Urota

TX LIB 34 | 365 str.

Tex i Carson stižu u San Francisco kako bi istražili nestanak njihovog prijatelja, tamošnjeg šefa policije Toma Devlina. Informacije o nestalom načelniku nudi im jedan stari poznanik, kapetan Drake, pod uvjetom da ga izbave iz Alcatraza. Uskoro dvojica prijatelja otkrivaju da je u otmicu umiješan sam vrh gradske policije…

• Urota
    TX LIB 34
  • Pod nadzorom
    TX ZS 1103

• La congiura
    TX SR 354
  • Alcatraz!
    TX SR 355
  • Il prigioniero dell'"Albatros"
    TX SR 356
  • La mano nella roccia
    TX SR 357
  • La congiura
    TX TT 354
  • Alcatraz!
    TX TT 355
  • Il prigioniero dell'
    TX TT 356
  • La mano nella roccia
    TX TT 357

• Ponovno se pojavljuje kapetan Drake, zvan Kapetan Crnobradi, za kojega su Tex i društvo mislili da je ostavio kosti na dnu Tihog oceana (TX SR 154-156 = ZS 281-282).
  • Carson u jednom trenutku, isprovociran, priznaje koliko mu je godina: 55! (Iako Tex tvrdi da ih Stara Deva ima 56…)
  • Nakon Zagora i Kena Parkera, i Tex je sudjelovao u kitolovu.
  • Prve metke Tex i Kit ispalili su tek na 205. stranici!
  • Tex prvi put susreće indijansko pleme Nutka, vješte i okrutne ribare koji žive na pacifičkoj obali u Puget Soundu.
  • Priča se proteže kroz četiri nastavka na ukupno 365 stranica. U izvorniku je izašla 1990. Četvrta naslovnica (TX SR 357) ne odnosi se na ovu priču.
  • Ova priča obilježila je prestanak izlaženja Zlatne serije: njezin je prvi nastavak (ZS 1103, “Pod nadzorom”) ujedno bio i posljednji broj tog Dnevnikova izdanja koje je započelo i završilo Texom. Zbog toga čitatelji Zlatne serije nikada nisu došli u priliku pročitati priču do kraja. Prema podatcima iz impresuma, na tržište je izašao 26. srpnja 1993., najavljujući nastavak pod nazivom “Alkatraz” koji nikada nije izašao.

Na prvi pogled - još jedna Nizzijeva detektivska priča; srećom da postoje neka pravila o pisanju scenarija za Texa, pa je moralo biti i malo pucnjave i svega ostaloga što čini Texa Texom. Ipak, ne treba biti prestrog: u prvom dijelu priče ima malo nadmudrivanja i uhođenja, ali ništa pretjerano, nema neke velike tajanstvenosti jer su karte vrlo rano stavljene na stol. S druge strane, ima dosta akcije i to u neuobičajenim ambijentima: na Alcatrazu, na moru (što je u Texu izuzetna rijetkost) i na sjevernoj pacifičkoj obali. Pridodamo li tome Villin crtež, ocjena se penje sve više.

Kakva zamisao: Tex i Carson izvlače kapetana Drakea iz Alcatraza! Da, Drake je živ (toliko mogu otkriti onima koji će priču tek pročitati; uostalom, taj je dio priče izašao u ZS 1103) i nudi našoj dvojici prijatelja informacije o mjestu na kojemu je zatočen satnik Devlin – ako ga izvuku iz zatvora u kojemu je završio zaslugom njih samih. Oni, naravno, pristaju i tako ih je poveo tragom Devlinovih otmičara morem na sjever, uz pacifičku obalu, prema Kanadi.

Prvi dio priče odigrava se u San Franciscu, a drugi na sjeveru, u Puget Soundu, području punom uvala i otoka blizu granice s Kanadom, da bi posljednjih par stranica okončalo priču ponovno u San Franciscu.

U priči nema za čitatelja tajanstvenih neprijatelja; Tex i Carson imena dvojice glavnih urotnika vrlo brzo saznaju. No, glavnina radnje odvija se oko oslobađanja kapetana Drakea i zatim oslobađanja satnika Devlina. Tek na posljednjih par stranica svode račune s glavnim negativcima. Ne manjka napetih scena i situacija: tuča s Kinezima i naganjanja s korumpiranim policajcima po San Franciscu, akcija na Alcatrazu, kitolov, sukob s Nutkama…

Slika 1: Bijeg iz Alcatraza

Slika 2: Kitolov

Ima, kao i uvijek, dobrih štoseva, Texovih i Carsonovih prepucavanja, nadmudrivanja s protivnicima… Pored uobičajenog podbadanja između dva parda, česta su i verbalna “čašćenja” između Texa i Drakea, koji ne zaboravljaju stare račune, ali se podnose (i uvažavaju) zbog zajedničkog interesa. Na jednom je mjestu Nizzi vješto i duhovito izbjegavao ponavljanje vječnog obrasca Texovog načina “uvjeravanja” kriminalaca da progovore: kada je optužio jednog od glavnih negativaca za zločine koje je počinio, a ovaj mu uzvratio da nema dokaza, u sobu su uvedena dvojica suučesnika s modricama na licu: “Dokazi? Uslužen si! Otišli smo čak do Vancouvera da ih pribavimo. Ne pitaj me kako smo ih uvjerili… Ali već su ispraznili vreću!” Iznenađenje je u tome što ne samo da nije prikazano “ispitivanje”, nego do tog trenutka čitatelj nije imao pojma da su ta dvojica uopće uhvaćena.

U dijelu priče koji se odigrava kraj ušća rijeke Skagit, među Nutkama, čitav je niz referenci na priču “Duga obala” iz serije Povijest Divljeg zapada (Storia del West 44 = ZS 394): poglavica Nutka Torak izgledom je gotovo identičan vodećem ratniku iz “Duge obale” koji se zvao Korak, a i prikazi položaja sela, zamki (vrša) za losose i drugih detalja pokazuju kako nema sumnje da su autori koristili motive iz “Duge obale”.

Glavni su likovi koji se pojavljuju uz Texa i Carsona prilično dobro karakterizirani. Martin Linder, glavni negativac, prikazan je kao vrlo sposoban, u nekim trenutcima čak teksovski “čita” događanja. Njegov podređeni, policajac Riordan, vrlo je uvjerljiv, malo “spor”, ali uporan i odan; poznat nam je, kao da smo ga već puno puta sreli. Poseban je lik Crnobradog, u srednjem dijelu priče toliko dominira da stječemo dojam da je on glavni lik. S lakoćom privlači simpatije čitatelja: grub je i sirov, ali od riječi, sposoban, odlučan, poduzetan. Ponekad je simpatičniji od samoga Texa, koji je u prvom dijelu njihova druženja stalno grub i osoran prema njemu zbog starih računa. Nizzi je tu pretjerao jer je Crnobradi bio prilično korektan u priči o otmici Texova sina (bio je samo krijumčar kojemu su platili da odveze mlađega Willera što dalje, na kakav pusti otok, a prema zatočeniku se dobro ponašao), a, s druge strane, Tex i njegovi nisu baš ispali junaci ostavivši ga s teško oštećenim “Black Sharkom” u oluji… Za razliku od njega, Crnobradi nema teških sjećanja (“Još ste uvijek ljuti na mene zbog one šale, Willeru?” – “A što ti misliš?” – “Hajde, hajde… Bilo pa prošlo!”) i daleko više cijeni dvojicu rendžera nego oni njega. Štoviše, iako im se ne ustručava svašta izgovoriti, cijelo im se vrijeme obraća s “vi” i “gospodine Willeru / Carsone”, a oni njemu s “ti”.

Slika 3: Torak, poglavica Nutka

Poput većine Nizzijevih priča, i ova ima određenih “rupa” ili barem neuvjerljivosti. Dvojica lukavaca (jedan bogataš, a drugi policajac, zamjenik Toma Devlina) žele ovladati gradom pa otimaju šefa policije i drže ga zatočenog desetak dana i tko zna koliko bi ga još držali, da u grad nisu došla dvojica rendžera. Kada im zbog toga zagusti, šalju ga brodom na sjever da bi ga poklonili indijanskom poglavici, umjesto da ga jednostavno ubiju. Znajući koliko je to neuvjerljivo, Nizzi nudi objašnjenje, ali je prilično šlampavo. Što se tiče standardnih boljki (Tex sve zna i shvaća, a protivnici ga ne pogađaju ni s bliske udaljenosti), ima i njih, ali nema pretjerivanja kao u mnogim drugim pričama. Priča je uglavnom dobra, teče dosta logično i uvjerljivo (osim glavnog problema), izmjenjuju se, kao u svakom pravom Texu, razdoblja visoke dinamike i ona u kojima se na nekoliko stranica nadugačko raspravlja i planiraju akcije.

Villa? Što reći o najboljem Texovom crtaču? Sve što mi pada na pamet već je bezbroj puta rečeno. Ipak, istaknuo bih krupne planove Drakeova lica, kojih je pun strip. Brrr…

Slike 4-7: Sva lica kapetana Drakea

Sve u svemu, dobra priča. Nizzi ipak iznad (svog) prosjeka, Villa izvrstan. Svakako je šteta što Slobodna Dalmacija nije tom pričom započela izdavati Texa, nego je izabrala Galleppinija i “Konjaništvo” (tj. “Konjanike” E. Garber).

TX ZS 1095/1097 Otvorene karte

TX LIB 90 Španjolska kopča

7, 7, 10, 8

Nekad bismo za priče koje po današnjim mjerilima ocijenimo kao loše rekli da su solidne.

12.08.2010
    09:02:00 sati

9, 9, 10, 9

kako je ovo dobar strip...nešto najbolje od Texa(a i Nizzija)....kad se čita još u kompletu Tex Libellus knjige osiječaj je nenadjeb...ljiv....fantazija jedna, svaka čast Libellusu koji nas je prevremeno obradovao tom 380 stranica debelom knjižurinom...ovo se kupuje, pa da nemam za kruh...odlična recenzija,bravo.

13.08.2010
    09:51:00 sati

9, 9, 10, 10

Odlična priča iako mi je Gusar Drejk za čistu desetku, ovaj svojevrsni nastavak skroz ok! Sve pohvale za recenziju!

17.08.2010
    07:14:00 sati
  • poison

Ukupna ocjena 30%

2, 2, 5, 3

sreca pa sam ovo procitao skenirano i nisam bacio pare.

prica dosadna jedva sam izdrzao do kraja.

Vila crta ljude kao da su svi braca blizanci, razlikuju se samo po brkovima i bradi.

06.09.2010
    11:56:00 sati
    poison

3, 4, 10, 2

Da nije Ville bilo bi ocajno... Osim toga zapamticemo i cinjenicu da je poslednja ZS u pitanju ciji smo kraj cekali decenijama zahvaljujuci nekim kretenima od kojih je dobar deo pokojni. Bar da su citali Texa umesto sto su glumili revolverase... Avaj, toliko ocekivanja od ovog stripa, a ispade corak.

31.10.2010
    12:41:00 sati
  • MisterYES

9, 9, 10, 10

Meni kao velikom štovaocu Ville, je ova knjiga prosto "must have". Još tvrdi povez a format nije preveliki A4 već idealni A5, robusno, čusto, nema dalje. Uz to sve, epizodu ranije niti sam vidio niti ikad čitao tako da je euforija pri nabavci ovog primjerka vrhunska. Stampa i povez su vrh.

01.03.2011
    00:06:00 sati
    MisterYES
  • Ukupna ocjena 81%

7, 7, 10, 9

Prva knjiga koju sam kupijo u libellus izdanju i bar zbog crteza isplativa kupovina.Prica u nizzijevom stilu,prosječna.

19.03.2011
    17:45:00 sati
    tesan07

8, 8, 8, 8

30.05.2011
    20:22:00 sati
    jojboli

7, 6, 9, 8

Nisam baš navikao na ovako ogromne epizode, ali veliki plus je taj što ju crta Villa. Također misd edopala raznolikost lokacija na kojima se odvija radnja - San Francisco, Alcatraz, morska pučina, Kanada. Sve u svemu, sasvim solidna epizoda.

17.07.2011
    17:00:00 sati
  • legaz

7, 7, 8, 8

Kada se malo bolje zagledate videćete na par mesta velike Viline fuševe(uz dosta praznih pozadina).

23.08.2011
    11:22:00 sati
    legaz
  • Kojot

10, 9, 10, 9

Ovo je odlicna prica!

27.03.2012
    02:51:00 sati
    Kojot

5, 3, 9, 3

beh, nepotrebno razvucena prica na skoro 400 stranica. Zaista, uzasno naporna epizoda sa previse nepotrebnog teksta, jedina svijetla tacka je simpaticni i harizmaticni Drake.

Villa je naravno odlican crtac, ali po mom misljenju nije on pravi covjek da crta kauboje. Likovi su mu uvijek pedantni, cisti i frisko ispeglani, stvarnost na Divljem zapadu je bila totalno drugacija. Zbog toga mi se Villa mnogo bolje svidja kada crta Martija Misteriju, taj stil ovom junaku vise odgovara. To mu je minus. Galep je totalno zakazao sa naslovnicama, a i Villa je mogao odabrati bolji motiv za ovu pricu.

12.05.2012
    13:16:00 sati
  • Bat Baterton

7, 5, 9, 7

Priča koje ne bi bila loša da je bila upola kraća. Ok ideja, zaplet uz par nelogičnosti, ali onda sve to razvučeno do besmislenosti i napravljeno pretežno dosadnim. Crtež je tehnički savršen, ali i on se stopio sa pričom, ima previše beline što dodaje dojmu monotonije.

23.08.2012
    15:20:00 sati
    Bat Baterton

8, 7, 10, 8

Interesantna priča, ali zbrzana na kraju.

04.09.2012
    01:31:00 sati

6, 9, 10, 5

Ne mogu vjerovati da se nekim zakletim Texovcima ova priča ne sviđa ili im je samo solidna! A tek ne mogu vjerovati bilokakvoj primjedbi na Villin crtež. Kakve nedetaljne pozadine? Kakvi likovi koji isto izgledaju? Pa čovjek je imao tridesetak godina dok je crtao ovo! Isto koliko su imali i Galep i Ferri kada su crtali prve epizode Texa, odnosno Zagora, a Villa je ovdje na nivou na kakvom spomenuti nikad nisu bili. Sve je ultra-detaljno, pozadine su bijele samo kad su dvojica-trojica likova u prvome planu, a lica istih se itekako razlikuju, bilo da je riječ o glavnim protagonistima ili totalno sporednim likovima kao, npr. čuvaru koji je čuvao ulaz na Alcatrazu u trenutku kad su Tex i Kit po prvi put kročili tamo. Uff, a sad dosta o crtežu.

Glede same ideje za priču, ona jest pomalo mutna, i to odvođenje Devlina isto baš ne drži vodu 100%, ali Nizzi ovdje itekako uspijeva svoju "šlampavost" ispraviti izvrsnim i dobro razrađenim scenarijem. Doista, meni ovo ni u jednom jedinom trenutku nije bilo dosadno, tim više zbog Villinog crteža, pa sam se gotovo na svakoj stranici morao malo zaustaviti da u tančine proučim taj detaljan i istovremeno lijep rad, ali ne vjerujem da bih imao previše drugačiji dojam da je epizodu nacrtao, recimo, Letteri.

Priča se također sastoji od niza dobrih dogodovština. Istaknuo bih lov na ulješuru, u kojemu su sudjelovali Tex i Kit, te Texovo i Kitovo prišuljkivanje indijanskome selu Nootka kroz šumu sa sekvojama i obračun s medvjedom. Ovo je uistinu odlično i uzbudljivo štivo, te must-have za sve obožavatelje Villinog crteža, s obzirom da epizoda koje je on nacrtao nema previše. Jako sam zadovoljan, o da.

07.10.2012
    21:58:00 sati

9, 9, 10, 10

Jedini mi je minus što je NIzzi upleo Indijance jer bi bilo puno zanimljivije vidjeti tučnjavu u luci.

10.11.2012
    17:27:00 sati
  • Maki_Mostar

10, 10, 10, 10

Ja volim Texa u svim oblicima, pa i kao detektiva, a u Libellusovom izdanju ovo se pročita u jednom dahu. Pohvala za recenziju, a činjenica da je prvi metak ispalio tek na 205.str. još jedan +. Od zasad skromnih 5 LL knjiga najbolja

27.02.2013
    21:50:00 sati
    Maki_Mostar

10, 10, 10, 10

Pročitano na moru, na godišnjem, u ležaljci, ispod smokve... Istinska uživancija...

15.08.2013
    15:55:00 sati
  • brozbiafra

9, 9, 10, 10

01.10.2014
    19:51:00 sati
    brozbiafra

10, 9, 8, 9

05.01.2015
    03:18:00 sati
    Eddie Monsoon

5, 2, 10, 7

Kakav glupan je taj Nizzi, iskoristiti Villin talent za jednu ovako beskrvnu, dosadnu, predvidljivu, bezidejnu, nezanimljivu, površnu priču. Da barem ima nekakve akcije pa da se može, makar, uživati u Villinom crtežu, odnosno iskoristiti njegov talent za nešto drugo osim prikaza dosadnih prisluškivanja, šuljanja ulicama, razgovore, razgovore i još razgovora, tih dosadnih, napornih, bespotrebnih, drvenih dijaloga, pa svi ti neiskorišteni likovi, neiskorišteno sve... Nešto malo uzbuđenja je bilo pri bijegu iz zatvora, ali to je sve, 40-ak dobrih stranica od 380. Sličnu stvar je Nizzi napravio i kod one epizode s Mefistom, također potrativši Villu.

Ne tražim od (Bonelli) stripova da budu kvalitetni kao, recimo, romani, ali ovo je skroz bezidejna priča, napisana za najzagriženije fanove kod kojih, očito, doslovno sve prolazi jer svaki Tex je dobar Tex i sl.

28.03.2016
    20:25:00 sati

9, 8, 8, 10

08.06.2016
    20:21:00 sati

8, 7, 9, 9

Nizzi po običaju dobro započne pa zbrljavi sa pričom. Sam dijalog je vrlo dobar, ima puno nadmudrivanja. Villa je odličan kao i uvijek. Drugi dio sa indijancima mi nije najbolje legao, bolje bi bilo da je cijela radnja bila u San Francisku.

15.01.2017
    21:28:00 sati
  • jvucica3

7, 8, 10, 7

Daleko od toga da Tex kao strip nije kvalitetan, ali nikad nisam bio neki njegov ljubitelj iz razloga jer mi je kao lik toliko jednoličan i kao takav nezanimljiv i jer mi western tematika nimalo ne leži. Ali čim se malo promijeni okruženje i Tex prodiše drukčiji zrak odmah mi stvari postanu malo zanimljivije.

Priča fino teče, radnja se seli na više lokacija pa nikad nije monotono (osvježenje mi je bio lov na ulješuru) dok je kapetan Drake doslovno ukrao cijeli show! Faca je i gotovo,to imaš ili nemaš.

Razina detaljnosti u crtežu Ville je toliko perverzna da ne zaslužuje ništa manju ocjenu od desetke.

19.01.2017
    21:06:00 sati
    jvucica3

8, 8, 9, 9

04.08.2017
    13:19:00 sati

10, 10, 10, 7

17.09.2017
    01:10:00 sati
  • tutto maxim

8, 8, 10, 7

13.08.2018
    22:40:00 sati
    tutto maxim

8, 8, 10, 6

Jako dobro.

25.07.2019
    19:34:00 sati

7, 4, 10, 5

Nazalost velika ,,Zavera" nije ispunila velika ocekivanja. Da nema Ville ova epizoda bi bila daleko losije ocenjena. I kao sto neko rece u komentarima steta je trositi Villin talenat na ovako prosecnu pricu koja se trudi da bude velika i ambiciozna. Nizzi je pokusao da ovo bude prica veca od zivota i sto se tice lokacija jeste impozantna i neuobicajena: San Francisko, cuveni zatvor Alkatraz iz kog niko nikad nije pobegao ziv (sem Klinta Istvuda u onom filmu :)), morska pučina, divlja priroda zapande obale Kanade nastanjena negostoljubivim Indijancima... Jurnjava brodom, bekstvo, kitolov, itd. sve to zvuci kao jako obecavajuca prica medjutim to je samo spoljasnja privlacnost dok je sustina ustvari vrlo jednostavna i jako lose i dosadno izvedena.

Prvo u epizodi ima previse teksta i nepotrebnih, potpuno besmislenih, razgovora. Napiremr Teks, Karson i advokat pricaju u camcu dok idu do Alkatraza da posete Drejka pricaju o tome jedno 10 strana, onda s Drejkom pricaju 20 strana, i onda u povratku camcem opet razgovaraju advokat i Viler i Karson jos 7 strana bukvalno prepricavajuci ono sto smo malopre procitali u razgovoru izmedju njih i Drejka. Potpuno suludo. A da ne spominjem ono dosadno premestanje po San Francisku iz hotela do novina, pa do hotela opet, pa do barake, pa do ponovo novina, pa do advokata, zatim do krojaca, sve opisano postupno i do detalja sa gomilom nepotrebnih dijaloga i govorenja sta ce da urade, pa onda vidimo kako to rade dok pricaju, pa onda prepricavaju kako su to uradili odmah posto su obavili to sto su hteli. Strasno zamarajuce. Nizzi je u tome potrosio skoro 200 strana bukvalno na trivijalnosti i gluposti i onda na kraju mu je ponestalo strana i zelje za pisanjem pa nam servira samo oslobadjnaje Devlina od Indijanaca, a hvatanje kapetana Hogartsa i onog Kanadjanina koji su kljucni svedoci za celu stvar, to nam je prepricano a nije prikazano, a tu je sigurno bio neki okrsaj nisu se ova dvojica tek tako predali zajedno sa celom posadom broda Albatros. Suludo.

Drugo, Teks vise puta ispada potpuni idiot, a tokom cele epizode mu se svi dive i imaju neko strahopostovanje i divljenje prema svemu sto on kaze i uradi cak iako je to imbecilno. Cak mu se i Karson divi. Prvo kao najveca naivcina ili najveci glupi uporni tvrdoglavac juri kineza zbog jednog dolara i upadaju u zamku koja je mogla skupo da ih kosta. Onda poveruju mornaru na sred ulice koji ih raspandrci po glavi (zasto je taj deo uopste bitan za pricu? nije uopste bitan). Zatim Teks napravi jos jednu glupost kad prebije pandura Riordona iz cista mira da vidi da li ce nasesti na njegov blef, i nisu naseli naravno, nego su odlucili da ga uhapse, i time sto je navukao policiju sebi za vrat Teks je samo otezao sebi situaciju i bekstvo iz Alkatraza. Alkatraz nedovoljno iskoriscen i kolicinski i kvalitativno.

Zatim idu u lov na kita da bi zavarali ove sa Albatrosa, to je u redu. Ali onda ubiju kita i ostave ga tako mrtvog u vodi? Pa koja je svrha bila tog lova? Da se pretvaraju da ga love dok ustvari prate Albatros. Pa sto onda nisu samo isplovili i zadrzali se tu neko vreme, jer Albatros ionako ne moze da ih vidi vise, nego moraju potpuno bespotrebno da ubiju kita, pritom izlazuci tri camca puna posade opasnosti da poginu? Potpuno sulud potez! A i Teksovo pucanje u mededa kasnije je potpuno suludo, prvo kaze ne smemo da pucamo cuce nas indijanci, onda kad ipak odluci da mora da puca, kaze ma nema veze ionako je mrak sad a i fino ce biti da neki indijanci odu da nas traze, mi cemo lakse uci u selo (potpuno nelogicno, zar nece onda indijanci bas udvostruciti i pojacati straze i odbranu?). O finalnom obracunu gde Teks najlaganije prebije prejakog Indijanskog poglavicu necu trositi rec, mislim da Teks u ovoj epizodi nije primio vise od jednog udarca u borbi, cak ni protiv 20 kineza i razbacanog, ogromnog Indijanskog poglavice (a i taj jedan udarac koji je dobio je bio na kvarno od onih mornara s ledja odmah posle bezanja od kineza).

Izgubio sam volju da dalje pisem i idem u detalje, mislim da je ovo dovoljno. Nije ovo necitljivo, daleko od toga, ali Villin crtez i velika ocekivanja i mogucnost dobre price koju je Nizzi upropastio iz cista mira, moze itekako da umori, razocara a i razljuti citaoca. Lose potrosenih 365 strana Villinog sjajnog crteza (iako i on na dosta mesta ostavlja praznu pozadinu). Galepove naslovne strane dosta slabe, kao i inace.

01.07.2020
    06:26:00 sati
  • mikikiki