Kanadski pobunjenici

TX LIB 25 | 395 str.

Karizmatični propovjednik Roger Goudret širi utopijske ideje među indijanskim plemenima koji ga smatraju prorokom. Netko to iskorištava da nahuška Indijance na rat, pa Tex mora potegnuti do Kanade da riješi problem. Susreće se sa Jimom Brandonom, koji je također zaokupljen tim problemom. Dva stara prijatelja udružuju snage…

• Kanadski pobunjenici
    TX LIB 25

• Il cowboy senza nome
    TX SR 203
  • I ribelli del Canada
    TX SR 204
  • La rupe nera
    TX SR 205
  • Tortura
    TX SR 206
  • L'aquila e la folgore
    TX SR 207
  • Il cowboy senza nome
    TX TT 203
  • I ribelli del Canada
    TX TT 204
  • La rupe nera
    TX TT 205
  • Tortura
    TX TT 206
  • L'aquila e la folgore
    TX TT 207

• Nema posebnih napomena

Malo je stvari koje me mogu razveseliti kao dobra Texova epizoda, pogotovo ako se u njoj može uživati duže vrijeme, a ova debeljuca od skoro četiri stotine strana je opasna. Zakovat će vas za fotelju i uvući u svoj svijet, tjerajući vas da je pročitate u jednom dahu.

Rekoh, uvući će vas u svoj svijet. Upravo tako, čim sam otvorio prvu stranicu zaboravio sam na sve oko sebe. Dva konjanika jašu po bespućima sjevera Amerike tražeći mali gradić u brdima… Gotovo da osjetite prohladnu jesenju večer, oko sebe čujete divlje životinje, a u daljini vidite nakupinu daščara znajući da ćete ubrzo tu pronaći salun gdje ćete pivom isprati prašinu iz grla. Sva ta atmosfera prenesena preko običnog papira – to je čudo! Odličan, dinamičan scenarij i sjajan Fuscov crtež još više pridonose tome da budete očarani, ali idemo po redu.

Prorok koji nagovara Indijance na rat? Odmah ćete pomisliti da iza toga stoje trgovci oružjem koji se žele obogatiti ne birajući sredstva. Nolitta je u ovoj priči iskoristio malo plemenitije razloge, pa smo izbjegli jednu od klasičnih epizoda gdje se Indijanci opijaju pa s novim puškama prave krvoprolića širom Amerike. Krvoprolića ima i ovdje, ali je povod malo ljepše upakiran. Roger Goudret je čovjek koji je uvjeren da Indijanci moraju vratiti svoju zemlju, zemlju koju su im bijelci preoteli. Znamo u kakvom su stanju živjeli Indijanci koji su strpavani u rezervate, pa nije ni čudo da je trebala samo iskra koja će upaliti tinjajući plamen nezadovoljstva izazvanog neimaštinom i oduzimanjem osnovnih ljudskih prava i to od ljudi koji su došli na njihovu zemlju. Neću raspravljati o tome je li Roger u pravu ili nije, ali činjenica je da bi vjerojatno ostao na nekoj sitnoj pobuni da nije imao rođaka koji je mislio malo globalnije. E, taj rođak je gadan tip. Grdosija zvana Big Bear je svoju strast za ubijanjem ispoljavao kroz revoluciju, a napola ludi Roger mu je odlično poslužio kao magnet za privlačenje novog ljudstva. Mješanci i stanovnici francuskog porijekla također nisu baš najbolje živjeli pod britanskom krunom, pa je Big Bear svoju vojsku popunjavao i ljudima iz te klase.

Nolitta je odlično prikazao kako jedan događaj, poput revolucije, može biti različito shvaćen. Roger je vjerovao u diplomaciju i mirovne pregovore za bolji život Indijanaca, narednik Donovan (koji će odigrati jako važnu ulogu) se isto tako tome nadao za sve one kojima britanska kraljica nije pri srcu, a Kanada jest, Indijanci su bili zavedeni idejama da se može vratiti vrijeme kada su bili jači i brojniji, bez smetnje bljedolikih, a razni otpaci društva predvođeni Big Bearom su se samo zabavljali ubijajući. Ideje svih njih su na kraju sa zida povijesti i nadanja saprane njihovom vlastitom krvlju. Prvi je platio Roger, koji je uvidio pravu prirodu svog rođaka tokom indijanskog slavlja poslije krvoprolića nad vojnicima. Roger, nažalost, nije dugo poživio da bi ikome pričao o tome, jer Big Bear očito nije pravio razliku između svoje i tuđe krvi kad se radilo o ubijanju. Time je, paradoksalno, najviše naštetio sebi. Indijanci su pokazali zašto su ponosna rasa, napustivši čovjeka u čijim idejama nije bilo ništa moralno i plemenito. Kroz čitav scenarij provlače se scene koje su alegorije na život i tužno je vidjeti do čega sve dolazi zbog pogrešnih uvjerenja ili loših osobina. Mladi poručnik, svježi primjerak s akademije, odvodi dvadesetak vojnika u smrt radi taštine i tvrdoglavosti, nespreman da posluša savjete iskusnijih od sebe. Doduše, tu me Tex iznenadio, znam da su bili u nezgodnom položaju i u neusporedivo manjem broju nego pobunjenici, ali nisam puno puta bio svjedok da hladnokrvno promatra pokolj, a još sam rjeđe viđao da bježi ostavljajući ljude na milost i nemilost. Lijepo je vidjeti da je i on nekad samo čovjek, koji prvo razmišlja o svojoj glavi. Spomenuo sam narednika Donovana, njegove moralne dileme su dovele do toga da Tex i Jim moraju loviti Big Beara i pobunjenike po Kanadi, ali su im kasnije te dileme spasile život. Vidjevši kako se nasilno i mučki prolijeva krv tokom revolucije koju je želio provesti mirno, jer su, kako je rekao, „oči cijelog svijeta uprte u njihovu borbu“, promijenio je stranu na vrijeme da spasi Texa i Jima sa stupa za mučenje. Neću kriti da sam tokom čitanja ponekad imao osjećaj da čitam Marka ili Bleka, ali s pogrešne strane. Vjerojatno shvaćate na što mislim, većinom su glavni junaci na strani potlačenih koji se bore za svoja prava, ali ovo je drugačije i Nolitta je unio dašak originalnosti. Stoga, čista desetka za priču!

Kao što ste vjerojatno zaključili čitajući prethodni pasus, Nolitta je sjajnim scenarijem vodio priču s mnogo likova i mnogo događaja, ni u jednom trenutku čitanja vam neće biti dosadno. Stranice s dijalozima i s kaskanjem na konjima bez neke velike akcije ovdje zauzimaju mali dio i to je odlično. Nažalost, potkrala se koja sitna greška, jer očito ne može sve biti savršeno. Prije nego što napadnem, moram Nolittu pohvaliti za uvođenje jednog sjajnog i simpatičnog lika – vojnog izvidnika Soublettea, simpatičnog i dobroćudnog pijanca koji će poprilično pomoći Texu i Jimu. Međutim, smeta mi način njegovog uvođenja u priču. Indijanci i pobunjenici su upali u utvrdu i napravili masakr, a samo je on preživio, jer su mislili da je u nesvijesti. Jedini veći klišej bi bio da je ostao teško ranjen, preživio dok nisu Tex i Jim došli, pa im onda odao neku tajnu bez koje dalje ne mogu i izdahnuo im na rukama. Druga stvar je ponovo vezana za njega. Kad se otrijeznio i vidio sve te mrtve oko sebe, shvatio je da njih trojica ne mogu ništa učiniti i nastavio piti. Međutim, bio je dovoljan jedan Texov kroše (uz predstavljanje, naravno) da Soublette pomisli kako njih trojica mogu udariti na bilo koga. Smeta mi to poimanje Texa kao superjunaka, ali očito se bez toga ne može. Treća sitnica je još jedan klišej – naši junaci pokušavaju upasti u neprijateljsku jazbinu pod lažnim imenima, ali baš tad u sobu upadaju dvojica koja su ih nekad negdje vidjeli, nisu se baš odmah mogli sjetiti, ali su se ipak sjetili na vrijeme da izbije kaos. Klasika, već viđeno, deja vu… Evo, izgleda da sam nabrojao sve i svašta, a dao devetku. Ne znam, ovo nisu velike greške, više mi je smetalo što su se nakupile nekako odjednom, u nekoliko stranica na sredini stripa, a sve ostalo je odlično. U odnosu na sve ostale dobre stvari i svu onu atmosferu sjevernih predjela koju nam je Nolitta prenio, nemam srca kritizirati ga previše radi ovoga.

Možda i najugodnije iznenađenje ovoga djela je Fusco. Nije mi bio baš previše drag, ja sam ipak mladac upoznat prije svega s novijim epizodama Texa gdje je Fusco jako loš. Kod njega me najviše iritiraju udovi koji su uvijek pod pravim kutom, kao da crta ravnalom. Očekivao sam to i ovdje, ali sam se prevario. Očito je stari majstor u mladosti bio još veći majstor. Još očitije je da mu sjajno leže ovi divlji predjeli, imam dojam da u gradu baš i ne bi bio dobar. Životinjice, prostranstva, šume, rijeke, brda… Sve ljepše od ljepšeg, imao sam dojam da se ja nalazim tamo. Da vas ne lažem, nije sve savršeno, ponekih detalja koji su mi smetali ima, ali ne zaslužuju da ih spominjem zato jer ih je stvarno malo, a i iz zahvalnosti što je tako vjerno dočarao sjever Amerike i omogućio da uronim u priču s užitkom. Villa ga je pratio s naslovnicom, ali zeznuo je Galleppini. Znam, znam, sve te priče, otac Texa i to, ali meni ne leži. Čini mi se da je on svoje naslovnice crtao nekako s pola truda, nije mu se dalo unositi previše detalja, kao da je htio samo da što prije završi. Da ne bude da ga samo kritiziram, veliki plus ide za naslovnicu broja 204. Onako, izgleda baš epski. Villa je napravio samo jedan mali propust, Texovo lice mi je nekako spljošteno, kao da je kostur, ali morate se zagledati da to primijetite. Doduše, kad vidite sve ove leševe okolo, teško ćete se zagledati. Sjajno je naslovnicom najavio kakva nas krvava priča čeka u stripu.

Treba li zaključak nakon svega ovoga? Mislim da ne treba, epizoda koja mora biti u kolekciji svakog ljubitelja Texa i stripa, a moglo bi je se progurati i u obaveznu lektiru.

TX LIB 18 El Muerto

TX ZS 818-819, 825-826 Tucson

10, 9, 10, 9

Bez oba Kita i bez Tiger Jacka. Kanada, ali bez snega ovog puta. Fusco iz nekog prethodnog zivota. Nekoliko teskih i bezizlaznih situacija, jedan otpadnik od drustva sa cudnim osecajem za pravdu, jedan izdajnik, Indijanci koji se povlace pred ociglednom nepravdom, Jim Brendon u svom pravom svetlu... pametnom dovoljno da shvati ko je najveci.

16.03.2012
    21:21:00 sati

9, 8, 8, 7

Uz Urotu ovo je jedini Libelusov Tex kojeg sam pročitao, i zaista je odličan, mada meni ne toliko kao recenzentu (ali kako vidim i ostalim Texofilima).Nekako ima malo više stereotipa za moj ukus, kraj je malo više trivijalan za moj ukus, a i Fuskov crtež nikada nije bio baš po mom ukusu.Nije da je loš, ali nije od onih koji me oduševljavaju (kao Vilin,ortizov,Civitelijev).

Ostalo je sve super.

Eh, zaboravih i naslovnice - vilina za 10, Galepove za 4 - prosek 7-ca.

16.03.2012
    23:44:00 sati

10, 10, 10, 10

meni je sve za 10, ovog puta ozbiljno.

17.03.2012
    09:18:00 sati
  • Ukupna ocjena 94%

9, 9, 10, 10

Volim Kanadske pobunjenika, volim ovu TOP epizodu. Dugacka, Nolita u punoj snazi, Fusco neverovatno dobar, naslovnce sjajne. Steta sto nema vise ovakvih epizoda u Texa, steta sto Nolita nije radio vise.

Ova epizoda valja od pocetka, od pocetne scene gde se Dzim I Donovan nadmudruju u noci punoj mesecine. Jedan je vec iskusni vuk, drugi lavic koji hoce da zagrize sto vise. I do kraja Nolita ce raditi na razvoju odnosa ova dva lika. Tex u prvoj sceni nervozan, iznerviran trecerazrednim kokoska madjionicarem sa obrisima Mefista. I reaguje skoro pa neocekivano do tada, radi ono sto bi i neki drugi baja na njegovom mestu. Nolita nam ovde otriva lice novog Texa, meni mnogo pristupacnijeg od sirovog lica koje mu je dao GLB. Kasnije radnja ide kako je vec gore opisno, velike ep donece mnogo uzbudljivih situacija sto za Texa sto za Brendona, to i nama ;). Nolita ovde ne ulazi u detelje onoga sto prica idealista Rodzer, verovatno se ovde i ne bi snasao. Al na odlican nacin opisuje posledice onoga sto Rodjer prica. Kao i u stavarnom zivotu, takvi ljudi bivaju okruzeni pravim olosem, ili sanjarima koji ne vide bas daleko i kuca se ih nepromisljeni potezi odvesti. Posledice su jasne i tragicne. Tex je u svojim nastupima tvrd, prva ga je milina videti u duetu sa Brendonom. Nolita na svoj nacin kroz epizodu ukrsta gomilu zanimljih likova. Doduse ima tu i diskutabilna scena povlacenja posle makljaze u kanjonu. Mozda se to moglo i drugacije, al eto, Tex je rekao da tu ne treba ici pa sto bi ginuo zbog nekih tamo nepromisljenih.

Fusco, ludilo. Stata sto nije ostao na ovom crtezu.

Galep me je ovde pogodio + sjanu naslovnice je stavio LL. Evo ostalih CVilinih postercica:

19.03.2012
    14:56:00 sati

10, 10, 10, 9

Nolitta je neverovatan! Njegove price te prenesu u drugi svet.

Fusco u svom zlatnom periodu

Galepove naslovnice su za 8 ali je Villina 10 pa zato 9

26.04.2012
    14:31:00 sati

9, 9, 9, 9

Dobra epizoda, nije mnogo obecavala na pocetku, cak je bila i djelimicno dosadna, medjutim sto se vise stranica prelazilo to je prica postajala sve bolja.

Najvise mi se svidjeo potresni Donovanov kraj. Sta ja znam, covjek koji je u dilemi i koji se bori za svoju stvar, ali ocigledno da je protiv metoda kojima su se sluzili neki njegovi saborci. Da li je on stvarno na krivoj ili pravoj strani? Ko ce ga znati. Covjek je na strani svoga naroda, zato ne mislim da je on zasluzio rang negativca u ovoj prici. Ipak je tema ove epizode rat, i tu su svi u pravu i istovremeno niko.

Rani Fusco mi je odlican, dok njegov crtez posljednjih godina nikako ne mogu da svarim.

08.05.2012
    21:25:00 sati

10, 10, 10, 9

Odlična western priča bez ikakvih 'nemogućih' situacija, sve je lijepo jednostavno, napeto, zanimljivo. U nijednom trenutku  priča nije zamorna niti dosadna. Crtež Fusca fenomenalan. Tex izgleda dosta mlađi. Crteži krajolika prekrasni. Ocijena nasl-kombinacija originalnih Galepovih i Libellusove, na kojoj pak Tex izgleda kao kartonski lik –u 2D. Svakako pročitati.

19.09.2012
    10:41:00 sati
  • Ukupna ocjena 58%

6, 3, 8, 7

Ništa posebno. Još ni jedan Libellusov Tex Willer, kojeg sam pročitao mi nije bio dobar, pa tako niti ovaj ne. Sve mi je to previše naivno i scenaristički loše urađeno a niit priča nija nešto posebno originalna. Opet bi Texa mogli več po sto puta upucati a to nikomu ne polazi za rukom. Ovo jednostavno nije dosta dobro. Ima Tex sjajne priče ali to nije ta.

19.09.2012
    17:26:00 sati

8, 7, 8, 7

OK epizoda, ali kad pogledam kraj ne mogu se oteti dojmu da je moglo puno bolje. Najbolje od svega je da će se Texa poslije sloviti kao onog koji je ugušio veliku pobunu, no on zapravo nije učinio gotovo ništa. Pobuna je splasnula sama od sebe spletom nesretnih okolnosti, i iako sam bio iznenađen takvim raspletom, svejedno nisam baš zadovoljan. No ovo ipak nije pisao G.L Bonelli, već Nolitta, koji je svojim drukčijim stilom od očevog dobro ispripovjedao ovu priču, uz poneki loši detalj tipa ono kad Big Bear nije bio u stanju ubiti Jima Brandona dok je ovaj ležao na podu onesviješten, ili ono kada Brandona zaskoči indijanac s nožem, a Tex ga prvo upuca u ruku u kojoj drži nož te ga zatim nelogično i hladnokrvno ubije. I Fusco je to sve lijepo dočarao svojim naizgled neurednim, ali ustvari lijepim crtežom. Galepove tri naslovnice su ok, osim prve koja je i nešto bolja.

01.11.2012
    13:24:00 sati

10, 10, 10, 10

FANTASTIČNA PRIČA!

A što se drugo od Nolitte trebalo očekivati.

04.11.2012
    16:43:00 sati
  • Maki_Mostar

7, 7, 9, 8

Nakon svih pohvala, kupio sam ovaj strip i.... nije me oduševio. Draži mi je dvojac Nizzi-Boselli, ovdje je sve razvučeno, predvidljivo da će Tex biti zarobljen i da će onaj "Govornik" na kraju "uprskati" stvar bandi kojoj je na čelu (a da to i ne zna) :-S. Volim Texa, ali sam ovo pročitao u 2 dijela... zamantalo mi se nakon 2/3... Villina naslovnica je za 10, Galepove za 6 pa sam stavio kao prosjek 8

01.03.2013
    12:09:00 sati
    Maki_Mostar

8, 8, 9, 8

Očekiva san puno. Najviše zbog velikog broja stranica, jer u su u pravilu duže priče nerijetko epske. Ali, ovo nije ispunilo sva moja očekivanja. Negativci nisu baš zanimljivi i karizmatični kakvim ih se želi prikazati a sam rasplet u kojem Tex i Brandon imaju skoro nikakvu ulogu je pomalo razočaravajući. Ne more više od osmice, kad se sve zbroji. Lepršav Fuscov crtež podiže ocjenu.

08.11.2013
    09:23:00 sati
  • brozbiafra

10, 9, 10, 9

25.01.2015
    19:25:00 sati
    brozbiafra

7, 9, 9, 9

Scena u kojoj Tex zatraži plesačice je svjetska, iako kasnije dobijemo objašnjenje koje mi nije po guštu. Na kraju se ne razjasni previše tko je bio u pravu i da li je bilo ispravno pokrenuti pobunu. Nolitta se više posvetio akcijskim scenama. Vrlo dobar strip, ali ne bi ga smjestio baš u sam vrh.

18.10.2015
    11:33:00 sati

10, 10, 10, 10