Na ulicama Sacramenta

TX LIB 115 | 220 str.

Prošlost: željeznička tvrtka želi se domoći zemljišta farmera u blizini Sacramenta (Kalifornija). Na platnom spisku su im mutni tipovi, koji siju strah i trepet u gradu. Tex i Carson na tragu su pljačkašu i ubojici Aliasu te ih put odvodi baš u Sacramento, gdje ih dočeka Aliasov leš i nailaze na zamršenu situaciju u gradu: četvoro mladih optuženih za Aliasovo ubojstvo i beskompromisnu željezničku kompaniju…

Sadašnjost: sedam godina kasnije, Tex i Carson dolaze opet u Sacramento na poziv Billyja Drexela (Anđeosko lice), jednog od četvorice optuženih za ubojstvo Aliasa. Billy se kandidira za guvernera i u tijeku je izborna kampanja. Tex i Carson pokušavaju shvatiti spletke oko izborne kampanje…

• Na ulicama Sacramenta
    TX LIB 115

• La banda dei serpenti
    TX SR 671
  • Per le strade di Sacramento
    TX SR 672

• Ovo je kronološki gledano 379.Texova avantura. U Italiji je izašla 2016. godine u SR 671: („La banda dei serpenti“ - „Banda zmija“) i SR 672 („Per le strade di Sacramento“ – „Na ulicama Sacramenta“). Priča se u Italiji vodi pod naslovom „Banda zmija“.
  • Na ovim prostorima ova je priča izašla 2021. godine u Libellusovoj biblioteci Tex Willer broj 115 pod naslovom „Na ulicama Sacramenta“.
  • Ovo je Manfredijev sedmi rad na Texu, četvrti na SR. Manfredija znamo sa brojnih serijala (Gordon Link, Dylan Dog, Nick Raider, Magični Vjetar, Shanghai Devil…).
  • Ovo je Seijasov također sedmi rad na Texu, peti na SR.
  • Po 317. put se pojavljuje Kit Carson, a kad je riječ o pojavi dua Carson/Tex ovo je po 144. put takav duo.

Znam da u recenzijama novijih Texova često koristim pojam „moderan“ Tex, ali neminovno je objasniti, a najlakše bi bilo reći da se susrećemo sa scenaristom, koji nije dugo na serijalu i koji donosi svoje viđenje Texa (tzv. „novotarije“). Koliko i da li se takve stvari sviđaju čitateljima? Koliko sam mogao pročitati, uglavnom se većini ne sviđa takav „moderan“ Tex, jer je većina navikla i odrasla na drugačijem Texu, ali ja nemam ništa protiv! Razumijem kako neki „stari“ čitatelji nisu navikli na određeni način pripovijedanja, ali kao što rekoh meni ne smeta bilo kakav način pripovijedanja Texa. Pa da vidimo što je to napravio scenarist Manfredi u ovoj priči! Manfredijev Tex nije klasični na kakvog smo navikli, već se lijepo vidi Manfredijev rukopis posvuda pomalo! Osim na početku priče, gdje nam je Tex prikazan u klasičnom izdanju!

Manfredi nam nudi filmski scenarij, praktički od početka, pa sve do kraja. Sam početak donosi nam Carsona u saloonu, gdje ga je simpatični konobar, Irac McSorley poslužio krumpirom i pivom. Pred vratima propovjednik baljezga o saloonu kao leglu grijeha, ali Carsonu to ne oduzima apetit, već zabavno promatra ulazak Texa i propovjednik je poletio od Texove šake! Klasični Tex na kakvog smo navikli, ovdje još pojačan dojam sa Seijasovim crtežom Texova osmijeha! Možemo već po startu reći kako Manfredi barata bitnim pojmovima Texova serijala, a krumpir i pivo to svakako jesu, kao i Tex, koji odmah prelazi na stvar (što baš i nije bio slučaj u novije vrijeme)! I to je to što se tiče klasičnog Texa, a i sadašnjosti, Manfredi odmah predstavlja priču o događajima prije sedam godina. Ideja kakvu je stvorio Manfredi, to jest prelazak iz sadašnjosti u prošlost, a zatim natrag u sadašnjost je skroz dobra! Šteta što su ipak realizacija i radnja bile manje uspješne! Kao što sam spomenuo u uvodu ovo i je praktički priča iz dva zasebna djela, prvi koji se dogodio u prošlosti i drugi koji se odvija u sadašnjosti, sedam godina nakon prvog djela.

U obje priče glavni negativac je željeznička tvrtka. Takvih smo slučajeva dosta puta vidjeli u serijalu! Dok u prvom dijelu priče željeznica se želi domoći zemlje farmera za izgradnju pruge, u drugom dijelu priče željeznica želi manipulirati guvernerom Kalifornije, to jest njihova je procjena kako će lako manipulirati sa Billyjem Drexelom, mladim i neiskusnim tipom! U oba slučaja Tex i Carson uspijevaju intervenirati na odlučan i odličan način, te osujetiti planove moćnika, iako se čini kako se ponekad vrte u krug! Manfredijeva intriga: s jedne strane željeznica koja se bori za izbor Billyja Drexela, za kojeg misle da će moći njime manipulirati, a s druge Billyjevi prijatelji, koji misle da je Billy podmićen! Manfredi bira neočigledno rješenje: Billy nije korumpiran, već samo naivan! Kad postane svjestan manipulacije, odlučuje zadržati svoju kandidaturu, kako bi kao guverner radio za dobrobit građana! Patetika? To je Manfredi, uvijek neki scenaristički detalji za razmišljanje!

Manfredijev stil: uvijek želi predstaviti neki svoj detalj, bilo nekim trikom, vicom, dijalogom, jako mu je važna razina dramatičnosti priče i sve se razvija brzim narativnim ritmom! Mogli bi reći kako je napetost ipak izgubio već na samom početku, nespretnim scenarističkim detaljima kao npr. pojavom strašne bande „Zmija“, koju su sredili, mesar s noževima, krojačica s puškom i Tex. Zatim, kako se ubrzo saznaje jedan od glavnih ljudi željeznice, pijanac, kojeg Tex ismije na njegovom terenu. Nažalost, baš upadaju u oči nespretni scenaristički detalji (o tome će biti govora kasnije, jer ih je jako puno i neminovno utječu na ocjenu), ali bez obzira na njih priča je ugodna za čitanje. Svakako je Manfredijev Tex, šaljiv i uparen sa Carsonom (njegova vizija više samostalnog Kita Willera i više Navaja Tiger Jacka nije prošla u uredništvu, ali je Manfredi svojeglav, pa onda i ne koristi te likove). Manfredijevi dijalozi su mi se jako svidjeli, prisutna izvrsna ironija i učinkovite fraze, svakako su dijalozi jedan od Manfredijevih aduta! Evo primjera za vrijeme klope:

Carson (Texu): „Pogledaj što sam dobio umjesto brda krumpirića!“
Tex: „Čuvaj se, brate! Znaš onu staru irsku izreku: „Postoje samo dvije stvari na svijetu s kojima se ne smije šaliti: brak i krumpiri!“
Carson: „A razlika je u tome što krumpir možeš voljeti i da ga ne oženiš!“

Karakterizacija likova: može se reći kako je karakterizacija likova površno (da ne kažem loše) napravljena. Bilo je puno prostora za nešto više, ali Manfredijev stil je baš ovakav, dinamika nauštrb karakterizacije. Svega par likova je nešto više okarakterizirano, a valja kazati kako je ipak Manfredi obratio pozornost i na karakterizaciju sporednih likova! Broj likova je poveći, neki su moglo bi se reći i nepotrebni, što sve skupa nije doprinijelo kvaliteti već konfuziji! Neki će likovi ipak ostati zauvijek u sjećanju!

Mesar Hancock i Tex protiv moćnih „zmija“

Meni je svakako najupečatljiviji lik mesara Sacramenta, a nakon sedam godina novonastalog gradića Bordertowna, Hancocka, usijana glava, ali poštenjačina i nježan spram Kate, koji barata/baca noževe bolje od Indijanaca! Hancock ima 3/3 bacanjem noža. Simpatičan je lik, dobroćudnog, pametnog i poštenog šerifa Riddlea, dok je onaj drugi šerif Clever (onaj sa naslovnice SR 672) loš momak, a scena koja slijedi nakon scene koju prikazuje naslovnica, je nikad viđena, ali dosta naivna, da ne spojlam, za neke filmska i uspješna, ali meni se nije svidjela! No, takve nam Texove akrobacije govore kako Tex neće nikada ostarjeti, ali i nema potrebe za njima! Kad je kvartet mladih prijatelja (ubojica Aliasa) u pitanju, karakterizacija je sljedeća: 1. Billy Drexel, „Anđeosko lice“: jedan je od četvorice mladih prijatelja koji su prije sedam godina ubili kriminalca Aliasa (tada se pokazao oštroumnim kao vođa, ne otkrivajući tko je ispalio hitac, proučivši kaznene zakone). To mu je donijelo slavu i odlučan je u namjeri da osvoji mjesto guvernera Kalifornije. Ipak, spletke oko njega su ga uzdrmale, reklo bi se da su posrijedi izbori u kojima nema dobrog kandidata (zvuči poznato, zar ne?), ali kraj ipak nudi nadu kako će novi guverner Drexel pošteno obavljati dužnost! Iako i sam izražava sumnju koliko će se moći oduprijeti mamcima moćnika? Za mene nije ostavio dobar dojam u priči, pogotovo u drugom dijelu. Sve u svemu lik mlakonje! 2. Mabel Garrison: odlučna žena, inteligentna, šarmantna, najveće osobnosti u kvartetu krvnika, 3. Jerry Garrison: Mabelin muž, nevjerojatna je Manfredijeva ideja da ga okarakterizira patetičnim pokušajem ubojstva kandidata Garretta pred svima kako bi ostavio dojam pred Mabel, i 4. Mick: četvrti član, jedini se nije uključio u politiku, već obrađuje zemlju i živi od svog rada, opet imamo patetičnu scenu pomirenja Micka i Billyja. Kad se sve zbroji kvartet mladih i nije nešto okarakteriziran, nazvao bih ih djetinjastim sanjarima! Baš kao što je i većina likova slabo okarakterizirana i dvosmislena, slabo definirana i slabo zastupljena.

Carson vs. snajperist Paulsen

Primjer snajperista Paulsena, tipičan plaćenik, na Finchovom spisku, pojavljuje se vrlo kratko i propuštena prilika za nešto više! Isto bi se moglo reći i za Garretta, na početku ubirač, kasnije je čak na kraju kao protukandidat ispao fora lik, pa čak i jedan od ključnih ljudi korumpirane željeznice Christopher Burton Finch se pojavljuje malo i okarakteriziran je kao mutan tip i pijanac, već puno puta viđena krupna riba i ničim dorastao protivnik Texu. Stradali novinar, Bannister, također vrlo kratka pojava i propuštena prilika! Kao što rekoh mnogi likovi se pojavljuju, a neki skroz malo, sve u svemu ne baš bajna karakterizacija.

Ono što mi se jako svidjelo je evolucija odnosa među građanima, u prošlosti ujedinjeni za svoj Sacramento, u jednom trenutku prestaju se boriti za svoj Sacramento i osnuju Bordertown, gradić u kojem nema željeznice, bankara, gradonačelnika i gdje je šerif u mirovini (dobri Riddle).

Naši junaci su okarakterizirani onakvima kakve ih volimo čitati, Carson je malo za promjenu solo u akciji i izražava više sumnji nego obično i više razmišlja! Manfredijev Tex je pretjerano samopouzdan kad je pucačina u pitanju! Stvarno u gotovo svim pucnjavama u ovoj priči, a bilo ih je puno, Tex se poigrava sa nadmoćno brojnijim protivnicima. Moglo se to i bolje prikazati! Također Tex je previše svjestan i oštrouman u političkoj igri koja je pred njim. Još jedna odlika „modernog Texa“.

Ipak, kad se sve zbroji dojam je kako je Manfredi dosta pretjerivao! Navodim neke bolne točke priče: misterij tko je od četvorice prijatelja ubio Aliasa, a Carson znatiželjniji nego ikada opetovano se pita tko je ubojica? A riječ je o kvartetu mladih ubojica, koji nisu navikli na rukovanje oružjem, ali zato proučavaju kazneni zakon i čine savršeni zločin radi podizanja svijesti pučanstva! Koliko smo upoznati sa Divljim Zapadom, ljudi jedva znaju čitati i pisati, a ovdje mladi proučavaju zakone? Strašna banda zmija, koja se ispostavila bezopasnom. Snajperist kojeg je Carson presreo jer Tex ima kristalnu kuglu umjesto mozga. Cijeli grad koji se seli i osniva novi grad. Željeznica koja ima dva kandidata na izborima, jednog skrivenog, drugog, očitog. Korumpirani pukovnik Bay i šlag na torti ništarija šerif Clever u potrazi za slavom. Ili još jedan šlag na torti: Tex koji se njiše na lancu na gradilištu i na naslovnici! Priznat ćete popriličan kupus ideja, ali iako smatram kako je dobrodošlo povremeno predložiti nešto drugačije od uobičajenog, ne smije se pritom pretjerati, a Manfredi je poprilično pretjerao! Zato maksimalna ocjena koju mogu dati je šestica, iako ima detalja, koji će se lako pamtiti (poput mesara Hancocka i irskih krumpira McSorleya), ali kao što sam spomenuo ogromna je količina pretjeranih bolnih točaka za nešto višu ocjenu!

Crtež: Seijasov je crtež lako prepoznati, jer većinu likova crta s osmijehom na licu, bez obzira na situacije, tako npr. dobri sheriff Riddle s osmijehom na licu priča kako ide pokopati pomoćnika i većina likova se stalno smiješi. Može se reći kako takav crtež ponekad izgleda i karikaturalno, ali je općenito jako dobar! Seijasov crtež je kroz cijelu priču detaljan, dinamičan, elegantan, dovršen i lijep, svakako prikladan western tematici. Svakom novom Texovom pričom Seijasov crtež je kvalitetniji, pa možemo reći kako Seijas napreduje i kako je njegov crtež uvijek na visokom nivou. Naravno kako je Seijasov Tex različit od onog na kakvog smo navikli, prije svega njegov Tex nije bodybuilder, a i fora je vidjeti Texa sa ironičnim osmijehom! Ipak, primijete se i različito nacrtana lica Texa (vidi se i na slikama koje sam stavio u recenziju). Ocjena solidna sedmica!

Naslovnice: Još jedan uobičajen radni dan u uredu za majstora Villu! Ipak, ne dajem maksimalnu desetku zbog naslovnice prvog dijela priče (SR 671) i teatralnog Texa. Naslovnica SR 672 je prekrasna i ona je jedina kad je ova priča u pitanju za čistu desetku, znači, najbolji dio priče!

Tex i Carson sprečavaju atentat na kandidata Billyja Drexera

Rezime: zabavna priča, puna akcije i tempa! Radnja, iako klišej, je zanimljiva. Priča koja se pročita u jednom dahu, nije da će nas izuti iz čizama, ali sasvim solidan uradak! Priča o prijateljstvu, politici i spletkama koje nužno idu uz politiku! Priča u kojoj se čini da je sve obavijeno tajnom, Manfredi nastoji stvoriti ozračje misterije i intrige, još jednom nam nudeći male lekcije o politici i osjećaju moći. Zaplet, tipičan Manfredijev, koji nas je podsjetio na Magičnog Vjetra (tek na kraju se otkrivaju karte). Izvrsni dijalozi i sasvim solidan crtež! Scenarističkih detalja ima boli glava, a i takvi su da i boli glava, ali svejedno preporuka za pročitati, nije klasični Tex, ali sasvim solidna priča! Od Manfredija sam ipak očekivao više!

TX LIB 110 Karavana odvažnih

TX LIB 116 Yamin znak

2, 3, 9, 9