Texova priča koja će se uglavnom sviđati samo najvjernijim štovateljima Texa, koja se s užitkom čita jedino zbog lijepog Brindisijevog crteža. Sviđa mi se i kako crta Texa i ekipu!

U uvodu ovog giganta imamo zanimljiv intervju s Brunom Brindisijem i također zanimljiv tekst "U razbojničkim gradovima".

12.02.2010
    21:16:00 sati
    dcopic

2, 3, 9, 7

Kako li je samo bilo sirotom Brindisiju dok je čitao scenarijo za ovu epizodu. Stvarno, Nizzi je imao promašaja, ali ovaj je jedan od njegovih najvećih. Počevši od totalno glupe priče o skrovištu bandita za koje nitko ne zna( ali zato Tex skoči do svoji prijatelja Indijanaca koji mu odmah pokažu gdje je to-ali se naravno ne usude ući u njega jer je "ukleto"), likovima za koje ni sam nezna što bi s njima (npr. Liza, Kirby), nevjerojatnih slučajnosti (Kit Willera pokupe upravo oni banditi koje se Tex i Carson spremaju loviti - stvarno za ne povjerovati!)užasno spore radnje (prisluškuju, pa razgovaraju,bježe pa ih odmah uhvate te se vrate natrag) i debilnog kraja koji je kao trebao biti dramatičan i dirljiv (siroti ujak Thomas se pokajao pred Lizom). Nevjerojatno, kako sam samo patio dok sam ovo čitao. U biti nema nikakve akcije sve do samog kraja i zadnjih 20-ak stranica. Totalno loše. Zato je crtež lijep i tu nema prigovora. Brindisi se stvarno maksimalno potrudio, posebno kod pozadina i krajolika, sve tako detaljno i uredno nacrtano.Ne smatram ga vrhunskim crtačem,jer je malo prestatičan i hladan, ali treba cijeniti nečiji trud i zato njemu kapa dolje.Jedino je naslovnica prosječna, ali to je ionako boljka svih Texonea.Idem sad pročitati Seminole od Filippuccija da sperem gorak ukus Pustinjskih razbojnika

15.02.2010
    19:15:00 sati
  • Ukupna ocjena 76%

7, 7, 9, 7

28.04.2011
    23:29:00 sati
    jojboli

7, 6, 10, 8

Priča jest klasični Tex-western sa svim prilozima (dežurni zlikovac, Tex-Carson prepucavanja, itd.), ali Brindisijev crtež je vrh i baš mi je bio gušt čitati. Samo nek tako nastavi.

25.01.2012
    18:06:00 sati
  • Ukupna ocjena 55%

5, 2, 9, 7

Crtež je fenomenalan. Možda i najbolji u Gigantima. Priča nažalost ni blizu maestralnom crtežu.

21.05.2012
    22:20:00 sati

Ukupna ocjena 98%

10, 10, 10, 8

Jedan od najboljih Texovih giganata,vidim podcjenjen od većine,a meni je recimo daleko bolji (za usporedbu) od "Doline terora".. U ovom gigantu ima mnogo zanimljivih likova, priča nije ni sekunde dosadna. Brindisijev crtež je maestralan, sve te face od Texa, Carsona, Kita, Lize, cijele Propovjednikove bande, Yavapija i Apaša su savršene i toliko raznolike i u niti jednom Texovom gigantu nema boljeg crteža od ovog i uz takav najbolji crtež i opuštajuću radnju,ovu epizodu mogu preporučiti svakome...
    07.07.2012
    15:55:00 sati

10, 9, 9, 8

Solidan Gigant. Prica odlicna,pravi western. Scenario takodjer vrlo dobar,podsjeca me na fim "Nema milosti za Ulzana". Da je se imalo oko 30 stranica vise na raspolaganju, rad obrade jos pokojih detalja ,bilo bi perfektno. Svi razliciti likovi su mi se vrlo svidjeli.Crtez/Naslovnica su ok.

07.11.2012
    14:14:00 sati
  • Ukupna ocjena 54%

3, 5, 7, 9

Sto puta viđeno...

04.11.2013
    09:22:00 sati

8, 5, 9, 10

Ideja za ovaj gigant uopste nije losa, ali ju je Nizzi svojim dosadnim scenariom i cudnim pripovedanjem srozao. Epizoda sa mnogo neiskoriscenog potencijala.

Cim je Propovednik onako izbezumljeno ugledao Lizu i posle dosao u njenu sobu i samo je posmatrao odmah sam ukapirao da je on njen davno izgubljeni ujak Tomas. Propovednik je najzanimljiviji lik u ovoj prici i mislim da je trebalo vise da se usredsredi na njegovu pricu i da se ona prikaze na neki drugaciji nacin. Naprimer da vidimo njegove snove pune grize savesti. Njegov zivotni put je vrlo zanimljiv i morao je da se prikaze na drugaciji, zanimljiviji nacin od obicnog flesbeka na kraju price.

Kirby potpuno nepotreban i glup lik.

I ja da navedem par gluposti koje su mi privukle paznju: najveca je ta da Teks nije probo vilama onog razbojnika sakrivenog u plastu sena, zatim na kraju posle svega sto je Kit uradio za Lizu ona ga samo poljubi u obraz, pravi dokaz zahvalnosti za pozrtvovanost i riskiranje sopstvenog zivota da bi spasao neku devojku koju si upoznao pre 2 dana.

Takodje potpuno glupo su ubaceni oni Indijanci Texovi pomagaci, kaze njihov poglavica da je proveo jedno strasno vece u toj dolini i sada vise ne sme da udje, a nismo uopste dobili objasnjenje sta je bilo te veceri i sta je tako strasno tamo. Ni Kit, ni bilo ko od drugih razbojnika nije niti spomenuo da cuje glasove duhova niti se vide ostaci starog Indijanskog groblja.

Texovo i Carsonovo podbadanje kao da je na silu ubaceno.

Brindisi je najbolji deo ovog Giganta, njegov cisti stil mi se mnogo svidja i odlicno pristaje Dilanu Dogu i Texu. Divlje i kamenite predele je nacrtao majstorski, ali mu je Kit Willer isti Dilan Dog, samo sa drugom frizurom.

Brindisi je izjavio u predgovoru da mu je kao decaku omiljeni strip bio Zagor ali da ga i kao odrastao idalje voli i da ga idalje fascinira. Mislim da bi trebalo da mu se ukaze prilika da nacrta par Zagorovih epizoda i unese dasak svezine u Zagorov crtacki staff.

Naslovna strana je odlicno uradjena!

Pohvale recezentu, odavno nisam citao jednu duhovitu recenziju bez previse pljuvanja po samoj epizodi koja se recenzira.

20.12.2014