Traži se živ ili mrtav!

TX LIB 109 | 110 str.

Mladi Jeff Cartland optužen je za ubojstvo Franka Haywarda, sina utjecajnog i moćnog rančera Dereka Haywarda. Na njegovu tragu je skupina lovaca na ucjene, unajmljene ubojice Frankova oca Dereka Haywarda, na čelu sa šerifom Mojave Countyja, te Tex i Carson, koje je unajmio prijatelj Will Rogers koji je uvjeren u Jeffovu nevinost!

• Traži se živ ili mrtav!
    TX LIB 109

• Ricercato vivo o morto!
    TX SR 661

• Ovo je kronološki gledano 374. Texova priča.
  • Strip je prvi i jedini puta izašao u Italiji 2015. godine, na ovim prostorima prvi i jedini puta izašao je 2020. godine pod naslovom „Traži se živ ili mrtav!“, od strane izdavača Libellus.
  • Ovo je treći Danubijev rad na Texu, prvi i jedini na regularnoj seriji Texa. Nacrtao je još dva almanaha prije ove priče: Almanacco del West broj 18 "La citta del Male" - "Grad zla", 94 stranice, Boselli/Danubio, 2011, LL ALM 9 i Almanacco del West 19 "Il ciarlatano" - "Šarlatan", 94 stranice, Faraci/Danubio, 2012, LL ALM 10, te jedan kolor Tex nakon ove priče: Tex color 11 "Cowboys" - "Kauboji", 160 stranica, Ruju/Danubio/Celestini, 2017, KOLOR SP LL 11.
  • Priča je prvotno osmišljena kao avantura za almanah, ali je preusmjerena na redovnu seriju zbog kašnjenja Danubija.
  • Jeff Cartland, mladi kauboj koji je nepravedno optužen za ubojstvo, izgleda poput Tima Cartera, glavnog junaka Dječaka s Divljeg zapada, stripa koji su 1958. stvorili Guido Nolitta (Sergio Bonelli) i Franco Bignotti.
  • Ovaj strip neodoljivo podsjeća na film Zovu me Trinity (talijanski Lo chiamavano Trinità), talijansku western komediju iz 1970. koju je režirao i napisao E. B. Clucher. To je četvrti od ukupno 17 filmova u kojima su zajedno glumili Bud Spencer i Terence Hill, ali njihov prvi humoristične prirode, jer su prije glumili zajedno samo u ozbiljnim westernima.
  • Will Rogers, Texov prijatelj, uzgajivač konja za kojeg radi Jeff Cartland, u ovoj priči je samo spomenut. Pojavio se u serijalu dva puta: avantura 289, originalni brojevi 478/479: "La miniera del fantasma" – "Sablasni rudnik" (2000), (Boselli/Ortiz), 220 stranica, LU 110/111 i avantura 324, originalni brojevi 556/557 "Morte nella nebbia" - "Smrt u magli" (2007), (Boselli/Font), 220 stranica, VČ 56/57.
  • Zadnja sličica stripa ima u donjem lijevom kutu Danubijevu i Bosellijevu posvetu Sergiju Bonelliju.
  • Mjesto radnje je Arizona: napušteni rudnik Esmeralda na planinama Cerbat, trgovačka postaja Abalone Trading Post, naselje mennonitske zajednice New Israel, ranč „Double H“, šerifov ured u Kingmanu (Mojave County).
  • Autoru recenzije u uređivanju i popravljanju teksta pomogao je forumaš Spock. (op.ur.)

Prva asocijacija na naslov ove priče je potjernica, pa da za početak nabrojim Texove priče koje bi mogle imati naslovnicu potjernice: „Odmetnik“ (avantura 8, LL KB 2, VČ KI 1, SA KL 4), „Linč“ (avantura 66, ZS 476), „Lov“ (avantura 107, ZS 688/690), „Lovac na glave“ (avantura 123, ZS 196/197), „Pobunjenik“ (avantura 138, LL 4), „Lovci na skalpove“ (avantura 143, LL 9), „Potjera“ (avantura 147, LL 12), „Uhitite Tex Willera“ (avantura 148, LL 13), „Bjegunac“ (avantura 154, LL 21), „Čovjek vrijedan 2000 $“ (avantura 169, LL 36), “Iznad zakona“ (avantura 280, LU 88/89), „Bjegunci“ (avantura 298, LU 132), „Bijeg“ (avantura 325, VČ 58/59), „Pakleni lov“ (avantura 350, LL 77), „Lovina“ (avantura 357, LL 92), „Potjera“ (avantura 360, LL 95), „Omča“ (avantura 371, LL 107) i došli smo do naslova ove avanture: Traži se živ ili mrtav!

Ne može se reći kako je naslov klišej, iako bi se i moglo reći takvo što, ali svakako se nazire kako će priča biti klišej! I takva i jest. Evidentna je sličnost sa western komedijom Trinity (koja je remek-djelo talijanskog filma, za razliku od ovog stripa koji je daleko od remek djela!) i sličnost sa ranijom Texovom avanturom (avantura broj 147: „Potjera“, (Bonelli-Nolitta/Fusco, 1976. godina, originalni brojevi: 183/185, LL 12). Kada se sve spomenuto uzme u obzir možemo govoriti o klišeju i kopiranju na veliko! Inače, u spomenutoj „Potjeri“ je bjegunac bio nepravedno optuženi mladić, plavokosi Andy Wilson, alias Andy Morton, kojeg je Tex lovio i nazivao ga "anđeoskim licem", a priča je postala klasik i po mnogima spada u the best Texove priče, s čim se svakako slažem! Ova priča je pak sto milja daleko od nje!

Kad se sve spomenuto zbroji, može se reći kako je ova priča nespretan splet već viđenog! Ipak, zbog već spomenute komedije „Trinity“ (spomenuti ću je još dosta puta u recenziji, jednostavno je ona forza priče), može se reći i kako je ipak ispričana na malo drugačiji i unikatniji način! Eksperiment, to jest upućivanje na remek-djelo talijanske komedije ipak nije uspio, bar po mom skromnom sudu!
Željela se napraviti jedna Texova priča, malo drugačije nego inače, da bude komična! Ali nije to to! Pošalice s Carsonom jesu komične, ako nisu prisiljene, kao što je ovdje slučaj. Lagana komponenta komedije je uvijek bila prisutna od najranijih dana baš kroz legendarne dijaloge Texa i Carsona! Ali Tex je junak koji nema komičnog partnera poput Chica, Dustyja, Smuka ili Salasa… Primjer za navedeno je na stranici 20 ovog stripa gdje se Carson bori da shvati što se dogodilo: "Danas zbilja nisam u formi... Ništa mi nije jasno...", pružajući Texu priliku da objasni nama čitateljima ono što smo vidjeli u početnom prizoru. Ljepota je u tome što kada shvati o čemu je riječ Carson daje epitete „glupani“ trojici lovaca na glave (stranice 21 i opet na stranici 43). Kad je riječ o novijim Texovima, čest je ovakav slučaj, svojstven prvenstveno Nizziju, a ovdje je i Boselli posegnuo za takvim Carsonom.
Mnogi će reći kako su s godinama dijalozi Carsona i Texa već postali dosadni, klišej, itd. Moje je mišljenje da su uvijek dobrodošli i s veseljem ih očekujem. Istina i ja ne volim kad se ovako degradira Carsona (čini se u novije vrijeme kako Carson svojim pitanjima prečesto daje Texu način da čitatelju objasni što se događa, a Tex kako to obično biva točno pretpostavlja kako se sve odigralo, a opet ne dodaje ništa onome što smo vidjeli prije samo nekoliko stranica), ali kao što rekoh ovaj je strip eksperiment, pa neka. Vrijedilo je probati, ali nije mi se svidio takav pokušaj. U tom duhu komedije zanimljiva je scena gdje Tex smrska lopatom glavu jednog protivnika, e to je čista filmska scena! Tko je gledao jedan film Buda Spencera i Terencea Hilla odmah mu pada takva jedna smiješna scena na pamet! Scena koja je uobičajena u serijalu (buđenje uranjanjem glave u pojilu) ovdje je prikladna za ovakvu ideju stripa! Ispitivanje Buddyja, kao da slušam legendarnu pjesmu „Zabranjenog pušenja“: „Murga drot“ (on te prvo ponudi cigarom, pa te poslije razbije…). Tipično za Texa! Scena Texa kao "hipnotizera", koji nagovara Larryja da prizna istinu jedinstvenom magnetskom silom svog pogleda također se može smatrati „komičnom“. Ali kad se sve zbroji ipak je premalo komičnih scena, za ovakvu ideju!

Da završim sa komičnim (za neke možda i tragičnim) elementima, kraj stripa može se reći kako je prava komedija - šerif se rehabilitira i pokaje. Svjedoku Larryju, kauboju, se svidi jednostavan, miran život u New Israelu, te odluči ostati tamo nakon svjedočenja! Mladi lovac na glave Dick prelazi na pravu stranu i postaje pomoćnik šerifa. I Tex koji valja gluposti o šerifu kao oduvijek poštenom čovjeku (scena sa zadnje stranice stripa, šlag na tortu rekli bi). I svakako valja reći kako za jednu komediju, ova priča ima popriličan broj mrtvih. Što je svakako bliže Texu, nego komediji!

Priča počinje kako i dosta Texovih, prijatelj zamolio za pomoć i eto naših junaka na zadatku. Na zahtjev svog prijatelja Willa Rogersa, Tex i Carson nalaze se na tragu Jeffa Cartlanda, mladog Rogersovog kauboja, optuženog za hladnokrvno ubojstvo Franka Haywarda, sina bogatog vlasnika zemlje iz okruga Mojave.

Jeff je uspješan u bježanju! Kako i ne bi bio kad je život u pitanju?! Tako uspješno i domišljato se riješi prvog trojca lovaca na glave (početak stripa). Ali love ga i uspješniji lovci na glave, poput Burbagea i pomoćnika mu Dicka, te Haywardovi ljudi, koje predvodi šerif Dawson. Šerif i Haywardovi ljudi na kraju uspijevaju zarobiti Jeffa, omča je već spremna, kad stižu Tex i Carson i spašavaju mladića. Tex na svoj način pribavlja dokaze Jeffove nevinosti. Moćnik Hayward završi u zatvoru. Reklo bi se poznato djeluje!

Strip ima velik broj likova, ali jako slabo su okarakterizirani. Čak ni lik bjegunca Jeffa nije nešto pretjerano kvalitetno okarakteriziran. Najkompletniji je lik šerifa Elmera Dawsona, a mogli bismo kroz njega pričati i o kvaliteti priče.On na prvu djeluje kao loš šerif, koji se prepustio pogrešnoj odanosti/strani moćnika Haywarda, kasnije, na kraju priče, pokušava se rehabilitirati svojim ponašanjem, te se čini pretjeranim reći da je “oduvijek bio poštena osoba” (što Tex kaže na zadnjoj stranici stripa)! Šerif koji “otima” malog Ethana (str. 61), te koji se sprema objesiti nevinog čovjeka bez suđenja (str. 79)!?

Lovac na glave Burbage, prikazan je kao pametan, mudar, snalažljiv i sa svim osobinama uspješnog lovca na glave! Daleko je još uvijek od protivnika dostojnog Texu, ali nije loš! Za razliku od prvog trojca lovaca na glave koji se pojavljuju, a koji su okarakterizirani u duhu komedije, prilično nesposobni, pa su se dali dva puta nasamariti, Kane i Mandell (čovjek sa puškom Sharp 74, koji se hvali kako s njom barata, a ne bi ni slona pogodio) umiru, Rawlings preživi. Naslovnica jest iz dvoboja Texa i Carsona sa navedenim trojcem.

Zanimljiv lik je i Kinez Lao Tien, vlasnik trgovine Abalone Trading Post, gdje se pije najbolje kinesko pivo u Arizoni. Kinez vidio bjegunca i kaže Texu i Carsonu kako u Jeffovoj duši nema zlobe! Kratka, ali zanimljiva pojava Kineza. Rijedak je slučaj u serijalu vidjeti solo Kineza, ali zato nije rijedak slučaj da se Tex i Carson uvjere da njihov nos dobro njuši tko je kriv, a tko ne! Tako i ovdje, nakon rezerviranog početka, gdje još nemaju sve konce u rukama, pa drže čitatelja u neizvjesnosti što misle, vrlo brzo se uvjere kako ih osjećaj nije varao i kako je mladić nevina žrtva!

Posebna su priča likovi iz zajednice “New Israel”, Mennoniti, čiji je poglavar Abner Walters. Zajednica koja ne koristi oružje, zemljoradnici. Nije prvi takav slučaj u serijalu. Poput Lao Tiena i Mennoniti su uvjereni u Jeffovo poštenje, te ga štite, što ih skoro skupo košta. Nakon ove priče, zajednica će imati i nekoliko novih članova, Jeffa koji se zaljubi u Marthu Walters, poglavarevu kći i Larryja, koji se nakon Texove hipnoze odluči za miran život.
Moćnik Hayward I njegovi potrčki su klasično okarakterizirani, „sve za novac“ tipovi!

Meni iskreno Texove priče sa puno likova i ne legnu posebno, iako ima naravno izuzetaka, ali u većini slučajeva ispadne baš ovako.

Danubijev crtež je skroman, detaljan, ali jednostavan. Odlično crta krupne kadrove, ali i crta nerazmjerne glave. Recimo kako nije briljirao ovdje, što čudi, ako se zna kako je prekoračio rokove, možda baš zato? Kako je ovo jedini njegov rad na regularnom Texu, očito nije zadovoljio za budući rad na serijalu!

Danubio, stranica 50, dolazak šerifa i ljudi s ranča "Double H" u New Heaven

Boselli? Ispod standarda na koji nas je navikao!? Možemo pretpostaviti da je scenarij napisan, kako se kaže, lijevom rukom i s određenom žurbom, kao i lišen revizije koja bi mogla ispraviti barem većinu nedostataka. Prisutni klišeji bliski drugim sličnim pričama, npr. mladi i nepravedno okrivljeni bjegunac. Jako čudno za Bosellija! Priča, unatoč mnogim promašajima, djeluje prilično dobro u prvoj polovici, kasnije to postaje sve naivnije, što čudi ako znamo kako je Mauro Boselli autor je s izrazito dramatičnijom i ozbiljnijom notom. Tex iz zlatnih godina bio je strip napisan za djecu, ali tretirao se kao za odrasle, a izgleda da se ovdje dogodilo upravo suprotno. Previše jednostavan i naivan da bi bio Tex! Previše pun ubojstava i ozbiljan za biti avanturistička komedija! Čudan, čudan Bosellijev uradak!

Villa u duhu stripa, nije briljirao, kako smo navikli kad je on u pitanju. Svojevrsna pozerska naslovnica. Obično Villa uzme jednu sličicu stripa i nju stavi na naslovnicu, ovaj put to nije slučaj, u stripu je Carson ostao bez konja, ali Tex nije bio kraj njega, nego je pohitao potražiti zaklon, a i Carson nije nešto u zaklonu konja na ovoj naslovnici?

Rezime:
Kratka, eksperiment priča koja upućuje na remek-djelo talijanske komedije. Ipak za jednu komediju popriličan je broj mrtvih, što je svakako bliže Texu nego komediji. Skroman crtež, ali i Boselli ispod standarda na koji nas je navikao. Ipak priča je ispričana na jedan poseban način, te ju svakako preporučam pročitati.

Za kraj Tex hipnotizer:

TX LB 97 Tombstone epitaph

6, 6, 7, 8