Tombstone epitaph

TX LB 97 | 228 str.

Tex i ekipa dobivaju novine iz kojih saznaju da je njihov prijatelj Frank Banyon ubijen, najvjerojatnije radi toga što je svojim tekstovima u novinama Tombstone Epitaph stao na žulj bahatom sinu lokalnog moćnika, Jaredu Damonu. Tex i dva Kita kreću u Tombstone da pokušaju razjasniti situaciju, ne sluteći što ih tamo čeka. Zanimljiva pustolovina, u kojoj će naići na neočekivane saveznike i okrutne protivnike, je na vidiku čim mladog Kita iznenada obori metak s obližnjeg brežuljka dok jašu prema gradu…

• Tombstone Epitaph
    TX LIB 97

• Tombstone Epitaph
    TX SR 633
  • I professionisti
    TX SR 634

• Tombstone je danas gradić u Arizoni, s oko 1300 stanovnika. Nastao je krajem 19. stoljeća kao i drugi mnogobrojni gradovi diljem Divljeg zapada, najviše zahvaljujući bogatim rudnicima u okolini. Na svom vrhuncu je brojao oko 14000 stanovnika. Najpoznatiji je po tome što se u njemu odigrao legendarni Obračun kod O.K. Korala. Zahvaljujući svojoj povijesti, bio je tema mnogobrojnih ostvarenja u nekoliko umjetničkih područja. Od svih tih je vjerojatno najpoznatiji film iz 1993.
  • Ovo je prvi Acciarinov Tex, kasnije je još nacrtao redovne brojeve 676 i 677.

Naš legendarni rendžer je kad-tad morao doživjeti neku veću i značajniju pustolovinu u jednom od najlegendarnijih gradova Divljeg zapada. Kao što je spomenuto u zanimljivostima, Obračun kod O.K. Korala, jedan od najslavnijih obračuna tog dijela povijesti, se dogodio upravu u ovome gradu. Bosellijeva priča Obračun kod korala je svojevrsni hommage tom događaju, ali ju je on smjestio u Vegas. Ako je ovo bio njegov pokušaj da se iskupi i oduži Tombstoneu, pogodio je „u sridu“.

Novije Texove epizode vjerojatno jesu manje naivne od onih prvotnih, ali veliku borbu vode s pričama iz zlatnog doba kad je u pitanju kvaliteta i naklonost čitatelja. Nakon što sam pročitao ovu, palo mi je na pamet da se malo pokušam prisjetiti koja je prije nje bila ona koja me baš pozitivno iznenadila i zadovoljila u apsolutno svim segmentima. I tako, korak po korak unazad, dođem do Ubojice Mondega, što znači da sam se vratio skoro dvadeset brojeva. Ne bih htio ispasti prekritičan, ali imam dojam da je svakoj priči poslije te nedostajala poneka sitnica koja bi je postavila u nekih, recimo, Top 5 ili Top 10 Libellusovih Texova. Međutim, ovo djelo ima sve da pretendira na tako visok plasman.

Priča sama po sebi nije previše originalna, bar u smislu da nudi nešto novo. Opet se radi o gradiću koji teroriziraju podanici lokalnog moćnika i opet se javlja grupa profesionalnih koljača kojoj je zadatak obračunati se s našim rendžerima. Čak ni motiv osvete novinarima radi njihove borbe za pravdu nije toliko nov (npr., ako se možete sjetiti, u priči Dva gerilca Texu i Dicku je pomagao novinar). Ipak, Boselli je uspio sve to upakovati u jednu finu kombinaciju, te čitanjem nikako ne stječete dojam da se radi o nečemu što je već viđeno. To i jest razlog zašto mislim da je scenarij zaslužio čistu desetku, a pojašnjenje slijedi u nastavku (uz minimalnu moguću količinu spoilera).

Dakle, za početak bih spomenuo karakterizaciju likova. Nije ovo djelo od 300+ stranica u kojem bi se autor mogao posvetiti tomu da nam neke likove u potpunosti približi i da ih detaljnije razradi. Uostalom, ni Tex nije takav strip u kojem se to očekuje. Ipak, ono što je Boselli ovdje uradio s mladim Jaredom Damonom je pokazatelj kakav je to majstor. Od prve scene u stripu, preko ubojstva novinara Banyona do verbalnog i skoro revolveraškog okršaja s našim junacima ispred šerifovog ureda, Damon je sve ono što obični narod ne voli kod tatinih sinova. Umišljen, bahat, ohol i okružen s nekolicinom istih takvih likova, mladić provodi pravdu u gradu i okolici, uz klasično busanje u prsa moću i bogatstvom svoga oca. Vjerujem da će i vas u nekoliko situacija, kad vidite njegove ispade, uhvatiti ljutnja i želja da ste vi na Texovom mjestu pa da ga malo naučite pameti. Osim Bosellija, velike zasluge za to ima i Acciarino, koji je u nekoliko prigoda baš i vizualno dočarao ovaj moj opis mladog Damona. Vjerujem da ste već čuli za izraz punchable face – e, upravo se to može primijeniti na njega. Stari Damon, Charles, nije takav, kao što i sam Carson kaže u jednoj situaciji, nego je rančer starog kova. Ipak, izgleda da je stari slab na svog sina, te mu previše popušta, što ovaj maksimalno iskorištava i zakuhava kašu koja će rezultirati eksplozijom. Osim Jareda, ovdje se pojavljuje još jedan sličan lik – šerif Tom Disch. Iako je njegovo pojavljivanje ograničeno na puno manji broj stranica, Boselli je uspio postići da i taj lik svojim ponašanjem kod čitatelja izazove sličnu antipatiju kao i Jared Damon.

Druga stvar su dijalozi i podbadanja, pogotovo između Texa i Carsona. Navikli smo da u svakoj priči ima nekoliko takvih situacija, gdje se na neke čovjek stvarno može iskreno nasmijati, ali većina ih je pomalo usiljenih i prečesto ponavljanih (klasično spominjanje Carsonovog vječnog pesimizma ili straha da se okladi s Texom jer je ovaj uvijek u pravu). Ovdje je drugačije, i bilo bi mi drago da Boselli ubuduće uvijek zadrži ovakvu razinu inspiracije. Bez pretjerivanja, u ovoj priči svakih 10-15 stranica iskoči nekakva provala, i svaka me baš nasmijala od srca. Naravno, prednjači Carson, ali i Tex i ostali ne zaostaju puno. Taman kad napetost poraste i radnja se zakomplicira, naletimo na jedan takav skeč koji malo presječe kolotečinu. Boselli, bravo još jednom!

Humoristična kazališna predstava usred Divljeg zapada

Još jedan plus za Bosellija je ubacivanje „profesionalaca“, po kojima je drugi dio priče i dobio ime. Viđali smo puno puta već takve plaćenike koji pokušavaju doći glave Texu i ekipi, ali meni to nikad ne dosadi, pogotovo kad su ovako frajerski napravljeni. Malo su me u jednom trenutku podsjetili na onu bandu iz Sedmorice ubojica, što je svakako pozitivna stvar.

Kad sam već spomenuo tu bagru profesionalnih ubojica, trebalo bi izreći i koju kritiku za Bosellija. Ništa puno, nedovoljno i da smanji ocjenu, ali da bar napomenem što mi smeta. Mislim da se banda Nicka Favora trebala malo bolje iskoristiti. Oni su nam od strane Charlesa Damona predstavljeni kao neka nepobjediva ekipa, a onda ih naši junaci išamaraju malo prebrzo. Vezano za to – mogla se ova priča malo produžiti. Taman da se malo zakomplicirao okršaj s tim ubojicama, možda su se mogle nategnuti i solidne tri epizode za ovu priču, pa da konkurira za jednu od boljih Texovih pustolovina općenito. No, dobro, bili smo svjedoci dosta puta da se predugim kompliciranjem kvaliteta priče razvodni, tako da ovo Boselliju neću uzeti toliko za zlo. Budući da je ionako dosta dobrih stvari uradio u ovoj epizodi, ljudski je nešto i oprostiti.

Vizualni dio priče prati i drži jednaku razinu kvalitete kao i ostatak. Gianluca Acciarino je mlada nada kojemu je ova priča prvi rad na Texu i mogu mu samo poželjeti da ih bude još puno. Neodoljivo me svojim stilom podsjeća na Del Vecchija i vjerojatno bih pomislio da je upravo on crtao ovu epizodu da nisam pročitao imena autora. Crtež mu je lijep, dovoljno čist da možete sve razaznati i ne zamarati oči, a opet dovoljno „prljav“ za western, da ne bi pomislili kako je Divlji zapad bio neka uglancana i sterilna bolnica. Volim vidjeti da se crtač trudi oko detalja, da se lijepo mogu razaznati daske od kojih su građene kuće, rese na Carsonovoj košulji i krajolici u dijelovima priče koji se odvijaju van grada. Mala zamjerka i nešto niža ocjena je samo radi crta lica pojedinih likova (možda čak i većeg dijela likova). Crtao ih je nekim cartoon stilom, pa vam se ponekad čini kao da gledate neki crtani film, a ujedno i većina likova izgleda dosta mlađe nego što ustvari jest. Doduše, to je sitnica koja vjerojatno većini neće ni smetati, možda sam ja prezahtjevan.

Eto, nakon čekanja od skoro dvadeset knjiga, Libellus je opet izbacio epizodu koja ide u sami vrh njihove ponude što se tiče Texa. Naš rendžer je sve stariji i stariji, svi kukaju da se tematika njegovih priča većinom izlizala i da su kvalitetne epizode sve rjeđe, ali dok nam god dolaze ovakvi biseri, za Noćnog Orla nema straha.

TX LIB 66 Deadwood

9, 10, 9, 10

Iako smrdi da politički korektnu priču - provučena sloboda štampe i slična sranja  - to nimalo nije uništilo draž cele epizode. Pravi Tex, posle 70 godina tona klišea koje smo imali u prebogatoj istoriji, ali i dalje radi. Samo mamuze, brkovi, razbijeni prozori, srča i olovo.

13.06.2019
    15:57:00 sati
  • Ukupna ocjena 86%